Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
13 jaar, operatie?
Moderator: moderatorteam
-
Brigitte
- Zeer actief
Re: 13 jaar, operatie?
Ik heb na lang wikken en wegen bij Tank een bult weg laten halen op zijn rug en ik heb er eeuwig spijt van gehad. Tank was ook verder helemaal gezond en dat was ook de reden dat ik het toch wilde doen voordat hij slechter zou worden maar hij heeft daarna zo'n klap gehad van de narcose
ik zou het ook nooit meer doen dan maar lekker laten zitten. Na die operatie ging het alleen maar bergafwaarts en is hij een maand later ingeslapen 
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Hangt gewoon van die teen af toch?
Als het bloederig is kan het gaan ontsteken en krijg je ook ellende.
Dat kan je afwachten, of je kunt er voor gaan om nu die teen weg te laten halen.
Hoe slechter het omliggende weefsel wordt door ontstekingen, hoe moeilijker het wordt om te hechten.
Ik ken ook wel honden die na een teenamputatie razendsnel weer op de been waren.
Maar dat is van tevoren gewoon niet te voorspellen.
Als het bloederig is kan het gaan ontsteken en krijg je ook ellende.
Dat kan je afwachten, of je kunt er voor gaan om nu die teen weg te laten halen.
Hoe slechter het omliggende weefsel wordt door ontstekingen, hoe moeilijker het wordt om te hechten.
Ik ken ook wel honden die na een teenamputatie razendsnel weer op de been waren.
Maar dat is van tevoren gewoon niet te voorspellen.
-
Sita
- Zeer actief
Je goed laten informeren door de DA en dan je gevoel laten beslissen. Dat zou mijn strategie zijn. Wat een nare beslissing is dit, Saartje moet gewoon nog onbezorgd mee kunnen hobbelen!! Sterkte Marion!Marion. schreef:Ik moet denk ik eerst ook even goed met de DA praten. Maar een Saar die een aantal weken niet mag lopen en moet gaan poepen/piesen in de tuin is geen optie. Gewoon niet.LongFields schreef:Dan moet je het niet doen Marion, als je bij voorbaat al pijn in je buik krijgt.
Ik schrok ook wel van het verhaal van Kruimel, dacht dat zo'n operatie minder ingrijpend en dat het herstel veel korter zou zijn...
Maar haar laten gaan om zoiets onbenulligs kan ik ook niet.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Maar zeg je hier eigenlijk niet alles al mee?Marion. schreef:En dat laatste is dus een beetje mijn probleem. Ze loopt er prima op. Geen 20 km meer, maar die halen we al een tijdje niet meer. Vorig jaar voor het laatst geloof ik, en dat was dus echt zielig. Ze wil zo graag, maar die 20 km was echt een eindje te ver weg toenbasil schreef:Zonder twijfel zou ik dat bij een gezonde hond laten doen. Het is geen grote operatie en als je het bij een vertrouwde kliniek laat doen met up to date narcose dan zie ik geen probleem. Spannend blijft het altijd wel, maar dat is het voor je gevoel ook als je je eigen jonge hond voor een operatie weg brengt. Als je ziet wat ze voor kritieke mensen en dieren door langdurige operaties slepen dan is het voor een gezonde hond, ook al is ze op leeftijd, echt geen probleem. Maar ik zou het wel alleen doen als het noodzakelijk is. Dus als ze er last van heeft op welke manier dan ook.![]()
En lopen, liefst met de hele roedel, vind ze nog steeds geweldig. Maar 5 km is nu ook genoeg. En tempo is ook aangepast. Haar overvragen, dat is pas zielig. En doe ik haar dat ook niet aan als ze, weet ik veel, een week of 6 moet revalideren?
Of is het dan juist ondervragen? Neem ik haar dan niet iets af wat ze nu nog prima, op haar tempo en haar manier, kan?

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik zou het alleen doen als ze er echt veel last van heeft, anders niet.
