Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Voedingswaarde grote rassen
Moderator: moderatorteam
-
AnoukR
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Berner Sennenhond
- Aantal honden: 1
Voedingswaarde grote rassen
Onze berner sennen pup kreeg lange tijd Royal Canin. Ze is nu 1 jaar en sinds kort ben ik overgestapt op Acana en tot nu toe erg tevreden hierover! Maar ik vraag me af op welke voedingswaarden ik moet letten bij zo'n groot ras? Ik heb gehoord dat de verhouding fosfor/calcium belangrijk is. Maar waar moet ik verder nog op letten?
Gr.
Anouk
Gr.
Anouk
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: Voedingswaarde grote rassen
Ik ben eens even gaan zoeken voor je want ik wilde het zelf nou ook wel eens weten hoe dat zit met de zeer grote, opgroeiende hond. En ik vind een stuk maar dat is wel uit 2004. Ik vraag me af of de informatie nog klopt, maar ik herken er wel wat in van wat ik er eerder over heb gelezen:
http://www.kvgd-eersel.com/voeding-bij- ... ur-72.html
Ik had al eerder gelezen namelijk dat een hoge eiwitinname tot groeistoornissen kan leiden, maar dat klopt dus niet, ongelimiteerd voeren dus wel, zeggen ze hier. En je kunt dus het best meteen met glucosamine beginnen, die met drie dingen erin, ik koop altijd die van de kruidvat. Verder is die verhouding fosfor/calcium dus ietsje anders, de calcium mag wat lager zijn. Maar ik vraag me dus af of dat niet ook al achterhaald is. Dan zou je dus eigenlijk wat minder bot moeten voeren? En ja, wie voert er nou ongelimiteerd eigenlijk? Maar goed, misschien heb je er wat aan. Ik zoek nog even verder naar recentere info.Voorbeelden van voedingaanpassing in de verschillende levensfases:
1.De opgroeiende hond van de grote rassen
Een bijzondere uitdaging voor een perfecte voersamenstelling is die van de pups van de grote rassen. Een gewichtstoename vanaf 2,5 maand tot 6 maanden van meer dan 200 gram per dag zonder het optreden van groeistoornissen vereist een uitgebalanceerd voerregiem. Drie factoren zijn hierbij van bijzonder belang:
1. De hoeveelheid energie die gevoerd word, dus energiegehalte van het voer én de voerhoeveelheid mag niet onbeperkt zijn
2. De calciumgift per droge stof eenheid mag iets verlaagd zijn ten opzichte van onderhoudsvoer
3. Het gebruik van kraakbeenbeschermende factoren heeft een positief effect op het voorkomen van groeistoornissen in de gewrichten.
Vroeger (en door sommigen ook vandaag de dag) werd gedacht dat een hoog eiwit gehalte in het voer kon leiden tot uitgebreide groeistoornissen zoals standafwijkingen, ocd en groeipijnen. Door onderzoek onder andere in Utrecht (Dr.Nap) is gebleken dat dit effect er niet is. Een zekere minimale behoefte is er echter wel. En natuurlijk speelt de kwaliteit van de eiwitsamenstelling ook een rol.
Het voeren van een hoogenergievoer ad libitum (zoveel als ze maar willen, voer continu aanwezig) leidt wel in een groot aantal van de gevallen tot het optreden van uitgebreide groeistoornissen. Beperkt voeren gaf in een aantal onderzoeken significant minder problemen met hypertrofische osteo dystrofie (HOD, een aandoening met pijnlijke zwellingen boven en onder de gewrichten) enostosis (een botaandoening die kreupelheid bij honden in de groeifase veroorzaakt), radius curvus syndroom (RCS, een misvorming van de onderbenen waarbij de ondervoet naar buiten draait en de onderbenen naar voren buigen), en elleboogdysplasie (ED). Het onderzoek is met name gedaan bij Duitse Doggen.
