Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer twee vraagjes ;-)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko

Weer twee vraagjes ;-)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

1. Weet iemand of er op het internet een lijst is met alle bij de FCI geregistreerde kennelnamen?

2. Over vier maanden verhuizen we naar Duitsland, waar ik als alles goed gaat over zeer geruime tijd een BC kennel wil oprichten. Nu is mijn vraag of alle medische tests (ogen, heupen etc.) dan ook in Duitsland moeten worden afgenomen? Ik heb nl. goede ervaringen met een kliniek hier in Nederland maar ik weet niet of het dus mogelijk is om de tests (voor fokdoeleinden) weer hier te laten doen of dat het in het land waar je woont moet worden gedaan.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Weer twee vraagjes ;-)

Ongelezen bericht door crutz »

Tamara/Bayko schreef:Hopelijk kunnen jullie me helpen.

1. Weet iemand of er op het internet een lijst is met alle bij de FCI geregistreerde kennelnamen?
heb nog geen lijst kunnen vinden, maar op www.fci.be kan je het telefoon en fax nummer van de FCI vinden en als je namen bedacht hebt kan je ze eerst naar hun faxen en dan krijg je (meestal binnen 1 dag) te horen of die namen al bestaan
2. Over vier maanden verhuizen we naar Duitsland, waar ik als alles goed gaat over zeer geruime tijd een BC kennel wil oprichten. Nu is mijn vraag of alle medische tests (ogen, heupen etc.) dan ook in Duitsland moeten worden afgenomen? Ik heb nl. goede ervaringen met een kliniek hier in Nederland maar ik weet niet of het dus mogelijk is om de tests (voor fokdoeleinden) weer hier te laten doen of dat het in het land waar je woont moet worden gedaan.
geen ervaring mee,
maar ik dacht dat onderzoeken in het land afgenomen moeten worden waar je inwoner bent en bij welke kennelclub je honden geregistreerd staan (als je dus duitser wordt moet je je honden daar inschrijven en dan moet het in Dld, weet niet of ze wel foto's van een NL DA accepteren)
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Bij mijn weten moet je in 't land waar je woont en ook ben ingeschreven je honden laten onderzoeken en keuren.

Foto's vanuit nederland worden niet geacepteerd dacht ik.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik meen dat het bij de Duitse Herderfokkers vrij normaal is om de honden te rontgenen en te laten beoordelen in Duitsland
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Inge schreef:Ik meen dat het bij de Duitse Herderfokkers vrij normaal is om de honden te rontgenen en te laten beoordelen in Duitsland
Dat gebeurt inderdaad nog steeds.
Ik heb op het DH-forum nagevraagd of de uitslag op de Nederlandse stamboom komt. Niet dus.
De VDH (Nederlandse Duitse Herder vereniging) geeft daarom het certificaat van fokniveau als bijlage mee, waarop wel alle uitslagen vermeld staan, ongeacht of de hond in Nederland of in Duitsland onderzocht is
Tamara/Bayko

Hmm, ok. Iemand toevallig goede ervaringen met een kliniek in Duitsland? ;)

Is het trouwens mogelijk om ruim voordat je daadwerkelijk gaat fokken een kennelnaam te 'reserveren' of kun je die pas vlak van te voren aanvragen?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Hmm, ok. Iemand toevallig goede ervaringen met een kliniek in Duitsland? ;)

Is het trouwens mogelijk om ruim voordat je daadwerkelijk gaat fokken een kennelnaam te 'reserveren' of kun je die pas vlak van te voren aanvragen?
die kan je nu al laten registreren hoor
volgende week komt ons nieuwe puppy,
die als ze gezond blijft en sport geschikt is in de toekomst onze eerste pups mag gaan werpen (over een jaar of 2 dus)
en sinds begin deze maand is mn kennelnaam officieel, het maakt niet uit of je al fokt of niet,
een hoop mensen hebben ook een kennelnaam vanwege economische redenen (ivm de hondenbelasting) en die fokken dus nooit ;)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Antwoord op vraag 1:
Die lijst is er helaas niet op Internet!
Het zou enorm veel tijd besparen als deze er wel was, en zou sommige mensen die al meer dan een jaar bezig zijn om een kennelnaam geregistreerd te krijgen erg geholpen hebben.
Het registreren van een kennelnaam gaat helaas op een nogal kromme manier, ben ik onlangs achtergekomen. Eerst wordt de kennelnaam gepubliceerd, kunnen de mensen in Nederland er eventueel bezwaar tegen aantekenen, en pas na zo'n 2 maanden gaat de kennelnaam naar de FCI, alwaar gecontroleerd wordt of de naam al ergens ter wereld voorkomt als kennelnaam.

