Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewicht - te mager?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sanner
Zeer actief

Re: Gewicht - te mager?

Ongelezen bericht door Sanner »

Ik vind het ook altijd lastig. Kiwi is ook vrij mager, de dierenarts vond haar niet te mager. Ze is 45cm en weegt zo'n 11/12kg.
Van mij mag ze wel een kilootje er bij maar dat krijg ik niet voor elkaar. In tegenstelling tot Jamie, die is eerder iets te vol. :mrgreen:

De hond (x jr) van mijn moeder heeft ongeveer 1,5 jaar kvv gegeten en werd alleen maar dunner, hoe veel ze ook gaf. Toen maar weer over op brokken en nu is ie zelfs wat te dik.
Jamie krijgt al brokken bij haar kvv (omdat ze anders te harde ontlasting heeft), ik bedenk me nu dat ik Kiwi ook gewoon is wat brokken bij ga geven, misschien helpt dat.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hutsje schreef:ik heb haar vorig jaar gevoeld en ik schrok ervan hoe dun ze was eerlijk gezegd. ik voelde haar botten echt heel duidelijk en er zat niks overheen. ik weet niet hoe ze nu is maar ik zou proberen haar te laten aankomen als ze nog zo is. dan heeft ze ook wat reserve voor het geval dat.
Dank je voor je eerlijke reactie. :ok:
Je bent de eerste die dit zegt van alle mensen die haar ook echt hebben kunnen voelen.

Na een nachtje erover slapen, denk ik inderdaad dat ik haar wat laat aankomen, in ieder geval tot rond of net boven de 16 kilo, en dan laat ik nog eens een dierenarts voelen. Mila zal wel blij zijn, want dat worden weer lekker grote porties voer de komende tijd... ;-)
En ik ga inderdaad een weegschaal aanschaffen, zodat ik het zelf ook beter in de gaten kan houden.
DeDiana
Zeer actief

Sanner schreef:Ik vind het ook altijd lastig. Kiwi is ook vrij mager, de dierenarts vond haar niet te mager. Ze is 45cm en weegt zo'n 11/12kg.
Van mij mag ze wel een kilootje er bij maar dat krijg ik niet voor elkaar. In tegenstelling tot Jamie, die is eerder iets te vol. :mrgreen:

De hond (x jr) van mijn moeder heeft ongeveer 1,5 jaar kvv gegeten en werd alleen maar dunner, hoe veel ze ook gaf. Toen maar weer over op brokken en nu is ie zelfs wat te dik.
Jamie krijgt al brokken bij haar kvv (omdat ze anders te harde ontlasting heeft), ik bedenk me nu dat ik Kiwi ook gewoon is wat brokken bij ga geven, misschien helpt dat.
Kiwi is volgens mij ook een heel fijngebouwd hondje, toch?
Bij Mila komt dat kilootje er uiteindelijk wel bij op kvv, maar dan moet ik haar echt wel flink veel geven. En zodra ik daarna weer minder ga geven, vliegt het er ook zo weer af. Ik moet dus nog even zoeken wat een goede hoeveelheid is om haar rond de 16 kilo te houden.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Mijn ouders hadden een collie teefje van 51cm en die woog maar 12,5 kg.
Het is ook hoe de bouw is van de hond.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
DeDiana
Zeer actief

ChantalBos schreef:Mijn ouders hadden een collie teefje van 51cm en die woog maar 12,5 kg.
Het is ook hoe de bouw is van de hond.
Dat is nog wel echt flink wat lichter...
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb Glenn heel rap op gewicht gekregen destijds met satin balls. :ok:
Hmm... maar mijn vraag is dus meer of er überhaupt gewicht bij moet. En dan is het maar een beetje, dus dat moet met een grotere portie kvv ook wel lukken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

;-)
Op de eerstvolgende collie-meeting iedereen verplicht Mila knuffelen en een oordeel geven. Dan neem je daar een gemiddelde van ;-)
Eveneens verplicht dat jij de andere honden aait waar de baasjes een mening over hebben. Als zij een hond die jij als "te mager" oordeelt zelf wel prima vinden weet je meteen hun referentiekader ;-)
Vraag je het overigens aan mensen die met hun hond sporten zul je vaker horen "mooi slank zo" en dat is dan dus een prima teken.

Gewicht is prachtig maar zegt "niets"... je moet de bouw van de hond meenemen. Voelen is echt het enige en met al die haren... ff erdoorheen voelen dus ;-)

*edit; je kunt ook proberen om haar 3 x per dag wat te geven ipv 2 x en dan in totaal net iets meer dan nu natuurlijk. Ik zou persoonlijk niet vetter gaan voeren; dat werkt averechts denk ik.