Resumerend moet een goed voer voor deze categorie honden dus een gelimiteerde hoeveelheid energie bevatten (dwz. een niet hoog vetgehalte!), een optimale calcium-fosfor verhouding met een iets verlaagd calcium gehalte en een gemiddeld eiwitgehalte. Hierbij gaan we uit van een kwalitatief goed eiwit, dat betekent met een aminozuursamenstelling zoals voor de hond optimaal is. Bepaalde kraakbeenbeschermende factoren (chondroïtinesulfaat en glycosaminoglycanen) kunnen hierbij door het voer gemengd zijn of eventueel bijgegeven worden.
http://www.kvgd-eersel.com/voeding-bij- ... ur-72.html
- Fizgig
- Zeer actief
Dit is wel recent:
Eronder staat nog een tabelletje die ik hier niet kan knippen en plakken, waarbij ze een richtlijn aangeven voor hoeveel voer je moet geven in welke groeifase, als ik het tenminste goed begrijp. Maar je kunt dus met 4 maanden al over op volwassen voer. Ik vraag me alleen af hoe je dat doet als je vers voert, niet teveel calcium geven?
http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=voedinghondHet voeden van pups van grote rassen en reuzerassen
Pups van deze rassen hebben een genetische aanleg voor de ontwikkeling van skeletproblemen zoals osteochondrosis en heupdysplasie. Dit gebeurt vooral bij te hoge calciumopname, te snelle groei en overgewicht. Geef speciale voeding voor grote rassen, of ga al op jonge leeftijd (vanaf ongeveer 4 maanden leeftijd) over tot het geven van volwassen voeding. Een speciale puppyvoeding voor grote rassen bevat een uitgebalanceerd calciumgehalte en een afgestemd vet- en energieghalte, waardoor wordt voorkomen dat de pup te snel groeit en moet voldoen aan de volgende kenmerken:
- Bevordert een gezonde ontwikkeling van botten en gewrichten dankzij het uitgebalanceerde calciumgehalte
- Stimuleert dat de pup met de juiste snelheid groeit, dankzij het aangepaste energiegehalte
- Bevordert gezonde gewichten en een gezonde huid en vacht dankzij omega-3-vetzuren.
Eronder staat nog een tabelletje die ik hier niet kan knippen en plakken, waarbij ze een richtlijn aangeven voor hoeveel voer je moet geven in welke groeifase, als ik het tenminste goed begrijp. Maar je kunt dus met 4 maanden al over op volwassen voer. Ik vraag me alleen af hoe je dat doet als je vers voert, niet teveel calcium geven?
-
AnoukR
- nieuw lid
Bedankt voor deze info! Alleen ben ik dan benieuwd wat 'niet hoog' is bij een calciumgehalte? Mijn voeding nu heeft 1.2.. Maar ik zie dat ander voor weer 2.0 heeft!? Echt vers voeren heb ik zelf geen ervaring mee. Ze krijgt soms wel eens ver voer maar niet structureel.
-
AnoukR
- nieuw lid
Onderstaande tekst heb ik wel op internet gevonden maar dit is voor puppy's. Ben benieuwd of die aantallen veranderen / minder belangrijk zijn als ze volwassen zijn.
