Whisper, de meest gewaardeerde hond van de flat is er niet meer...

Whisper was een Engelse Cocker Spaniel, geweldig lief beest. Hij liep altijd en overal los, zijn baasje was uren met hem op sjouw. In de lift had hij altijd de sleutels in zijn bek, zocht nooit ruzie met andere honden ook al was hij intact tot zijn 13e. Toen werd hij gecastreerd wegens een tumor en daarna is het snel bergafwaarts gegaan..
Dankzij Whisper is Boomer geworden hoe hij is, Whisper was echt een voorbeeld voor mij. Ik weet nog, Boomer was net een paar maanden en ik was verbaasd dat Whisper altijd zo netjes bij zijn baas bleef. Op mijn vraag hoe hij dat toch deed, was het antwoord: 'Iedere dag een half uur los laten lopen en opbouwen.'
Dat heb ik letterlijk opgevolgd en Boomer leip al snel ook altijd en overal los...
Boomer heeft sinds hij volwassen is, niet veel honden die hij uitdaagt om te spelen, maar altijd en altijd moest hij naar Whisper toe. Andersom ook, al werd er niet gespeeld. Even kwispelend elkaar begroeten en hup, daar ging Whisper weer met zijn baas mee.. Altijd en eeuwig op stap samen.
Whisper was al een tijdje slecht en zijn baasje heeft de afgelopen 2 jaar regelmatig tia's gehad, was de weg kwijt, maar bleef op de been vanwege Whisper. Hij wist niet meer dat hij hem al eten gegeven had, of al buiten geweest was, dus werkte hij met briefjes en nog ging het wel eens mis; kreeg Whisper weer eten, ging weer naar buiten.
De laatste paar maanden moest Whisper aan de riem blijven, hij zag en hoorde vrijwel niets meer, maar nog steeds bleven ze samen hun rondjes lopen.
Vorige week zag ik Whisper in elkaar zakken, voor de flat. Hulp aangeboden, maar dat was niet nodig, het was de warmte. Het was ook bloedverziekend heet toen...
Bij de lift zakte hij weer in elkaar en de baas, die het ook even niet meer wist, schoof hem zo de lift in, mij verzekerend dat het zo wel weer zou gaan.
Gisteren weer, weer bij de lift.. Hij kon ook niet meer overeind en ik wilde me niet opdringen, nadat de buurman mijn hulp afwees. Elyna moest ook plassen, dus gingen wij toch maar naar boven..
En nu vanmiddag, om 6 uur, sta ik op de galerij naar Elyna en het buurmeisje te kijken en de buurman komt naar buiten, met Whisper in zijn armen.
Hij zet hem bij de struiken en Whisper zakt weer in elkaar.. Een paar buren gingen ernaartoe, maar Whisper kon niets meer.. hij kon alleen nog maar heel zielig jank-blaffen en de buurman had het ook niet meer.. Met de buren is de politie en de DA gebeld.. Ik vind het zo ontzettend zielig.. De politie is gekomen en heeft met hem gepraat, daarna zag ik de buurman weggaan, met de auto..
Whisper was alles wat hij nog had, alles waarvoor hij op de been bleef. Hij heeft te lang gewacht, maar wanneer is de juiste tijd? En daarnaast, zelf is hij ook niet goed meer, dus ik kan me heel goed voorstellen dat hij niet ook nog Whisper kwijt kon..
Rust zacht Whisper...