Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nani doet eng

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Nani doet eng

Ongelezen bericht door Dee »

Nani is hier nu bijna een jaar.
In het begin had ze heel af en toe, dat ze eng deed. Lijkt op reverse sneezing, maar net niet. Klinkt echt alsof ze ergens in stikt en probeert lucht te halen. Lange geluiden.
Eerste keer schrok ik me kapot. Het leek erop dat ze het kreeg als het echt te spannend werd.
Ik kon haar kalmeren en dan was het ook klaar.

Het is ook een hele tijd weg geweest. Maar 2 avonden terug lag ze gewoon lekker te slapen. Net als de rest trouwens, behalve ik.
Ineens weer dat enge gedoe, en ik dacht serieus dat ze er dit keer in bleef. Ik kreeg haar niet rustig, haar hart ging als een gek tekeer. Ze keek ook heel angstig. En plots is het klaar.

Vanavond weer heel even. Nu begon ze ook met haar koppie te trekken naar rechts. Na de 'aanval', weet even niet hoe ik het anders moet noemen, oor krabben.
Ik heb haar oor daarna goed bekeken, hartstikke schoon. Snap het verband ook niet. Snap sowieso nu niet waar die 'aanvallen' vandaan komen.
Ik ga het volgende keer proberen te filmen en er dan mee naar de da.
Vroeg me af of het iemand bekend voorkomt. Ik ga verder niet lopen googelen, want dat levert toch alleen enge dingen op.

Ze had overigens vandaag wel weer een vooruitgang, ze kwam zelf de tuin in. Wij waren daar, Figo ook. Ze heeft ook nog gespurt. Eet goed, drinkt goed.
Verder helemaal niks aan de hand.
Rheezerhof
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruisingen.
x Herder
x Lab/Stabij
x Lab/Stabij/Berner
Aantal honden: 3

Re: Nani doet eng

Ongelezen bericht door Rheezerhof »

Ze hebben dat hier allemaal wel eens, niet wekelijks ofzo. Zonder dat trekken met hun hoofd dan. Ik schrik mij ook rot, maar meestal is het na een paar keer fllink snurken over en is de rust meteen weer terug. Zolang zij er zelf zo relaxt onder blijven, de andere reageren er nooit op, sta ik er ook niet te lang bij stil. Ben wel benieuwd waar het door komt of wat het is.
Afbeelding

Van links naar rechts: Mika (2005-2013), Boris en Igor.
Onze spring-in-t-veld Bowie staat nog er nog niet bij... Foto binnenkort.
Dee
Zeer actief

Na twee dagen terug had ik ook zoiets van, loopt wel los.
Omdat ik haar kon kalmeren en het dan ook over was. Plus dat ik echt dacht dat het kwam doordat ze overvraagd werd, qua spanning.
Dat ze daardoor in een soort paniek schoot.
Maar dat is heel niet meer aan de orde. Ze heeft Figo onder controle, ze lag gewoon lekker te dutten.
Dacht echt dat ze erin bleef. Vijf minuten nadat het weg is is ze ook gewoon weer relaxed. Hartje gewoon weer rustig.

Daarom ga ik het proberen te filmen, niet leuk. Maar ik weet niet hoe ik het anders duidelijk uit kan leggen.
We zien het niet aankomen ofzo. Maar eng is het wel.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik denk dat het reversed sneezing zou kunnen zijn, sommige honden kunnen daarin blijven hangen. Dat komt door de aanleg van de holtes ed, gebeurt vooral bij wat kleinere honden, dacht ik. Ik las hier laatst over een maltezer, dacht ik, die naar de spoedkliniek moest omdat ie al uren aan het reversed sneezen was en daarbij erg moest kokhalzen. Ze hebben een prik daarvoor, geloof ik, om het te doen stoppen.

Shelly kan ook heel eng doen als ze reversed sneezing heeft, ik wrijf over haar keel zodat ze gaat slikken, want dan gaat het weg. Maar maak maar een filmpje idd, dan kun je dat aan je dierenarts laten zien. Misschien heeft ze wel een grasaar in een holte zitten oid, of een ontsteking in een holte, dat ze het zo eng doet. Maar ik denk ook elke keer dat Shelly gaat stikken ofzo. Ze vindt het zelf ook nogal eng dus als het gebeurt, roep ik haar bij me en wrijf ik haar keel.
Dee
Zeer actief

Het lijkt er ook wel op, maar net niet.
Kan best dat het dat is hoor. Heb wel veel gezocht op filmpjes, voorbeelden. Niet fijn om te kijken trouwens.
Maar zonder een filmpje van Nani kan ik bij de da ook niet. Krijgt ze allerlei onderzoeken zonder te weten waar naar te zoeken, omdat het haast niet uit te leggen is.
Het is gewoon heel zielig.
Fizgig
Zeer actief

Nou, ze kunnen wel een kijkoperatie doen in de holtes, volgens mij. Alleen weet ik niet of dat ook bij wat kleinere honden kan. Volgens mij had Lobbes van Muk een keer zo'n kijkoperatie gehad. Dan gaan ze dus met een cameraatje naar binnen en kijken wat er mis is. Een stukje plant/tak/grasaar kan ergens vast komen te zitten.