Een Berner Sennenpup is een pup van een groot ras. Dit houdt in dat het gewicht van de pup in het eerste levensjaar bijna met een factor 100 toeneemt! Nu eet een pup naar verhouding tot zijn lichaamsgewicht ook meer voer. Het is dan ook een fabeltje dat de pup meer eiwitten nodig zou hebben voor de groei... De pup heeft de andere stoffen welke in het voer zitten óók nodig, om de eiwitten te kunnen opnemen in het lichaam. Wel is het voor een Bernerpup belangrijk dat er niet teveel kalk in het voer zit. Bovendien moet de hoeveelheid kalk weer in de juiste verhouding staan tot de hoeveelheid fosfor in het voer. Omdat een pup naar verhouding tot zijn lichaamsgewicht veel eet, krijgt de pup van alle stoffen meer binnen. Nu is het met kalk zo dat een teveel ervan niet wordt uitgescheiden, maar wordt opgeslagen. Uit onderzoek (prof. Hazewinkel) is gebleken dat een teveel aan kalk in het voer zorgt voor ernstige vergroeiingen aan de botten en gewrichten. Botten 'slibben' als het ware te snel dicht, ze verkalken te snel. Hierdoor raakt de bloedvoorziening in een bot verstoord. Dit kan weer leiden tot wisselende kreupelheid, de zogenaamde 'groeipijnen'. Op latere leeftijd kan dit vroege te veel aan kalk leiden tot vervorming van de botten en gewrichten. Teveel aan kalk is een van de grote boosdoeners die ED of HD sterk kunnen verergeren of tot uiting doen komen. Voor een pup van een groot ras, als de Berner Sennenhond, kunt u dan ook het beste een speciaal voer nemen voor 'jonge honden van grote rassen'. Wilt u dit niet, omdat u dit speciale voer bijvoorbeeld te duur vindt, dan kunt u nog het beste een normaal voer geven (en dus géén pupvoer!). Op de verpakking van het voer kunt u erop letten dat het percentage eiwitten ongeveer 26-28% moet zijn (in elk geval niet meer dan 30%). Het gehalte aan calcium moet het liefst ongeveer 0,80 zijn, maar mag in ieder geval niet hoger zijn dan 1,00! Het fosforgehalte moet respectievelijk ongeveer 0,63 of (1,00 calcium) 0,80 zijn. Wilt u de pup ander voer geven dan hij bij de fokker kreeg, wen hem hier dan langzaam aan. Meng iedere dag een beetje meer van het nieuwe voer met een beetje minder van het oude voer. Het maagdarmstelsel van de pup kan zo langzaam wennen aan het nieuwe voer, waardoor de pup minder snel last zal krijgen van diarree. Let er verder bij een pup op dat u geen 'vette hapjes' geeft, omdat deze snel kunnen leiden tot diarree. 'Vette hapjes' zijn bijvoorbeeld ook varkensoren. Geeft u dan leiver een hoefje, want daar zit niets in, het is enkel om op te kauwen en op die manier de kiezen en tanden schoon en sterk te houden. Let erop dat u uw hond nooit een botje geeft als u er niet bij bent! Voor je het weet is het te klein of breekt er een klein stukje af en stikt uw hond. Zorg dus ook voor niet te kleine botten.
Een Berner Sennenpup is een pup van een groot ras. Dit houdt in dat het gewicht van de pup in het eerste levensjaar bijna met een factor 100 toeneemt! Nu eet een pup naar verhouding tot zijn lichaamsgewicht ook meer voer. Het is dan ook een fabeltje dat de pup meer eiwitten nodig zou hebben voor de groei... De pup heeft de andere stoffen welke in het voer zitten óók nodig, om de eiwitten te kunnen opnemen in het lichaam. Wel is het voor een Bernerpup belangrijk dat er niet teveel kalk in het voer zit. Bovendien moet de hoeveelheid kalk weer in de juiste verhouding staan tot de hoeveelheid fosfor in het voer. Omdat een pup naar verhouding tot zijn lichaamsgewicht veel eet, krijgt de pup van alle stoffen meer binnen. Nu is het met kalk zo dat een teveel ervan niet wordt uitgescheiden, maar wordt opgeslagen. Uit onderzoek (prof. Hazewinkel) is gebleken dat een teveel aan kalk in het voer zorgt voor ernstige vergroeiingen aan de botten en gewrichten. Botten 'slibben' als het ware te snel dicht, ze verkalken te snel. Hierdoor raakt de bloedvoorziening in een bot verstoord. Dit kan weer leiden tot wisselende kreupelheid, de zogenaamde 'groeipijnen'. Op latere leeftijd kan dit vroege te veel aan kalk leiden tot vervorming van de botten en gewrichten. Teveel aan kalk is een van de grote boosdoeners die ED of HD sterk kunnen verergeren of tot uiting doen komen. Voor een pup van een groot ras, als de Berner Sennenhond, kunt u dan ook het beste een speciaal voer nemen voor 'jonge honden van grote rassen'. Wilt u dit niet, omdat u dit speciale voer bijvoorbeeld te duur vindt, dan kunt u nog het beste een normaal voer geven (en dus géén pupvoer!). Op de verpakking van het voer kunt u erop letten dat het percentage eiwitten ongeveer 26-28% moet zijn (in elk geval niet meer dan 30%). Het gehalte aan calcium moet het liefst ongeveer 0,80 zijn, maar mag in ieder geval niet hoger zijn dan 1,00! Het fosforgehalte moet respectievelijk ongeveer 0,63 of (1,00 calcium) 0,80 zijn. Wilt u de pup ander voer geven dan hij bij de fokker kreeg, wen hem hier dan langzaam aan. Meng iedere dag een beetje meer van het nieuwe voer met een beetje minder van het oude voer. Het maagdarmstelsel van de pup kan zo langzaam wennen aan het nieuwe voer, waardoor de pup minder snel last zal krijgen van diarree. Let er verder bij een pup op dat u geen 'vette hapjes' geeft, omdat deze snel kunnen leiden tot diarree. 'Vette hapjes' zijn bijvoorbeeld ook varkensoren. Geeft u dan leiver een hoefje, want daar zit niets in, het is enkel om op te kauwen en op die manier de kiezen en tanden schoon en sterk te houden. Let erop dat u uw hond nooit een botje geeft als u er niet bij bent! Voor je het weet is het te klein of breekt er een klein stukje af en stikt uw hond. Zorg dus ook voor niet te kleine botten.
- Fizgig
- Zeer actief
Ja daar kan ik dus weinig over vinden, over die calcium. Ik denk dat ik waarschijnlijk uit onzekerheid brokken zou voeren aan een pup van zeer groot ras, omdat ik me afvraag of vers dan niet teveel calcium bevat. Ik voer trouwens vers en brokken en barf, alles door elkaar. Maar ik denk wel dat het in de snelle groei periode, tot 6 maanden (of is dat langer bij een groot ras?) vooral uitmaakt dat je die calciumverhouding goed doet en dat je niet teveel voert, dat schijnt wel belangrijk te zijn. Teveel voeren en overgewicht, kan leiden tot groeistoornissen. En met glucosamine, dat zit dus al door de brokken voor grote rassen maar ik geef het er nog extra bij. Maar misschien moet je daar ook weer niet te vroeg mee beginnen.
Mijn vriend zou in de toekomst wel een grote hond willen en die van pup af aan opvoeden, Bruno hebben we als herplaatser in huis gehaald toen ik bijna 3 was en ik had die vragen toen niet. Maar als we dan aan zo'n pup beginnen, wil ik wel precies weten hoe het zit. Dat is toekomstmuziek hoor, ik heb al gezegd dat het nog zeker drie jaar mag wachten van mij. Of pas als Bruno dood is. Ik ben wel een beetje mijn hart verloren aan de grote teddyberen!
Zijn er mensen op het forum die hun grote pup vers voeren eigenlijk? Maakt dat niet uit voor de calciuminname?
Mijn vriend zou in de toekomst wel een grote hond willen en die van pup af aan opvoeden, Bruno hebben we als herplaatser in huis gehaald toen ik bijna 3 was en ik had die vragen toen niet. Maar als we dan aan zo'n pup beginnen, wil ik wel precies weten hoe het zit. Dat is toekomstmuziek hoor, ik heb al gezegd dat het nog zeker drie jaar mag wachten van mij. Of pas als Bruno dood is. Ik ben wel een beetje mijn hart verloren aan de grote teddyberen!
Zijn er mensen op het forum die hun grote pup vers voeren eigenlijk? Maakt dat niet uit voor de calciuminname?
- Fizgig
- Zeer actief
Ah kijk, daar staat al wat meer gedetailleerde informatie in. Ik heb hem even in alinea's gedeeld zodat het makkelijker leest. Dat vetgedrukte lijkt me het belangrijkst. Ik neem aan dat je van kvv wel kunt checken hoeveel calcium en eiwit erin zit, ik zal eens kijken op de rol carnibest. Dus niet teveel kalk en speciale puppyvoeding of anders meteen volwassen voer, vanwege die eiwit en calcium, neem ik aan. Dan zou je zeggen dat kvv en barf ook kan. Misschien alleen niet teveel bot erbij voeren dan. Ik zal dit topic in de toekomst nog wel aanklikken, haha, dan weet ik weer hoe of wat.AnoukR schreef:Onderstaande tekst heb ik wel op internet gevonden maar dit is voor puppy's. Ben benieuwd of die aantallen veranderen / minder belangrijk zijn als ze volwassen zijn.
