Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help!!! Hoe honden koel houden in bestelauto.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Help!!! Hoe honden koel houden in bestelauto.

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb geen airco en laat ze ook niet thuis.

Maar ik weet wel wat ik doe en wat verstandig is. En een hond de hele dag in de hitte in het water laten spelen om hem daarna in de auto te zetten en naar huis te rijden, dat is niet verstandig.
Als je dat toch doet ben je niet slim bezig en kunnen er ongelukken gebeuren. Maar daar weet jij alles van, Devel, zo lees ik.
Dat is rot en hopelijk heb je ervan geleerd.

Volgende keer dus alleen 's morgens vroeg en 's avonds in de koelte gaan lopen en naar het water gaan en zorgen dat je weer thuis bent voor het heet wordt.
Want je hond heeft toch beweging nodig, dus je zult hem die wel moeten geven als je goed voor hem wilt zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Marjoleine schreef:Ik heb geen airco en laat ze ook niet thuis.

Maar ik weet wel wat ik doe en wat verstandig is. En een hond de hele dag in de hitte in het water laten spelen om hem daarna in de auto te zetten en naar huis te rijden, dat is niet verstandig.
Als je dat toch doet ben je niet slim bezig en kunnen er ongelukken gebeuren. Maar daar weet jij alles van, Devel, zo lees ik.
Dat is rot en hopelijk heb je ervan geleerd.

Volgende keer dus alleen 's morgens vroeg en 's avonds in de koelte gaan lopen en naar het water gaan en zorgen dat je weer thuis bent voor het heet wordt.
Want je hond heeft toch beweging nodig, dus je zult hem die wel moeten geven als je goed voor hem wilt zijn.
:ok:
Wij hebben een personenauto, die binnen enkele minuten omgebouwd is tot een 'bestelauto'. (Chrysler Voyager) Voordeel hiervan is dat er door de hele auto klimaatcontrole is. Deze is apart te regelen. De achterruiten zijn geblindeerd en kunnen alle vier gewoon open.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:
Tara schreef:
crutz schreef:
Devel schreef:1x oververhitting en ze blijven er gevoelig voor nl als je pech hebt.
Is dat zo? :o

helaas is die kans idd sterk aanwezig hebben diverse DAsen (& ook handelaren die dus honden naar warme gebieden halen en het uit ervaring weten) me verteld
Ik pik dit stukje uit de discussie.
Bij de hond die ik ooit echt oververhit had blijft dit inderdaad een vorm van zorg en aandacht; ik neig naar de gedachte dat het inderdaad zo is dat hij er gevoeliger voor is en zal blijven.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Devel schreef:
sas&Billy schreef:Volgens mij kan je gewoon de airco laten doortrekken naar het achterste deel van de auto ook.... (zonder teveel grote gaten ofzo... )
Een creatieve garagist kan dat wel. Als je de investering ervoor over hebt natuurlijk....

