Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwemmen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Zwemmen

Ongelezen bericht door vania »

ik weet ff niet waar het thuis hoort, maar als het verkeerd staat, zal het vast wel verhuist worden :mann:

Zena is 9 en heeft nog nooit gezwommen, ze vind water geweldig, vooral als het spetst (uit de tuinslang, hoge druk of gewoon met je handen)
haar daar straks samen met Jänta mee genomen naar de plas en zien of ze wilde zwemmen of niet
er samen met haar in, gelokt, klein beetje geholpen door haar aan haar harnas vast te pakken en een beetje verder gaan (net tot ze niet meer kon staan)
en haar daar vast gehouden
op zich ging dat goed, maar ze zwemt alleen met haar voorpoten :O:
per 10 slagen dat ze met haar voorpoten doet, doet ze er 1 of 2 met haar achterpoten.
Ze zinkt niet, maar het waren echt elke keer maar hele kleine stukjes, dat ze naar de kant zwom

hoe leer ik haar, dat ze haar achterpoten ook kan/moet gebruiken?
of laat ik haar gewoon zo doen (als ik haar niet zelf het water in neem, gaat ze niet zwemmen, ze blijft tot waar ze kan staan)
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zwemmen

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb weleens gehoord dat ze zo'n kurk gebruiken die je ook bij zwemles vroeger om kreeg.
Nika zwom trouwens ook zo, tot ze een bal in haar bek kreeg... dan ging ze rechter in het water liggen en gebruikte ze haar achterpoten beter.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
vania
Zeer actief

Inge schreef:Ik heb weleens gehoord dat ze zo'n kurk gebruiken die je ook bij zwemles vroeger om kreeg.
Nika zwom trouwens ook zo, tot ze een bal in haar bek kreeg... dan ging ze rechter in het water liggen en gebruikte ze haar achterpoten beter.
het gekke is dat Zena eigenlijk recht ligt in het water, maar dus niet of nauwelijks haar achterpoten gebruikt
hier heb ik haar nog vast (Jänta gaat hier te water, daarom dat haar kont veel hoger ligt/Staat, Zena hangt trouwens aan de lange lijn, omdat madam anders gaat lopen)
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ze slaat dus als ik je goed begrijp niet met de voorpoten op het water als ze zwemt?

Doe je wel eens spelletjes met haar zoals over een boomstam lopen o.i.d.?
Dat wil wel eens helpen om zich bewust te worden van goed gebruik van de achterpoten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
vania
Zeer actief

ranetje schreef:Ze slaat dus als ik je goed begrijp niet met de voorpoten op het water als ze zwemt?

Doe je wel eens spelletjes met haar zoals over een boomstam lopen o.i.d.?
Dat wil wel eens helpen om zich bewust te worden van goed gebruik van de achterpoten.
In het begin zwemt ze rustig, dus voorpoten onder het water, maar als ik haar los laat, slaat ze op het water en na 10 slagen is ze ook weer aan de kant, maar haar kont blijft raar maar waar wel boven drijven.
Ze kan wel gewoon springen en zo, doet ze in het water ook als je met water "gooit"
Ik weet dat Zena haar achterpoten niet alles zijn, ze zakt er heel soms wel eens door en langer als 3 kwartier wandelen kan ze niet meer.
Ik neem haar met de auto ook raar of zelden mee, anders is het altijd maar 20 minuten wandelen of zo, omdat ze anders achteraf moeilijk recht kan.
Dus dacht kleine beetjes zwemmen, zodat ze toch mee kan (wat ze het einde vind), haar bespiering omhoog gaat en haar kilo's naar beneden, zodat ze toch (hopelijk) minder last krijgt van haar achterpoten
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Vandaar :ok:
Misschien kan je haar leren zwemmen door samen met haar zo diep te gaan staan dat ze niet bij de grond kan?
Soms helpt het als ze iets in de bek hebben.
Een dummy o.i.d. helpt nog wel eens bij jachthonden.
Maar of dat hier ook helpt weet ik niet.

Offf............... misschien laten zwemmen met een zwemvest aan?

Ik moet wel zeggen dat mijn oude hond (13) nu haar achterpoten slecht zijn geworden ook niet meer wil zwemmen.
En zij zwom altijd uitstekend en ze deed het graag.
Net een speedboot vooral als ze achter een eend aan moest :mrgreen:
Nu wil ze ook niet verder dan ze kan staan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Om honden hun achterpoten ook goed te laten gebruiken tijdens het zwemmen kun je ze het beste meenemen naar een iets dieper deel en dan bij de heupen vasthouden. In het begin zwemmen ze dan met de voorpoten, maar ze hebben dan al snel genoeg door dat de achterpoten ook gebruikt moeten worden. Je kunt dit het beste doen met twee personen. De een staan een paar meter voor de hond (daar zwemt de hond naartoe) en de ander houdt de hond bij de heupen vast en laat pas los als de hond de achterpoten gebruikt. Niet meteen grote stukken proberen, een paar keer een paar meter zo oefenen en hooguit een paar meter laten zwemmen werkt beter dan in een keer een groot stuk laten zwemmen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Samen met haar het water in, je handen onder haar buik door zodat ze erin kan hangen als het ware, dan voel je haar als het goed is vanzelf ontspannen en ga je nog steeds met je handen onder haar buik zachtjes lopen, zo krijgen ze snel door dat ze ook haar achterpoten moet gebruiken. Met de voorpoten slaan is een soort van paniekvoetbal zeg maar :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”