Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer is een hondenbaas een goede hondenbaas
Moderator: moderatorteam
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Re: Wanneer is een hondenbaas een goede hondenbaas
1 keer is genoeg
Laatst gewijzigd door Shibby op 03 jul 2013 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
Marion.
Maar hoe deed je dat dan Marjolein? Want er moet toch geld binnenkomen om jezelf èn je hond te onderhouden? Waar deed je dan die leuke dingen van? Dat kost toch geld?Pakdebal schreef:V. ´t Brabantse Bont schreef:Liever een werkende baas die naast zijn/haar werk veel met de honden doet, dan een hondenbaas die altijd thuis is, maar vervolgens nooit iets met de honden onderneemt.![]()
daar ben ik het niet mee eens, ik werkte niet , en kon daardoor met Bauke de hele dag zijn, en hij ook bij mij !
een hond is een roedel dier , en in die roedel zeggen ze ook niet .. : nou, tot vanavond maar weer " ..![]()
we deden ELKE DAG wel leuke dingen , dat heb je nou eenmaal , als je het voordeel hebt niet te werken , en er voor de hond bent . !![]()
.
(al ga je alleen maar een dagje naar het strand, dat wijntje van jou kost toch echt geld)
-
Neeltje
Dat is het eerste wat ik doe als ik thuis kom van mijn werk, met de hond gaan wandelen. Lekker even niks, gewoon genieten. Met Lotje ben ik nu al weer zo'n half uur drie kwartier onderweg, al is dit nog lekker rustig aan en regelmatig stilstaan, maar naarmate ze ouder wordt, gaat de wandeling natuurlijk sneller en dan ook verder en zijn er hier in het dorp meer dan genoeg mooie parken waar we doorheen kunnen en onderweg komen we allemaal vriendjes tegen. Wandelen is voor mij een van de voornaamste redenen geweest om een hond te nemen.Mirri schreef:Misschien dat mensen dat als ontspanning zien, lekker hobbelen met de honden en je hoofd leeg maken.toots schreef:
Als ik alleen al denk aan alleen het wandelen wat ik met Toots doe dit zou ik niet volhouden als ik 40 uur zou werken.
Als anderen dat wel kunnen vind ik knap en heb ik veel respect voor. Maar ik vraag me wel af of je zelf dan niet voorbij loopt.
-
Marion.
Guess what? Sommigen hebben er dus géén baan voor nodig. En die gaan er zelfs prat op dat ze niet werken. Alles voor de hond.kooi schreef:En niet te vergeten: de dierenarts moet betaald en om dat te kunnen volhouden als je meerdere huisdieren hebt, heb je haast twee banen nodig.V. ´t Brabantse Bont schreef:
Niet dat thuis zijn en wél veel doen met de hond minder is dan werken en veel doen met de hond.
Het liefste zou "iedereen altijd" thuis zijn voor de hond, maar er zal toch gewerkt moeten worden door de meeste mensen.Mijn honden moeten toch eten en tadaaaaa, daarvoor moeten we ook werken om dat te kunnen bekostigen. Voor zover ik weet, eten mijn honden nog steeds geen lucht.
En zelfs als ze geen hond meer hebben, werken ze nog steeds niet. Voor het geval dat. Ofzo
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Ideaal voor de hond dusjans&co schreef:ideaal voor de hond of voor de baas.flamme schreef:Naar aanleiding van een discussie die ik in een ander topic had met PdB.
Wat is voor jullie een ideale hondenbaas?
Voor mij is een ideale hondenbaas iemand die nadenkt en blijft nadenken over het welzijn van de hond. Iemand die genoeg tijd heeft voor de hond. (Dus meer tijd aan de honden besteedt dan aan andere zaken per week).
Iemand die energie wil steken in de opvoeding en daarbij voor ogen houdt dat de ene methode de andere niet is en dat het soms zinvol is om problemen op een andere manier aan te pakken dan ze gewend zijn.
Kortom, iemand die bezig is met het welzijn van de hond.
