Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hazelip
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
hazelip
Help 8O
ik zit met een klein vraagje
we zijn van de week wezen kijken naar een pup, maar nu heeft 1 van deze pups waarschijnlijk een heeel klein hazelipje
in de lip zit een klein inhammetje (net of trekt hij hem een beetje op )
kan iemand ons informeren of dit problemen op gaat leveren als de hond ouder wordt
We kunnen nog kiezen, maar vinden het "lipje" wel erg leuk en denken er aan om er dan toch 2 te nemen
En hoe zit dit met de erfelijkheid van zijn broertjes en zusjes
Met het hazelipje zal niet gefokt mogen worden(voor ons geen probleem)
Loesje :B
ik zit met een klein vraagje
we zijn van de week wezen kijken naar een pup, maar nu heeft 1 van deze pups waarschijnlijk een heeel klein hazelipje
in de lip zit een klein inhammetje (net of trekt hij hem een beetje op )
kan iemand ons informeren of dit problemen op gaat leveren als de hond ouder wordt
We kunnen nog kiezen, maar vinden het "lipje" wel erg leuk en denken er aan om er dan toch 2 te nemen
En hoe zit dit met de erfelijkheid van zijn broertjes en zusjes
Met het hazelipje zal niet gefokt mogen worden(voor ons geen probleem)
-
- Zeer actief
Hoe oud zijn de pups nu? Is de pup met het "lipje" net zo groot en stevig als de rest?
Ik weet niet goed in hoeverre een hazelip wel/niet samenhangt met een open verhemelte. Het laatste is vaak wél een ernstig probleem.
Op zich kan ik twee pups tegelijk overigens niet aanraden... het is vreselijk veel meer werk dan 1 pup, waarschijnlijk zelfs meer dan twee keer een pup opvoeden... Als de honden van het zelfde geslacht zijn komt het ook nog eens heel vaak voor dat ze op oudere leeftijd veel en fors ruzie krijgen. Geen onmogelijkheid, twee pups, maar wel iets om heel erg goed over na te denken!
Ik weet niet goed in hoeverre een hazelip wel/niet samenhangt met een open verhemelte. Het laatste is vaak wél een ernstig probleem.
Op zich kan ik twee pups tegelijk overigens niet aanraden... het is vreselijk veel meer werk dan 1 pup, waarschijnlijk zelfs meer dan twee keer een pup opvoeden... Als de honden van het zelfde geslacht zijn komt het ook nog eens heel vaak voor dat ze op oudere leeftijd veel en fors ruzie krijgen. Geen onmogelijkheid, twee pups, maar wel iets om heel erg goed over na te denken!
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- marjolijn
- Erelid
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ken iemand die ook een Cocker-spanieltje wilde.
Ging naar een fokster toe, en op dat moment had deze slechts één teefje zitten. Dit hondje had een open verhemelte, een klein kiertje maar. Ze vertelde mijn kennis dat ze dit hondje af wilde maken, omdat ze haar niet kon verkopen. Maar was wel bereid dit teefje aan haar mee te geven, op voorwaarde dat ze haar zou laten steriliseren. Mijn kennis kreeg zo´n medelijden met het hondje, en de fokster vertelde ook dat het open verhemelte geen al te groot probleem zou zijn voor het hondje. Het was maar een klein spleetje...
Na 6 maanden van ellende, het kiertje werd een spleet, moest mijn kennis het hondje in laten slapen, er was geen andere uitweg. Ontstekingen, en het spleetje meerdere keren per dag leegpulken met een tandenborstel, eten wat er via de neus uit kwam zetten...
Ik kan je slechts zeggen dat je naar mijn idee erg voorzichtig moet zijn met de aanschaf van pups met "kleine" afwijkingen.
Groetjes, Willy.
Ging naar een fokster toe, en op dat moment had deze slechts één teefje zitten. Dit hondje had een open verhemelte, een klein kiertje maar. Ze vertelde mijn kennis dat ze dit hondje af wilde maken, omdat ze haar niet kon verkopen. Maar was wel bereid dit teefje aan haar mee te geven, op voorwaarde dat ze haar zou laten steriliseren. Mijn kennis kreeg zo´n medelijden met het hondje, en de fokster vertelde ook dat het open verhemelte geen al te groot probleem zou zijn voor het hondje. Het was maar een klein spleetje...
