Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oppassen op een hondje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
Aantal honden: 1

Oppassen op een hondje

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Hoi allemaal!

Over een weekje ga ik een week lang oppassen op een hondje van familie. Een leuk maltezer reutje. Ik heb alleen nog nooit op andermans hond gepast...

Ik heb zelf dus ook een hond, Juultje. Gelukkig kan mijn hond goed omgaan met de maltezer, eigenlijk is dit het enige hondje waar Juul volledig op vertrouwd. Toch zit ik met wat vragen, van wat nu handig is en waar ik bijvoorbeeld rekening mee moet houden. Juul is toch wel gesteld op rust, zeker omdat ze nog met haar poot zit (kruisband was gescheurd en 4 maanden geleden aan geopereerd). Als ik b.v. een lange wandeling met haar maak dan heeft ze naderhand wat opstart problemen en ik denk dat ze dan niet staat te wachten op gezelschap van een andere hond.

Kortom: hoe doen jullie dat met jullie eigen hond + één of meerdere logeerhonden? Af en toe apart uitlaten, 's nachts gescheiden houden of juist bij elkaar, hoe doen jullie dat met eten geven b.v.?

Oh, ik vind het zo spannend maar zo leuk, deze twee zijn samen zo lief met elkaar maar ik heb nog nooit zo lang een hond 'op bezoek' gehad.

Groetjes Danielle
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Oppassen op een hondje

Ongelezen bericht door gyanty »

Go with the flow. Zie gewoon hoe het gaat. Het ene stel is de andere niet.

Oppashonden had ik sowieso in eerste instantie niet samen met Kay als ik er niet bij was. Sliepen dus apart. Kay in de gang. Oppashond in bench in woonkamer. Sommige oppashonden waren zo vertrouwd daar liet ik hem gerust bij, maar die kwamen dan ook met regelmaat.

Appart uitlaten doe ik nu wel met 2 honden, maar met oppashonden eigenlijk nooit. Het is maar voor zo'n korte periode daarna heeft jou hond zich weer voor zich alleen.

Eten geven in aparte ruimtes. Ik ga niet eens uittesten of het ging bij elkaar.
Afbeelding
Daantje_
Zeer actief

Bedankt voor je antwoord! Dan houd ik ze 's nachts gescheiden, het hondje is zo klein, dan gaat hij mee naar boven op de slaapkamer. Probleem met eten is dat mijn hond het alleen 's nachts opeet :mrgreen: en dit hondje eet het wel direct op, dus dat is wel prettig.

Ik moet het inderdaad maar gewoon zien hoe het gaat, het zal vast wel goed gaan. Deze twee zijn zo leuk met elkaar, ik kan me haast niet voorstellen dat het mis zou gaan.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Je niet te druk maken van tevoren! ;-)
Als ze het goed met elkaar kunnen vinden, komt het vast wel goed. En verder gewoon even kijken wat handig is. Als jouw hond heel erg op haar rust is gesteld, is apart slapen inderdaad wel een idee (ikzelf doe dat eigenlijk nooit, laat ze altijd gewoon bij elkaar). Geef ze voor overdag ook elk hun eigen plekje, zodat Juul rustig op kan staan en je de Malteser-logé eventueel naar zijn plekje kunt sturen als je merkt dat Juul even rust nodig heeft. Tenzij ze er allebei voor kiezen om lekker bij elkaar te gaan liggen natuurlijk :D
Ik geef ze wel gewoon eten in dezelfde ruimte, maar ga er dan wel zelf tussen staan, zodat ze allebei hun eigen bak leegeten. Als beide honden goed naar het commando 'blijf' luisteren en netjes wachten voordat ze gaan eten, gaat dat hier prima.
Als ik een logeerhond heb voor een paar dagen laat ik ze niet apart uit, tenzij de wandelbehoeftes heel erg uiteen liggen. Ik ga wel gewoon met Mila naar de trainingen, dus dan heeft ze ook haar één-op-één tijd met mij.
Ik ruim altijd van tevoren de speeltjes op, want daar kan Mila soms fel in zijn (zeker naar honden toe die ze niet zo goed kent, bij echt bekende honden is het geen probleem).
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