Honden buiten zetten (wat aanleiding was tot de andere discussie) heb ik geen problemen mee.
denk dat de ideale baas voor de hond iemand is die precies doet wat hij wil.
de ideale hond voor de baas is is een hond die precies doet wat de baas wil
Over de rest van de discussie,
Ik vind werken en een hond geen probleem. Ik sluit me aan bij "Brabantse bont". Liever iemand die veel werkt en daarnaast ook veel met de hond doet dan iemand die de hele dag thuis zit en de hond alleen maar achter het huis uitlaat (tenzij daar uiteraard gegronde redenen voor zijn als gezondheid ofzo).
Zelf zou ik niet fulltime willen werken en een hond hebben maar dat is persoonlijk natuurlijk
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- Aantal honden: 2
Mirri schreef:Wat een luxe, vraag me af hoe jij aan je eten komtPakdebal schreef:V. ´t Brabantse Bont schreef:Liever een werkende baas die naast zijn/haar werk veel met de honden doet, dan een hondenbaas die altijd thuis is, maar vervolgens nooit iets met de honden onderneemt.![]()
daar ben ik het niet mee eens, ik werkte niet , en kon daardoor met Bauke de hele dag zijn, en hij ook bij mij !
een hond is een roedel dier , en in die roedel zeggen ze ook niet .. : nou, tot vanavond maar weer " ..![]()
we deden ELKE DAG wel leuke dingen , dat heb je nou eenmaal , als je het voordeel hebt niet te werken , en er voor de hond bent . !![]()
.![]()
Alleen, geen werk, geen partner er zal toch brood op de tafel moeten komen.
Mevr leest alleen wat ze wilt lezen Marion, snap dat nou tochShibby schreef:1 keer is genoeg
- Mirri
- Zeer actief
En en en dan ook nog op vakantie, wij doen toch iets verkeerd MarionMarion. schreef:Guess what? Sommigen hebben er dus géén baan voor nodig. En die gaan er zelfs prat op dat ze niet werken. Alles voor de hond.kooi schreef:En niet te vergeten: de dierenarts moet betaald en om dat te kunnen volhouden als je meerdere huisdieren hebt, heb je haast twee banen nodig.V. ´t Brabantse Bont schreef:
Niet dat thuis zijn en wél veel doen met de hond minder is dan werken en veel doen met de hond.
Het liefste zou "iedereen altijd" thuis zijn voor de hond, maar er zal toch gewerkt moeten worden door de meeste mensen.Mijn honden moeten toch eten en tadaaaaa, daarvoor moeten we ook werken om dat te kunnen bekostigen. Voor zover ik weet, eten mijn honden nog steeds geen lucht.
En zelfs als ze geen hond meer hebben, werken ze nog steeds niet. Voor het geval dat. Ofzo![]()
![]()
-
Marion.
Je quotes kloppen niet, denk ik?Mirri schreef:Mevr leest alleen wat ze wilt lezen Marion, snap dat nou tochShibby schreef:1 keer is genoeg
Ik vraag me gewoon echt af hoe iemand zonder werk een hond kan bekostigen. Yep, aandacht zal de hond vast krijgen, maar de rest van het geld?
- Mirri
- Zeer actief
Verkeerde quoteMirri schreef:Mirri schreef:Wat een luxe, vraag me af hoe jij aan je eten komtPakdebal schreef:V. ´t Brabantse Bont schreef:Liever een werkende baas die naast zijn/haar werk veel met de honden doet, dan een hondenbaas die altijd thuis is, maar vervolgens nooit iets met de honden onderneemt.![]()
.![]()
Alleen, geen werk, geen partner er zal toch brood op de tafel moeten komen.Mevr leest alleen wat ze wilt lezen Marion, snap dat nou tochShibby schreef:1 keer is genoeg
Moest zijn
Marion. schreef:Maar hoe deed je dat dan Marjolein? Want er moet toch geld binnenkomen om jezelf èn je hond te onderhouden? Waar deed je dan die leuke dingen van? Dat kost toch geld?Pakdebal schreef:V. ´t Brabantse Bont schreef:Liever een werkende baas die naast zijn/haar werk veel met de honden doet, dan een hondenbaas die altijd thuis is, maar vervolgens nooit iets met de honden onderneemt.![]()
.
(al ga je alleen maar een dagje naar het strand, dat wijntje van jou kost toch echt geld)
- Mirri
- Zeer actief
Ik zag het te laatMarion. schreef:Je quotes kloppen niet, denk ik?Mirri schreef:Mevr leest alleen wat ze wilt lezen Marion, snap dat nou tochShibby schreef:1 keer is genoeg
Ik vraag me gewoon echt af hoe iemand zonder werk een hond kan bekostigen. Yep, aandacht zal de hond vast krijgen, maar de rest van het geld?
- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Onze Hazel heeft dus de mazzel dat ze heel de dag met mij opgescheept zit.
Of ze daar blij mee is
Of ze daar blij mee is
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Marion. schreef:Je quotes kloppen niet, denk ik?Mirri schreef:Mevr leest alleen wat ze wilt lezen Marion, snap dat nou tochShibby schreef:1 keer is genoeg
Misschien moet je je niet alles af vragen of alles willen weten. Hoe een ander aan/zijn haar geld komt gaat niemand iets aan.
Niet iedereen die geen werk heeft maakt gebruik van een uitkering en niet iedereen die thuis zit heeft geen cent te makken god dank zijn we niet allemaal het zelfde.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
Marion.
Ik vind alles prima, Toots.toots schreef:Niet iedereen die geen werk heeft maakt gebruik van een uitkering en niet iedereen die thuis zit heeft geen cent te makken god dank zijn we niet allemaal het zelfde.
Maar ik vind het wel naar dat ik neergezet wordt als een slechte hondenbaas. Omdat ik 40 uur per week werk. Ik werk hard en ik werk veel. En niet al het geld wat ik verdien gaat naar de honden.
Er gaat nog heel veel minder naar mezelf, trouwens. Ik werk wel gewoon.
-
Bmamavan2
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradormix
Een goede baas ben je (denk ik
) als je je hond grenzen durft te stellen (bijv. wel of niet op de bank), als je hem beweging geeft al naar gelang zijn behoefte (tuurlijk het kan een keer meer of minder zijn), als je hem in zijn behoeften kunt bevredigen (dus voer, wat voor soort/merk dan ook maar ook de basale medische zorg zoals ontwormen en inenten), als je met een portie gezond verstand naar je hond kan kijken en naar zijn leefwereld , als je zaken met de nodige humor kunt bekijken(oeps toch een boterham gejat), als je dingen nuchter kunt bekijken (oeps weer modderpoten in de gang) maar vooral als je hem heel veel liefde kunt geven (en dat hoeft niet perse fysiek te zijn, want daar hebben sommige ook de schurft aan
).
Dat je je hond kan verwennen met duur voer, leuke speeltjes en een luxe bed is leuk, maar voor een hond niet essentieel. Ik ken een zwerver hier in de stad met zijn hond (geef hem wel eens wat voer voor de hond) die het niet makkelijk hebben maar waarbij je wel kan zien dat die elkaars wereld zijn, heel mooi!
Dat je 24/7 thuis bent of juist niet, zal een hond ook niet veel uitmaken als je er in de restrende tijd maar wel voor hem bent, dat hij voelt dat hij gewenst is bij jou (dan kan je nog gaan stofzuigen terwijl je hond heerlijki rustig in zijn mand ligt).
Dat je je hond kan verwennen met duur voer, leuke speeltjes en een luxe bed is leuk, maar voor een hond niet essentieel. Ik ken een zwerver hier in de stad met zijn hond (geef hem wel eens wat voer voor de hond) die het niet makkelijk hebben maar waarbij je wel kan zien dat die elkaars wereld zijn, heel mooi!
Dat je 24/7 thuis bent of juist niet, zal een hond ook niet veel uitmaken als je er in de restrende tijd maar wel voor hem bent, dat hij voelt dat hij gewenst is bij jou (dan kan je nog gaan stofzuigen terwijl je hond heerlijki rustig in zijn mand ligt).

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Misschien moet je niet alles op jezelf projecteren.Marion. schreef:Ik vind alles prima, Toots.toots schreef:Niet iedereen die geen werk heeft maakt gebruik van een uitkering en niet iedereen die thuis zit heeft geen cent te makken god dank zijn we niet allemaal het zelfde.
Maar ik vind het wel naar dat ik neergezet wordt als een slechte hondenbaas. Omdat ik 40 uur per week werk. Ik werk hard en ik werk veel. En niet al het geld wat ik verdien gaat naar de honden.
Je wordt niet neergezet als slechte hondenbaas er worden meningen gevraagd wat ieder er van vind.
