Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duimen gevraagd (Het is over)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

silvester

Re: Duimen gevraagd (Uitslag!! pag. 5)

Ongelezen bericht door silvester »

Irisz schreef:Even een kleine samenvatting. Het gezwel dat wij voelden, is een speekselklier die enorm opgezwollen is.
Oorzaak nog niet bekend, maar in ieder geval niks kwaadaardigs dus. Morgenmiddag afspraak bij de DA voor verder onderzoek.
De andere bult in de keel is wel een lymfeknoop en wat opgezwollen. Zou een reactie kunnen zijn op een infectie van bijvoorbeeld de speekselklier of ergens in het gebit. Gaan we morgen naar kijken.
Maar ook daarvan is een bioptie gedaan en onderzoek en dus niks kwaadaardigs.
De DA zelf denk nu aan een infectie ergens. Verstopping van de speekselklier zou ook nog kunnen, maar daarbij verwachtte hij minder snel een reactie van de lymfeknopen.
Oftewel, morgen meer, nu goed nieuws! :cheer:
Dit klinkt bij mij in de oren naar Anaplasmose.....
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gelukkig geen cellen, maar wat is het dan.
Ik zou evt. Ook testen op anaplasmose. Vandaag ook weer een hond van kennissen die het heeft.
En woonachtig in Nederland.
Ook het spugen en opgezette lympfeklieren.

Via bloed kan het labor de titer bepalen.
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

silvester schreef: Dit klinkt bij mij in de oren naar Anaplasmose.....
Wat houdt anaplasmose precies in?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
silvester

Irisz schreef:
silvester schreef: Dit klinkt bij mij in de oren naar Anaplasmose.....
Wat houdt anaplasmose precies in?
Is een (dodelijke) teken ziekte, als het vroeg wordt ontdekt is de kans op heling zeer groot, wordt het te laat ontdekt is de kans 100% dat ze het niet overleven.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef: Is een (dodelijke) teken ziekte, als het vroeg wordt ontdekt is de kans op heling zeer groot, wordt het te laat ontdekt is de kans 100% dat ze het niet overleven.
:ugh:

Geloof dat Luna in haar hele leven 2x een teek heeft gehad...en dat is minimaal 2 jaar geleden.
Dan kan het niet denk ik, of wel?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
silvester

Dat kan helaas wel makkelijk.
Een titer bepalen kost niet de wereld, en heb je zekerheid ;)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:Dat kan helaas wel makkelijk.
Een titer bepalen kost niet de wereld, en heb je zekerheid ;)
Oh het gaat me ook niet om de kosten hoor. Dat komt wel goed.
Ik zal anaplasmose eens ter sprake brengen morgen.
Hoe komt het dat je daar aan denkt?
Het braken heeft ze slechts 2x gedaan, maar dat was puur gal en kwam volgens mij gewoon door het slecht eten en de lege maag. Dat hebben ze hier allemaal wel eens gedaan.
Wat zijn verder symptomen/tekenen van anaplasmose?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Op internet kom ik overal dit tegen "Anaplasmosis is a bacterial disease carried by the deer tick. Transmission of infection occurs within 24 hours of tick attachment and in most cases the incubation period is one to two weeks."

Lijkt me dus praktisch onmogelijk als ze 2 jaar geleden haar laatste teek heeft gehad.
Daarnaast zie ik buiten de verminderde eetlust (die waarschijnlijk komt door een drukkend gezwel op haar slokdarm) geen symptomen die overeen komen met Luna's symptomen.
Bloedneuzen, braken, nekpijnen....
Of kijk ik nou zo verkeerd?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Opluchting!!!!! :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Irisz schreef:Op internet kom ik overal dit tegen "Anaplasmosis is a bacterial disease carried by the deer tick. Transmission of infection occurs within 24 hours of tick attachment and in most cases the incubation period is one to two weeks."

Lijkt me dus praktisch onmogelijk als ze 2 jaar geleden haar laatste teek heeft gehad.
Daarnaast zie ik buiten de verminderde eetlust (die waarschijnlijk komt door een drukkend gezwel op haar slokdarm) geen symptomen die overeen komen met Luna's symptomen.
Denk zomaar dat de artsen wel getest zouden hebben op anaplasmose wanneer dat zó specifiek overeenkomt met de klachten/verschijnselen.
Ik zou me er op voorhand geen zorgen over maken :wink:
Afbeelding
Vicks
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tricolor Cavalier King Charles Spaniel en Chocolade Labrador

Ongelezen bericht door Vicks »

OEF!!! Eindelijk ademenen terug! Super goed nieuws! :balon: :cheer: :E:
Afbeelding

Holly en Maggy
www.huizezwerfhond.nl
silvester

Irisz schreef:Op internet kom ik overal dit tegen "Anaplasmosis is a bacterial disease carried by the deer tick. Transmission of infection occurs within 24 hours of tick attachment and in most cases the incubation period is one to two weeks."