Een volledige narcose op die leeftijd is een slag, een hele flinke slag. Afgelopen voorjaar was ik met Kaya bij de dierenarts voor de jaarlijkse controle, hadden we het over die tig bultjes (en bulten) en hij zei letterlijk dat je een hond met een aanzienlijke leeftijd alleen nog onder narcose moet doen als het echt noodzakelijk is. Bewijzen zijn er niet, maar hij heeft meermalen gezien dat oudere honden ineens echt oud werden puur door de narcose. Ze herstellen niet meer zo vlot en voor hun hele geestelijke welbevinden is zoiets een klap.
Dus als ze er geen noemenswaardige last van heeft en er nog zonder pijn 5 km mee loopt, zou ik het niet doen.
Een volledige narcose op die leeftijd is een slag, een hele flinke slag. Afgelopen voorjaar was ik met Kaya bij de dierenarts voor de jaarlijkse controle, hadden we het over die tig bultjes (en bulten) en hij zei letterlijk dat je een hond met een aanzienlijke leeftijd alleen nog onder narcose moet doen als het echt noodzakelijk is. Bewijzen zijn er niet, maar hij heeft meermalen gezien dat oudere honden ineens echt oud werden puur door de narcose. Ze herstellen niet meer zo vlot en voor hun hele geestelijke welbevinden is zoiets een klap.
Dus als ze er geen noemenswaardige last van heeft en er nog zonder pijn 5 km mee loopt, zou ik het niet doen.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan en aangeraden. Een teen missen is echt geen probleem.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Die teen missen is het probleem niet, dat is de narcose op die leeftijdAnne&Taar schreef:Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan. Een teen missen is echt geen probleem.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Dat hoeft ook echt geen probleem te zijn. Ik werk zelf als DA, en zie bijna alleen maar oudere dieren, en bijna alles moet onder narcose. Ik had het zonder problemen aangedurfd. Gewoon een goed geoutilleerde praktijk met gasnarcose, die netjes op gewicht doseert en netjes een infuus plaatst.Caro. schreef:Die teen missen is het probleem niet, dat is de narcose op die leeftijdAnne&Taar schreef:Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan. Een teen missen is echt geen probleem.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Oké, maar ik heb andere adviezen gekregen van mijn dierenarts en de man heb ik toch erg hoog zitten.Anne&Taar schreef:Dat hoeft ook echt geen probleem te zijn. Ik werk zelf als DA, en zie bijna alleen maar oudere dieren, en bijna alles moet onder narcose. Ik had het zonder problemen aangedurfd. Gewoon een goed geoutilleerde praktijk met gasnarcose, die netjes op gewicht doseert en netjes een infuus plaatst.Caro. schreef:Die teen missen is het probleem niet, dat is de narcose op die leeftijdAnne&Taar schreef:Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan. Een teen missen is echt geen probleem.
Die zei dat bij oudere honden vaak echt 'oud' worden ineens na een narcose, net alsof ze die klap niet meer konden hebben. Hij zei ook dat er geen bewijzen waren, maar dat hij het in zijn loopbaan vaak had gezien en dus alleen narcose bij oudere honden adviseert als het echt noodzakelijk is.
Als Saar geen echte last van de tumor bij haar teen heeft, zou ik het dus niet doen. Als ze er wel last/pijn aan heeft, dan heb je weinig keuze natuurlijk en moet je wat doen. Net als bij mijn oude hond bv ineens een kies gaat ontsteken, tja, je kan ze moeilijk met pijn laten lopen.