Dat iemand van mening is dat een hond niet een hele dag alleen hoort te zijn omdat die persoon dat niet gewend is, is niet eens zo gek. Dat vind ik immers ook. Maar er zit heel veel tussen de ideale hondenbaas en een hele slechte hondenbaas.
Jij vind het ook niet leuk als iemand iets over jou neer zet dan is namelijk het forum te klein. Doe dat dan ook over een ander niet.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Een goede hondenbaas is voor mij iemand die niet alleen zijn eigen hond een goed leven geeft, maar er ook voor zorgt dat anderen geen last van de hond ondervinden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Na heel wat jaren honden in huis te hebben én met één van die honden de dierenarts flink te hebben gesponsord, heb ik inmiddels een aardig inzicht in wanneer ik dringend naar de dierenarts moet of wanneer ik het nog even aan kan kijken. Zo'n onderbuikgevoel, weet je wel? Ik ken mijn honden door en door en onthoudt ze geen medische zorg wanneer ze dat nodig hebben, maar ik ren ook niet voor iedere scheet naar de dierenarts. Als ik twijfel bel ik mijn dierenarts en overleg ik telefonisch met hem, regelmatig zegt hij dan zelf even af te wachten.Pakdebal schreef:je weet niet hoeveel honden er pijn hebben bij het lopen en dat de baas niet naar de da gaat !..Crista schreef: Heeft iemand die niet werkt wel de financiele middelen om een hond goed te kunnen onderhouden?![]()
![]()
meer dan je denkt, zelfs hier lees ik wel eens " ik kijk het nog even aan "
nee, dan ben je geen goede baas, als je daar op bezuinigt , lees , dat je niet gaat voor het geld
Maar juist een goede , als je het goed bijhoudt !.![]()
.
Er zijn zat mensen die niet werken en toch niets met de hond doen hoor.Pakdebal schreef:V. ´t Brabantse Bont schreef:Liever een werkende baas die naast zijn/haar werk veel met de honden doet, dan een hondenbaas die altijd thuis is, maar vervolgens nooit iets met de honden onderneemt.![]()
.
Dat jij een rijke achtergrond hebt of zo
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Het gaat in mijn ogen niet om alleen de tijd die je thuis bent, maar vooral om de tijd die je met je hond doorbrengt en wat je in die tijd doet. Toen ik thuis werkte maakte het voor Luna weinig verschil qua aandacht, spel en beweging met nu. Als ik het dan druk had, had ik ook geen tijd om tussendoor te spelen. Het enige verschil was dat ze dan niet alleen was, maar aangezien mijn vriend onregelmatig werkt en ze regelmatig met schoonmams mee mag, is ze dat nog steeds zelden.
- Liesbeth
- Zeer actief
Wat is er mis met het nog even aanzien? Die persoon kent zijn/haar hond beter dan jij. Wie weet heeft die hond zich laatst verstapt en heeft het inderdaad zin om het nog even aan te kijken. Ik neem niet aan dat jij direct naar je HA stapt met een verzwikte enkelPakdebal schreef:je weet niet hoeveel honden er pijn hebben bij het lopen en dat de baas niet naar de da gaat !..Crista schreef: Heeft iemand die niet werkt wel de financiele middelen om een hond goed te kunnen onderhouden?![]()
![]()
meer dan je denkt, zelfs hier lees ik wel eens " ik kijk het nog even aan "
nee, dan ben je geen goede baas, als je daar op bezuinigt , lees , dat je niet gaat voor het geld
Maar juist een goede , als je het goed bijhoudt !.![]()
.
Ik heb sinds 1984 honden en heb onderhand het eea meegemaakt mbt tot honden en aandoeningen. De ene keer kijk ik het nog even aan en de andere keer sta ik meteen bij de DA op de stoep.
Aantal maanden geleden nog met Luuk naar de DA. Ik wilde dat zijn bloed werd gecontroleerd op zijn schildklier. De DA zag niet zo goed waarom, maar hij vertrouwde erop dat ik mijn hond ken. Hij heeft me gefeliciteerd met het gegeven dat Luuk inderdaad een traag werkende schildklier heeft
Maar ik heb het laatst ook even aangekeken toen Tessa kreupel liep na een wild spelletje en dat is vanzelf weer goed gekomen
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Rikoy
- Zeer actief
Voor mij is een goede hondenbaas iemand die met zijn/haar hond door dik en dun gaat en plezier aan elkaar beleven.