Als dit het geval blijkt te zijn, gaat het hele zootje weer terug naar de RvB en gaan die vrolijk weer van start met de hele procedure voor naam 2! Mocht het dus zo zijn dat al je 5 namen al ergens in gebruik zijn, ben je meer dan een jaar verder en heb je nog steeds geen kennelnaam geregistreerd staan!

Zou het andersom zijn, en wordt direct bij aankomst van een aanvraagformulier bij de RvB gecheckt via de FCI of een van de op het formulier staande namen als ergens gebruikt wordt, kan gelijk van start gegaan worden met de procedure in Nederland met een bij de FCI nog onbekend staande naam.

Ik begrijp niet waarom dit niet zo gedaan wordt, het zou enorm veel administratieve rompslomp en vooral tijd schelen.

De tip van Carmen om via de website van de FCI na te vragen (kan per telefoon, fax of e-mail) of de door jouw gekozen namen al ergens bekend zijn is een aanrader voor iedereen die een kennelnaam wil gaan aanvragen. Het scheelt je echt veel tijd om dit op voorhand te checken!
Tamara/Bayko

Heel erg bedankt voor de antwoorden :ok: Zodra de verhuizing rond is zal ik dan zeker al een kennelnaam aanvragen ;)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Dit moet/kun je bij de duitse rasvereniging aanvragen, misschien geleden er ook andere fokeisen. Als je pech hebt moet een diploma halen voor je mag fokken, en de studie en het examen in natuurlijk in het duits......
Afbeelding
Tamara/Bayko

Hutsje schreef:

Dit moet/kun je bij de duitse rasvereniging aanvragen, misschien geleden er ook andere fokeisen. Als je pech hebt moet een diploma halen voor je mag fokken, en de studie en het examen in natuurlijk in het duits......
Je moet inderdaad een soort cursus volgen met examen en theorie-avonden over verscheidene fokthema's bijwonen, wat ik eigenlijk alleen maar positief vind, maar ik wist niet meer hoe het nou zat met het aanvragen van de kennelnaam. De Duitse taal zal misschien een probleem worden, daar zat ik ook al over te peinzen, maar daar bedenk ik hopelijk nog wel wat op. En anders ga ik eerst nog een cursus Duits doen ;)
Hutsje
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Hutsje schreef:

Je moet inderdaad een soort cursus volgen met examen en theorie-avonden over verscheidene fokthema's bijwonen, wat ik eigenlijk alleen maar positief vind, maar ik wist niet meer hoe het nou zat met het aanvragen van de kennelnaam. De Duitse taal zal misschien een probleem worden, daar zat ik ook al over te peinzen, maar daar bedenk ik hopelijk nog wel wat op. En anders ga ik eerst nog een cursus Duits doen ;)
Ja, maar dan nog, het is aardig technisch Duits, veel biologie enzo, ik trek dat niet in het Duits hoor! Ik had al een kennelnaam dus voor mijn zou het geen probleem zijn.
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ik had een tijdje terug de 'Zuchtleitfaden' van de site van de Duitse vereniging voor Britse herdersrassen afgehaald. Zou iemand me even kunnen helpen met de vertaling van het onderstaande gedeelte? Ik dacht dat ik alles zover juist begrepen had, maar mijn Duits is niet echt geweldig.