Een Berner Sennenpup is een pup van een groot ras. Dit houdt in dat het gewicht van de pup in het eerste levensjaar bijna met een factor 100 toeneemt! Nu eet een pup naar verhouding tot zijn lichaamsgewicht ook meer voer. Het is dan ook een fabeltje dat de pup meer eiwitten nodig zou hebben voor de groei... De pup heeft de andere stoffen welke in het voer zitten óók nodig, om de eiwitten te kunnen opnemen in het lichaam.
Wel is het voor een Bernerpup belangrijk dat er niet teveel kalk in het voer zit. Bovendien moet de hoeveelheid kalk weer in de juiste verhouding staan tot de hoeveelheid fosfor in het voer. Omdat een pup naar verhouding tot zijn lichaamsgewicht veel eet, krijgt de pup van alle stoffen meer binnen. Nu is het met kalk zo dat een teveel ervan niet wordt uitgescheiden, maar wordt opgeslagen. Uit onderzoek (prof. Hazewinkel) is gebleken dat een teveel aan kalk in het voer zorgt voor ernstige vergroeiingen aan de botten en gewrichten. Botten 'slibben' als het ware te snel dicht, ze verkalken te snel. Hierdoor raakt de bloedvoorziening in een bot verstoord. Dit kan weer leiden tot wisselende kreupelheid, de zogenaamde 'groeipijnen'. Op latere leeftijd kan dit vroege te veel aan kalk leiden tot vervorming van de botten en gewrichten. Teveel aan kalk is een van de grote boosdoeners die ED of HD sterk kunnen verergeren of tot uiting doen komen.
Voor een pup van een groot ras, als de Berner Sennenhond, kunt u dan ook het beste een speciaal voer nemen voor 'jonge honden van grote rassen'. Wilt u dit niet, omdat u dit speciale voer bijvoorbeeld te duur vindt, dan kunt u nog het beste een normaal voer geven (en dus géén pupvoer!). Op de verpakking van het voer kunt u erop letten dat het percentage eiwitten ongeveer 26-28% moet zijn (in elk geval niet meer dan 30%). Het gehalte aan calcium moet het liefst ongeveer 0,80 zijn, maar mag in ieder geval niet hoger zijn dan 1,00! Het fosforgehalte moet respectievelijk ongeveer 0,63 of (1,00 calcium) 0,80 zijn.
Wilt u de pup ander voer geven dan hij bij de fokker kreeg, wen hem hier dan langzaam aan. Meng iedere dag een beetje meer van het nieuwe voer met een beetje minder van het oude voer. Het maagdarmstelsel van de pup kan zo langzaam wennen aan het nieuwe voer, waardoor de pup minder snel last zal krijgen van diarree. Let er verder bij een pup op dat u geen 'vette hapjes' geeft, omdat deze snel kunnen leiden tot diarree. 'Vette hapjes' zijn bijvoorbeeld ook varkensoren. Geeft u dan leiver een hoefje, want daar zit niets in, het is enkel om op te kauwen en op die manier de kiezen en tanden schoon en sterk te houden. Let erop dat u uw hond nooit een botje geeft als u er niet bij bent! Voor je het weet is het te klein of breekt er een klein stukje af en stikt uw hond. Zorg dus ook voor niet te kleine botten.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
ik voer al meer dan 15 jaar vers aan bullmastiffpups, ik stel zelf samen, sinds ik dat doe geen groeipijn meer en altijd goede heupen en ellebogenFizgig schreef:Ja daar kan ik dus weinig over vinden, over die calcium. Ik denk dat ik waarschijnlijk uit onzekerheid brokken zou voeren aan een pup van zeer groot ras, omdat ik me afvraag of vers dan niet teveel calcium bevat. Ik voer trouwens vers en brokken en barf, alles door elkaar. Maar ik denk wel dat het in de snelle groei periode, tot 6 maanden (of is dat langer bij een groot ras?) vooral uitmaakt dat je die calciumverhouding goed doet en dat je niet teveel voert, dat schijnt wel belangrijk te zijn. Teveel voeren en overgewicht, kan leiden tot groeistoornissen. En met glucosamine, dat zit dus al door de brokken voor grote rassen maar ik geef het er nog extra bij. Maar misschien moet je daar ook weer niet te vroeg mee beginnen.