Die wederzijds vertrouwen in elkaar hebben.
Een goede baas laat zijn hond niet in de steek en gaat tot het gaatje als het nodig is.
Mochten er onverwachte kosten zijn w.b.t. de hond dan vreet dit baasje droog brood.
Kortom ik ben zooooooooooooooooo blij met m'n trouwe herder..............
Die wederzijds vertrouwen in elkaar hebben.
Een goede baas laat zijn hond niet in de steek en gaat tot het gaatje als het nodig is.
Mochten er onverwachte kosten zijn w.b.t. de hond dan vreet dit baasje droog brood.
Kortom ik ben zooooooooooooooooo blij met m'n trouwe herder..............

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Bedoel je dat de perfecte hondenbaas niet bestaat? Denk ik eigenlijk ook.bouvierpoedel schreef:Die betsaat niet.
En wat een lastige vraag zeg, ik snap dat er al vier pagina's discussie zijn, ik heb ze nog niet gelezen maar kan wel een voorstelling maken. Ik denk zelf, misschien is een goede hondenbaas er wel eentje die zijn/haar best doet om een goede hondenbaas te zijn.
Want elke hond heeft weer andere dingen nodig, en heeft weer andere problemen. Ik vind het al goed als iemand zijn/haar best doet om de behoeftes te vervullen en de problemen op te lossen. Als dat niet lukt, tja, wie ben ik om te oordelen dat een hond dan beter elders kan wonen? Als ie maar niemand bijt en niet los zonder baas over straat loopt.
Ik denk dat ik het belangrijkste vind: eten, drinken, een slaapplek die beschut is en een wandeling of wat elke dag. Medische zorg, daar kun je uren over discussiëren natuurlijk, dat ligt wat genuanceerder misschien, maar als het beest maar niet hoeft te lijden, ben ik al tevreden. Maar ja, wat lijden precies is, daar kun je ook uren over discussiëren.
Je kunt het niet voor een ander bepalen, iedereen moet het zelf beslissen wat ie doet met zijn/haar hond. Ik ben pas geneigd tot bemoeizucht als er echt overduidelijk iets helemaal mis gaat met de verzorging of begeleiding van de hond. En dan nog, wie ben ik om me ermee te bemoeien? Ik stel wel vragen als ik denk dat het nodig is. We hebben het er hier ook wel eens over, of een hond lijdt of niet, in sommige topics. Maar ik ben erg terughoudend met bepalen voor een ander wat ie moet doen hoor.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Marion. schreef:Ik vind alles prima, Toots.toots schreef:Niet iedereen die geen werk heeft maakt gebruik van een uitkering en niet iedereen die thuis zit heeft geen cent te makken god dank zijn we niet allemaal het zelfde.
en weet je wa? het kan mij nog minder dan niks schelen als dat zo is (slechte baas door werken) ik heb er ook nog nooit vervelende opmerkingen over gehad en iedereen weet dat wij beiden fulltime werken

- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
O dat zegt niks, of iemand werkt of niet. Dat heb ik trouwens wel hier geleerd. Het zal wel wat planning vereisen, maar in feite hebben honden natuurlijk maar een paar uur per dag echt je volle aandacht nodig. Nou, dat lukt fulltimers ook wel. De rest van de dag liggen ze hier toch alleen maar te meuren, haha.
Ik ben aan honden begonnen toen ik al een tijdje was afgekeurd. Het was en is goed voor me om buiten te komen en met honden moet je wel natuurlijk. Maar als ik, toen ik nog werkte, had geweten wat ik nu weet, was ik er veel eerder aan begonnen.
Ik ben aan honden begonnen toen ik al een tijdje was afgekeurd. Het was en is goed voor me om buiten te komen en met honden moet je wel natuurlijk. Maar als ik, toen ik nog werkte, had geweten wat ik nu weet, was ik er veel eerder aan begonnen.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Dat vind ik niet jou honden kunnen vrij door het huis lopen toch die 40 uur en zitten niet 40 uur per week opgesloten in een kleine ruimte, ze hebben elkaar.Marion. schreef:Ik vind alles prima, Toots.toots schreef:Niet iedereen die geen werk heeft maakt gebruik van een uitkering en niet iedereen die thuis zit heeft geen cent te makken god dank zijn we niet allemaal het zelfde.