enneuh een airco auto die op 20 graden staat kan in mijn ogen onmogelijk dierenmishandeling zijnofzo.... een uur wandelen in volle zon daarentegen......
Wij hebben een megane estate uit 2013, auto is compleet open, voorin is het aardig koel, duurt wel even zeker met een graden of 34 zoals vorige week, achterin de kofferruimte is het gewoon niet te houden. Na die overhitting ben ik er gewoon scheitersbenauwd voor. nu zullen honden verschillend zijn de ene kan er beter tegen als de ander. maar toch. Het was absoluut geen prettig gezicht, die hond lag gewoon dood op te tafel. :jank:
Ja maar daar hebben wij toch niks mee? Onze auto's zijn compleet anders ingericht dan die van jou dus appels en peren.
Ik vervoer al zolang ik honden heb, ook zomers honden in de auto, ook met 30+ (als dat al voorkomt in NL is dat zeer sporadisch), en ik heb nog nooit ergens last mee gehad. En ik kan nu niet zeggen dat ik honden heb die alleen maar heel rustig liggen dutten in de auto en erbuiten.
En ik weet dat mijn honden het daar prima in hebben, beter dan ik voorin met die hittegolftemperaturen. En als jij dat niet wil geloven is dat jouw probleem niet de mijne.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Devel schreef:Hoe snel denk je dat de auto weer warm is nadat je de airco uitzet?
Weet je, het heeft ook helemaal geen zin, ik ben natuurlijk een mishandelaar dat mijn dieren hier koud op de tegels liggen met een graadje of 21. En dood gaan in een auto met airco die niet ver genoeg komt.
Ik heb geen airco en raad eens, ik wil er ook geen... het bevalt mij uitstekend op deze manier. :ok:
Wordt zelf doodziek van een airco (ook al staat ie erg laag, zelfs op mijn werk heb ik hem af laten sluiten op mijn kantoor) en vind het voor mijn honden erg slecht dat temperatuurverschil. Is hetzelfde als je buitenhonden hartje winter met -15 binnen halen voor de nacht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:
malinois schreef:
Devel schreef:Hoe snel denk je dat de auto weer warm is nadat je de airco uitzet?
Weet je, het heeft ook helemaal geen zin, ik ben natuurlijk een mishandelaar dat mijn dieren hier koud op de tegels liggen met een graadje of 21. En dood gaan in een auto met airco die niet ver genoeg komt.
Ik heb geen airco en raad eens, ik wil er ook geen... het bevalt mij uitstekend op deze manier. :ok:
Wordt zelf doodziek van een airco (ook al staat ie erg laag, zelfs op mijn werk heb ik hem af laten sluiten op mijn kantoor) en vind het voor mijn honden erg slecht dat temperatuurverschil. Is hetzelfde als je buitenhonden hartje winter met -15 binnen halen voor de nacht.
Ehm... Zie eerdere reactie. :mrgreen:
Paar jaar geleden was het ook bloedheet. Saar blijft nogal graag in de volle zon liggen, en op een gegeven moment komt ze bij me staan "vrouwtje hellup!"
Geen idee wat er was, maar er was iets. Dus hup, Saar in de auto geladen en met een noodgang naar de dichtsbijzijnde DA. Minuutje of 10 rijden denk ik, en airco voluit aan (ook voor mezelf). En toen we daar aankwamen was het eigenljik alweer ongeveer bijna goed. Er hing een telefoonnummer op de deur die ik moest bellen buiten openingstijden, maar ik ben eerst maar een rondje gaan lopen (jaja, over het hete asfalt). We zijn er nooit binnen geweest, want blijkbaar was dat korte ritje met de airco aan genoeg om haar af te koelen.

Denk trouwens dat het hier in huis veel warmer is dan 21 graden. Ik heb vanochtend alleen maar de keukenvloer geschrobt (wat zal het zijn, 15 vierkante meter ofzo?) en het zweet gutste in straaltjes mijn kop af. Terwijl het nu toch inmiddels redelijk afgekoeld is :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
malinois schreef:
Tara schreef:Airco is dan ook niet zozeer een koelsysteem, maar een systeem dat de luchtvochtigheid reguleert.
Ik zet op heel erg warme dagen altijd de airco even op zijn koudste stand, zodat we allemaal een beetje op temperatuur kunnen komen, en daarna gaat hij op neutraal. Niet warm en niet koud. Dan zit je niet zo plakkerig, klef en benauwd in de auto, maar dan is ook het verschil tussen de binnentemperatuur en de buitentemperatuur niet zo groot.
Na lange autoritten krijg ik wel ongenadig last van mijn contactlenzen, maar wij blijven zelf wel frisser en fitter, en ook de honden hebben het dan comfortabel. Ik zou nooit meer een auto zonder airco willen hebben.
ow :mann:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Tara schreef:
malinois schreef:
Paar jaar geleden was het ook bloedheet. Saar blijft nogal graag in de volle zon liggen, en op een gegeven moment komt ze bij me staan "vrouwtje hellup!"
Geen idee wat er was, maar er was iets. Dus hup, Saar in de auto geladen en met een noodgang naar de dichtsbijzijnde DA. Minuutje of 10 rijden denk ik, en airco voluit aan (ook voor mezelf). En toen we daar aankwamen was het eigenljik alweer ongeveer bijna goed. Er hing een telefoonnummer op de deur die ik moest bellen buiten openingstijden, maar ik ben eerst maar een rondje gaan lopen (jaja, over het hete asfalt). We zijn er nooit binnen geweest, want blijkbaar was dat korte ritje met de airco aan genoeg om haar af te koelen.

