Dit is de lijst http://www.puppyplaats.nl/giftigvoorhonden.php
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Giftig voor honden?!
Moderator: moderatorteam
- Saskialappie
- Actief
- Mijn ras(sen): Een Kruising tekkel/labrador Doris en een labrador-pup Nola
- Aantal honden: 2
Giftig voor honden?!
Ik heb een lijst op internet gevonden met dingen die giftig zijn voor honden. Nu staan er ook dingen tussen die gebruikt worden voor de hondenijsjes en kongijsjes, zoals pindakaas en zuivel (yoghurt) en ijsjes. Zelf maak ik ook wel eens ijsjes voor mijn honden maar nu vraag ik mij af of ik daar niet beter mee kan stoppen
. Hoe denken jullie hier over?
Groetjes Saskia en een pootje van Doris en Nola

- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Re: Giftig voor honden?!
Tja als yoghurt giftig is dan zou ik hier toch zeker al een aantal dode honden moeten hebben, en de laatste keer dat ik keek deden ze het nog
Zelfde geldt voor een aantal andere zaken op de lijst giftig lijkt me sowieso niet kloppen (yoghurt, melk, knoflook, broccoli etc.)
Nu zijn er bij sommige producten wel vraagtekens te plaatsen, zo zijn uien, bieslook en prei inderdaad niet aan te raden evenals té veel knoflook en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar het is wel een erg lange lijst met veel producten, waarvan er ook veel tussen staan die echt gewoon niet giftig zijn voor honden. En zo komen misverstanden in de wereld.
Zelfde geldt voor een aantal andere zaken op de lijst giftig lijkt me sowieso niet kloppen (yoghurt, melk, knoflook, broccoli etc.)
Nu zijn er bij sommige producten wel vraagtekens te plaatsen, zo zijn uien, bieslook en prei inderdaad niet aan te raden evenals té veel knoflook en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar het is wel een erg lange lijst met veel producten, waarvan er ook veel tussen staan die echt gewoon niet giftig zijn voor honden. En zo komen misverstanden in de wereld.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Er staan een hoop dingen tussen die niet giftig zijn, maar ook niet super gezond. Pindakaas zou ik niet elke dag 3 keer voeren, maar zo af en toe in een kong kan geen kwaad. Net als zuivel, dat krijgen ze hier een paar keer per week een eetlepel per keer. Ze vinden het heerlijk en krijgen geen kramp. Knoflook kan voor bloedarmoede zorgen als je teveel voert, maar dan moet je in bollen per week gaan denken.
Het klopt bij lange na niet allemaal dus
Het klopt bij lange na niet allemaal dus
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Dingen als zuivel zijn niet giftig maar sommige honden reageren erop met wat diarree omdat er lactose inzit.
Ik kijk niet zo nauw, dingen waarvan bekend is dat het echt giftig is (chocolade bijvoorbeeld) geef ik niet maar verder krijgen ze best wel eens wat, reageren ze er niet goed op krijgen ze het in het vervolg gewoon niet meer.
Hier eten ze best vaak zuivel trouwens en dat gaat prima.
Ik kijk niet zo nauw, dingen waarvan bekend is dat het echt giftig is (chocolade bijvoorbeeld) geef ik niet maar verder krijgen ze best wel eens wat, reageren ze er niet goed op krijgen ze het in het vervolg gewoon niet meer.
Hier eten ze best vaak zuivel trouwens en dat gaat prima.
- Jeffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Nou dan zullen er veel honden sip zijn als er niet meer beloont wordt met kaas of leverworst
Anthira vindt kaas niet zo lekker, maar leverworst wel hoor! Dat krijgt ze ook rustig totdat iemand zegt dat dat niet slim is, en dat het niet van een site als dit komt.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
- Aantal honden: 1
Ik ben niet best voor Kaiou wanneer ik het zo lees.
Yoghurt krijgt hij elke dag een scheutje en ook eet hij regelmatig rauwe zalm en -tonijn.
Nu zal het best zo zijn dat niet alle honden overal even goed tegen kunnen, maar lang niet alle genoemde dingen zijn giftig
Yoghurt krijgt hij elke dag een scheutje en ook eet hij regelmatig rauwe zalm en -tonijn.
Nu zal het best zo zijn dat niet alle honden overal even goed tegen kunnen, maar lang niet alle genoemde dingen zijn giftig