Dat is noodzaak, maar is die noodzaak er niet, dan zou ik het niet doen.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Tumoren aan de teen zijn in veruit de meeste gevallen echte rotzakjes, die je beter zo snel mogelijk kwijt kan zijn. Ik geef alleen mijn eigen visie weer, maar die is zeker gebaseerd op ervaring, met name met dit type honden.Caro. schreef:Oké, maar ik heb andere adviezen gekregen van mijn dierenarts en de man heb ik toch erg hoog zitten.Anne&Taar schreef:Dat hoeft ook echt geen probleem te zijn. Ik werk zelf als DA, en zie bijna alleen maar oudere dieren, en bijna alles moet onder narcose. Ik had het zonder problemen aangedurfd. Gewoon een goed geoutilleerde praktijk met gasnarcose, die netjes op gewicht doseert en netjes een infuus plaatst.Caro. schreef:Die teen missen is het probleem niet, dat is de narcose op die leeftijdAnne&Taar schreef:Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan. Een teen missen is echt geen probleem.
Die zei dat bij oudere honden vaak echt 'oud' worden ineens na een narcose, net alsof ze die klap niet meer konden hebben. Hij zei ook dat er geen bewijzen waren, maar dat hij het in zijn loopbaan vaak had gezien en dus alleen narcose bij oudere honden adviseert als het echt noodzakelijk is.
Als Saar geen echte last van de tumor bij haar teen heeft, zou ik het dus niet doen. Als ze er wel last/pijn aan heeft, dan heb je weinig keuze natuurlijk en moet je wat doen. Net als bij mijn oude hond bv ineens een kies gaat ontsteken, tja, je kan ze moeilijk met pijn laten lopen.
Dat is noodzaak, maar is die noodzaak er niet, dan zou ik het niet doen.
-
Marion.
Ik heb 1000% vertrouwen in de DA praktijk hoor.Anne&Taar schreef:Tumoren aan de teen zijn in veruit de meeste gevallen echte rotzakjes, die je beter zo snel mogelijk kwijt kan zijn. Ik geef alleen mijn eigen visie weer, maar die is zeker gebaseerd op ervaring, met name met dit type honden.
Maar gaat meis er profijt van hebben? Dat ze die teen kwijt is.
-
Marion.
Ben jij ook afgestudeerd DA Anne?Anne&Taar schreef:Tumoren aan de teen zijn in veruit de meeste gevallen echte rotzakjes, die je beter zo snel mogelijk kwijt kan zijn. Ik geef alleen mijn eigen visie weer, maar die is zeker gebaseerd op ervaring, met name met dit type honden.
-
Marion.
Nee. Saar in een kar is echt geen optie. Daar maak ik haar vreselijk ongelukkig mee. Denk dat iedereen die haar ooit gezien heeft, dat kan beamen.Kruimel53 schreef:En ze hoeft natuurlijk niet thuis te blijven, ze kan mee in een kar, als je dat wilt. Kátur vond dat iig prima, maar, toegegeven, dat is een simpele ziel die snel tevreden is![]()
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ja, maar ik heet Kim.Marion. schreef:Ben jij ook afgestudeerd DA Anne?Anne&Taar schreef:Tumoren aan de teen zijn in veruit de meeste gevallen echte rotzakjes, die je beter zo snel mogelijk kwijt kan zijn. Ik geef alleen mijn eigen visie weer, maar die is zeker gebaseerd op ervaring, met name met dit type honden.
-
Marion.
Beide mooie namenAnne&Taar schreef:Ja, maar ik heet Kim.Marion. schreef:Ben jij ook afgestudeerd DA Anne?Anne&Taar schreef:Tumoren aan de teen zijn in veruit de meeste gevallen echte rotzakjes, die je beter zo snel mogelijk kwijt kan zijn. Ik geef alleen mijn eigen visie weer, maar die is zeker gebaseerd op ervaring, met name met dit type honden.Anne da's de hond.
Stel dat er 2 tenen weggehaald moeten worden (de tumor zit echt op de plek van de teennagel, er is geen teennagel meer), dan ook?
- Anne&Taar
- Zeer actief
De revalidatie zal wat langer zijn als er twee tenen worden weggehaald, maar ik zou het nog steeds doen. Maar meestal beperken dergelijke aandoeningen zich tot 1 teen.
