Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rechten pup koper bij lichamelijke gebreken hond.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Rechten pup koper bij lichamelijke gebreken hond.

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sassy schreef:Weet je, na alle ellende wat we nu het afgelopen jaar met die fokker meegemaakt hebben, en niet wij alleen, ook verschillende andere pupkopers dan word je daar wel heel boos van.
Zeker als mensen zich zo anders voordoen als dat ze zijn.

En ja, als het dan om een dure rashond gaat zou ik dit nooit meer pikken. Hoe lief me de hond ook was.

De zieke hond die ik heb zou ik nu nooit meer afgeven, dat blijft mijn allerbeste maatje, net als zijn broer, ook al is dat in de training zeker niet de gemakkelijkste geweest.
En nee, ook die kan tijdelijk niet werken, die heeft een behoorlijke spierblessure opgelopen, ik hoop dat die goed kan herstellen en dat ik er volgend jaar weer mee aan de slag kan. Dat is natuurlijk gewoon vette pech!
En de derde hond van bewuste fokker komt uit een teef met spondylose (en dat wist ik niet toen ze gedekt werd, anders had ik die pup nooit gekocht, en nee, ik wist ook niet dat die teef rimadyl kreeg tijdens de dracht)
Daar heeft een nestzus meningitis van.
Werken, nu ja, hij wil wel, maar is aan de schapen de minst getalenteerde van het stel.
Die is niet betrouwbaar genoeg in het werk dat je hem thuis voor praktijkwerk kunt inzetten.
Misschien moeten we daar ook iets anders mee gaan doen.
Mijn man had het erover dat ie er wel mee wil gaan speuren.

Maar als je een werkhond nodig hebt voor je schapen kun je geen honden blijven verzamelen, ik heb ze niet alleen maar als gezelschapshond.
We hebben het hier niet over een poedeltje wat alleen maar op de sofa hoeft te liggen (bij wijze van spreken dan, mijn werkhonden leven ook in huis, en liggen ook op de bank)

Ik heb hier momenteel een schaap erbij lopen wat dagelijks verzorgd moet worden, probeer dat maar eens als je geen goeie hond ter beschikking hebt. En zowat alles ziek, zwak, misselijk of kreupel is...

Nu heb ik nog een jonge hond die nog lang zo ver niet was in de training, dat kleintje heeft de job dan nu toch maar moeten doen. Het was of dat, of het ene schaap alleen in een stal opsluiten gedurende weken, om het dan toch maar te kunnen verzorgen. Leek me ook niet echt een optie voor een kuddedier.
Dan maar uit 2 kwaden kiezen.
Met het risico dat je een jonge hond verpest omdat ze te snel te veel moet kunnen.
Andere optie was geweest de ooi maar in te laten slapen.

Dan heb je verschillende honden hier lopen, waarvan er (momenteel) geen een het dagelijkse werk aankan.
Tja, als je er dan nog een aanschaft dan zal die wel moeten kunnen werken.
Doet ie dat niet, ja dan gaat ie retour. Het gaat hier niet om enkel wat sporten met je hond.
Ookal zie ik al mijn honden even graag, ziek of niet. Mensen die me kennen weten hoe gek ik ermee ben.
Maar moet je dan honden blijven verzamelen tot je er 10 hebt? Zeg jij het maar...
kun je epilepsie ook gewoon epilepsie noemen, epi is een totaal andere kwaal.

hoe je de fokker verantwoordelijk kunt houden voor een blessure en een hond die niet zo goed werkt als je graag had gezien vind ik ook wat wonderlijk.

maar doe de volgende maar hup terug hoor, als ie wat mankeert, komt zo'n hondje allicht beter terecht :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sassy schreef:Weet je, na alle ellende wat we nu het afgelopen jaar met die fokker meegemaakt hebben, en niet wij alleen, ook verschillende andere pupkopers dan word je daar wel heel boos van.

En ja, als het dan om een dure rashond gaat zou ik dit nooit meer pikken. Hoe lief me de hond ook was.

De zieke hond die ik heb zou ik nu nooit meer afgeven, dat blijft mijn allerbeste maatje, net als zijn broer, ook al is dat in de training zeker niet de gemakkelijkste geweest.
En nee, ook die kan tijdelijk niet werken, die heeft een behoorlijke spierblessure opgelopen, ik hoop dat die goed kan herstellen en dat ik er volgend jaar weer mee aan de slag kan. Dat is natuurlijk gewoon vette pech!
En de derde hond van bewuste fokker komt uit een teef met spondylose (en dat wist ik niet toen ze gedekt werd, anders had ik die pup nooit gekocht, en nee, ik wist ook niet dat die teef rimadyl kreeg tijdens de dracht)
Werken, nu ja, hij wil wel, maar is aan de schapen de minst getalenteerde van het stel.
Die is niet betrouwbaar genoeg in het werk dat je hem thuis voor praktijkwerk kunt inzetten.

Maar als je een werkhond nodig hebt voor je schapen kun je geen honden blijven verzamelen, ik heb ze niet alleen maar als gezelschapshond.
We hebben het hier niet over een poedeltje wat alleen maar op de sofa hoeft te liggen (bij wijze van spreken dan, mijn werkhonden leven ook in huis, en liggen ook op de bank)

Ik heb hier momenteel een schaap erbij lopen wat dagelijks verzorgd moet worden, probeer dat maar eens als je geen goeie hond ter beschikking hebt. En zowat alles ziek, zwak, misselijk of kreupel is...

