Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Help!!! Hoe honden koel houden in bestelauto.
Moderator: moderatorteam
- Ήυs
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Help!!! Hoe honden koel houden in bestelauto.
Laatst gewijzigd door Ήυs op 31 jul 2015 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Devel
oge wegenbelasting voor particulieren
Voor particulieren met een bestelauto gaat een nieuw tarief voor de wegenbelasting gelden. Dit nieuwe particuliere bestelautotarief is gelijk aan de wegenbelasting voor personenauto’s zonder de provinciale opcenten. Dit houdt in dat het nieuwe particuliere bestelautotarief zo’n 30 euro per maand lager ligt dan het personenautotarief per maand. Invaliden houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Ondernemers houden ook het lage grijs kentekentarief maar moeten een kleine toeslag van zo’n 6 euro per maand gaan betalen.
Voor particulieren met een bestelauto gaat een nieuw tarief voor de wegenbelasting gelden. Dit nieuwe particuliere bestelautotarief is gelijk aan de wegenbelasting voor personenauto’s zonder de provinciale opcenten. Dit houdt in dat het nieuwe particuliere bestelautotarief zo’n 30 euro per maand lager ligt dan het personenautotarief per maand. Invaliden houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Ondernemers houden ook het lage grijs kentekentarief maar moeten een kleine toeslag van zo’n 6 euro per maand gaan betalen.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Zou je er geen perfoplaat tussen kunnen laten zetten?
Die zijn er ook met heel kleine 'gaatjes'.
- Dee
- Zeer actief
Ik ken ze van aluminium, dat wordt ook wel gebruikt in garagedeuren.Tara schreef:Ik zit aan zoiets te denken, maar dan van metaal. Dat zal er toch vast wel zijn?Dee schreef:Zou je er geen perfoplaat tussen kunnen laten zetten?
En dan dat op een aantal plaatsen in die scheidingswand laten plaatsen.
-
Elien
- Actief
- Mijn ras(sen): American Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb een bestelwagen zonder ramen vanachter. Scheelt ook al enorm in warmte.
De ruimte waar ik zit, is zo dubbel zo warm.
Op warme dagen zitten de honden op een koelmat, hebben een koelhalsband en ventilators aan hun hok hangen.
Ze hebben geen last van de warmte dan, ondanks hun enorme dikke vacht dat ze nu nog steeds hebben
De ruimte waar ik zit, is zo dubbel zo warm.
Op warme dagen zitten de honden op een koelmat, hebben een koelhalsband en ventilators aan hun hok hangen.
Ze hebben geen last van de warmte dan, ondanks hun enorme dikke vacht dat ze nu nog steeds hebben
- Dee
- Zeer actief
Ik zal van de week even kijken of ik wat plaatjes/ info voor je kan regelen.Tara schreef: Jaja, we komen er wel.![]()
Dat vind ik nog niet zo verkeerd klinken.
-
Marion.
Ik zou er werkelijk een briefwisseling met deez' of gene over gaan houden. Met Rutte misschien? Met mevr. Thieme?Tara schreef:Ik zit aan zoiets te denken, maar dan van metaal. Dat zal er toch vast wel zijn?Dee schreef:Zou je er geen perfoplaat tussen kunnen laten zetten?
En dan dat op een aantal plaatsen in die scheidingswand laten plaatsen.
Waarom is dit regeltje verzonnen? Hoe gevaarlijk is het om achter je voorstoelen een metalen hekwerk te hebben waarbij de openingen 4x4 cm zijn?
In mijn vorige bus (Fiat Scudo) zat een dichte achterwand. Die heb ik eruit laten halen, want mocht ik een keer de honden meenemen dan wil ik in elk geval oog- en spreekcontact met ze onderweg.
In deze Caddy zit een rek, en nou ja laat maar. Ik heb namelijk wel contact met de honden op deze manier, ik kan alleen geen pakjes meer naar achteren gooien. En verkoeling is natuurlijk een hele belangrijke, maar dat krijgen ze door dit losse rek ook.
Wanneer is dat regeltje verzonnen trouwens? Dus vanaf welk jaar kunnen we - als hondenbezitters - beter geen bestelauto meer kopen?
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom een bestelauto?
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
In mijn Berlingo zit helemaal geen scheidingswand, heeft er ook nooit in gezeten (althans, niet sinds ik hem heb, jaar of 4 denk ik). Er zit alleen zo'n metalen opstaande rand in van een cm of 30 denk ik (achter de stoelen)
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Alsof honden alleen in een auto komen als er een show is en als het warm isDevel schreef:Makkelijk gezegd voor jou misschien. Jij hebt er geen last van als je in een karretje ligt dood te gaan van de hitte, want vrouwtje moet met jouw naar een show, kom op zeg het is al warm en dan die dieren ook nog op eisen om in een auto te moeten.