DeDiana schreef:
Ik ruim altijd van tevoren de speeltjes op, want daar kan Mila soms fel in zijn (zeker naar honden toe die ze niet zo goed kent, bij echt bekende honden is het geen probleem).

dat deed ik al bij de theevisite , je moet niets aanbieden wat eventueel voor een conflict kan zorgen , je moet het jezelf erg makkelijk maken :ok:
Daantje_
Zeer actief

Ja dat was ik inderdaad al van plan, dat doe ik sowieso als er honden op bezoek komen. Ik denk eigenlijk dat ik mij amper zorgen hoef te maken. De meeste honden binnen de familie kunnen niet erg goed opschieten met mijn hond, maar mijn hond kan wel goed opschieten met dit hondje. Ik had eens een bak brokken laten staan, maltezertje was gewoon doodleuk de brokken aan het opeten en Juul lag er naast. Ze keek op en sliep weer verder! Zoiets had ik nog nooit meegemaakt :mrgreen:
Afbeelding
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Ik ga grotendeels mee in wat ze van huis uit gewend zijn. Slapen ze dus bij hun eigenaar in de bench dan wil ik zeg graag met bench.
Of zoals bv nu, 1 loge is een buitenhond, komt nooit binnenshuis ook al mag hij dat wel. Hier leeft hij dus ook in de tuin met als schuilmogelijkheid mijn enorme garage. Niet mijn ding, maar wel de hond zijn wens.
Wandelen is altijd even aankijken, hier moet ik nu tijdelijk wel 2 rondes lopen omdat de loge's geen goede lijnmanieren hadden en dan is met 8 wandelen echt onbegonnen werk en daarnaast loopt er 1 kreupel dus die zijn rondes moeten langzaamaan na zijn blessure weer opgebouwd worden.
Eigenlijk kan je dus van te voren veel bedenken, maar uiteindelijk moet je het op het moment zelf bekijken hoe je dingen aan pakt
Afbeelding
Daantje_
Zeer actief

Logé hondje is er! Sinds woensdag hoor. En het gaat hartstikke goed :)

Afbeelding

Wandelen is nog wel een grote chaos :mrgreen: Juultje is heel makkelijk met wandelen en kent alle handige commando's wel (even wachten, even zitten, andere kant op etc.). Maar dit hondje, het lijkt net alsof ik met tien kleine hondjes loop! Schiet alle kanten op en dan ook nog eens aan een flex die 8 meter lang is. Het luisteren gaat wel steeds beter, ik probeer nu vooral 'even wachten' aan het aanleren want dat vind ik wel zo handig. Ik houd niet zo van trekken aan de lijn om je hond binnen te halen.

Gelukkig is dit hondje lekker rustig in huis hoor, ze liggen heel de dag te pitten en ze maken ook geen ruzie om het eten. Het gaat eigenlijk heel erg goed en daar ben ik blij mee. Blijkbaar is er toch nog een hond op aarde waar Juul wel goed mee overweg kan :)
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Het is wel een leuk stel zo. Fijn dat het zo goed gaat!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Super dat het goed gaat en fijn dat het een leuk maatje is voor Juul.
Het duurt inderdaad altijd wel even voordat je weer een routine hebt als je wandelen met één hond gewend bent, die al precies weet hoe en wat. Ik word er de eerste twee/drie dagen ook altijd een beetje gek van, maar daarna gaat het meestal steeds makkelijker. :D
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Heb je niet nog een gewone lijn, dan deed ik de flex even een poosje af.
Misschien wel zo rustig.
Leuk dat het goed gaat.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
Daantje_
Zeer actief

Ik heb geen gewone lijn, ik doe al 5 jaar met dezelfde flex die ik heb voor Juul :mrgreen:

@DeDiana: aah, het is dus heel normaal dat het even chaotisch gaat! Goed om te weten!
Afbeelding
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Tuurlijk gaat het in het begin chaotisch ;)
Niet meer dan logisch ook want jij en jou hond hebben jullie eigen gebruiken en de nieuweling ook.
Dat is even altijd weer de gulden middenweg vinden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”