Nu heb ik nog een jonge hond die nog lang zo ver niet was in de training, dat kleintje heeft de job dan nu toch maar moeten doen. Het was of dat, of het ene schaap alleen in een stal opsluiten gedurende weken, om het dan toch maar te kunnen verzorgen. Leek me ook niet echt een optie voor een kuddedier.
Met het risico dat je een jonge hond verpest omdat ze te snel te veel moet kunnen.

Dan heb je verschillende honden hier lopen, waarvan er (momenteel) geen een het dagelijkse werk aankan.
Doet ie dat niet, ja dan gaat ie retour. Het gaat hier niet om enkel wat sporten met je hond.
Ookal zie ik al mijn honden even graag, ziek of niet. Mensen die me kennen weten hoe gek ik ermee ben.
Maar moet je dan honden blijven verzamelen tot je er 10 hebt? Zeg jij het maar...
Je koopt een levend wezen en daar krijg je geen garantie bij. Ok, ze kunnen proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken, maar of deze dan ook het werk wil doen waarvoor jij hem koopt, denk niet dat je daar ooit garantie op krijgt. Dat heeft met meer dingen te maken, dan alleen dat de ouders en misschien voorouders ook goede werkers waren. Dat heeft ook met karakter te maken. Ik heb nu mijn tweede Tibetaanse Terrier en t.o.v. mijn vorige staat mijn huidige Tibetaanse Terrier totaal aan de andere kant van het spectrum voor wat betreft energie. In de karakter omschrijving staat ook dat ze terughoudend zijn t.o.v. vreemden, ik geloof dat ze dat beide vergeten zijn te lezen. Lotje heeft er misschien nog overheen gekeken, want die is nog een paar minuten terughoudend. Yentle vond alles en iedereen het einde.

Misschien dat je dan meer geld uit moet geven en een getrainde hond moet kopen. Dan weet je wat je krijgt. Als de hond dan niet goed presteert, ligt het niet aan de hond.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Cleva schreef: Ik niet. Een goede Fokker levert geen spul met allerlei kwalen.
De rest is schadebeperking.
Dit vind ik een beetje vreemde opmerking. Ik kan alleen voor mezelf spreken (maar ik denk dat dit voor vele andere fokkers geldt), heb ook pas 1 nestje gefokt, maar ik doe mijn uiterste best om te fokken met gezonde ouderdieren. Ik kies bewust voor combinaties waarbij het inteeltpercentage laag is. Zoek zoveel mogelijk zaken uit voordat ik een beslissing maak wat betreft dekreu. De pups ondergaan het door de rasvereniging voorgeschreven levershuntonderzoek. Als er dan, ondanks mijn zorgvuldigheid toch een (erfelijk) gebrek opduikt, dan denk ik niet dat mij dat valt aan te rekenen, ik kan nu eenmaal niet in de genen kijken van de honden. Er worden ook genoeg mensenkinderen geboren met een erfelijke ziekte, waarvan de ouders volkomen gezond zijn. Wat mij wel valt aan te rekenen is de manier waarop ik ermee omga als er zoiets zou gebeuren.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

De fokker van Balou heeft gisteren gebeld, ze was zeker meelevend en vond het heel sneu voor Balou.
Maar ze voelt zich niet verantwoordelijk want ze heeft geen klachten van de andere pup kopers over de pups gehad. Dus hij heeft het niet geërfd, het is meer een trieste toevalligheid volgens haar. Ze was wel heel blij dat ik het melde, ze hield het in haar achterhoofd bij klachten over de toekomstige pups.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Vriendin van mij die fokt heeft dit pas bij de hand gehad.
Zorgvuldig gefokt, maar binnen zes maanden bleek de hond hd te hebben.
Daar wilden ze de hond aan laten opereren en dat zou komen op een bedrag van 6.500 euro.
dat bedrag claimden ze, via DAS, bij mijn vriendin.
Met mijn vriendin naar een rechtswinkel geweest en daar vertelde men dat, aangezien ze een kennelnaam en een website had, ze door de wet gezien zou worden als bedrijfsmatig fokker en niet als hobbyfokker.
En dan zou het weleens zo kunnen lopen dat ze wel degelijk voor de kosten zou moeten opdraaien.
Plus de bijkomende kosten voor onderzoek en gerechtelijke procedure.
Want de bedrijfsmatige verkoper heeft een goed functionerend produkt af te leveren, punt.
Mensen wilden de hond persé houden.
Uiteindelijk na veel stress en eindeloos heen en weer geschrijf over onderzoeks- en meldplicht, heeft vriendin geschikt:
aanschafprijs voor de pup terug + kosten van het onderzoek bij de d.a.
totaal 1600 euro.
Voor zover wij weten via de wandelgang is de hond nog steeds niet geopereerd en lopen deze mensen weer gewoon met hem mee op groepswandelingen...
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Als je ze dan zo als werktuig wilt zien moet je voor bewezen volwassen dieren gaan.
Maar ik ben eerlijk gezegt blij dat je de hond dan terug stuurt naar de fokker waar die in ieder geval nog een kans heeft behandeld te worden als hond en niet als product/werktuig die je bij gebrek maar afdankt
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”