- Hylos
- Zeer actief
Pff wat een lijst
Waar staan de granen dan? Mais mag niet want het verteerd slecht? Nou tarwe had er dubbel en dwars tussen mogen staan.. Zelfde verhaal toch?
Er zitten dingen tussen die minder gezond zijn, maar waar ze het woord giftig vandaan halen.
Mijn hond krijgt elke dag 2 schapenvetbonbons met knoflook. Pindakaas in een kong krijgt hij soms ook wel.
En rauwe vis is blijkbaar ook uit den boze. Dus nu gaat iedereen het koken en dan aan zijn hond geven?
TE veel is nooit goed. Dat geldt voor de mens toch ook..
Waar staan de granen dan? Mais mag niet want het verteerd slecht? Nou tarwe had er dubbel en dwars tussen mogen staan.. Zelfde verhaal toch?
Er zitten dingen tussen die minder gezond zijn, maar waar ze het woord giftig vandaan halen.
Mijn hond krijgt elke dag 2 schapenvetbonbons met knoflook. Pindakaas in een kong krijgt hij soms ook wel.
En rauwe vis is blijkbaar ook uit den boze. Dus nu gaat iedereen het koken en dan aan zijn hond geven?
TE veel is nooit goed. Dat geldt voor de mens toch ook..

- Hylos
- Zeer actief
Rauwe zalm is erg giftig en mag alleen helemaal doorgebakken gegeven worden?!
Zetten ze bij het zout neer dat een hond dit in de natuur ook niet eet.
Nee maar ze zitten wel met zijn allen om een kampvuur hun vis, die ze net ontdaan hebben van graatjes, te bakken.
Zetten ze bij het zout neer dat een hond dit in de natuur ook niet eet.
Nee maar ze zitten wel met zijn allen om een kampvuur hun vis, die ze net ontdaan hebben van graatjes, te bakken.

- TessaThomas
- Zeer actief
Nouja, bij wilde zalm wordt wel het advies gegeven dit minimaal 3 weken in te vriezen ivm parasieten dacht ik. Alleen lekker koken/bakken met graten? Nee alsjeblieft niet, dat worden net sateprikkers.
Maar goed, dan had Tessa allang dood moeten zijn, die eet wel rauwe zalm, met graten en zelfs de koppen.
Maar goed, dan had Tessa allang dood moeten zijn, die eet wel rauwe zalm, met graten en zelfs de koppen.
- Hylos
- Zeer actief
Ja, maar meestal koop je het bevroren of is het sowieso al bevroren geweest. Maar je hebt gelijk, ivm met bepaalde ziektes eerst invriezen.
Maar dit ging puur om dat het giftig is. Ik vind het echt een slecht advies dat men dan moet bakken. Dát is pas gevaarlijk.
Hoppa, zalmlijf in de pan.
Ik ga er een mail naartoe sturen, kan er slecht tegen.
Maar dit ging puur om dat het giftig is. Ik vind het echt een slecht advies dat men dan moet bakken. Dát is pas gevaarlijk.
Hoppa, zalmlijf in de pan.

- TessaThomas
- Zeer actief
Succes.Hylos schreef:Ja, maar meestal koop je het bevroren of is het sowieso al bevroren geweest. Maar je hebt gelijk, ivm met bepaalde ziektes eerst invriezen.
Hoppa, zalmlijf in de pan.![]()
- Saskialappie
- Actief
- Mijn ras(sen): Een Kruising tekkel/labrador Doris en een labrador-pup Nola
Ik vond het ook al vreemd. Onze honden geef ik ook wel eens een plakje kaas en als we weggaan krijgen ze allebei een kong met een paar hondekoekjes en een likje pindakaas bij het grote gaatje van de kong. Mijn oudste hond word in december 10 jaar en is nog steeds goed gezond
en ook onze pup heeft tot nu toe nergens last van (gehad).
Groetjes Saskia en een pootje van Doris en Nola