Denk trouwens dat het hier in huis veel warmer is dan 21 graden. Ik heb vanochtend alleen maar de keukenvloer geschrobt (wat zal het zijn, 15 vierkante meter ofzo?) en het zweet gutste in straaltjes mijn kop af. Terwijl het nu toch inmiddels redelijk afgekoeld is :19:
Hier binnen is het nu 24,5 graden... afgelopen week was het vele malen warmer zo'n 28 graden binnen...
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Tara schreef:
Sita schreef:Wij hebben het raam eruit gehaald en daar een metalen rek (soort gaas, alleen dan veel sterker) in laten plaatsen. Zo is het toch gesloten voor de rdw en kan de airco ook achter komen. Nu weer een personen auto dus geen probleem meer. Alleen glas eruit halen zou ik persoonlijk niet doen. Bekeuring is vrij prijzig heb ik mij laten vertellen.
Dát zijn de tips! Wat heb je er in laten plaatsen? Kun je daar een voorbeeld van laten zien misschien?
We hebben die auto niet meer, denk dat we het rekje nog wel hebben. Zal vandaag even zoeken in de schuur.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Jezus zeg 3 x gezeik om 3 x niets.
Als je zelf even niet zo goed hebt opgelet wil niet zeggen dat een ander ook zijn hond de pijp uit laat gaan in een hete auto.
In dit gevall een gekoelde auto waar ook nog eens advies over word gevraagd wat het beste is voor de honden.
Voor die tijd worden er geen honden in vervoerd.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb t een apk keurmeester gevraagd en ze kijken niet naar t raam. Tralies is ook prima of een vluchtluik.
Afbeelding
leo 123
Vaste gebruiker
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door leo 123 »

Hier ook een partner ventilator erop van Harry ik heb roosters in het tussenschot gemaakt en ventilator op zuigen. Die zuigt dan heel goed koude lucht naar achteren.
Groet Leo
Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Drossie »

Ik lees dat, wanneer je een dakventilator plaatst of laat plaatsen, je eigenlijk ook een vloerventilatierooster moet plaatsen.
Klopt dit? Wat is dit precies?
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Wij staan op het punt een auto te kopen met een dichte wand,ik ga nog wel even vragen of er een tralie wand ook in kan.De dichte wand is er ook alleen vanwege de belastingen.
Er zit wel apart regelbare airoco in met twee blaasplekken.Zou dit dan voldoende zijn.De auto is verder voorzien van donker en hittewerend glas.Ik heb wat schrik voor als we in de file komen te staan of zo.Als toch ooit de zon nog eens gaat schijnen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik begrijp nog steeds niet wat de belasting hiermee te maken heeft. Maar anyways, ik heb in oktober een andere bestelwagen aangeschaft bij een officiële dealer en daar is de tussenwand uitgehaald.
Kan me toch niet voorstellen dat hij daar illegaal heeft lopen doen eigenlijk.

Afbeelding

Drossie
Actief
Border Collie

Marjoleine schreef:Ik begrijp nog steeds niet wat de belasting hiermee te maken heeft. Maar anyways, ik heb in oktober een andere bestelwagen aangeschaft bij een officiële dealer en daar is de tussenwand uitgehaald.
In België moet er een vaste wand staan om nog van een lichte vracht te kunnen spreken. De lichte vrachtauto's zijn fiscaal voordeliger dan gewone personenwagens.
Wanneer je in België de wand zou weghalen, voldoet het voertuig niet meer aan de vereisten van een lichte vracht en wordt het dus een gewone personenwagen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Marjoleine schreef:Ik begrijp nog steeds niet wat de belasting hiermee te maken heeft. Maar anyways, ik heb in oktober een andere bestelwagen aangeschaft bij een officiële dealer en daar is de tussenwand uitgehaald.
Jij rijdt de auto waarschijnlijk prive. Dan maakt het niet uit of die wand er uit is. Als je de auto zakelijk rijdt, grijs kenteken, dan moet de auto aan bepaalde voorwaarden voldoen om dat voordeel op de belasting te krijgen. Ga je dan aanpassingen doen, dan kan het dus zo zijn dat je auto niet meer onder het gunstige tarief valt. En er zijn echt controles of de auto's voldoen, bijvoorbeeld bij grootscheepse politiecontroles wordt daar ook naar gekeken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
hendrik
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door hendrik »