Een filmpje maken is lastig natuurlijk als het zo ineens op komt zetten dus ja, dan moet je het uitleggen. Maar ze kunnen wel onderzoeken op epilepsie, volgens mij, bij de dierenarts. Ik weet alleen niet hoe ze dat precies doen. Het lijkt mij geen epilepsie trouwens, meestal zie je dan andere dingen bij een partieel insult. Je hebt wel vreemde soorten insulten waar ze wakker bij blijven, soms zie je dat ze dan in rondjes gaan lopen bijvoorbeeld. GVS lijkt me nog niet aan de orde maar daar zie je soms ook vreemdsoortige aanvallen. Maar als ze er verder niks aan over houdt en ze is gezond, is het toch ook niet echt een probleem? Gewoon in de gaten houden, kun je ook doen, kijken of het vaker voorkomt of erger wordt.
Dee
Zeer actief

Epilepsie is het niet.
Wel is het een gek hondje qua gedrag.
Maar ze is zo veel losser. Zo meer relaxd.
Zonder filmpje zou ik het niet uitgelegd krijgen. Ze lijkt echt te stikken dan. Maar voorheen was ze eruit te halen door kalmerende signalen.
Fizgig
Zeer actief

Dubbel!
Laatst gewijzigd door Fizgig op 04 aug 2013 03:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fizgig
Zeer actief

Het is geen leuk filmpje maar dit is dus een hond die er erg veel last van heeft, van reversed sneezing: http://www.youtube.com/watch?v=1UyBrb0Hhpk Ze klinkt een beetje als een zeehond. Lijkt het daar niet wat op? Reversed sneezing wordt volgens mij wel erger door stress maar dat is niet de enige oorzaak. De aanleg van de holtes en hoe het flapje van de luchtpijp erin hangt, maakt dat de ene hond er nooit last van heeft en de ander heel erg. Shelly heeft het niet zo erg gelukkig, trouwens.

Je kunt je hond er trouwens voor laten opereren, volgens mij, want sommige honden blijven er zowat in en dat is niet prettig natuurlijk. Dan verplaatsen ze wat in de holtes oid. Ik weet alleen niet of je er dan zeker weten vanaf bent of niet.
Dee
Zeer actief

Filmpje ken ik, daar lijkt het niet op.

Deze daarentegen wel: http://www.youtube.com/watch?v=Slz49LmMqc0
The Alpha Bitch
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door The Alpha Bitch »

Mocht t reverse snezing zijn, dan hou ik met twee vingers haar neusgaten dicht tot ze slikt en door haar mond gaat ademen, dan is het gelijk weer oke :D t
If i trow a stick...... will you leave????
The Alpha Bitch
Zeer actief

Dubbel :flower:
Fizgig
Zeer actief

Die reacties, sommige vinden het schattig of zelfs hilarisch, nou ja! En er staat bij astma, reversed sneezing en een allergische aanval. Ik vind het wel erg vol klinken bij dit hondje, dat klinkt idd een beetje zoals een astma aanval. Er staat niet bij hoelang het duurde en aan het einde van het filmpje proberen ze hem te dwingen om iets te drinken? Bij astma maakt het hoesten steeds benauwder, volgens mij. Maar goed, astma heb je ook in meerdere vormen en mate van ernst.

Een allergische aanval, vind ik niet logisch klinken want meestal heb je dan echt medicatie nodig om daar uit te komen, zeker als het de luchtpijp betreft. Maar in de reacties twijfelen sommige mensen er dus ook aan of het wel reversed sneezing is. Misschien kun je anders dit filmpje aan je dierenarts laten zien. Ik twijfel ook als ik dit filmpje zie.
The Alpha Bitch
Zeer actief

Doe maar s neusje blokkeren met twee vingers zodat het door zn mondje moet ademen. Keeltje wrijven heeft geen zin. Maar als je neusje blokkeerd met je vingers, gaat t hondje weer normaal ademen.
The Alpha Bitch
Zeer actief

Weer te veel :roos:
Laatst gewijzigd door The Alpha Bitch op 04 aug 2013 03:50, 2 keer totaal gewijzigd.
The Alpha Bitch
Zeer actief

Sorry tevaak :flower:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Dee schreef:Filmpje ken ik, daar lijkt het niet op.

