Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijtgaatjes, hoe te behandelen? -> upd toch DA
Moderator: moderatorteam
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bijtgaatjes, hoe te behandelen? -> upd toch DA
Gisteren heeft Haddock gevochten. Of nouja, hij werd gegrepen en vocht terug.
Honden snel uit elkaar en de aanleiding was heeel stom.
Het is namelijk een vriendje van hem, die wou hier naar het konijn rennen en pixel viel hem aan met geblaf, hij raakte gefrustreerd en greep het 1e op zijn weg, Haddock..
Die weer terug vocht dus we hebben ze van elkaar af moeten trekken (leuk een mopshond van een kruising sharpeixthai ridge back aftrekken :S ).
Daarna Haddock nagekeken die leek niks te hebben, ondanks dat hij flink gegrepen was met schudden.
Later zat ik de kroelen met hem en vond ik toch 1 klein bijtgaatje (snijtand gaatje). Minimaal en schoon dus meteen schoongemaakt en honingzalf erop. 's avonds in bed vond ik helaas nog 1 gaatje, die ook schoongemaakt en honingzalf erop.
Vanochtend de boel weer gechecked en 1 gaatje leek wat geirriteerd maar nog minimaal. Dus weer schoon gemaakt en zalf erop en de ander het zelfde verhaal. Smiddags schrok ik want die ene leek toch wel wat groter dan in 1e instantie en had een hechting in gemogen, maar te laat. Dus nog 2x vandaag gesmeerd, net kom ik thuis en check ik weer alles. Kon het niet goed zien dus stukje haar eromheen weggehaald, en toen zag ik een knalrode kring eromheen en wat pus uit de wond. Verder wel schoon, maar hij had wel pijn.
Meteen goed uitgespoeld met een dun spuitje (zonder naald uiteraard) en toen kon ik ook de diepte voelen, behoorlijk diep.
Andere ook iets bloot gelegd en ook even goed schoongemaakt die ziet er oke uit gelukkig.
Maar aangezien ik hier niet bekend mee ben twijfel ik momenteel of ik wel goed bezig ben. Ik wil morgen even naar de dierenarts ermee, want ik ben bang voor een ontsteking.
Ventje heeft nu ook pijnstilling gekregen, de wondjes liggen nogsteeds beschermd onder haar dus dat scheelt, maar toch. Het voelt niet goed.
Dus wil ik even jullie mening of ik tot nu toe goed gehandeld heb. Het is schoongemaakt met betadine, en daarna met afgekoeld gekookt water de boel weggespoeld. En daarna dus honingzalf erop. Hij zit er zelf niet aan.
De gaatjes zijn 1mm en 2mm klein.
Morgen ochtend bel ik de DA meteen voor overleg enz. Maar moest het ook even kwijt.
Toch flink geschrokken nu er toch gaatjes gevallen zijn.
Bedankt alvast!
Honden snel uit elkaar en de aanleiding was heeel stom.
Het is namelijk een vriendje van hem, die wou hier naar het konijn rennen en pixel viel hem aan met geblaf, hij raakte gefrustreerd en greep het 1e op zijn weg, Haddock..
Die weer terug vocht dus we hebben ze van elkaar af moeten trekken (leuk een mopshond van een kruising sharpeixthai ridge back aftrekken :S ).
Daarna Haddock nagekeken die leek niks te hebben, ondanks dat hij flink gegrepen was met schudden.
Later zat ik de kroelen met hem en vond ik toch 1 klein bijtgaatje (snijtand gaatje). Minimaal en schoon dus meteen schoongemaakt en honingzalf erop. 's avonds in bed vond ik helaas nog 1 gaatje, die ook schoongemaakt en honingzalf erop.
Vanochtend de boel weer gechecked en 1 gaatje leek wat geirriteerd maar nog minimaal. Dus weer schoon gemaakt en zalf erop en de ander het zelfde verhaal. Smiddags schrok ik want die ene leek toch wel wat groter dan in 1e instantie en had een hechting in gemogen, maar te laat. Dus nog 2x vandaag gesmeerd, net kom ik thuis en check ik weer alles. Kon het niet goed zien dus stukje haar eromheen weggehaald, en toen zag ik een knalrode kring eromheen en wat pus uit de wond. Verder wel schoon, maar hij had wel pijn.