Tja dan zijn mijn 'beesten' toch een stuk beter af, die komt echt niet met deze hitte in een auto, aico of niet.
Overigens komen mijn honden elke dag in de auto, tweemaal zelfs en ook met deze hitte.
Want ik rijd met ze naar het strand om zeven uur 's morgens en ik rijd 's avonds met ze naar het bos.
En dat zonder airco nog wel
Wat een dierenbeul ben ik, zeg.
-
Marion.
Ik moest ook even heel diep graven naar haar naam hoor, was al bijna aan het googelenTara schreef:Oh, en ik ga NIET in gesprek met mevrouw Thieme. In haar ogen ben ik waarschijnlijk de antichrist.
(maar goed, ik ben ook wel weer zo dat als het niet linksom kan dat het dan maar rechtsom moet hoor; ik kan ook heel goed het hulpeloze wijffie spelen als mijn band lek is
Maar anders zou ik inderdaad even door blijven rijden met de huidige auto. Wanneer zijn deze regeltjes aangescherpt dan? Hebben ze voor dit soort futiliteiten tijd nu???
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Een Partner valt toch onder de kleine bestelauto's?
Dan hoeft er volgens de belastingdienst helemaal geen tussenschot in
Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
Een bestelauto met verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:
Eisen bestelauto met verhoogd dak
Dak laadruimte:
ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats over een breedte van minimaal 20 cm
Zijruiten:
1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan
Laadruimte (blok *):
ten minste 125 cm lang
ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm
Tussenschot:
direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine
Dan hoeft er volgens de belastingdienst helemaal geen tussenschot in
Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
Een bestelauto met verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:
Eisen bestelauto met verhoogd dak
Dak laadruimte:
ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats over een breedte van minimaal 20 cm
Zijruiten:
1 zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan
Laadruimte (blok *):
ten minste 125 cm lang
ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm
Tussenschot:
direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine
Groetjes Inge

-
Marion.
Het zijn nieuwe regeltjes. In oude auto's mag je dus nog zo'n wandje van 30 of 40 cm hebben.Inge schreef:In mijn Berlingo zit helemaal geen scheidingswand, heeft er ook nooit in gezeten (althans, niet sinds ik hem heb, jaar of 4 denk ik). Er zit alleen zo'n metalen opstaande rand in van een cm of 30 denk ik (achter de stoelen)
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar kan ik die regels dan vinden?Marion. schreef:Het zijn nieuwe regeltjes. In oude auto's mag je dus nog zo'n wandje van 30 of 40 cm hebben.Inge schreef:In mijn Berlingo zit helemaal geen scheidingswand, heeft er ook nooit in gezeten (althans, niet sinds ik hem heb, jaar of 4 denk ik). Er zit alleen zo'n metalen opstaande rand in van een cm of 30 denk ik (achter de stoelen)
Op de belastingdienst staat bovenstaande en op de site van de RDW word ik helemaal niet wijzer
Groetjes Inge

-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik had een dichte wand in de caddy, maar wel een ventilator in de achterbank hangen en ventilatiemolen op het dak. Wand eruit gehaald en op marktplaats een vwwand met rooster gescoord voor 25 euro.
Onlangs op wedstrijd was het koeler in de auto dan in de schaduw. Alle ramen afgedekt met witte lakens. Ik wil nog wel een thermometer en weer 2 ventilatoren in de achterbak maken. Ik heb nu toch 2 gaten in de achterbak voor autostekkers.
Onlangs op wedstrijd was het koeler in de auto dan in de schaduw. Alle ramen afgedekt met witte lakens. Ik wil nog wel een thermometer en weer 2 ventilatoren in de achterbak maken. Ik heb nu toch 2 gaten in de achterbak voor autostekkers.
-
Marion.
Jahaaaaaaaaaaaaaa, maar dat is allemaal in oudere auto's. Blijkbaar zijn de regeltjes verandert voor nieuwe bestel-auto's.loony schreef:Ik had een dichte wand in de caddy, maar wel een ventilator in de achterbank hangen en ventilatiemolen op het dak. Wand eruit gehaald en op marktplaats een vwwand met rooster gescoord voor 25 euro.
-
Marion.
Geen idee. Misschien weet Tara dat?Inge schreef:Waar kan ik die regels dan vinden?
Maar goed. Voor oudere auto's geldt dat sowieso niet. Net zoals het autogordel-gedoe. Als je een oude auto hebt zonder gordels achterin, dan hoef je ze dus ook niet om te hebben. Als er gordels achterin zitten, moeten de passagiers ze dus wel dragen.
Beetje zo'n soort regeltje is het, denk ik.