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb de lijst ook gezien en bij de meerderheid van de opgesomde giftige eetbare zaken heb ik toch wel heel erg mijn twijfels.
Het lijkt wel alsof het een soort bijsluiter is van medicatie, als er ooit iemand is geweest die zo'n bijwerking gemeld heeft, dan wordt dat vermeld. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen diezelfde bijwerking ook daadwerkelijk krijgt.
Zoals de zuivel en kaas op de lijst met giftige stoffen voor honden. Er zullen inderdaad honden zijn die last van hun maag krijgen van kaas, maar het gros volgens mij niet. Bij mijn honden heb ik het in ieder geval nog nooit gemerkt, en die krijgen best wel eens een stukje kaas, of ze mogen onze yoghurtbakjes uitlikken.
Het lijkt wel alsof het een soort bijsluiter is van medicatie, als er ooit iemand is geweest die zo'n bijwerking gemeld heeft, dan wordt dat vermeld. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen diezelfde bijwerking ook daadwerkelijk krijgt.
Zoals de zuivel en kaas op de lijst met giftige stoffen voor honden. Er zullen inderdaad honden zijn die last van hun maag krijgen van kaas, maar het gros volgens mij niet. Bij mijn honden heb ik het in ieder geval nog nooit gemerkt, en die krijgen best wel eens een stukje kaas, of ze mogen onze yoghurtbakjes uitlikken.
- Hylos
- Zeer actief
Dankje, heb er een stuk tekst naartoe gestuurd.TessaThomas schreef:Succes.Hylos schreef:Ja, maar meestal koop je het bevroren of is het sowieso al bevroren geweest. Maar je hebt gelijk, ivm met bepaalde ziektes eerst invriezen.
Hoppa, zalmlijf in de pan.![]()
Niet om te klagen, maar toch even melden.
Straks lezen we in het nieuws dat een hond overleden is omdat iemand een complete makreel met graat en al in de pan gekieperd heeft.. Ff laten sudderen!

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Dit is de lijst "laten we vooral overdrijven en alles erop zetten wat ook maar enigszins een probleem kan zijn".
En, als IK dat zeg wil dat wat zeggen!
Er staan een paar waarheden op, een paar 'pas hier inderdaad mee op' en een paar apert onzinnige dingen (die pindakaas). Natuurlijk voer je je hond geen potten pindakaas per dag maar eh... nou ja, overdrijven is ook een vak
Suzanne
En, als IK dat zeg wil dat wat zeggen!
Er staan een paar waarheden op, een paar 'pas hier inderdaad mee op' en een paar apert onzinnige dingen (die pindakaas). Natuurlijk voer je je hond geen potten pindakaas per dag maar eh... nou ja, overdrijven is ook een vak
Suzanne
- Sarah5
- Zeer actief
Helemaal mee eens! Er zijn meer honden met klachten van granen / tarwe dan van melkproducten denk ik zo en die staat er dan weer niet tussen.LongFields schreef:Ik heb de lijst ook gezien en bij de meerderheid van de opgesomde giftige eetbare zaken heb ik toch wel heel erg mijn twijfels.
Zeker op een puppen informatie site is het wel erge bangmakerij. Ik hoop dat ze het wat gaan nuanceren...
-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
- Aantal honden: 1
Mijn god wat een lijst....beetje een bijeengeraapt zooitje...die lijst met planten kan denk ik wel oneindig lang zijn.
Canna is dol op pindakaas en krijgt regelmatig een lik in haar kong.
Canna is dol op pindakaas en krijgt regelmatig een lik in haar kong.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
nou ja ik wist dat pinda's voor honden niet goed waren. Chocola en druiven/rozijnen zijn hier ook bekend. Maar de rest ach het zal allemaal wel.
En die rauwe zalm, tja ik eet mijn zalm ook wel eens rauw ik word daar ook niet ziek van waarom mijn hond dan wel?
En die rauwe zalm, tja ik eet mijn zalm ook wel eens rauw ik word daar ook niet ziek van waarom mijn hond dan wel?
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
ohw, yoghurt niet goed?
als wij de honden aan de diarree hebben dan geven wij ze altijd biogarde yoghurt over hun eten en dat werkt super en ze vinden het heerlijk
als wij de honden aan de diarree hebben dan geven wij ze altijd biogarde yoghurt over hun eten en dat werkt super en ze vinden het heerlijk