Deze daarentegen wel: http://www.youtube.com/watch?v=Slz49LmMqc0

in het commentaar vinden ze het wel , ik zie ook geen verschil tussen beide filmpjes
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Hier gebeurt het ook heeel af en toe, neusje dichthouden zodat ze slikken en dan is het vaak meteen weer weg.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Tracheal collapse misschien, als je ervan overtuigd bent dat het geen reversed sneezing is?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Als het wel reverse sneezing is, ga er dan niet vanuit dat dat slikken (na neus dicht/keel wrijven) altijd werkt. Lola heeft hier ook regelmatig last van, vooral in periodes dat ze veel zwemt, maar die slikt zich een ongeluk en het gaat gewoon door. Op zeker moment komt er een kwispeltje en is ze weer klaar. En ik kan ook lang niet altijd een oorzaak vinden, soms springt ze er gewoon ineens mee op.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dee schreef:Het lijkt er ook wel op, maar net niet.
Kan best dat het dat is hoor. Heb wel veel gezocht op filmpjes, voorbeelden. Niet fijn om te kijken trouwens.
Maar zonder een filmpje van Nani kan ik bij de da ook niet. Krijgt ze allerlei onderzoeken zonder te weten waar naar te zoeken, omdat het haast niet uit te leggen is.
Lukt het je niet om er een filmpje van te maken Dee?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dee
Zeer actief

ranetje schreef:
De volgende keer wel denk Ik.
Het gebeurd altijd thuis, dus dat moet vast wel lukken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dee schreef:
ranetje schreef:
De volgende keer wel denk Ik.
Het gebeurd altijd thuis, dus dat moet vast wel lukken.
Succes :ok:
Dat zal veel duidelijker zijn :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dee
Zeer actief

Vanavond had Nani weer zo'n gedoetje, alleen dit keer vele malen rustiger. Het duude ook heel kort.
Dit keer had het helemaal niks met spanning te maken. Ik was op de laptop aan het werk, Figo lag op de grond te slapen en Nani op de poef.
Ik heb het nu kunnen filmen en ik geloof zelf nu wel dat het dat omgekeerde niezen is.

Voorheen was veel heftiger, daardoor had ik twijfel.

Ik heb Moos gevraagd het filmpje te posten, dus die zal zo wel komen. Waarvoor dank.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bij deze de filmpjes. Ik krijg ze niet gedraaid.

http://i173.photobucket.com/albums/w54/ ... da52b2.mp4

http://i173.photobucket.com/albums/w54/ ... 21b6b3.mp4
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Dee
Zeer actief

Ze staan verkeerd om haha.
Eerste filmpje is toen het bijna over was.
Tweede was ze net begonnen.
Maar dank je Moos :J:

Dit was een heel rustige.
Wel viel me op dat ze met haar rechteroor 'trekt'. Koppie schuin.
Toen ze weer normaal kon doen ging ze ook aan dat oor krabben.
The Alpha Bitch
Zeer actief

Dit is inderdaad reverse sneezing. Mocht ze het weer krijgen, even haar neusgaten bedekken met je vingers tot ze slikt en en door haar mond gaat ademen :ok:
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Dit is inderdaad reversed sneezing.
Alletwee mijn hondjes doen dat regelmatig, bij Miek hou ik even haar neusje dicht en bij Jop wrijf ik over zijn keel.
Neus dichthouden werkt beter, maar Jop raakt in paniek als ik zijn neus dicht hou dus daar wrijf ik en sus hem een beetje.
Is wel zielig!
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Fizgig
Zeer actief

Oh, ze is net een biggetje. Klinkt wel als reversed sneezing inderdaad, maar als ze een keelontsteking oid heeft, kan dat misschien wat anders klinken of wat heftiger misschien? Of als ze gewoon een beetje een geirriteerde keel heeft, ze eten meer dingen die scherp kunnen zijn dan wij. In ieder geval scheelt het weer een bezoekje aan de dierenarts, ja toch. Ik was ook bijna gegaan met Shelly en na veel twijfelen is dat toch waar zij soms last van heeft. Het klinkt bij elke hond net ff anders en als ze zo met dat hele lijf heen en weer gaan, denk je toch aan astma ofzo. Maar dat is het niet. Op sommige filmpjes op youtube denken mensen dat hun kat reversed aan het niezen is terwijl ze daar doodgewoon een haarbal uit staan te kotsen, hahahaha. Dat duurt soms wat langer want ze moeten het echt ophoesten en kan best eng klinken en eruit zien. Dat klinkt meer als: ugh ugh ugh en dan rochelend.

Een astma aanval bij een kat, ziet er wel heel anders uit, vind ik. Dan gaan ze wel zo laag zitten maar ze hoesten niet, ze krijgen geen lucht en dat zie je, snel ademen en met de bek open. De lippen worden dan ook een beetje blauw als het erger wordt. Mijn kat ging zich dan afzonderen, dat was ook erg lastig. Zat ie weer buiten op het schuurtje, dan wist ik dat ie weer last had en kon ik het dak opklimmen. Dan moeten ze op een gegeven moment ook echt in een zuurstoftent. Maar bij onze kat was flink prednison gelukkig genoeg. Hij heeft nu geen astma meer maar wel diabetes en pancreatitis, maar ja, anders was ie gestikt.
Dee
Zeer actief

Voorheen, en met name de keer waarom ik een topic aanmaakte, was het veel heftiger.
Daarom kon ik de vergelijking niet helemaal plaatsen. Leek erop, zoals gezegd, maar net niet.

Bij deze zag ik wel duidelijk overeenkomst met de filmpjes.
Ging nog vrij rustig en heel kort.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”