Meteen goed uitgespoeld met een dun spuitje (zonder naald uiteraard) en toen kon ik ook de diepte voelen, behoorlijk diep.
Andere ook iets bloot gelegd en ook even goed schoongemaakt die ziet er oke uit gelukkig.
Maar aangezien ik hier niet bekend mee ben twijfel ik momenteel of ik wel goed bezig ben. Ik wil morgen even naar de dierenarts ermee, want ik ben bang voor een ontsteking.
Ventje heeft nu ook pijnstilling gekregen, de wondjes liggen nogsteeds beschermd onder haar dus dat scheelt, maar toch. Het voelt niet goed.
Dus wil ik even jullie mening of ik tot nu toe goed gehandeld heb. Het is schoongemaakt met betadine, en daarna met afgekoeld gekookt water de boel weggespoeld. En daarna dus honingzalf erop. Hij zit er zelf niet aan.
De gaatjes zijn 1mm en 2mm klein.
Morgen ochtend bel ik de DA meteen voor overleg enz. Maar moest het ook even kwijt.
Toch flink geschrokken nu er toch gaatjes gevallen zijn.
Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door HaddockandFriends op 29 jul 2013 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: Bijtgaatjes, hoe te behandelen?
open houden en idd schoonhouden, wanneer er "rotzooi" in zit uitdrukken, tandengaatjes moeten van binnen uit dicht gaan zeg maar, dus elke dag even het korstjes verwijderen, uitdrukken, wat schoonmaken en dan zie je vanzelf dat het steeds kleiner wordt.
uiteraard, wanneer het er echt slecht uitziet, of haddock wordt er ziek van, dan naar de da
uiteraard, wanneer het er echt slecht uitziet, of haddock wordt er ziek van, dan naar de da
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Top dankjullie wel!
Dan ga ik niet meteen gillen
Dat zalven is dat oke?
Dat zalven is dat oke?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Inderdaad korstjes verwijderen en schoonhouden. Eventueel wat fucidinezalf erop als je dat toevallig hebt.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
echt zalven deed ik dan niet, was het een flink gaatje, dan maakte ik weleens een betadine/water oplossing in een spuitje en dat spoelde ik dan in het gaatje, maar goed, met 1 a 2 mm gaatjes zou ik daar niet aan beginnen, daar past het tuutje nauwelijks in
kijk gewoon even hoe het eruit ziet, zolang je het de komende dagen maar goed open houdt en de rotzooi eruit drukt, dat is het belangrijkste
kijk gewoon even hoe het eruit ziet, zolang je het de komende dagen maar goed open houdt en de rotzooi eruit drukt, dat is het belangrijkste
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
- Aantal honden: 1
Sommige honden ontwikkelen een abces onder/rondom zo'n wondje. Dat heeft met de afweer te maken. Andere honden hebben hier geen last van. Gewoon in de gaten houden en zonodig naar de dierenarts.
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kreeg het tutje van het spuitje er gemakkelijk in
Ook met betadineshampoo en water zo uitgespoeld. Die andere alleen oppervlakkig gedaan.
Ik kap morgen dan met die zalf want het is zo goooor, zijn vacht rond de wond heen gaat ook troep vasthouden daardoor.
Fucidin had ik maar is inmiddels over datum.
Ach ik houd het even open druk de troep eruit en dan zien we wel weer.
Abces houd ik in de gaten, maar ben ik niet zo bang voor. Eerder bang voor een hotspot, hij is net genezen van 2 akelige op zijn hoofd waarvan er 1 na een maand pas dicht wou, en nu een lelijk litteken is waar hij soms nog jeuk aan heeft. (Heb jeukstillende foam voor hem
)
Heeel erg bedankt voor de reacties, stelt mij gerust en hoef ik morgen niet te gaan rennen maar kijken we het lekker aan!
Ik kap morgen dan met die zalf want het is zo goooor, zijn vacht rond de wond heen gaat ook troep vasthouden daardoor.
Fucidin had ik maar is inmiddels over datum.
Ach ik houd het even open druk de troep eruit en dan zien we wel weer.
Abces houd ik in de gaten, maar ben ik niet zo bang voor. Eerder bang voor een hotspot, hij is net genezen van 2 akelige op zijn hoofd waarvan er 1 na een maand pas dicht wou, en nu een lelijk litteken is waar hij soms nog jeuk aan heeft. (Heb jeukstillende foam voor hem
Heeel erg bedankt voor de reacties, stelt mij gerust en hoef ik morgen niet te gaan rennen maar kijken we het lekker aan!