-
Devel
Nee, dat doe ik niet, en ik denk ook echt niet dat je een mishandelaar bent. Dan zou je inderdaad niet dit topic openen, maar ik vind en dat is mijn mening na ervaring van een oververhitte hond in een auto MET airco en inderdaad een dag lang zwemmen, zelfs een reanimatie bij de hond heeft geleid gewoon TE. Houd het beestje gewoon thuis, sla een showtje over, dan maar een dagje niet in de auto ergens heen.Tara schreef:Gatverdamme mens, hou toch je mond zeg!Devel schreef:Makkelijk gezegd voor jou misschien. Jij hebt er geen last van als je in een karretje ligt dood te gaan van de hitte, want vrouwtje moet met jouw naar een show, kom op zeg het is al warm en dan die dieren ook nog op eisen om in een auto te moeten.
Tja dan zijn mijn 'beesten' toch een stuk beter af, die komt echt niet met deze hitte in een auto, aico of niet.
Wie denk jij wel dat je bent? Je zet me weg als een dierenbeul die ter meerdere eer en glorie van zichzelf overal maar die arme honden mee naar toe sleept. Waarom denk je dat ik dit topic heb geopend?
Ik zoek naar een oplossing en mogelijkheden om ook in een nieuwe auto de honden zo veilig en comfortabel te kunnen vervoeren als dat ik nu doe.
Je kent mij niet, je kent mijn honden niet, dus hou je opmerkingen maar gewoon voor je.
Maar lekker in huis of een koude vloer zonder inspanningen.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ow.... nou ze hebben er nog nooit wat van gezegd op het keuringsstation 
Groetjes Inge

-
Marion.
Nou, een dagje lukt dat misschien wel. Maar na een paar dagen heb ik toch wel 2 hypere honden hier in huis die veel te weinig uitdaging krijgen. En terecht.Devel schreef:Maar lekker in huis of een koude vloer zonder inspanningen.
(o, en de mijne zijn 11 en 13; en de zogenaamde haardkleedjes)
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
- Aantal honden: 1
Marion. schreef:Nou, een dagje lukt dat misschien wel. Maar na een paar dagen heb ik toch wel 2 hypere honden hier in huis die veel te weinig uitdaging krijgen. En terecht.Devel schreef:Maar lekker in huis of een koude vloer zonder inspanningen.
(o, en de mijne zijn 11 en 13; en de zogenaamde haardkleedjes)
Heb je alle tijd gehad om te leren nu even niet. Persoonlijk spaniel uit werklijnen. Tussen 0600 en 0700 uur rondje konijnen spotten in het wijkpark en daarna rust: Ben toch niet gek.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
Marion.
Heb je het tegen mij?Veenmug schreef:Heb je alle tijd gehad om te leren nu even niet. Persoonlijk spaniel uit werklijnen. Tussen 0600 en 0700 uur rondje konijnen spotten in het wijkpark en daarna rust: Ben toch niet gek.
Of jij gek bent weet ik niet, maar wij doen onze honden deze week een groot plezier door even 5 km met ze te gaan rijden. Daar is namelijk een stuk van een km of 5 met alleen maar stromend water.
Oh. En de airco van de auto is ook kaduuk trouwens
-
Drijver
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gremlins
- Aantal honden: 5
Zo heb ik het ook laten doen inderdaad. Raam eruit, ergens een rek op maat laten maken en vakkundig in laten zetten.Sita schreef:Wij hebben het raam eruit gehaald en daar een metalen rek (soort gaas, alleen dan veel sterker) in laten plaatsen. Zo is het toch gesloten voor de rdw en kan de airco ook achter komen. Nu weer een personen auto dus geen probleem meer. Alleen glas eruit halen zou ik persoonlijk niet doen. Bekeuring is vrij prijzig heb ik mij laten vertellen.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Misschien ben ik de gek die ondanks airco de hond niet achterin de bench stopt. Voordat de koeling doordringt zijn we ettelijke km's verder. Dus vroegop , zwemmen en rust.Marion. schreef:Heb je het tegen mij?Veenmug schreef:Heb je alle tijd gehad om te leren nu even niet. Persoonlijk spaniel uit werklijnen. Tussen 0600 en 0700 uur rondje konijnen spotten in het wijkpark en daarna rust: Ben toch niet gek.
Of jij gek bent weet ik niet, maar wij doen onze honden deze week een groot plezier door even 5 km met ze te gaan rijden. Daar is namelijk een stuk van een km of 5 met alleen maar stromend water.
Oh. En de airco van de auto is ook kaduuk trouwens![]()
![]()
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
-
Marion.