Na 6 maanden van ellende, het kiertje werd een spleet, moest mijn kennis het hondje in laten slapen, er was geen andere uitweg. Ontstekingen, en het spleetje meerdere keren per dag leegpulken met een tandenborstel, eten wat er via de neus uit kwam zetten...
Ik kan je slechts zeggen dat je naar mijn idee erg voorzichtig moet zijn met de aanschaf van pups met "kleine" afwijkingen.
Groetjes, Willy.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
Op onze hondenschool zit iemand met een border collie. Als pup niet veel aan te zien, maar als volwassen hond heeft hij een hele scheve snuit. Zijn ene lip is veel korter dan de andere...
Voor de rest is deze hond kerngezond en ze doet ook flyball op wedstrijdniveau.
Als je pup voor de rest kerngezond is, zie ik geen problemen. Anders...
Voor de rest is deze hond kerngezond en ze doet ook flyball op wedstrijdniveau.
Als je pup voor de rest kerngezond is, zie ik geen problemen. Anders...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
-
- nieuw lid
bedankt voor jullie antwoorden
het pupje is niet veel kleiner dan zijn broers en zusje, in het nest zitten 3 grote pups en 3 kleinere , ze zien er wel allemaal goed uit
en het is echt alleen het lipje, het gehemelte en de kaak zijn gewoon dicht
de fokker had het zelf pas opgemerkt toen de pups 1.5 week oud waren
en ook ik had het niet gezien totdat hij me er op attendeerde (zo klein is het dus)
waarom ik het van die erfelijkheid vraag, is eigenlijk dat er ook nog een heel mooi teefje in het nestje zit, en als blijkt dat ze mooi uitgroeid zou ik er , mocht ik voor het teefje gaan, misschien wel 1 maal een nest bij willen hebben
Vroeger hebben we altijd meerdere honden gehad , dus zou het eigenlijk wel weer willen, en aangezien we nu beiden volledig "verplicht" thuis zijn , zal de opvoeding geen probleem worden
Het zijn trouwens franse bulldogjes, en ze zijn nu 4 weken oud
het pupje is niet veel kleiner dan zijn broers en zusje, in het nest zitten 3 grote pups en 3 kleinere , ze zien er wel allemaal goed uit
en het is echt alleen het lipje, het gehemelte en de kaak zijn gewoon dicht
de fokker had het zelf pas opgemerkt toen de pups 1.5 week oud waren
en ook ik had het niet gezien totdat hij me er op attendeerde (zo klein is het dus)
waarom ik het van die erfelijkheid vraag, is eigenlijk dat er ook nog een heel mooi teefje in het nestje zit, en als blijkt dat ze mooi uitgroeid zou ik er , mocht ik voor het teefje gaan, misschien wel 1 maal een nest bij willen hebben
Vroeger hebben we altijd meerdere honden gehad , dus zou het eigenlijk wel weer willen, en aangezien we nu beiden volledig "verplicht" thuis zijn , zal de opvoeding geen probleem worden
Het zijn trouwens franse bulldogjes, en ze zijn nu 4 weken oud
-
- Zeer actief
hoi nou het is bij mijn weten niet erfelijk hoor ,heb zelf 2 keer een nestje engelse bulletjes gehad en in het eerste nestje zat dus een puppje met een gespleten gehemelte en hazelipje die moest ik dus helaas wel laten inslapen ,het is iets wat wel wat vaker voorkomt bij de bulletjes maar erfelijk ,nee volgens mij niet.
- Mol
- Zeer actief
haze lip is erfelijk en resencief aan wezig bij bulldoggen komt he veel voorindiera schreef:hoi nou het is bij mijn weten niet erfelijk hoor ,heb zelf 2 keer een nestje engelse bulletjes gehad en in het eerste nestje zat dus een puppje met een gespleten gehemelte en hazelipje die moest ik dus helaas wel laten inslapen ,het is iets wat wel wat vaker voorkomt bij de bulletjes maar erfelijk ,nee volgens mij niet.
het kan een aantal generaties overslaan.
mol

- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
inderdaad is de hazelip net als het gespleten gehemelte erfelijk
het zit in heel veel lijnen en soms tref je dus in je nest een open gehemelte of hazelip
de open en gespleten gehemeltes worden meestal gelijk geeutaniseerd
om nu te zeggen dat je met het zusje van deze pup niet mag fokken vind ik te ver gaan, je zal alleen moeten gaan zoeken naar vrije lijnen (wat niet mee zal vallen) om in jou nest dit uit te gaan sluiten
Ook zal de fokker deze combinatie waarschijnlijk beter niet meer maken
groetjes Ida
het zit in heel veel lijnen en soms tref je dus in je nest een open gehemelte of hazelip
de open en gespleten gehemeltes worden meestal gelijk geeutaniseerd
om nu te zeggen dat je met het zusje van deze pup niet mag fokken vind ik te ver gaan, je zal alleen moeten gaan zoeken naar vrije lijnen (wat niet mee zal vallen) om in jou nest dit uit te gaan sluiten
Ook zal de fokker deze combinatie waarschijnlijk beter niet meer maken

groetjes Ida
groetjes Ida en de fransoosjes

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...

die je begaan hebt...
-
- Zeer actief
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
ppppffff ben het deze keer volledig met je eens Molv.d Lupinehof schreef:je lult naar je verstandmechelaar_fan schreef:hazelip is erfelijk, en de pups moeten afgespoten worden. het is meestal een gevolg van lijnteelt of inteelt.
mol![]()
Wat een onzin
groetjes Ida en de fransoosjes

die je begaan hebt...

die je begaan hebt...
- dutje
- Vaste gebruiker
- mechelaar_fan
- Zeer actief
met lijnteelt en inteelt ga je altijd recessieve genen tot expressie brengen, zo ook het hazelipgen.
Wie te gierig is voor outcross en zich een goed fokker noemt... De sterkte van het ras mechelse herder was dankzij de ruime bloedbasis. De laatste 15 jaar is door het veelvuldig gebruik van steeds dezelfde dekreus (G'vitou, Elgos enz...) de verwantschap schrikbarend toegenomen. En plotseling komen allerlei gebreken tevoorschijn, die vroeger nooit bij de mechelaar werden vastgesteld. Een brede erfelijke basis is een dwingende noodzaak om succesvol te fokken.
Wie te gierig is voor outcross en zich een goed fokker noemt... De sterkte van het ras mechelse herder was dankzij de ruime bloedbasis. De laatste 15 jaar is door het veelvuldig gebruik van steeds dezelfde dekreus (G'vitou, Elgos enz...) de verwantschap schrikbarend toegenomen. En plotseling komen allerlei gebreken tevoorschijn, die vroeger nooit bij de mechelaar werden vastgesteld. Een brede erfelijke basis is een dwingende noodzaak om succesvol te fokken.
- Mol
- Zeer actief
nog maal je lult naar je verstandmechelaar_fan schreef:met lijnteelt en inteelt ga je altijd recessieve genen tot expressie brengen, zo ook het hazelipgen.
als er met lijnteel hazelip voorkomt betekent dat er ergens een foute gromezone zit en het kan zelfs gewoon gebeuren zonder dar bijde ouders iets er mee te maken heeft. hazelip heeft namelijk ook met kinkstaart temaken.
als jij oucross op outcross fokt weet je nooit wat de gebreken zijn in je bloed om dat het niet tot uiting komt omdat het recencive is, dus is outcross fokken het je zelf als fokker alleen maar makelijker maken en je hoeft verders niet te kijken wat je op elkaar zet kwa bloed.
en brede erfelijke basis? je basis van vererving word zo onvoorspelbaar dat je als fokker nooit weet wat er uit komt.
mol

Laatst gewijzigd door Mol op 18 nov 2003 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- nieuw lid
dutje schreef:En Loesje? Je bent inmiddels heel wat wijzer over erfelijkheidsleer, maar weet je al of je ´het lipje´ gaat nemen?

vind ook dat de opmerking hierboven dat zo'n hazelip moet worden afgemaakt heel erg, natuurlijk zit er verschil in, maar om dit hondje af te gaan maken zou ik puur misdadig vinden
of ik het teefje ook neem, hangt af van de fokker, waarschijnlijk wil hij haar zelf houden :cry2: