Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mechelaar voor het eerst bij de schaapjes (Daro)

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler
Aantal honden: 2

Mechelaar voor het eerst bij de schaapjes (Daro)

Ongelezen bericht door aman.en.don »

Voor Kayla onze Border waren we op zoek naar een schapendrijf vereniging. We hadden een hele leuke gevonden en de gesprekken voelde gelijk al goed. De eerste keer dus ook alleen met haar er naar toe. Voor haar doen ging het niet heel erg verkeerd alhoewel ze ook niet bijster veel interesse in de schapen heeft. Daro kwam ter spraken en ja hoor, hij mocht ook wel mee de volgende keer. Zo hebben we hem dus gisteren mee genomen.
Kayla was gister dus voor de tweede keer bij de schapen en hoewel ze al iets beter luisterde als vorige week had ze nog niet super veel interesse. Daro moest veel moeite doen om vriendelijk te blijven tegen de andere honden tijdens het wachten maar naar een paar correcties had hij wel door dat hij zich moest gedragen.
Dat deurtje naar het veld toe werd voor daro steeds interessanter. Al die honden die er zo blij door heen gingen en zo voldaan weer naar buiten kwamen, dat moest wel feest zijn. De schapen zag hij op afstand maar hij werd er nog niet heel warm van. Totdat er een paar schapen aan de verkeerde kant van het hek kwamen en zo langs hem rende. Nou toen was het feest en vond hij de schapen opeens helemaal geweldig. Niet lang daarna mocht hij het veld in. Had hem wel een snoetje om gedaan in het begin want ik wilde niet het risico nemen dat hij de schapen echt aan zou vallen hoewel dit van de eigenaren niet perse hoefde. Ze zeiden in het veld dus al gelijk dat die af mocht.
Mijn idee was om eerst even aangelijnd met hem door dat veld te lopen maar nee, laat hem maar gelijk los en eerst eens kijken wat hij doet. Uhhh ok, los dus. Nou en daar ging meneer hoor. Hij ging als een gek rond de schapen rennen. Hij bleef er omheen gaan! Af en toe dook hij tussen de kudde wat dan weer net niet de bedoeling was hahaha. Hij kwam keurig bij me als ik hem riep. Bij deze verereniging ga je 2 keer het veld in dus we mochten nog een keer. Daro kon alweer niet wachten en hij ging gelijk weer rond om de schapen rennen. Dit keer ging de instructeur hem links om en rechtsom sturen en ook dit had hij snel door. Heel af en toe werd hij een beetje te enthousiast en hapte in wat wol maar de trainer maakt hem goed duidelijk dat dat niet de bedoeling was. Hij kreeg het spel steeds beter door. Wat was ik trots op hem zeg!
De komende dagen gaan we goed trainen op het af leggen op afstand want hij ging wel liggen op commando maar kwam dan wel pal voor me liggen.

Wat een geweldige ervaring! De trainer was erg enthousiast. Hij deed het super goed voor de eerste keer en hij zei letterlijk een paar keer dat er veel geleiders/herders/trainers zijn die hem zo van me over zouden wille nemen en erg veel potentie in hem zouden zien! Nou ik was zoooooo trots!
Nooit gedacht met mijn werklijn mechelaar tussen de schapen te staan. We hebben HET eindelijk gevonden voor hem en ook nog eens een vereniging wat voor ons ook werkt! De KC is niet onze manier van trainen en Daro verveeld zich er stierlijk, ipo en knpv mag hij het pakwerk niet meer doen vanwege te veel slijtage op zijn gebit en hij is niet echt bal gericht wat apel lopen weer erg lastig maakte, speuren is niet zijn ding, maar de schapen zijn geweldig!
Volgende week gaan we het filmen. We waren zo vol van alles dat we dat deze week vergeten waren
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Mechelaar voor het eerst bij de schaapjes (Daro)

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wat leuk zeg dat hij het zo goed deed! Lijkt me ook mooi om te proberen, maar ik zou veel te bang zijn dat ze gaat happen. :schrik: :O:
Of dat ze vervolgens elk schaap dat ze tegenkomt wil gaan herderen. :lol1:

Maar je hebt alle reden om trots te zijn als ik dat zo lees!
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Heel netjes maar er is 1 ding wat ik niet begrijp. Hoe komt het dat er met een hoedende hond meteen gedreven word?

Er zijn bij ons veel honden bekend die dus niet meer grens wilde lopen omdat ze zo gestart waren, echt heel jammer :(
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Wat gaaf zeg!
Wat leuk dat je iets hebt gevonden waarin daro zich helemaal uit kan leven.

Heel toevallig heb ik straks om 11:00 uur onze eerste les schapen drijven met mijn border.
Fototoestel gaat mee dus ik hoop wat leuke foto's te kunnen maken.
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
leuk , zeg, zet ze maar aan het werk :ok:
.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

runninggirl,
Dat was ik ook hoor. Had hem eerst ook zijn snoet om gedaan om die reden maar hij wist precies wat ie moest doen gelukkig!

puppy,
Technische vragen heb ik nog geen kaas van gegeten hihi

lisette,
Heel erg veel plezier en ben benieuwd naar de foto's

pakdebal,
Gaan we zeker doen
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Een mechel en vele andere herders zijn hoedende honden die voornamelijk naast de kudde werken. Voor dit type honden is het met klem aan te raden de grens het meest leuke onderdeel van de training te maken. Mocht dit niet gebeuren is het bijna onmogelijk een hoedende hond nog dit aan te leren. Drijven is namelijk een veel grotere beloning voor ze als dat de schapen op het perk houden is.
Afbeelding
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Ik heb geen idee wat je daar precies mee bedoelt maar hij jaagt de schapen niet het hele veld over maar houd ze vooral bij elkaar op hun plaats door er heel hard om heen te rennen.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
***puppy*** schreef:Een mechel en vele andere herders zijn hoedende honden die voornamelijk naast de kudde werken. Voor dit type honden is het met klem aan te raden de grens het meest leuke onderdeel van de training te maken. Mocht dit niet gebeuren is het bijna onmogelijk een hoedende hond nog dit aan te leren. Drijven is namelijk een veel grotere beloning voor ze als dat de schapen op het perk houden is.
ach, dat is toch alleen maar van belang als je wedstrijden wil mee lopen? wat maakt het nou verder uit dat een mechel op een bc-manier werkt?
Ligt er aan wat je uiteindelijk met deze training wilt doen, los van de wedstrijden.

Ik geef alleen aan de ervaring die er ligt vanuit de hoedende herders die bij border trainers begonnen zijn, meer niet.

Mooi stukje over het verschil staat hier: http://www.briardvereniging.nl/index.ph ... apenhoeden

De hoedende hond is niet voor niks gefokt voor het hoeden, neemt niet weg dat ze ook kunnen drijven alleen is de drift/instinct vele male groter waardoor ze moeilijker te bereiken zijn waardoor er dus weer een grotere kans is op ongelukken.

Neemt niet weg trouwens dat ik zeer groot voorstander ben van schapen hoeden/drijven dus TS ontzettend tof dat je dit bent gaan doen
Afbeelding
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Als ik het zo op die site lees was daro uit zichzelf meer aan het hoeden. Ik zal het er zondag eens met de trainer over hebben en vragen en hem filmen

Overigens zijn we totaal niet van plan om wedstrijden te gaan doen. We willen gewoon dat Daro zich lekker in zijn vel voelt, bezig is en kan werken in een vorm waar hij van geniet en voldoening uit haalt.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

... e=youtu.be
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

de schapenman hihi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier zie je wat beter het hoeden wat Puppy bedoelt denk ik.
http://youtu.be/rbZ-_WoIaD8
Van oorsprong zijn zowel de Belgen als de Hollanders hoeders, ze hielden met name de grenzen in de gaten van de heide waar de schapen mochten grazen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
aman.en.don schreef:de schapenman hihi
jullie darco doet het voor mij prima maar de trainingsmethode van de schapenman vind ik twee keer niks, niet omdat hij corrigeert maar omdat zijn timing daarbij niet klopt, omdat hij ook niks zegt als darco het (heel) goed doet én dat hij verwacht dat darco in zo'n moeilijke situatie (nog extra moeilijk omdat hij gestresst was na die correctie) af zou moeten gaan, en dan nog op bevel van een vreemde.
Eens :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb even gekeken waar Ayesta traint (zie filmpje hierboven), dat blijkt in Kamerik te zijn.
Volgens routenet zo'n 50 km van Delft af, dus wellicht wel te doen?
http://home.kpn.nl/R.Baan1952/Dorestee/ ... hapen.html
Je zou eventueel contact op kunnen nemen met Ayesta voor meer info
Groetjes Inge
Afbeelding

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Inge O schreef:
aman.en.don schreef:de schapenman hihi
jullie darco doet het voor mij prima maar de trainingsmethode van de schapenman vind ik twee keer niks, niet omdat hij corrigeert maar omdat zijn timing daarbij niet klopt, omdat hij ook niks zegt als darco het (heel) goed doet én dat hij verwacht dat darco in zo'n moeilijke situatie (nog extra moeilijk omdat hij gestresst was na die correctie) af zou moeten gaan, en dan nog op bevel van een vreemde.
Eens.
Wiel
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Op commando van de trainer af gaan heeft daro inderdaad wel moeite mee ja. Als ik af roep gaat hij niet op afstand maar bij mij af.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Daro heeft het naar zijn zin en dat is voor mij het belangrijkste. Als ik kijk hoe de trainers hun eigen honden luisterend hebben kan ik als leek alleen maar mijn petje af nemen. ze luisteren en doen het echt perfect en met zo veel plezier!
Nou moet ik er wel bij zeggen dat dit filmpje maar een stukje was van de training en daro ook echt zeer gedreven is en heel erg hard en lastig te corrigeren in het veld. De trainer was ook wel moe aan het worden en het was bloedverziekend heet!
Maar ik ben maar een leek, alles is nieuw voor ons en je kunt ons nog alles wijs maken hahaha
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”