Suzanne
DeDiana
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:;-)
Op de eerstvolgende collie-meeting iedereen verplicht Mila knuffelen en een oordeel geven. Dan neem je daar een gemiddelde van ;-)
Eveneens verplicht dat jij de andere honden aait waar de baasjes een mening over hebben. Als zij een hond die jij als "te mager" oordeelt zelf wel prima vinden weet je meteen hun referentiekader ;-)
Vraag je het overigens aan mensen die met hun hond sporten zul je vaker horen "mooi slank zo" en dat is dan dus een prima teken.

Gewicht is prachtig maar zegt "niets"... je moet de bouw van de hond meenemen. Voelen is echt het enige en met al die haren... ff erdoorheen voelen dus ;-)

*edit; je kunt ook proberen om haar 3 x per dag wat te geven ipv 2 x en dan in totaal net iets meer dan nu natuurlijk. Ik zou persoonlijk niet vetter gaan voeren; dat werkt averechts denk ik.

Suzanne
Haha, is goed, dat gaan we doen! :-) Dat referentiekader is wel belangrijk ja, want ik vind andere honden snel iets te dik. Het is ook anders als je veel met je hond sport en bezig bent - dan wil je echt geen te zware hond. Terwijl een kilootje te veel voor een hond die fysiek niets bijzonders doet en ook niet zo veel springt, niet zo veel kwaad kan.
Mijn behendigheidsinstructeur vindt haar inderdaad slank en atletisch gebouwd en prima gespierd, dus die kijkt weer door een andere bril.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

DeDiana schreef:
Hutsje schreef:ik heb haar vorig jaar gevoeld en ik schrok ervan hoe dun ze was eerlijk gezegd. ik voelde haar botten echt heel duidelijk en er zat niks overheen. ik weet niet hoe ze nu is maar ik zou proberen haar te laten aankomen als ze nog zo is. dan heeft ze ook wat reserve voor het geval dat.
Dank je voor je eerlijke reactie. :ok:
Je bent de eerste die dit zegt van alle mensen die haar ook echt hebben kunnen voelen.

Na een nachtje erover slapen, denk ik inderdaad dat ik haar wat laat aankomen, in ieder geval tot rond of net boven de 16 kilo, en dan laat ik nog eens een dierenarts voelen. Mila zal wel blij zijn, want dat worden weer lekker grote porties voer de komende tijd... ;-)
En ik ga inderdaad een weegschaal aanschaffen, zodat ik het zelf ook beter in de gaten kan houden.
graag gedaan hoor ;l). het is niet iets dat je meteen ter sprake brengt als je elkaar niet kent, er kan wel een hele vervelende reden achter zitten.
maar ik verwachtte het ook helemaal niet omdat je het echt niet ziet vanwege haar dikke vacht.
ik hou ook meer van schraal dan van te dik maar als ze te schraal zijn gaat dat snel ten koste van de spieren.
toen peer kwam was hij redelijk spekkig, ik heb hem niet minder gevoerd maar hij krijgt veel meer beweging hier en nu moet ik oppassen dat hij niet te dun wordt. dat is ook een kwestie van voelen omdat hij ook veel vacht heeft.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ze komt uiteindelijk wel aan als ik haar grotere porties geef, het duurt alleen even. En het is dus lastig haar op gewicht te houden, ze rent alles er ook heel snel weer af. Ik denk dus niet dat er een medisch probleem is, maar dat ze gewoon veel verbrandt. Voor mij nog even zoeken met wat voor hoeveelheid voer ik haar op die 16 kilo kan houden, en het goed in de gaten houden door haar zelf regelmatig te wegen.

Een korthaarteefje dat ik ken met redelijk dezelfde bouw als Mila en ook 51 cm hoog weegt 16 kilo, en zij is prima in vorm (bij een korthaar toch gemakkelijker te zien). Dus die 16 kilo lijkt mij een goede richtlijn.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden wegen ook rond de 15 kilo, Tama is de zwaarste van het stel zij weegt 15 kilo en de kleinste, Jarah is de grootste en die weegt 14 kilo, en Nikkie weegt ook rond de 14 kilo.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots was ook heel mager. Ik had toen tips gehad kvv te voeren maar hij bleef maar afvallen het lichtste wat hij gewogen heeft was 2.4 kilo en ik ben toen tegen alle tips in eens iets gaan proberen omdat een kennis van mij dat was gaan proberen en binnen een maand was hun hondje flink aangekomen en dat werkt bij Toots ook.