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik geloof dat ze hier allemaal vreselijk speciaal zijn... want ze hebben toch regelmatig voeding uit deze lijst gehad...
Melk
Karnemelk
yoghurt
tomaatjes is Xena helemaal wild van...
spruitjes, brocoli en spinazie in het groenteprutje http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit
Pindakaas op een boterhammetje heel sporadisch
Slagroom (als ze de bus al horen....)
Kaas
heel sporadisch stukje leverworst
soeprestantjes
en ik kan nog wel ff doorgaan
wat een site zeg

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb het niet gelezen, maar mogen tomaten niet? 
Orpa krijgt dat elke dag.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee.. heb xena t treurige nieuws ook al verteld.. na 12 jaar tomaten mag t niet meerMarjoleine schreef:Ik heb het niet gelezen, maar mogen tomaten niet?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Sarah5
- Zeer actief
De lijst inmiddels aangepast.
Wie heeft er gemaild?
Wie heeft er gemaild?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb de barfplaats handleiding gemaild 

- Hylos
- Zeer actief
Ik had gemaild, maar niks terug ontvangen.
Blijkbaar wel door mijn mailtje want het stukje wat ik voornamelijk aanhaalde in het mailtje ging over rauwe vis. Wat er allemaal niet klopte aan dat stuk.
Dit is nu weg zie ik

Blijkbaar wel door mijn mailtje want het stukje wat ik voornamelijk aanhaalde in het mailtje ging over rauwe vis. Wat er allemaal niet klopte aan dat stuk.
Dit is nu weg zie ik

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
heb ook niks teruggehadHylos schreef:Ik had gemaild, maar niks terug ontvangen.
Dit is nu weg zie ik![]()

- Hylos
- Zeer actief
Haha! Wel fijn dat ze het hebben gelezen en het serieus nemen.malinois schreef:ik heb de barfplaats handleiding gemaild

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik had de lijst ook gezien en nu na de aanpassing nog eens - is al beter.
Als ik de maker van de lijst was geweest, had ik een onderverdeling gemaakt tussen 'giftig' en 'niet zo gezond voor (sommige) honden'. Er zijn immers nog steeds mensen die niet weten dat chocolade giftig is voor honden, maar het is ook weer niet nodig dat iedereen straks in paniek naar de dierenarts rent als z'n hond eens een appelkroos heeft opgegeten.
Qua planten is het overzicht volgens mij lang niet compleet? Ik dacht dat gouden en blauwe regen ook heel giftig waren voor honden, en bijvoorbeeld diffenbachia, vingerhoedskruid, ridderspoor... En slakkengif staat er wel op, maar rattengif niet (of andere gifstoffen)? Blijf het een vreemde lijst vinden.
Als ik de maker van de lijst was geweest, had ik een onderverdeling gemaakt tussen 'giftig' en 'niet zo gezond voor (sommige) honden'. Er zijn immers nog steeds mensen die niet weten dat chocolade giftig is voor honden, maar het is ook weer niet nodig dat iedereen straks in paniek naar de dierenarts rent als z'n hond eens een appelkroos heeft opgegeten.
Qua planten is het overzicht volgens mij lang niet compleet? Ik dacht dat gouden en blauwe regen ook heel giftig waren voor honden, en bijvoorbeeld diffenbachia, vingerhoedskruid, ridderspoor... En slakkengif staat er wel op, maar rattengif niet (of andere gifstoffen)? Blijf het een vreemde lijst vinden.