Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sam en de dierenarts

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Sam en de dierenarts

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam had klachten, nou ja, ik zag dingen, die me verontrusten; niet kunnen afvallen, terwijl hij weinig krijgt, veel drinken, hijgen vanuit het niets, beetje kort lontje, passief in huis enz.

Sam had teken in Duitsland opgelopen toen ik bij Muk logeerde.

Eerste bloedonderzoek (sneltest) wees niets uit wat leek op een ziekte t.g.v. teken. Lichamelijk onderzoek wees ook niets uit, behalve dat hij een lage hartslag heeft in een toch redelijk spanningsvolle situatie. (64)

Bloedonderzoek gaf wel lage waarde aan w.b. schildklier, maar dit kon evt. gemeten zijn, terwijl het qua curve op een soort dieptepunt net was, dus het zei nog niet alles.

Na Oostenrijk opnieuw onderzoek; In Oostenrijk vond ik Sam wel vrij monter en enthousiast. Kreeg wel voldoende rust ook, want ik had een stoffen bench bij me, zodat hij na wandelingen lekker kon rusten in de bench en de loslopende honden qua roedel in de eetzaal kon laten voor wat het was.

Vorige week specifiek bloedonderzoek naar de TSH waarde van de schildklier. Opgestuurd naar Duitsland. Net gebeld; Uitslagen wijzen niet op een te traag werkende schildklier. TSH waarde was 0,03. (pas bij een waarde hoger dan 0,05 spreekt men van te traag werkende schildklier) De T4, het vrije hormoon, was voldoende aanwezig.

Om toch alles uit te sluiten, wordt zijn urine nog onderzocht in combinatie met het meten van zijn vochtopname. Alleen moeten dan de logeerhonden weg zijn, anders kan ik niet goed meten.

Ben voorzichtig toch wat opgelucht en hoop, dat het 'gewoon' een beetje een dip ofzo van Sam was en dat hij daar nu uit klautert ofzo?! (menselijk gedacht, maar kan het niet anders uitleggen)
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Sam en de dierenarts

Ongelezen bericht door blacky »

het kan natuurlijk ook gewoon zijn leeftijd zijn. Hij wordt een dagje ouder denk ik en dan worden ze ook rustiger en hebben ze vaak minder nodig.
Afbeelding
gevni havanezers
Hilly45
Zeer actief

blacky schreef:het kan natuurlijk ook gewoon zijn leeftijd zijn. Hij wordt een dagje ouder denk ik en dan worden ze ook rustiger en hebben ze vaak minder nodig.
Sam is nog maar acht. :wink:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Misschien was hij thuis rustiger na het bezoek aan Muk omdat hij veel gedaan had? Ik herinner me van Luna dat ze na een midweek Ameland erg rustig was voor een paar dagen. Dat was een nieuwe omgeving, veel prikkels en heel veel lopen. En je kent Lun, die moet alles in de gaten houden :wink: die lag de eerste twee dagen thuis echt plat van alle indrukken enzo.
Hilly45
Zeer actief

luna2906 schreef:Misschien was hij thuis rustiger na het bezoek aan Muk omdat hij veel gedaan had? Ik herinner me van Luna dat ze na een midweek Ameland erg rustig was voor een paar dagen. Dat was een nieuwe omgeving, veel prikkels en heel veel lopen. En je kent Lun, die moet alles in de gaten houden :wink: die lag de eerste twee dagen thuis echt plat van alle indrukken enzo.
Ja, maar Sam heeft niet zoveel bij Muk gedaan. Maar goed, wel een roedel in de gaten houden natuurlijk en alles is dan ongewoon. Maar dan zou hij na Oostenrijk nog veel meer 'kapot' moeten zijn en dat is niet zo.

Maar ik hoop heel erg, dat het een tijdelijke dip was dan en dat het gaandeweg beter wordt.