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Je kunt het afwachten en kijken of het niet rood en warm blijft, en intussen een paar keer per dag het liefst, schoonmaken. Ik doe dat met zeepvrije wasemulsie, of handpompzeep als ik dat niet heb (is wat milder dan gewone zeep), op een washandje. Bacteriën gaan dood van water en zeep. Ik doe het ook wel eens zo, dat ik de vacht met zeep insmeer en zo uit de wond houdt. Ik smeer het dus van de wond weg. Dat laat ik dan gewoon opdrogen, dan blijft de wond goed open en met de volgende schoonmaakbeurt, spoel ik het weer weg. Vooral bij katten en konijnen een handig foefje want die haartjes zijn zo pluizig.
Honingzalf likken ze er vaak af. Ook is het zo met smeerseltjes, dat ze toch vuil en bacteriën kunnen vasthouden omdat ze vettig zijn en alles eraan plakt. De roodheid en warmte moeten wel weggaan natuurlijk. Als het roder en warmer wordt of gaat zwellen, zou ik wel langs de dierenarts gaan. Een bijtwond is vaak een trechtertje en dan kan het gebeuren dat de wond gedeeltelijk dichtgroeit terwijl er nog pus in zit. Heb je geen pijnstilling in huis? Zo'n wond kan wel veel zeer doen. Geen mensenparacetamol of aspirine geven, zoveel mensen die nog denken dat dat kan. Sorry als jij daar niet bij hoort, haha.
Honingzalf likken ze er vaak af. Ook is het zo met smeerseltjes, dat ze toch vuil en bacteriën kunnen vasthouden omdat ze vettig zijn en alles eraan plakt. De roodheid en warmte moeten wel weggaan natuurlijk. Als het roder en warmer wordt of gaat zwellen, zou ik wel langs de dierenarts gaan. Een bijtwond is vaak een trechtertje en dan kan het gebeuren dat de wond gedeeltelijk dichtgroeit terwijl er nog pus in zit. Heb je geen pijnstilling in huis? Zo'n wond kan wel veel zeer doen. Geen mensenparacetamol of aspirine geven, zoveel mensen die nog denken dat dat kan. Sorry als jij daar niet bij hoort, haha.
-
Goldendelicious
Die honingzalf is prima. Door de enzymenwerking wordt aangetast weefsel schoongevreten en ruimt ook bacteriën op. Ik zou het op de dag aan de lucht onttrekken en 's ochtends en 's avonds schoonhouden, dan alleen 's avonds de honingzalf er op. Werkt doorgaans heel prima. Je hondje zal flink gekneusd zijn. Traumeel is vaak een perfecte eerste hulp bij dit soort incidenten. Mag naast pijnstilling en antibiotica gegeven worden.HaddockandFriends schreef:Top dankjullie wel!
Dat zalven is dat oke?
Sterkte er mee.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens de bijsluiter mag honingzalf niet op een open wond,.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik denk dat dat formaat niet klopt hoor, want 2 mm is niet eens te hechten.
Enfin, niettemin zou ik het alleen open- en schoonhouden tot het schoon blijft en verder niets doen.
Enfin, niettemin zou ik het alleen open- en schoonhouden tot het schoon blijft en verder niets doen.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Hoe meer je eraan frut hoe meer kans dat er rotzooi in komt. Gewoon openhouden, korstje eraf krabben, eventueel uitdrukken en in de gaten houden. Ik ben niet zo van de zalf.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
Goldendelicious
Honing mag zeer zeker op open wonden aangebracht worden.
Het wordt in ziekenhuizen zelfs ingezet tegen de MRSA bacterie op open wonden.
http://www.iocob.nl/natuurgeneeswijze/h ... onden.html
http://www.nmlhealth.com/c,5678,,/Hoe-v ... ezing.aspx
Het wordt in ziekenhuizen zelfs ingezet tegen de MRSA bacterie op open wonden.
http://www.iocob.nl/natuurgeneeswijze/h ... onden.html
http://www.nmlhealth.com/c,5678,,/Hoe-v ... ezing.aspx
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Fizgid, volgensmij heb je niet alles gelezen. Want haddock heeft al pijnstilling gehad en heb dat gewoon in huis
.