-
Marion.
Hij lijkt ook enorm lokaal. Ik ga morgen bellen, en hopen dat de DA die ons in maart heeft gezien, niet op vakantie is.Anne&Taar schreef:De revalidatie zal wat langer zijn als er twee tenen worden weggehaald, maar ik zou het nog steeds doen. Maar meestal beperken dergelijke aandoeningen zich tot 1 teen.
- Anne&Taar
- Zeer actief
Heel veel sterkte! Ik duim voor jullie!Marion. schreef:Hij lijkt ook enorm lokaal. Ik ga morgen bellen, en hopen dat de DA die ons in maart heeft gezien, niet op vakantie is.Anne&Taar schreef:De revalidatie zal wat langer zijn als er twee tenen worden weggehaald, maar ik zou het nog steeds doen. Maar meestal beperken dergelijke aandoeningen zich tot 1 teen.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik kan er helaas niks zinnigs over zeggen omdat ik de ervaring met oude honden mis maar ik wil jullie wel veel sterkte wensen
Het lijkt me een ontzettend lastige beslissing, ik had er ook erg mee gezeten denk ik.
Het lijkt me een ontzettend lastige beslissing, ik had er ook erg mee gezeten denk ik.
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Mijn moeder heeft het laten doen met een bouvier van 14, was wel ingrijpend, maar die hond is 15 geworden daarna.
Mijn eerste berner is op haar 12 en een halfde nog geopereerd aan een tumor op de milt.
Heel spannend of ze wel levend eruit zou komen,
Maar herstel ging voorspoedig en ze werd er zo blij van, leek haast weer een jonge hond.
Heeft maar zes maanden geduurd waarna de ouderdom toch toesloeg en won.
Maar het was een fijne tijd voor haar.
Of ik het weer zou doen weet ik eigenlijk niet.
Moeilijke beslissing hoor, sterkte ermee.
Mijn eerste berner is op haar 12 en een halfde nog geopereerd aan een tumor op de milt.
Heel spannend of ze wel levend eruit zou komen,
Maar herstel ging voorspoedig en ze werd er zo blij van, leek haast weer een jonge hond.
Heeft maar zes maanden geduurd waarna de ouderdom toch toesloeg en won.
Maar het was een fijne tijd voor haar.
Of ik het weer zou doen weet ik eigenlijk niet.
Moeilijke beslissing hoor, sterkte ermee.
- IngeK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 2
Santha had zo,n bult aan haar duimnagel. Groeide erg snel en was open en vies dus weg laten halen. Ze had een enorme wond omdat er veel veel ook was weggehaald maar lopen deed ze meteen weer. Ik zou zo een open pusbult niet laten zitten in ieder geval.santha was trouwens 10 toen.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Pasha heb ik 1,5 jaar geleden nog een zware operatie laten ondergaan. Daar is ze ontzettend van opgeknapt.
Nu heeft ze een vrij grote vetbult, maar daar heeft ze geen last van dus die blijft zitten.
Wat ik wil zeggen: Is het iets acuut levensbedreigend of heeft ze er last van; opereren. Anders niet. Dat zou ik doen.
Kijk, is het iets wat op de lange duur levensbedreigend wordt, dan weet ik niet wat ik zou doen bij een oude hond. Ze hebben toch niet het eeuwige leven. Iets met een vaststaande lange revalidatie is voor mij al geen optie.
Nu heeft ze een vrij grote vetbult, maar daar heeft ze geen last van dus die blijft zitten.
Wat ik wil zeggen: Is het iets acuut levensbedreigend of heeft ze er last van; opereren. Anders niet. Dat zou ik doen.
Kijk, is het iets wat op de lange duur levensbedreigend wordt, dan weet ik niet wat ik zou doen bij een oude hond. Ze hebben toch niet het eeuwige leven. Iets met een vaststaande lange revalidatie is voor mij al geen optie.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
Muk
Lastig hoor.