Ik wil alleen wel e.e.a. uitsluiten en dat gebeurd nu.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Lijkt me goed om in ieder geval het medische uit te sluiten :ok: Dan kun je daarna altijd verder kijken als je wilt. Als het verder goed gaat en het is medisch allemaal in orde, zou ik het los laten hoe moeilijk soms ook.
Hilly45
Zeer actief

luna2906 schreef:Lijkt me goed om in ieder geval het medische uit te sluiten :ok: Dan kun je daarna altijd verder kijken als je wilt. Als het verder goed gaat en het is medisch allemaal in orde, zou ik het los laten hoe moeilijk soms ook.
Dat doe ik dan ook hoor, de klachten zijn ook niet heel ernstig, maar het was een optelsom, waardoor het me ineens aanvloog, zo van; Het klopt niet.

De druppel was een keer op een ochtend, ik werd wakker, Sam wordt wakker en begint direct met hijgen. En nee, het was toen niet warm enz. enz.

Maar goed, de DA is op de hoogte van alles en we sluiten een aantal zaken uit en daarna, als er toch niets uit komt, moet ik het idd los proberen te laten. Ook honden zullen best wel eens periodes hebben, waarin ze gewoon geen zin hebben of misschien een virus of wat dan ook gehad, kan ook nog.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Dat zou mooi zijn Hillie want je maakt je anders toch behoorlijke zorgen om je ventje. Laat het niets medisch zijn gewoon :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Hilly45
Zeer actief

chrico schreef:Dat zou mooi zijn Hillie want je maakt je anders toch behoorlijke zorgen om je ventje. Laat het niets medisch zijn gewoon :ok:
Ja, inderdaad. Daarom het medische uitsluiten nu, voor wat het mogelijk kan zijn (hart, longen, nieren, lever, tekenziektes, schildklier.......)

Ondertussen geniet ik mega van mijn mannetje, die nu 'ingebed' ligt tussen twee beardie-dames, die hier logeren.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

De mazzelaar :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Acht is ook niet echt oud, maar ook niet meer piep en zou het dingen inderdaad wat langzamer of anders kunnen gaan doen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Neeltje schreef:Acht is ook niet echt oud, maar ook niet meer piep en zou het dingen inderdaad wat langzamer of anders kunnen gaan doen.
ja dat denk ik ook. hij zo zoals we het hier thuis zeggen 56 jaar oud zijn :mrgreen: dat is voor een mens ook niet oud maar ik garandeer je dat je niet meer kunt wat je als 21 jarige wel kon.
Afbeelding
gevni havanezers
Hilly45
Zeer actief

Dat is ook zo.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gelukkig dat de testen tot nu toe uitwijzen dat hij niks mankeert! :cheer:
Hopelijk was het inderdaad gewoon even een dipje, dat zou best kunnen. Hoe is het nu met het warme weer qua hijgen?
Hilly45
Zeer actief

DeDiana schreef:Gelukkig dat de testen tot nu toe uitwijzen dat hij niks mankeert! :cheer:
Hopelijk was het inderdaad gewoon even een dipje, dat zou best kunnen. Hoe is het nu met het warme weer qua hijgen?
Gewoon zeg maar, niet overdreven, maar goed, ik belast ook niet teveel met het warme weer. 's Ochtends lange wandeling en 's avonds, overdag kleine uitstapjes.

Zijn hijggedrag was juist bijzonder, omdat het vanuit het niets was, gewoon na wakker worden bijv.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Hilly45 schreef:Sam had klachten, nou ja, ik zag dingen, die me verontrusten; niet kunnen afvallen, terwijl hij weinig krijgt, veel drinken, hijgen vanuit het niets, beetje kort lontje, passief in huis enz.

Sam had teken in Duitsland opgelopen toen ik bij Muk logeerde.

Eerste bloedonderzoek (sneltest) wees niets uit wat leek op een ziekte t.g.v. teken. Lichamelijk onderzoek wees ook niets uit, behalve dat hij een lage hartslag heeft in een toch redelijk spanningsvolle situatie. (64)

Bloedonderzoek gaf wel lage waarde aan w.b. schildklier, maar dit kon evt. gemeten zijn, terwijl het qua curve op een soort dieptepunt net was, dus het zei nog niet alles.

Na Oostenrijk opnieuw onderzoek; In Oostenrijk vond ik Sam wel vrij monter en enthousiast. Kreeg wel voldoende rust ook, want ik had een stoffen bench bij me, zodat hij na wandelingen lekker kon rusten in de bench en de loslopende honden qua roedel in de eetzaal kon laten voor wat het was.