- Fizgig
- Zeer actief
Maar is dat ook nodig, om zelf samen te stellen, bij dit soort pups? Of kun je ook gewoon kvv geven? Ik voer dan wel barf maar echt zelf samenstellen, zal ik toch even flink moeten lezen hoe dat moet.Hutsje schreef:
ik voer al meer dan 15 jaar vers aan bullmastiffpups, ik stel zelf samen, sinds ik dat doe geen groeipijn meer en altijd goede heupen en ellebogen.
- Hutsje
- Zeer actief
dat ligt eraan, ik zou grote rassen niet op een kvv willen laten opgroeien die kunstmatige calcium heeft. en ik vind kvv alleen erg eenzijdig, en ze hebben dan ook weinig te kauwen en het is zo weg. ik vind het zelf heel prettig om ze van alles te geven zodat ze ook alles eten en het ook lekker vinden. ze kijken hier nog elke dag reikhalzend naar de maaltijd af zich ondertussen afvragend wat ik nu weer voor ze gevangen hebFizgig schreef:Maar is dat ook nodig, om zelf samen te stellen, bij dit soort pups? Of kun je ook gewoon kvv geven? Ik voer dan wel barf maar echt zelf samenstellen, zal ik toch even flink moeten lezen hoe dat moet.Hutsje schreef:
ik voer al meer dan 15 jaar vers aan bullmastiffpups, ik stel zelf samen, sinds ik dat doe geen groeipijn meer en altijd goede heupen en ellebogen.

- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
@hutsje, wat bedoel je hier met eenzijdig?
ik heb dan wel kleine rassen, en voer combi brok/kvv. maar hier is het dagelijks een andere smaak
kvv. heb zowel darf en kiezenbrink en nog wat verschillende merken. en dan zo nu en dan een kippenekje
of visje. dus afwisseling genoeg. lijkt mij.
ik heb dan wel kleine rassen, en voer combi brok/kvv. maar hier is het dagelijks een andere smaak
kvv. heb zowel darf en kiezenbrink en nog wat verschillende merken. en dan zo nu en dan een kippenekje
of visje. dus afwisseling genoeg. lijkt mij.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- Hutsje
- Zeer actief
eenzijdig als in elke dag gemalen voer
. ik ken niet veel mensen die kvv vaak afwisselen, hoogstens 2 soorten en dat vind ik dus ook eenzijdig
.

- Fizgig
- Zeer actief
O ik wel hoor, ik geef carnibest lam, kip, eend, kalkoen en natuurvoer. En smuldier pens. En dan nog de barf, penslappen, kippenruggen, -nekken, -harten en -magen. Lams en runderhart. Runderkraakbeen en gedroogd spul. Ik hou van afwisselen. Maar ik krijg niet alle soorten barf erin hier. Exotisch dingen zoals duif of geit, blieft men hier niet. Kwarteltjes geef ik ook wel. Vis alleen gekookt of gebakken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Is dat de enige manier waarop ze het lusten bedoel je?Fizgig schreef:Vis alleen gekookt of gebakken.
Hier lusten ze sommige vis wel, andere niet. Gemalen zalm gaat er goed in bij allemaal.
- Fizgig
- Zeer actief
Ja, alleen zo lusten ze het, en dan nog niet alle soorten. Zalm gekookt vinden ze wel lekker, ik haal van die zakken bij de dekamarkt met hompen zalm in de diepvries. Kabeljauw en koolvisfilet ook wel. Dat vinden ze katten ook erg lekker. Ik denk dat ze ook wel iets goeds eruit halen als het gekookt is. Rauw krijg ik het er echt niet in, dus ja, dan maar zo. En van mijn vriend krijgen ze wel eens een stukje gebakken lekkerbek, maar dat is maar een klein stukje. En blikjes tonijn natuurlijk, die neem ik altijd op water ipv olie. Maar er zit wel zout in.Marjoleine schreef:Is dat de enige manier waarop ze het lusten bedoel je?Fizgig schreef:Vis alleen gekookt of gebakken.