'Ein Antrag auf einen international geschutzten Zwingernamen wird unter Nennung vin mindestens drei gewunschten Zwingernamen beim jeweiligen Landesgruppenvorsitzenden gestellt, der diesen an die Zuchtbuchstelle zwecks Eintragung uber den VDH an die FCI weiterleitet. Dieser Vorgang dauert einige Monate. Der Internationale Zwingernamenschutz wird durch die Zuchtbuchstelle per Nachname dem Antragsteller zugestellt.'
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 17 nov 2003 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara/Bayko

Hutsje schreef:
Tamara/Bayko schreef:
Hutsje schreef:

Ja, maar dan nog, het is aardig technisch Duits, veel biologie enzo, ik trek dat niet in het Duits hoor! Ik had al een kennelnaam dus voor mijn zou het geen probleem zijn.
Het zal denk ik ook niet makkelijk worden, maar het gaat me lukken. Ik heb gelukkig nog de tijd om me er op voor te bereiden. Hoe bedoel je dat je al een kennelnaam had?
Hutsje
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef: Het zal denk ik ook niet makkelijk worden, maar het gaat me lukken. Ik heb gelukkig nog de tijd om me er op voor te bereiden. Hoe bedoel je dat je al een kennelnaam had?
Ik heb al jaren een kennelnaam in Nederland en die is FCI erkend dus daar zou ik zo mee verder kunnen in Duitsland.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:Ik had een tijdje terug de 'Zuchtleitfaden' van de site van de Duitse vereniging voor Britse herdersrassen afgehaald. Zou iemand me even kunnen helpen met de vertaling van het onderstaande gedeelte? Ik dacht dat ik alles zover juist begrepen had, maar mijn Duits is niet echt geweldig.

'Ein Antrag auf einen international geschutzten Zwingernamen wird unter Nennung vin mindestens drei gewunschten Zwingernamen beim jeweiligen Landesgruppenvorsitzenden gestellt, der diesen an die Zuchtbuchstelle zwecks Eintragung uber den VDH an die FCI weiterleitet. Dieser Vorgang dauert einge Monate. Der Internationale Zwingernamenschutz wird durch die Zuchtbuchstelle per Nachname dem Antragsteller zugestellt.'
Het komt erop neer dat je 3 gewenste kennelnamen moet indienen voordat de internationaal beschermde kennelnaam wordt toegekend. Aan die naam worden dan de stamboeknamen toegevoegd. De procedure duurt 1 maand (lijkt me sterk, maar goed). De kennelnaam wordt aan de achternaam van de aanvrager toegekend.

Dus in principe is het hetzelfde als in Nederland, beha;ve dat je in Nederland 5 namen moet indienen.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Tamara/Bayko schreef: Het zal denk ik ook niet makkelijk worden, maar het gaat me lukken. Ik heb gelukkig nog de tijd om me er op voor te bereiden. Hoe bedoel je dat je al een kennelnaam had?
Ik heb al jaren een kennelnaam in Nederland en die is FCI erkend dus daar zou ik zo mee verder kunnen in Duitsland.
misschien ook nog een idee, om nu nog voor de verhuizing (weet niet of dat al op korte termijn is) je kennelnaam bij de Raad van Beheer aan te vragen en die dan gewoon mee te verhuizen naar Dld.
Tamara/Bayko

Hutsje schreef:
OK even kijken of ik het nou goed begrijp:

stel ik vraag nu hier in Nederland een kennelnaam aan en die wordt goedgekeurd door de FCI voordat we naar Duitsland verhuizen, dan zou ik die kennelnaam dus gewoon 'mee kunnen nemen' en in Duitsland gebruiken? Dan ga ik dat proberen!!
Tamara/Bayko

Ik wil een mailtje gaan sturen naar info@fci.be om te kijken of de namen die ik in gedachte heb al bestaan. Kan ik dat het beste in het Engels ofzo doen of kan het ook gewoon in het Nederlands? Carmen, ik begrijp dat jij het ook op deze manier hebt gedaan? Hoe heb jij het mailtje/ fax opgesteld? Heb je toen meteen 5 namen doorgegeven of heb je ze 1 voor 1 laten checken?

Zoals jullie zien, ik heb heel veel vragen maar dat komt doordat de verhuizing het allemaal wat ingewikkelder maakt. Daarom wil ik ook proberen of ik het nu al kan regelen ;) Ik weet dat het aanvragen van een kennelnaam meerdere maanden kan duren, dus ik hoop dat het nog op tijd (voor maart) lukt.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Ik wil een mailtje gaan sturen naar info@fci.be om te kijken of de namen die ik in gedachte heb al bestaan. Kan ik dat het beste in het Engels ofzo doen of kan het ook gewoon in het Nederlands? Carmen, ik begrijp dat jij het ook op deze manier hebt gedaan? Hoe heb jij het mailtje/ fax opgesteld? Heb je toen meteen 5 namen doorgegeven of heb je ze 1 voor 1 laten checken?