Toots ging van Kvv juist ook heel veel kakken hij zit nu op Brok en niet de beste ''op Royal canin waar hij voor de kvv op zat'' viel hij ook af maar, hij krijgt nu Pedegree. Hij krijgt het nu bijna een jaar eerst in combinatie nog met kvv, en al 6 maanden geheel gewichtsvast 3.4 kilo. Hij was echt graad mager ''hij kreeg een hoeveelheid kvv voor een hond van 10 kilo in 3 porties verdeeld'' ik schaamde me kapot en hij bleef maar afvallen. En tussendoor krijgt hij nu wel zo'n vleeskuipje. Kvv komt hier niet meer in bij Toots het kan bij andere onwijs helpen maar voor Toots dus niet.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
DeDiana
Zeer actief

Ik heb nog eens wat mensen laten voelen, en die vonden haar allemaal niet te mager.
Komende week wat colliekenners over de vloer, dus kan ik mooi ook even hun oordeel vragen ;-)

Nogmaals: het punt is dus niet dat Mila niet aankomt, al gaat dat niet supersnel, maar óf ze wel of niet moet aankomen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als ze toch weer terugvalt naar 15,zoveel en ze blijft stabiel, dan lijkt het me dat dat misschien gewoon haar beste gewicht is op dit moment. En wie weet is dat idd een tikkie aan de schrale kant.. Je hebt ook mensen die altijd wat mager zijn.. ik zou me er niet al te druk om maken hoor :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

kun je niet eens een foto maken als ze nat is, en dan direct uit het water zonder geschud te hebben? Dat is mijn manier bij Xito ook, want daar zie je ook erg weinig bij met die enorme dikke vacht...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief

Dank je Boutje! Ik denk ook dat ik voor Mila minimaal 16 kilo moet aanhouden. Gelukkig eet ze wel gewoon meer als ze meer krijgt, dus dat kilootje komt er wel bij. En dan zien dat ik haar netjes op dat gewicht houd.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Als een DA zegt dat er een kilootje bij mag, dan zijn ze mooi op gewicht. Van links naar rechts in mijn onderschrift, 24 kilo, 14 kilo, 24 kilo.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Mijn eerste bearded collie was ook 51 cm en qua type hond wel vergelijkbaar denk ik.
Ze is met haar max. 15,5 kilo altijd te mager geweest ( al was ze wel kerngezond en altijd in actie), ik kreeg er ook altijd opmerkingen over.
16 kilo is denk ik wel het minimum wat je aan zou moeten houden.
Mijn latere beardies waren altijd zo'n 18 kilo en daarmee mooi op gewicht.
Groetjes, Marjan
Hutsje
Zeer actief

bennie schreef:Als een DA zegt dat er een kilootje bij mag, dan zijn ze mooi op gewicht. Van links naar rechts in mijn onderschrift, 24 kilo, 14 kilo, 24 kilo.
zo, scheer jij even fijn alle dierenartsen over 1 kam :LOL:
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Hutsje schreef:
bennie schreef:Als een DA zegt dat er een kilootje bij mag, dan zijn ze mooi op gewicht. Van links naar rechts in mijn onderschrift, 24 kilo, 14 kilo, 24 kilo.
zo, scheer jij even fijn alle dierenartsen over 1 kam :LOL:
Ja oke, voor een hoop DA's betekent het dat er nog een paar kilo's vanaf moeten :P.
DeDiana
Zeer actief

Vanavond drie experts ;-) op bezoek gehad. Ze vonden Mila alle drie niet te mager.
Ik denk dat het echt het getalletje is dat klinkt als heel weinig, maar veruit de meeste mensen die haar hebben bevoeld vinden haar prima zo.
Hutsje
Zeer actief

nou, helemaal goed toch? ik ben benieuwd hoe ze nu is tov van vorig jaar, zou haar ook wel weer willen voelen. en gewicht zegt mij ook niets hoor, dat is zo van veel factoren afhankelijk.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Volgens mij ongeveer hetzelfde als vorig jaar, toen woog ze ook zo'n 15 kilo.
Een korthaarteefje dat ik ken en qua grootte en bouw heel erg op Mila lijkt, weegt net iets minder dan 16 kilo en is ook een atletisch, sportief hondje. En daar kan ik ten minste bij zien dat ze mooi op gewicht is. Dat is wel een nadeel van zo'n weelderige haardos (en misschien ook een reden dat best veel collies wat te dik zijn, want je ziet het gewoon niet zo snel).
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”