.
Laatst gewijzigd door hendrik op 21 feb 2016 00:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zolang mensen denken, dat dieren niks kunnen voelen. Zolang voelen dieren, dat mensen niet kunnen denken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Het tussenschot is alleen verplicht bij een dubbele cabine
En t is simpel hij wordt gewoon afgekeurd bij de apk als daar geen tussenschot in zit (dus dubbele cabine)
Daar heb je geen controles voor nodig
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

Cleva schreef:
Drossie schreef:Ik lees dat, wanneer je een dakventilator plaatst of laat plaatsen, je eigenlijk ook een vloerventilatierooster moet plaatsen.
Klopt dit? Wat is dit precies?
Ventileren is altijd een kwestie van in en uitstroom van lucht. De dakventilator zuigt lucht weg, er ontstaat een vacuüm en dat moet dus ergens anders aangevuld worden anders werkt de ventilator niet goed.
Maar wat moet ik me precies bij zo'n rooster voorstellen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maar dat mag ook wel want je wand zit er nog en er is geen rechtstreekse doorgang door die beugel... ;)
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Drossie schreef:
In België moet er een vaste wand staan om nog van een lichte vracht te kunnen spreken. De lichte vrachtauto's zijn fiscaal voordeliger dan gewone personenwagens.
Wanneer je in België de wand zou weghalen, voldoet het voertuig niet meer aan de vereisten van een lichte vracht en wordt het dus een gewone personenwagen.
Laatst gewijzigd door beatje op 04 mar 2015 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:
Jij rijdt de auto waarschijnlijk prive. Dan maakt het niet uit of die wand er uit is. Als je de auto zakelijk rijdt, grijs kenteken, dan moet de auto aan bepaalde voorwaarden voldoen om dat voordeel op de belasting te krijgen. Ga je dan aanpassingen doen, dan kan het dus zo zijn dat je auto niet meer onder het gunstige tarief valt. En er zijn echt controles of de auto's voldoen, bijvoorbeeld bij grootscheepse politiecontroles wordt daar ook naar gekeken.
Ehm, nee.
De garage heeft die wand er persoonlijk voor me uitgehaald en hij staat op ons bedrijf.
En ja, dat wisten ze daar ook al toen ze hem eruit haalden. Het is gewoon een bedrijfsauto en omdat ik er ook honden in vervoer moest die wand er dus uit. Nou, best, dat kon. En ze gaan hem straks ook voor me keuren in het najaar, hebben ze trouwens bij de verkoop ook gedaan.
Ik heb geen dubbele cabine trouwens. En gewoon laadruimte achterin. En geen ramen daar, behalve in de achterdeuren.
Ik zie niet hoe ik daar behoorlijk personen zou kunnen vervoeren dus. :19:

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Daarom mag dat ook die wand moet er alleen in bij een DUBBELE cabine
Vroeger een enkele cabine gehad en daar mocht t dus wel
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

De belastingdienst heeft een hele duidelijke regels omtrent het wel of niet hebben van een tussenschot:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... estelautos" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe moeilijk wil je de discussie maken :19:
Afbeelding
Drossie
Actief
Border Collie

Voor zij die een ventilator hebben. Is er op een andere plaats een luchttoevoer gemaakt?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Die zat er al.. luchtroosters in de tussenwand zowel boven als onder
Afbeelding
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

Wat perfect werkt is airco en dan een elektrische dakventilatie op dak. En dan de ventilatie op zuigen zetten en niet op blazen. Zo trekt hij de koude lucht naar achteren. Mits je het raampje voor tralies hebt vervangen.
Drossie
Actief
Border Collie

Hoeveel kost zo'n ventilator bij Harry in Almere?
Hoelang moet je wachten op je auto?
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

Jacq schreef:Wat perfect werkt is airco en dan een elektrische dakventilatie op dak. En dan de ventilatie op zuigen zetten en niet op blazen. Zo trekt hij de koude lucht naar achteren. Mits je het raampje voor tralies hebt vervangen.
Dit mag dus wel? (Tralies ipv glas bedoel ik)
Groetjes, Marjan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”