En dat is bij oudere/bestaande auto's. Blijkbaar mag dat nu niet meer.Drijver schreef:Zo heb ik het ook laten doen inderdaad. Raam eruit, ergens een rek op maat laten maken en vakkundig in laten zetten.Sita schreef:Wij hebben het raam eruit gehaald en daar een metalen rek (soort gaas, alleen dan veel sterker) in laten plaatsen. Zo is het toch gesloten voor de rdw en kan de airco ook achter komen. Nu weer een personen auto dus geen probleem meer. Alleen glas eruit halen zou ik persoonlijk niet doen. Bekeuring is vrij prijzig heb ik mij laten vertellen.
Kelere, hoe moeilijk kan een vraag zijn zeg? (maar ik heb dus ook geen antwoord, volgens mij is het makkelijker om je huidige auto te houden en dan af te gaan wachten hoe de nieuwe regels zich uitkristalisseren)
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Nou weet ik niet over welke bestelauto het gaat, maar in bv een vw caddy kan een professioneel koelsysteem in de laadruimte gebouwd worden.
Misschien eens navragen bij bedrijven die de professionele inrichting van bestelauto's regelen?
De systemen bestaan in elk geval.
Misschien eens navragen bij bedrijven die de professionele inrichting van bestelauto's regelen?
De systemen bestaan in elk geval.
Wiel
- Maltezers
- Zeer actief
Hier kan je volgens mij alle eisen van zowel de belastingdienst als van de RDW vinden.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 09-764.pdf
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 09-764.pdf
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, dat doe ik ook en nog veel meer doen dat.Veenmug schreef:Misschien ben ik de gek die ondanks airco de hond niet achterin de bench stopt. Voordat de koeling doordringt zijn we ettelijke km's verder. Dus vroegop , zwemmen en rust.
Maar ik begrijp niet helemaal waarom een topic over auto's voor honden waarin om koeling gevraagd wordt (hee, áltijd nodig namelijk als het boven de 20 graden is) leiden moet tot en soort hetze tegen mensen die hun honden niet thuishouden deze dagen.
Ik loop bijvoorbeeld altijd vroeg met de honden, bij het water. En daar ga ik met de honden heen.
Wat me buitengewoon stoort is dat Devel het blijkbaar nogal logisch vindt dat mensen hun hond in de auto zetten voor een show en nergens anders voor.
Mijn honden zitten tweemaal daags in de auto en dat is ook met dit weer.
Weliswaar heel vroeg en laat, maar toch.
Maar blijkbaar snapt Devel niet dat je ook vroeg kunt gaan lopen en dat het dan nog koel is.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Devel schreef:Ik denk dan nog veel simpeler, lekker thuis laten. Waarom sjouwen met die beesten als het niet nodig is? en zeker met deze hitte?
Tuurlijk, wij oefenen zelfs gewoon. Morgen ook wedstrijd. Honden die na de keuring verkocht worden gaan ook naar Irak/Iran/warme delen vd USA etc.
Tara, m'n appje gehad, Bejabo in Ridderkerk schijnt de airco ook om te kunnen leggen.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Je snapt er weinig van zo te lezen. Een jacht begint om een uur of 5 in de morgen, maarja als je dan om een uur of 12 naar huis rijd is het heet in de auto, daar wil Tara dan iets op vinden, zo moeilijk is het niet te begrijpen hoor!Devel schreef:Nee, dat doe ik niet, en ik denk ook echt niet dat je een mishandelaar bent. Dan zou je inderdaad niet dit topic openen, maar ik vind en dat is mijn mening na ervaring van een oververhitte hond in een auto MET airco en inderdaad een dag lang zwemmen, zelfs een reanimatie bij de hond heeft geleid gewoon TE. Houd het beestje gewoon thuis, sla een showtje over, dan maar een dagje niet in de auto ergens heen.Tara schreef:Gatverdamme mens, hou toch je mond zeg!Devel schreef:Makkelijk gezegd voor jou misschien. Jij hebt er geen last van als je in een karretje ligt dood te gaan van de hitte, want vrouwtje moet met jouw naar een show, kom op zeg het is al warm en dan die dieren ook nog op eisen om in een auto te moeten.
Wie denk jij wel dat je bent? Je zet me weg als een dierenbeul die ter meerdere eer en glorie van zichzelf overal maar die arme honden mee naar toe sleept. Waarom denk je dat ik dit topic heb geopend?
Ik zoek naar een oplossing en mogelijkheden om ook in een nieuwe auto de honden zo veilig en comfortabel te kunnen vervoeren als dat ik nu doe.
Je kent mij niet, je kent mijn honden niet, dus hou je opmerkingen maar gewoon voor je.
Maar lekker in huis of een koude vloer zonder inspanningen.
Je voorbeeld is ook niet super trouwens, een dag lang zwemmen, enig idee hoe heet een hond het daar van krijgt?
On topic, wat een stomme regel zeg, ik ben blij dat wij nog zo'n rek hebben in onze Caddy van een half jaar oud, hebben we mazzel gehad
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!