Kijk ben je een honden baas die een hond die 40 uur opsluit in een bench echt 8 uur per dag dan zou ik je wel slecht vinden
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dit dus en in de zomer vermaken we ons wel met flyball en kraaien.Veenmug schreef:Ik. Ze mochten mee op jacht. Waren ze voor gefokt(muv de Showgolden die razensnel de genen van voorouders oppikte), lab uit werklijnen en nu werklijn Engelse Springer Spaniel. Gelukkige baas, gelukkige hondjes. Dood ga je achter de kachel.
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
De perfecte baas bestaat niet nee, dat denk ik ook niet. Maar dat vroeg ik ook nietFizgig schreef:Bedoel je dat de perfecte hondenbaas niet bestaat? Denk ik eigenlijk ook.bouvierpoedel schreef:Die betsaat niet.
.
Ik vroeg wanneer een hondenbaas een goede baas is.
Oftewel, iemand die zijn honden in de kennel houdt, is dat een goede hondenbaas? Iemand die zijn honden naar buiten doet, is dat een goede hondenbaas? Dat was namelijk waar de discussie over ging in een ander topic.
Dat je geen goede baas bent als je de honden even buiten weg zou sluiten.
Wat mij betreft staan bovenstaande voorbeelden los van het wel of geen goede hondenbaas zijn overigens. Ik deel de mening wat dat betreft met v. Het Brabantse Bont.
-
mijn goldens
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
massam schreef:een goede baas is er 1 die een balans heeft gevonden in het welzijn van de hond én het welzijn van de baas. allebei een leuk leven hebben. de baas leidt hierin natuurlijk en zoekt naar de behoeften van de hond en geeft daar leiding in en staat daarvoor
Hier kan ik me ook helemaal in vinden!
Als ik niet goed in mijn vel zit, dan werkt dat ook op mijn honden door.
En ja, als je werkt kan je ook een goede hondenbaas zijn. Ik werk ook weleens hele dagen, anders heb ik geen baan. En geen baan is geen geld. En geen geld is niet kunnen zorgen voor mijn honden.
Daarbij ken ik genoeg mensen die niet werken, maar dan maar 3x een klein blokje omgaan. Dus het is niet je werk die iets bepaald, maar je instelling als baas zijnde!
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Persoonlijk vind ik het nogal onbeschoft om te vragen hoe iemand aan zijn geld komt, dat zijn andermans zaken namelijk niet!Mirri schreef:Mirri schreef:Wat een luxe, vraag me af hoe jij aan je eten komtPakdebal schreef:V. ´t Brabantse Bont schreef:Liever een werkende baas die naast zijn/haar werk veel met de honden doet, dan een hondenbaas die altijd thuis is, maar vervolgens nooit iets met de honden onderneemt.![]()
.![]()
Alleen, geen werk, geen partner er zal toch brood op de tafel moeten komen.Mevr leest alleen wat ze wilt lezen Marion, snap dat nou tochShibby schreef:1 keer is genoeg
- Kat1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Akita
Wat moeilijk om hier een correct antwoord op te geven
Een goede hondenbaas ben je door, in mijn mening:
-Op de eerste plaats naar je hond te kijken en inspelen op zijn behoeften, of juist niet.
Kijk, mijn Akita heeft een heel grote behoefte aan lichaamsbeweging. Krijgt ie ook, voor zover wij kunnen. Hij heeft ook behoefte aan liefde/affectie, eten, een slaapplek en iedere dag schoon drinkwater. Vanzelfsprekend krijgt ie dat ook.
Maarrrrrrrrrrrrrrr...daarentegen heeft hij ook een grote behoefte aan domineren, en dat mag hij dan weer niet. Geen gekut met andere honden waarover meneer zo graag de baas wil spelen. Ik heb geen zin om andere dieren te laten lijden omdat mijn hond die behoefte voelt.
-Door grenzen te stellen.
Aiko is heus niet zielig als ie niet op de bank mag bij mij. Zijn plek hier is op de grond.
Hij is ook niet zielig als ie weggestuurd wordt wanneer er iets lekkers op tafel ligt en waar meneert bovenmatige interesse in heeft.