Hier lusten ze sommige vis wel, andere niet. Gemalen zalm gaat er goed in bij allemaal.
- Fizgig
- Zeer actief
@hutsje, hoe doe je dat dan met het beperken van de calcium met barf en kvv? Geef je dan minder bot oid? Of is dat niet echt nodig?
- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
ow, dat afwisselen doe ik dus wel. heb hier darf (5 kilo een soort) en dan van kiezenbrink o.a vis,Hutsje schreef:eenzijdig als in elke dag gemalen voer. ik ken niet veel mensen die kvv vaak afwisselen, hoogstens 2 soorten en dat vind ik dus ook eenzijdig
.
duif, fazant, kip, lam, hert en dacht eend. en dat is elke keer weer anders welke soorten ik weer
bestel. vind gewoon dat hun ook afwisseling in het eten mogen hebben. en zo kwa barfen dat laten
ze je houden, heb dingen geprobeerd maar nee, dan houd het op.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
-
S@ndr@
- Zeer actief
ach ik ga er maar van uit dat wat een hond niet kent, dat mist hij ook niet
en compleet zou gewoon compleet moeten zijn- toch
- Hutsje
- Zeer actief
ja, maar ik vind 1 diersoort geven (zeker als je zelf samenstelt) te eenzijdig. en daarbij, ik eet ook niet elke dag hetzelfde en wil dat ook niet voor mijn honden.S@ndr@ schreef:ach ik ga er maar van uit dat wat een hond niet kent, dat mist hij ook nieten compleet zou gewoon compleet moeten zijn- toch

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als je dat zou willen kan je dat toch doen als je zelf samenstelt?Fizgig schreef:@hutsje, hoe doe je dat dan met het beperken van de calcium met barf en kvv? Geef je dan minder bot oid? Of is dat niet echt nodig?
Ik doe het niet, maar goed, ik heb geen extreem grote honden.
- Hutsje
- Zeer actief
ik beperk dat niet, ik geef tussen de 15 en 25% bot en dat gaat al jaren helemaal prima. ik kijk wel naar de ontlasting, is deze te hard dan krijgen ze minder en vice versa. maar kiefers fokker geeft wel tegen de 40% bot en die heeft ook nooit problemen. wat ze niet nodig hebben aan calcium scheiden (schijten) ze uit, dat gaat niet bij kvv omdat het een kunstmatige calcium, is. daarom geef ik, zeker tijdens de groei liever geen voer waarin een kunstmatige kvv zit.Fizgig schreef:@hutsje, hoe doe je dat dan met het beperken van de calcium met barf en kvv? Geef je dan minder bot oid? Of is dat niet echt nodig?

- Fizgig
- Zeer actief
Okee, dankjewel, dat is wel goed om te onthouden dan. Geen smuldier dus, want die heeft een kunstmatige calciumbron, dacht ik. Is er geen kvv met natuurlijk calcium dan? Carnibest zit toch gewoon bot in?Hutsje schreef:ik beperk dat niet, ik geef tussen de 15 en 25% bot en dat gaat al jaren helemaal prima. ik kijk wel naar de ontlasting, is deze te hard dan krijgen ze minder en vice versa. maar kiefers fokker geeft wel tegen de 40% bot en die heeft ook nooit problemen. wat ze niet nodig hebben aan calcium scheiden (schijten) ze uit, dat gaat niet bij kvv omdat het een kunstmatige calcium, is. daarom geef ik, zeker tijdens de groei liever geen voer waarin een kunstmatige kvv zit.Fizgig schreef:@hutsje, hoe doe je dat dan met het beperken van de calcium met barf en kvv? Geef je dan minder bot oid? Of is dat niet echt nodig?
Maar goed, ik voer ook kvv omdat dat er hier het makkelijkst ingaat. Met barf lusten ze niet alles. Maar als je van pup af aan barft met ze, dan weten ze ook niet beter natuurlijk.