Dit verhaal is helaas niet waar.
Hoe ik het weet? Ik heb een paar weken geleden mijn hond begraven, gestorven aan de anaplasmose.
Waarom? Omdat de dierenartsen deze ziekte niet kennen, ook de uni's niet, wij zijn er bij toeval achter gekomen, helaas telaat. Onze andere hond heeft het ook, gelukkig zijn we bij haar (hopelijk) wel op tijd.

Anaplasmose kan zeer verschillende ziektebeelden geven. Niet alle opgesomde symptomen komen voor.

Je kan idd met je dierenarts overleggen, doch die zal zeggen dat het niet voorkomt (wat uit recent onderzoek is gebleken dat dat helaas niet waar is, als ie al überhaupt weet wat het is).

Om zeker te zijn is het verstandiger om gewoon te testen, uitsluiten door meten is altijd verstandiger dan het"er op gokken".

Als je precies wilt weten welke symptomen het kan hebben, pb melanie74 ;)ps, dat gal spugen deed Dolina ook, en kijk eens of er slijm bij haar ontlasting zit, of/en meer uitvloeing uit haar ogen heeft, de kleur van haar tong en tandvlees of die bleker is. Haar pigment op haar pootjes enz, enz, allemaal symptomen, die niet allemaal hoeven op te treden. ;)
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap je wel hoor, zeker als je zelf die ervaring hebt. Maar ik zou toch iets voorzichtiger zijn met het roepen van zoiets, aangezien en volgens mij geen enkele aanwijzingen zijn dat mijn hond dit heeft en het dus nogal iets ernstigs is.
Ze heeft geen slijm bij de ontlasting, geen uitvloeiing bij de ogen, geen andere kleur tong, etc. etc.
Haar symptomen zijn puur het gezwel in haar keel, moeilijk eten en misschien iets vermoeider dan normaal.
Vandaar dat ik de link naar anaplasmose niet helemaal begrijp.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Oh wat een goed nieuws.. NU hopen dat het snel duidelijk is wat ze wel heeft en dat dat iets onschuldigs is.
Maar wat zal deze positieve uitslag een ontlading hebben gegeven denk ik.. :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
silvester

Irisz schreef:Ik snap je wel hoor, zeker als je zelf die ervaring hebt. Maar ik zou toch iets voorzichtiger zijn met het roepen van zoiets, aangezien en volgens mij geen enkele aanwijzingen zijn dat mijn hond dit heeft en het dus nogal iets ernstigs is.
Ze heeft geen slijm bij de ontlasting, geen uitvloeiing bij de ogen, geen andere kleur tong, etc. etc.
Haar symptomen zijn puur het gezwel in haar keel, moeilijk eten en misschien iets vermoeider dan normaal.
Tja, het is jouw hond.
Maar, meten is weten, het is nou eenmaal verstandiger om zulke ziektes gewoon uit te sluiten.

Maar voor de rest moet je het zelf weten.

Veel sterkte verder, en dat ze weer snel gezond wordt ;).
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef: Veel sterkte verder, en dat ze weer snel gezond wordt ;).
Dank! :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hé dat is goed nieuws zeg, niets kwaadaardigs :ok: :cheer:
Nog even de verdere onderzoeken afwachten natuurlijk van wat er dan wel aan de hand is, maar voor nu goed nieuws in ieder geval!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Wat fijn Iris!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Super! Wat fijn dat de da ernaast zat.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

:cheer: :cheer: :cheer: super nieuws
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Melanie 74