Zoals jullie zien, ik heb heel veel vragen maar dat komt doordat de verhuizing het allemaal wat ingewikkelder maakt. Daarom wil ik ook proberen of ik het nu al kan regelen ;) Ik weet dat het aanvragen van een kennelnaam meerdere maanden kan duren, dus ik hoop dat het nog op tijd (voor maart) lukt.
ik heb ze eerst ff gebeld (werd een engels talig gesprek aangezien ik geen woord frans spreek en de mevr die ik aan de telefoon had geen NL/Vlaams) heb aangegeven wat ik wilde en heb daarna een fax gestuurd gericht aan de mevrouw die ik gesproken had (weet haar naam niet meer), met daarin de 4 namen die ik gekozen had (had geen 5de verzonnen)

binnen een uur had ik antwoord

het was dus in zn geheel ook snel rond, eind july opgestuurd en betaald, eind augustus gepubliceerd en eind oktober alles officieel rond :pffff:
Tamara/Bayko

OK thanks. Ik ga dus nu ff bellen :mrgreen: Wish me luck ;)
Tamara/Bayko

Verdomme. Probleempje (I think).

Cyntha is niet overgeschreven naar het NHSB (hebben Belgische stamboom nog niet binnen en waren ook niet van plan om haar in het nhsb in te laten schrijven i.v.m. verhuizing). Kan dat problemen opleveren als ik hier in Nederland nu al een kennelnaam aanvraag?
Bovendien staat Cyntha op naam van mijn vader :roll: en wil ik de kennelnaam op mijn naam laten zetten. Help :jank:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Verdomme. Probleempje (I think).

Cyntha is niet overgeschreven naar het NHSB (hebben Belgische stamboom nog niet binnen en waren ook niet van plan om haar in het nhsb in te laten schrijven i.v.m. verhuizing). Kan dat problemen opleveren als ik hier in Nederland nu al een kennelnaam aanvraag?
Bovendien staat Cyntha op naam van mijn vader :roll: en wil ik de kennelnaam op mijn naam laten zetten. Help :jank:
nee hoor, in eerste instantie niet,
je kan gewoon een kennelnaam aanvragen zonder ook maar een hond op je naam of met alleen maar kruisingen in huis (die stamboom hond waar je mee gaat fokken kan toch altijd later pas komen)

wel is het zo (in NL dan) dat als je de pups je kennelnaam wilt laten hebben dan moet de teef bij de dekking op jouw naam staan, daar heb je dus nog wel ff de tijd voor :wink:
Tamara/Bayko

crutz schreef:
Tamara/Bayko schreef:Verdomme. Probleempje (I think).

nee hoor, in eerste instantie niet,
je kan gewoon een kennelnaam aanvragen zonder ook maar een hond op je naam of met alleen maar kruisingen in huis (die stamboom hond waar je mee gaat fokken kan toch altijd later pas komen)

wel is het zo (in NL dan) dat als je de pups je kennelnaam wilt laten hebben dan moet de teef bij de dekking op jouw naam staan, daar heb je dus nog wel ff de tijd voor :wink:
Dus ten tijde van de dekking, wat nog wel ff duurt ;) , moet de teef wel op naam staan van degene van wie de kennel is. Pfff, als dat in Duitsland ook zo werkt dan zou het nog kunnen lukken. Ik ga de Zuchtleitfaden van de Duitse rasvereniging nog maar eens bestuderen :? ;)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tamara, als je een e-mail stuurt naar de FCI, met de namen die je in gedachten hebt, hoef je niet te bellen (scheelt kosten, tenminste als je Internet via de kabel hebt ;) ) en er kan geen misverstand ontstaan over de juiste spelling.
Toen ik een mail gestuurd heb, had ik binnen een kwartier al antwoord terug! Het handigst is het om je e-mail in het engels op te stellen, dat begrijpen ze zowiezo wel daar!
Tamara/Bayko

