Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenbrokken, waar moet je nou op letten?
Moderator: moderatorteam
- ArjanD
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse staande korthaar
- Aantal honden: 1
Hondenbrokken, waar moet je nou op letten?
We hebben sinds twee weken onze pup en ik wil goede brokken voeren. Ik heb dit forum al aardig doorgebladerd, maar ik ben er nog niet uit. Ik heb twee sites bekeken waar naar gelinkt werd, maar ik heb daar wat gerichte vragen over. Ik heb http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken en http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ bekeken. Veel mensen gaan het over kvv o.i.d. praten, maar ik zou graag info willen specifiek over brokken.
Mijn vragen:
- Wat is het verschil tussen geperst/geexpandeerd/geextrudeerd. Wat betekent dit voor het eindproduct?
- Ik krijg de indruk dat rijst beter is dan andere graansoorten. Waarom is dat?
- Iemand raadde mee greenheart premium aan. Die staat niet in die tabellen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit product vergelijken met die tabel?
- Die tabel van http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ doet geen uitspraak over kwaliteit. Is de bovenste de beste?
Een hoop vragen, dus. Ik hoop dat jullie mee verder kunnen helpen.
Alvast dankjewel
Arjan
Mijn vragen:
- Wat is het verschil tussen geperst/geexpandeerd/geextrudeerd. Wat betekent dit voor het eindproduct?
- Iemand raadde mee greenheart premium aan. Die staat niet in die tabellen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit product vergelijken met die tabel?
- Die tabel van http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ doet geen uitspraak over kwaliteit. Is de bovenste de beste?
Alvast dankjewel
Arjan
- ArjanD
- Vaste gebruiker
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
- Aantal honden: 2
Re: Hondenbrokken, waar moet je nou op letten?
Volgens mij is het verschil tussen geperst en geëxpandeerd/geëxtrudeerd dat bij de laatste twee een veel hogere temperatuur nodig is om de brokken te maken. Hierdoor gaan vitamines enz. verloren die er later weer bijgevoegd worden om het voer compleet te laten zijn. Je hebt dan dus niet de natuurlijke vitamines maar een chemische vervanger (voor zover ik weet...)ArjanD schreef:We hebben sinds twee weken onze pup en ik wil goede brokken voeren. Ik heb dit forum al aardig doorgebladerd, maar ik ben er nog niet uit. Ik heb twee sites bekeken waar naar gelinkt werd, maar ik heb daar wat gerichte vragen over. Ik heb http://www.voerwijzer.com/hondenbrokkenvergelijken en http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ bekeken. Veel mensen gaan het over kvv o.i.d. praten, maar ik zou graag info willen specifiek over brokken.
Mijn vragen:
Alvast dankjewel
Arjan
Geperste brokken worden tot een minder hoge temperatuur verhit waardoor de oorspronkelijke voedingsstoffen beter bewaard blijven. Ook hier worden later verloren gegane vitamines enz. toegevoegd om het compleet te maken.
Granen, en rijst ook volgens mij, zijn een vulmiddel waar een hond niet veel mee kan, het levert alleen afvalstoffen op en grotere drollen. Het is voor de fabrikant wel een voordelige grondstof, voordeliger dan vlees.
Van de vergelijkingssites heb ik geen idee en greenheart premium ken ik niet.
Een goede brok bestaat hoofdzakelijk uit vlees. Taste of the wild, Purizon en Acana zijn naar mijn mening goede merken.
Groetjes, Marjan
-
Bmamavan2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradormix
Ik zou kiezen voor een brok waar veel vlees of vis in zit en zo weinig mogelijk vulmiddel zoals granen e.d. De meeste honden verdragen rijst wel beter dan bijv. granen en aardappel maar het blijft een vulmiddel en zal er ook als zodanig uitkomen.
Goede vlees/vis brokken zijn Orijen, Taste of the Wild, Wolfsblut en Arcana.
Let bij een pup met name op het calciumgehalte, dit mag niet te hoog zijn en dat is het in Wolfsblut meen ik wel.
het eiwit gehalte mag wel wat hoger liggen dan bij een volwassen hond.
