jans&co schreef:Ik geloof de statistieken ook niet daarom is deze discusie hypothetisch. Ik denk dat alle eigenaren niet vrolijk werden als alle bijtincidenten werden bijgehouden.
De foto die ik gister zag op internet van een waren ook wel shokend. daar had een JR de ballen van een grote hond afgebeten.
Ik heb de indruk dat je eigenlijk wat zaken door elkaar haalt.
Álle honden kunnen bijten. Daar heb je geen statistiek voor nodig.
Daarnaast kunnen honden bijten om verschillende redenen.
Sommige honden zullen, om rastechnische redenen, sneller vechten met andere honden. Dat is nu eenmaal zo. Net zoals sommige honden sneller geprikkeld worden door vluchtende dieren.
Dat heeft op zich niks met statistieken te maken, maar met raseigenschappen.
Alle honden hebben een baasje nodig dat begrip heeft voor die eigenschappen, en ervoor zorgt dat ze niet voor overlast zorgen of in de problemen komen door hun eigenschappen.
Daar veranderd een statistisch getal niks aan.
Ik heb de indruk dat je graag een statistiek zou zien waaruit zou blijken dat het wel meevalt met de klapkaken, maar wat héb je daar aan?
Als je een hond hebt die graag in een andere hond wil bijten moet je er, ondanks wat voor statistiek dan ook, nog steeds net zoveel rekening mee houden.
Net zoals iemand met bijvoorbeeld een zelfstandig jagende hond dat moet.
Om die reden begrijp ik de nieuwsgierigheid naar cijfers of een ranglijst van 'gevaarlijkheid' niet. Of het gevingerwijs naar andere rassen
Je hebt een hond, wat voor een dan ook, en die is behept met een bepaald karakter. En daar moet je het mee doen. Volgens mij.
Ik snap trouwens best wat iemand bedoeld als er over herders, klapkaken of jachthonden wordt gesproken hoor.
Ik ga ook niet overal een disclaimer bij zetten dat windhonden ook jachthonden zijn maar dan weer andere dan labbedors