Suzanne de Lange schreef:Tamara, als je een e-mail stuurt naar de FCI, met de namen die je in gedachten hebt, hoef je niet te bellen (scheelt kosten, tenminste als je Internet via de kabel hebt ;) ) en er kan geen misverstand ontstaan over de juiste spelling.
Toen ik een mail gestuurd heb, had ik binnen een kwartier al antwoord terug! Het handigst is het om je e-mail in het engels op te stellen, dat begrijpen ze zowiezo wel daar!
Ja dat ben ik ook van plan (heb nog niet gebeld omdat er weer een paar vragen in me opkwamen) maar ik moet eerst zeker weten of het nut heeft om hier in Nederland al een naam aan te vragen.

Jessica, hoe zijn de eisen bij 'jouw' Duitse rasvereniging? Zoals ik al zei moet je bij 'onze' rv cursussen volgen etc. maar ik weet nog steeds niet zeker of dat ook zo is als je al een kennelnaam hebt. Het staat een beetje vaag beschreven :? Als ik je goed heb begrepen is het dus zo dat jij in principe niet meer al die heisa van de Duitse rv hoeft te doen omdat je kennelnaam al bestaat? Ik ga er dan vanuit dat dat voor iedere rasvereniging geldt of snap ik dat verkeerd?
Tamara/Bayko

Nou ja, ik ga het er vanavond nog even over hebben met een bevriende BC fokker, die ook nog zou navragen hoe het precies zit met fokken in Duitsland. Daarna zal denk ik wel blijken of ik hier in Nederland alvast een kennelnaam aanvraag of dat ik beter toch kan wachten tot we in Duitsland wonen.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tamara/Bayko schreef:
Ja dat ben ik ook van plan (heb nog niet gebeld omdat er weer een paar vragen in me opkwamen) maar ik moet eerst zeker weten of het nut heeft om hier in Nederland al een naam aan te vragen.
Op zich is het al verstandig om nu bij de FCI je namen te checken, of je nou uiteindelijk je kennelnaam in Nederland of in Duitsland aan zal vragen. Dat maakt niet uit voor de FCI-procedure: als je naam ergens ter wereld al voorkomt kun je deze naam zowel in Nederland als in Duitsland niet erdoor krijgen.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Hutsje schreef:
Tamara/Bayko schreef:I Dieser Vorgang dauert einge Monate. .'
. De procedure duurt 1 maand (lijkt me sterk, maar goed).
enkele maanden, niet 1... dat klinkt al logischer, toch?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Hutsje
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Suzanne de Lange schreef:Tamara, als je een e-mail stuurt naar de FCI, met de namen die je in gedachten hebt, hoef je niet te bellen (scheelt kosten, tenminste als je Internet via de kabel hebt ;) ) en er kan geen misverstand ontstaan over de juiste spelling.

Jessica, hoe zijn de eisen bij 'jouw' Duitse rasvereniging? Zoals ik al zei moet je bij 'onze' rv cursussen volgen etc. maar ik weet nog steeds niet zeker of dat ook zo is als je al een kennelnaam hebt. Het staat een beetje vaag beschreven :? Als ik je goed heb begrepen is het dus zo dat jij in principe niet meer al die heisa van de Duitse rv hoeft te doen omdat je kennelnaam al bestaat? Ik ga er dan vanuit dat dat voor iedere rasvereniging geldt of snap ik dat verkeerd?
Ze zijn wat strenger dan in Nederland. En wel zo streng dat er maar een handje vol fokkers lid zijn. Er is hier nog een vereniging, daarzijn de meeste fokkerslid van. Jekrijgt dan geen stamboom maarafstammingsbewijzen, hetgeen hier heel gangbaar is. De mevrouw waarmee ik in gesprek ben geweest geloofde niet dat ik een FCI erkende kennel had en na heen en weer gewellis en nietis heb ik het maar opgegeven voordat ik echt mijn geduld verloor. Aangezien ik voorlopig toch geen fokplannen heb laat ik het maar even zo. Dus ik heb begrepen dat ik de examens niet hoef te doen als ik een FCI kennel had, maar ze bleef maar volhouden dat ik die ninet had dus een duidelijk antwoord heb ik daar nooit op gehad.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”