Mijn hond krijgt kvv en barf hapjes en verdraagt eigenlijk geen brok behalve de brokken van jarco (kruidenmix). Deze krijgt hij bij uitzondering als we weg gaan met warm weer of als ik het vlees vergeten ben uit te leggen....
de kat krijgt ook brokken van dit merk en die bevallen me erg goed.
In plaats van voedingswijzer zou ik googelen op andere zoektermen zoals pup en brok, je komt dan vaak op discussiesites terecht waar reacties van gebruikers staan i.p.v. lijstjes die worden gesponsord door bepaalde merken.
Goede vlees/vis brokken zijn Orijen, Taste of the Wild, Wolfsblut en Arcana.
Let bij een pup met name op het calciumgehalte, dit mag niet te hoog zijn en dat is het in Wolfsblut meen ik wel.
het eiwit gehalte mag wel wat hoger liggen dan bij een volwassen hond.
Mijn hond krijgt kvv en barf hapjes en verdraagt eigenlijk geen brok behalve de brokken van jarco (kruidenmix). Deze krijgt hij bij uitzondering als we weg gaan met warm weer of als ik het vlees vergeten ben uit te leggen....
de kat krijgt ook brokken van dit merk en die bevallen me erg goed.
In plaats van voedingswijzer zou ik googelen op andere zoektermen zoals pup en brok, je komt dan vaak op discussiesites terecht waar reacties van gebruikers staan i.p.v. lijstjes die worden gesponsord door bepaalde merken.

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- ArjanD
- Vaste gebruiker
Dankjewel voor jullie advies. Ik ben weer wat wijzer geworden.
- Sarah5
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle - Aantal honden: 2
Zelf let ik juist ook op een brok zonder conserveermiddelen, geur kleur en smaakstoffen, toegevoegde suikers en herkomst van ingrediënten. Een brok met vleesmeel uit China of Thailand die in Duitslan wordt gemaakt zonder conserveermiddelen bevat die wrs toch doordat die wel aan het vleesmeel is toegevoegd.
Zelf ben ik inmiddels wel erg blij met Acana. Alleen lokale ingedienten ter plaatse verwerkt.
Zelf ben ik inmiddels wel erg blij met Acana. Alleen lokale ingedienten ter plaatse verwerkt.
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
- Aantal honden: 2
Wat is het verschil tussen geperst, geextrudeerd en geexpandeerd?ArjanD schreef:
Mijn vragen:
Arjan
geperst
- wordt geperst op lagere temperaturen dan de andere soorten brokken, van 38 graden tot 70 graden ongeveer
- doordat de fabricage op lagere temperatuur is, kan er alleen gebruik worden gemaakt van vleesmeel (geen vers vlees)
- alle producten zijn dus al voorbewerkt, ook de granen en de voedingswaarde hiervan is niet lager dan in andere brokken
- behalve het vet - als er gebruik is gemaakt van koudgeperste olie of vet, ondergaat deze minder bewerking en is daardoor gezonder
- de brok valt makkelijker uiteen in de maag, een filmpje hiervan kun je vinden op de website van Farmfood
geextrudeerd en geexpandeerd
- deze worden op hogere temperaturen gefabriceerd (minimaal 93 graden celcius), de temperatuur en tijdsduur verschilt per fabrikant
- geexpandeerde brokken schijnen op te zwellen in de maag, geextrudeerde brokken doen dit niet
Er zijn mensen die zeggen dat geperste brokken makkelijker verteerd worden, maar ik heb ook gelezen dat geextrudeerde brokken juist makkelijker verteren. De waarheid moet ik nog achterhalen. Volgend jaar verschijnt (na mijn extra onderzoek) hier een artikel over op Voerwijzer.
Bron: http://www.voerwijzer.com/veelgestelde- ... er-brokken
Rijst is glutenvrij en heeft volgens mij relatief kleine zetmeelgranulen, waardoor het makkelijker verteerbaar is dan sommige andere graansoorten.
De volgorde is op basis van vleespercentage die de fabrikanten aangeven en niet op volgorde van kwaliteit.
En nog even voor de duidelijkheid, omdat ik in een reactie iets lees over gesponsord worden door merken: beide sites zijn zo objectief mogelijk en zonder sponsoring.