Nou mensen heel erg bedankt voor alle adviezen. Gaat vast helemaal goed komen. Ik houd het in de gaten.
Nou mensen heel erg bedankt voor alle adviezen. Gaat vast helemaal goed komen. Ik houd het in de gaten.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Mijn hond is vorige week gebeten en had ook een paar gaatjes. Een wat grotere en dat heb ik ook gewoon open gehouden en schoongemaakt. Nu is de verdikking ervan ook al weg en het heelt prima 
-
S@ndr@
- Zeer actief
bijtwonden hechten ze zelden volgens mij , in verband met infectie gevaar, gewoon schoonhouden, klaar
-
Neeltje
Ik zou wel een betadine oplossing gebruiken en geen betadine shampoo. Zeep in een wond lijkt me niet zo fijn.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
He wat naar.
Ik zou zelf alleen schoonmaken ''evt betadine'' en korst verwijderen en evt wel uit drukken. Maar niet zalven.
En in de gaten houden dat de plek niet warm en rood blijft dan zou ik wel even langs een da gaan.
Maar het gaat vast helemaal goed komen
Ik zou zelf alleen schoonmaken ''evt betadine'' en korst verwijderen en evt wel uit drukken. Maar niet zalven.
En in de gaten houden dat de plek niet warm en rood blijft dan zou ik wel even langs een da gaan.
Maar het gaat vast helemaal goed komen
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb net weer schoongemaakt, en dat rode eromheen bloed ook dus ik gok dat dat een schaafplek is.
Er kwam bijna geen troep uit dus dat is mooi.
Hij is niet helemaal zichzelf, vanochtend overgegeven, en hij laat momenteel zijn staartje ook hangen. Dus dat kijk ik ook even aan, de dierenarts heeft eventueel vanavond ook inloop spreekuur. Maar kan ook zijn dat hij gewoon moe is op het moment.
Er kwam bijna geen troep uit dus dat is mooi.
Hij is niet helemaal zichzelf, vanochtend overgegeven, en hij laat momenteel zijn staartje ook hangen. Dus dat kijk ik ook even aan, de dierenarts heeft eventueel vanavond ook inloop spreekuur. Maar kan ook zijn dat hij gewoon moe is op het moment.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
HaddockandFriends schreef: Hij is niet helemaal zichzelf, vanochtend overgegeven, en hij laat momenteel zijn staartje ook hangen. Dus dat kijk ik ook even aan, de dierenarts heeft eventueel vanavond ook inloop spreekuur. Maar kan ook zijn dat hij gewoon moe is op het moment.
Ik zou als ik het niet vertrouw gewoon even langsgaan.
Sterkte
- Fizgig
- Zeer actief
Sorry, ik zie het. Beterschap voor de kleine smurf.HaddockandFriends schreef:Fizgid, volgensmij heb je niet alles gelezen. Want haddock heeft al pijnstilling gehad en heb dat gewoon in huis.
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Bijtgaatjes, hoe te behandelen? -> upd toch DA
Nou, vanochtend had het mannetje gespuugd en na een tijdje zag ik hem slechter worden. Staart hangen, bolle rug. Uiteindelijk temp gemeten, 39,5 dus hups de auto in naar de dierenarts.
Hij is totaal zichzelf niet, in de auto niet opgefokt doen maar slapen, bij de dierenarts niet naar honden blaffen maar slapen.
Temp gemeten bij de DA en daar was het alweer 40.2
Dus toch een fikse infectie
Antibiotica kuur gekregen, pijnstilling doorgeven en in de gaten houden.
De wondjes gewoon zo blijven behandelen nog even.
Bah wat is het naar je mafkees zo ziek te zien.
Hij is totaal zichzelf niet, in de auto niet opgefokt doen maar slapen, bij de dierenarts niet naar honden blaffen maar slapen.
- Fizgig
- Zeer actief
He bah. Het is natuurlijk ook een klein hondje, misschien dat die toch sneller last hebben van zo'n ontsteking maar het weer helpt ook niet mee natuurlijk. Meer bacteriegroei in deze temperaturen. Maar ja, dat is ook weer zo lastig want ze zijn nu normaal gesproken al wat slapjes dus kun je ook niet echt zien of dat nou door de warmte komt of iets anders. Nou, maar even opknappen dan voor de kleine man!