Jaymz had destijds ( hij was 8, dus wel wat jonger maar wel oud voor een newfoundlander) ook een tumor die steeds openging. Aan de binnenkant van de staart, ter hoogte van zijn anus. Niet hygiënisch dus. Hij was nog kwiek voor zijn doen en ik heb hem laten opereren. Hij is destijds ook gelijk gecastreerd, want de tumor was hormonaal en de prikpil hielp niet. Hij is hier heel goed en snel van herstelt, maar de arts was ook heel goed. En een tumor die steeds opengaat is ook niks. Dus ik zou het denk ik wel doen in jouw situatie.
Jaymz had destijds ( hij was 8, dus wel wat jonger maar wel oud voor een newfoundlander) ook een tumor die steeds openging. Aan de binnenkant van de staart, ter hoogte van zijn anus. Niet hygiënisch dus. Hij was nog kwiek voor zijn doen en ik heb hem laten opereren. Hij is destijds ook gelijk gecastreerd, want de tumor was hormonaal en de prikpil hielp niet. Hij is hier heel goed en snel van herstelt, maar de arts was ook heel goed. En een tumor die steeds opengaat is ook niks. Dus ik zou het denk ik wel doen in jouw situatie.
-
Tarzan&Happy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): chiwawa's
Ik zou het waarschijnlijk ook laten doen als haar conditie nog redelijk oke is
Enorm moeilijk wil je veel sterkte wensen met welke keuze je ook maakt
groetjes inge
Enorm moeilijk wil je veel sterkte wensen met welke keuze je ook maakt
groetjes inge

- *tweety*
- Zeer actief
Moeilijk om die keuze te maken.
Het is voor elke hond toch anders, je moet kijken naar de gesteldheid van je hond, en hoe is het hart, doet dat het nog goed?
Je zou het hart kunnen laten nakijken en daarna beslissen
Wat zegt de dierenarts, denkt hij dat ze dit gaat redden?
Sterkte met je keuze!
Het is voor elke hond toch anders, je moet kijken naar de gesteldheid van je hond, en hoe is het hart, doet dat het nog goed?
Je zou het hart kunnen laten nakijken en daarna beslissen
Wat zegt de dierenarts, denkt hij dat ze dit gaat redden?
Sterkte met je keuze!
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

- Elmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog en Dalmatische hond
- Contacteer:
nou idd Saar in een kar zou een kwelling voor haar wezenMarion. schreef:Nee. Saar in een kar is echt geen optie. Daar maak ik haar vreselijk ongelukkig mee. Denk dat iedereen die haar ooit gezien heeft, dat kan beamen.Kruimel53 schreef:En ze hoeft natuurlijk niet thuis te blijven, ze kan mee in een kar, als je dat wilt. Kátur vond dat iig prima, maar, toegegeven, dat is een simpele ziel die snel tevreden is![]()
wat moeilijk om de goede keus voor je gevoel te maken, heel veel sterkte
De website van Sanja en Femie

Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart

Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
objectief gezien zeg ik 'doen' , maar jij en Pieter weten ongetwijfeld wat het beste is en welke optie het beste past. Sterkte met het maken van een beslissing!

-
linlin
Mijn mormel van twaalfeneenhalf met lekkend hartklepje is een paar week geleden ook twee uur onder zeil geweest. De arts benadrukte zeer uitgebreid dat zo'n gasnarcose met infuus echt behoorlijk veilig is, ook voor oude hondjes, en dat het tegenwoordig hip is om daar moeilijk over te doen.Anne&Taar schreef:Dat hoeft ook echt geen probleem te zijn. Ik werk zelf als DA, en zie bijna alleen maar oudere dieren, en bijna alles moet onder narcose. Ik had het zonder problemen aangedurfd. Gewoon een goed geoutilleerde praktijk met gasnarcose, die netjes op gewicht doseert en netjes een infuus plaatst.Caro. schreef:Die teen missen is het probleem niet, dat is de narcose op die leeftijdAnne&Taar schreef:Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan. Een teen missen is echt geen probleem.