Irisz schreef:Ik snap je wel hoor, zeker als je zelf die ervaring hebt. Maar ik zou toch iets voorzichtiger zijn met het roepen van zoiets, aangezien en volgens mij geen enkele aanwijzingen zijn dat mijn hond dit heeft en het dus nogal iets ernstigs is.
Het heeft heel veel a-typische verschijnselen. Koorts, bloedneuzen enz. hoeven niet op te treden.
Vermoeidheid, opgezette lympfeklieren, spugen, moeilijk eten, doen bij wel wat bellen rinkelen.
Helaas wordt de ziekte zwaar onderschat, onze kennissen wiens hond vage klachten had, is uiteindelijk op ons advies getest, en licht positief getest. De kliniek wilde niet eens behandelen, dus ik ga niet keer blind af op dierenartsen.
Het is een soort sluipmoordenaar, het immumsysyteem wordt uiteindelijk kapot gemaakt met hele diverse klachten en uiteindelijk met het inslapen van je hond.
Maar goed, mocht je een bloedtest doen neem het gewoon mee. Had mij maar iemand 4 jaar terug er attent op gemaakt, dan had ik mijn allesie nog.
We zijn bij verschillende klinieken geweest, ook universiteitsklinieken, bij neurologen en geen een dierenarts heeft deze ziekte getest.
Melanie 74

labje schreef:

Denk zomaar dat de artsen wel getest zouden hebben op anaplasmose wanneer dat zó specifiek overeenkomt met de klachten/verschijnselen.
Ik zou me er op voorhand geen zorgen over maken :wink:
Veel dierenartsen kennen deze ziekte niet of herkennen het niet, dus ik zou het niet zo stellen hoor.
De symptomen zijn zo divers dat het moeilijk is te herkennen.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Wat een goed nieuws! Ik heb me rot geduimd, had er een naar gevoel over, maar de duimen hebben geholpen :E:
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

:cheer: Wat een super goed nieuws!!
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ooh wat fijn zeg dat het niks kwaadaardigs is!! :cheer: :cheer:
Afbeelding
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Irisz schreef:Even een kleine samenvatting. Het gezwel dat wij voelden, is een speekselklier die enorm opgezwollen is.
Oorzaak nog niet bekend, maar in ieder geval niks kwaadaardigs dus. Morgenmiddag afspraak bij de DA voor verder onderzoek.
De andere bult in de keel is wel een lymfeknoop en wat opgezwollen. Zou een reactie kunnen zijn op een infectie van bijvoorbeeld de speekselklier of ergens in het gebit. Gaan we morgen naar kijken.
Maar ook daarvan is een bioptie gedaan en onderzoek en dus niks kwaadaardigs.
De DA zelf denk nu aan een infectie ergens. Verstopping van de speekselklier zou ook nog kunnen, maar daarbij verwachtte hij minder snel een reactie van de lymfeknopen.
Oftewel, morgen meer, nu goed nieuws! :cheer:
Bij mensen kan de speekselklier ook verstopt zitten door een speekselsteen, daar kunnen je lymfklieren ook van opzetten, geen idee of honden dit ook kunnen krijgen hoor, maar dat is iig iets onschuldigs.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik heb dat dus gehad, een speekselklier die steeds verstopt raakte. Dat kwam door een steentje idd, zei de huisarts. Ik kreeg dan een hele enge dikke bult in mijn nek die steeds groter werd. En dan moest ik iets heel zuurs eten waardoor het weer open ging. Dan ging de bult weer weg. Ik heb daar een jaar of 2 last van gehad en toen kreeg ik een lymfeklierontsteking, dat zit heel dichtbij elkaar allemaal en ik denk dat het gerelateerd was aan die speekselklier. Dat was ook een hele enge dikke bult, en die deed ook nog heel veel pijn. Van die verstopte speekselklier voelde ik niks, alleen spanning van mijn huid als ie erg groot werd, ongeveer zo groot als een ei. Ik kreeg een flinke kuur voor die lymfeklierontsteking, en moest mijn bloed laten controleren. En ik dacht een half jaar later nog eens, voor de zekerheid. En sindsdien, heb ik geen verstopte speekselklier meer gehad. Ik denk dat honden hetzelfde kunnen meemaken, zou kunnen dat er een steentje inzit die de speekselklier volledig heeft afgesloten, waardoor het ontstoken is geraakt en dat daarom de lymfeklier in de buurt ook is gezwollen en ontstoken is geraakt.

Maar goed, er zeggen ook wat mensen hierin symptomen van anaplasmose te herkennen dus ik denk zelf dat ik dat getest zou willen hebben, ook.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Pak van mijn hart....was echt bang dat t foute boel was.
Wat zul je opgelucht zijn!!
:lief:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Oh wat fijn! Ik hoop dat je snel weet wat het exact is zodat je uit deze achtbaan van emoties kan stappen.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een geweldig nieuws :cheer: :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”