- sonj@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
Ach wat sneu.
Beterschap voor hem.
Beterschap voor hem.
-
joline
- Zeer actief
Ach wat sneu
Beterschap met Haddock!
Beterschap met Haddock!
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies fizgig, ik dacht eerst echt dat hij gewoon moe was. Maar toen ik merkte dat hij een bolle rug had en zijn staart liet hangen ondanks dat ik riep koekje dacht ik hier klopt iets niet. Zijn oogjes stonden/staan ook niet lekker.
Toch maar getempt tsja, dat was wel heel duidelijk nogmaal 38,3 nu 39,5.
Hij ligt nu heerlijk naast mij op de bank onder de plafond ventilator te slapen met zijn knuffie, is wel wat onrustig maar goed dat trekt wel weg.
Toch maar getempt tsja, dat was wel heel duidelijk nogmaal 38,3 nu 39,5.
Hij ligt nu heerlijk naast mij op de bank onder de plafond ventilator te slapen met zijn knuffie, is wel wat onrustig maar goed dat trekt wel weg.
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Gatver dat lijkt me zo naar he! Ik ben dit ook niet gewend, tenminste mijn honden hebben nog nooit zo gevochten en nog nooit gaatjes gehad.
Maar scoutje ging er echt op bij Haddock, en Haddock vervolgens bij hem, aan zijn achterpoten eraf moeten trekken. net bij de da was er een DHpup en die was wat te druk volgens Haddock dus HAP zei Haddock en vervolgens wou hij hem aanvallen.. Fijn
Daar gaat mijn stabiele mannetje..
De assistente zei ook al, het zijn gemene beten hoor als het van die gaatjes zijn. Ben blij dat ik er zo optijd bij ben!
Net nog even koorts gemeten en this nog 40.1 Lekker hoog
Gelukkig doet Haddock nu ook echt niks. Springen op de bank lukt hem niet eens, dus moest hem tillen. Hij ligt nu wel heerlijk te slapen.
Maar scoutje ging er echt op bij Haddock, en Haddock vervolgens bij hem, aan zijn achterpoten eraf moeten trekken. net bij de da was er een DHpup en die was wat te druk volgens Haddock dus HAP zei Haddock en vervolgens wou hij hem aanvallen.. Fijn
De assistente zei ook al, het zijn gemene beten hoor als het van die gaatjes zijn. Ben blij dat ik er zo optijd bij ben!
Net nog even koorts gemeten en this nog 40.1 Lekker hoog
Gelukkig doet Haddock nu ook echt niks. Springen op de bank lukt hem niet eens, dus moest hem tillen. Hij ligt nu wel heerlijk te slapen.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Nou heel veel sterkte en idd goed dat je er snel bij bent en ook aan veel dingen hebt gedacht koorts meten etc.
Maar het is wel heel sneu zeker omdat het aanvankelijk kleine gaatjes leken.
Maar het is wel heel sneu zeker omdat het aanvankelijk kleine gaatjes leken.
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja normaal schiet ik snel in de stress en vergeet van alles maar aangezien ik nu twijfelde nam ik alles rustig door. Jammer dat hij er toch ziek van is geworden, maar goed is niet anders en ventje hersteld meestal erg snel dus die loopt morgen of over morgen weer te dartelen
Gelukkig is het tot woensdag wat koeler 
-
Goldendelicious
Temperatuursverhoging bij de DA kan ook komen door stress. Neemt niet weg dat je hond verhoging heeft. Ik wil je niet ongerust maken, maar als ik lees 'schudden', dan is je hond gewoon overal beurs van binnen en wellicht nog erger. Een logeerhondje hier is een paar jaar geleden flink gegrepen door een herder. Flinke winkelhaak in de borstkas, daar keek je zo naar binnen. Maar ze had ook gekneusde ribben en een klaplong, naast de tig beurse plekken. Binnen een paar seconden gebeurd.HaddockandFriends schreef:Nou, vanochtend had het mannetje gespuugd en na een tijdje zag ik hem slechter worden. Staart hangen, bolle rug. Uiteindelijk temp gemeten, 39,5 dus hups de auto in naar de dierenarts.
Hou je hondje maar goed in de gaten!
Sterkte en beterschap.