Wel kunnen oude honden wat langer nodig hebben om weer helemaal de oude te worden. Nou, dan zijn ze toch een paar weken sloom.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Het lijkt me stug dat het over 'hip doen' gaat. Ten eerste is het één van de betere dierenartsen uit de regio en ten tweede verdient een dierenarts veel meer door te zeggen dat het 'allemaal nog wel kan'.linlin schreef:Mijn mormel van twaalfeneenhalf met lekkend hartklepje is een paar week geleden ook twee uur onder zeil geweest. De arts benadrukte zeer uitgebreid dat zo'n gasnarcose met infuus echt behoorlijk veilig is, ook voor oude hondjes, en dat het tegenwoordig hip is om daar moeilijk over te doen.Anne&Taar schreef:Dat hoeft ook echt geen probleem te zijn. Ik werk zelf als DA, en zie bijna alleen maar oudere dieren, en bijna alles moet onder narcose. Ik had het zonder problemen aangedurfd. Gewoon een goed geoutilleerde praktijk met gasnarcose, die netjes op gewicht doseert en netjes een infuus plaatst.Caro. schreef:Die teen missen is het probleem niet, dat is de narcose op die leeftijdAnne&Taar schreef:Bij een verder gezonde 13 jarige had ik het ongetwijfeld gedaan. Een teen missen is echt geen probleem.
Wel kunnen oude honden wat langer nodig hebben om weer helemaal de oude te worden. Nou, dan zijn ze toch een paar weken sloom.
Bovendien zie je het ook regelmatig bij oude mensen: zo is iemand nog in redelijk goede doen, breekt een heup, gaat onder narcose en daarna rechtstreeks door naar het verpleeghuis, want ineens is het mens écht oud geworden.
Als er noodzaak is, dan moet het natuurlijk gebeuren, maar ik zou geen oude hond (of kat) onder narcose brengen voor iets waar ze nauwelijks last van hebben.
-
linlin
Lekker door de dierenarts een extra zakcentje verdienen was in het geval van mijn hond niet aan de orde; daar moest echt ingegrepen worden want teveel ongemak. Wellicht is de term 'hip' iets te losjes voor je zin, dan maak ik daar 'men maakt zich nog wel eens onnodig ernstige zorgen over de neveneffecten van een narcose' van.Caro. schreef:Het lijkt me stug dat het over 'hip doen' gaat. Ten eerste is het één van de betere dierenartsen uit de regio en ten tweede verdient een dierenarts veel meer door te zeggen dat het 'allemaal nog wel kan'.linlin schreef: Mijn mormel van twaalfeneenhalf met lekkend hartklepje is een paar week geleden ook twee uur onder zeil geweest. De arts benadrukte zeer uitgebreid dat zo'n gasnarcose met infuus echt behoorlijk veilig is, ook voor oude hondjes, en dat het tegenwoordig hip is om daar moeilijk over te doen.
Bovendien zie je het ook regelmatig bij oude mensen: zo is iemand nog in redelijk goede doen, breekt een heup, gaat onder narcose en daarna rechtstreeks door naar het verpleeghuis, want ineens is het mens écht oud geworden.
Als er noodzaak is, dan moet het natuurlijk gebeuren, maar ik zou geen oude hond (of kat) onder narcose brengen voor iets waar ze nauwelijks last van hebben.
Een tumor aan een teen zou ik weg laten halen. Dat zijn, het werd al gezegd door een forummer die er meer verstand van heeft, best vaak gemene jongens.
Maar ja. Moraal van mijn verhaal is niet bij voorbaat al uitgaan van een hoopje geriatrische ellende na een narcose.