Vorige week specifiek bloedonderzoek naar de TSH waarde van de schildklier. Opgestuurd naar Duitsland. Net gebeld; Uitslagen wijzen niet op een te traag werkende schildklier. TSH waarde was 0,03. (pas bij een waarde hoger dan 0,05 spreekt men van te traag werkende schildklier) De T4, het vrije hormoon, was voldoende aanwezig.

Om toch alles uit te sluiten, wordt zijn urine nog onderzocht in combinatie met het meten van zijn vochtopname. Alleen moeten dan de logeerhonden weg zijn, anders kan ik niet goed meten.

Ben voorzichtig toch wat opgelucht en hoop, dat het 'gewoon' een beetje een dip ofzo van Sam was en dat hij daar nu uit klautert ofzo?! (menselijk gedacht, maar kan het niet anders uitleggen)
Bedenk dat het een gemiddelde referentiewaarde is, niet Sams zijn referentiewaardes he;)
Dus hou het in je achterhoofd, sommige baasjes ( zoals ik en ook Hilly ) observeren hun hond heel goed, kan ook beginnend zijn. Mocht het niet beter worden na zeg een half jaar kun je controleren.
Bij mijn Tonnie was het ook nog in de referentiewaarde, maar laag, en we zijn heel voorzichtig begonnen tioen met medicatie, en ze knapte er van op.

Maar fijn dat er geen vreselijke dingen naar voren komen!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

luna2906 schreef:Misschien was hij thuis rustiger na het bezoek aan Muk omdat hij veel gedaan had? Ik herinner me van Luna dat ze na een midweek Ameland erg rustig was voor een paar dagen. Dat was een nieuwe omgeving, veel prikkels en heel veel lopen. En je kent Lun, die moet alles in de gaten houden :wink: die lag de eerste twee dagen thuis echt plat van alle indrukken enzo.
Nee, al was Sam nu wel op het territorium van mijn twee woeste Newfoundlanders, dat wel. :mrgreen: Maar veel gedaan, nee niet echt.

Ik las laatst wel ergens dat de tekentesten in Nederland minder nauwkeurig zijn dan de Duitse testen, omdat ze in Duitsland blijkbaar anders testen.
Het is wel goed dat er niks uit de schildkliertest is gekomen, maar goed nu weet je nog niet wat er aan de hand is. Heeft Sam er nu ook nog last van?
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Hopelijk blijft het goed gaan en is er niks aan de hand :ok: Lola heeft eigenlijk steeds 1x per jaar ook zo'n lome periode. Vaak eindigt dat met een paar aanvallen reverse sneezing en dan gaat het weer beter. Ik beschouw dat maar als een jaarlijks griepje of zo. Hopelijk valt het bij jou ook zo mee :)
Hilly45
Zeer actief

Muk schreef:
Nee, al was Sam nu wel op het territorium van mijn twee woeste Newfoundlanders, dat wel. :mrgreen: Maar veel gedaan, nee niet echt.

Ik las laatst wel ergens dat de tekentesten in Nederland minder nauwkeurig zijn dan de Duitse testen, omdat ze in Duitsland blijkbaar anders testen.
Het is wel goed dat er niks uit de schildkliertest is gekomen, maar goed nu weet je nog niet wat er aan de hand is. Heeft Sam er nu ook nog last van?
Ik kan het nu niet goed inschatten, omdat er natuurlijk steeds nu logeerhonden zijn. Heb de indruk dat hij lekker in z'n vel zit. Maar toch ga ik, zodra alle logeerpartijen achter de rug zijn, zijn drinkgedrag noteren en aanvullend urine-onderzoek. Dat was het laatste 'staartje' nog van het onderzoek.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Hilly45 schreef: Ik kan het nu niet goed inschatten, omdat er natuurlijk steeds nu logeerhonden zijn. Heb de indruk dat hij lekker in z'n vel zit. Maar toch ga ik, zodra alle logeerpartijen achter de rug zijn, zijn drinkgedrag noteren en aanvullend urine-onderzoek. Dat was het laatste 'staartje' nog van het onderzoek.
Als er nu en straks niks aan de hand meer is, dan zou het best kunnen dat Sam in die periode even wat minder lekker in zijn vel zat. Soort van griepje, maar dan anders.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”