Hij heeft een afkoelplek. (Strafstoeltje)
Wanneer ik zie dat hij overprikkelt is, en dat ie is nogal snel, gaat ie de keuken in. Kinderhekje ervoor. Daahaaaaaaag, kom maar weer terug als je weer normaal kunt doen.
We hebben een baby, die de laatste tijd het trappelen en haren trekken heeft uitgevonden. Als vanzelfsprekend beschermen we de baby voor de hond, maar andersom is het net zo. Aiko mag er uiteraard lekker bij, maar zie ik dat ie het té leuk gaat vinden, of zie ik aan mijn baby dat ze een onderzoekersbui heeft. (Heeey, die snorharen zijn lang! Kun je daar ook zo lekker aan trekken?) Dan komt ie maar lekker bij mij en hoeven ze zich maar eventjes niet met elkaar te bemoeien.
Hij loopt graag. Ieder moment van de dag. Als we een periode hebben waarin het heel warm is, heeft ie pech op de middag en moet ie het maar eventjes met een snel poep en pies-rondje doen. Die hele lange rondes doen we s' morgens vroeg of later op de avond als het weer is afgekoeld wel.
Ook ten opzichte van het bezoek wat we hebben, stellen we grenzen. Aiko gaat zijn gang en wordt niet continue geroepen, geaaid of volgestouwd. Als ik zie dat hij overprikkeld dreigt te raken, wordt ie op tijd met rust gelaten.
Verder hou ik zijn ras-karaktereigenschappen in de gaten. Hij mag heus wel eens los, maar wel wanneer ik voldoende overzicht heb, er geen kip in de buurt is. Aiko heeft nog nooit gebeten, maar is zelf wel regelmatig in zijn flikker gebeten door een loslopende hond terwijl ik hem aan de lijn heb. Ik merk aan hem dat ie daardoor meer op zijn hoede is, en regelmatig de omgeving afscanned. Hij zal de eerste niet zijn die 'dat doet ie anders noooooooooit' taferelen zal ontketenen en misschien, op een dag wel een hond vanuit het niets grijpt. Krijgt ie dus de kans niet voor.
Maakt mij dat een goede hondenbaas? Niet per-sé, ik doe mijn best, maar heb ook heel veel fouten gemaakt.
-Te lang bij een foute puppy-cursus gezeten. Door mijn onzekerheid heb ik dat té lang aangekeken. Wij zijn opgestapt op het moment dat Aiko's broertje, een pup van 12 weken, door een van de cursusleiders over het veld vloog onder het mom van: 'Wij houden niet van eigenwijsjes, dat krijgen wij er wel uit.' Baasje van de pup en pup zelf gingen lekker met ons mee en zijn ook nooit meer terug gekomen.
SPIJT dat ik heb van die beslissing om lukraak bij de eerste de beste dichtsbijzijnste club binnen te wandelen zonder eerst onderzoek te hebben gedaan. Doe ik nooit meer.
-Ik stam nog uit de tijd van dat de pup beneden in de bench moet slapen en ongeacht wat voor kermis die ervan maakt: Je blijft boven.
De eerste nacht ging geweldig. Ik sliep op de bank, en Aiko naast me in de bench.
de tweede en derde nacht was een hel. Ben beneden gebleven omdat Aiko van pure paniek haast zijn tandjes kapot beet om maar uit die bench te kunnen ontsnappen.
Dankzij tips van mensen hier op het forum is die bench mee naar boven gegaan en heeft Aiko heerlijk naast ons op de slaapkamer gebleven. Vanuit het niets kon ie na een paar weken gewoon beneden blijven. Beste tip ooit!
-Ik ben in het begin VEEL te streng voor Aiko geweest en heb hem veel te dicht op zijn huid gezeten, waardoor ik niet echt van de oh-zo-belangrijke puppytijd genoten heb. Het zou mij niet overkomen dat ik een Akita zou hebben die herplaatst zou worden omdat ie geen strikte opvoeding gehad zou hebben. Als ik meer naar de hond zelf zou hebben gekeken, zou ik allang gezien hebben wat een zacht, lief gouden hartje hij heeft en dat ik heus wel iets losser met hem mocht zijn.
En natuurlijk is ie bij tijd en wijlen een regelrechte ramp. Hij is dominant ten opzichte van andere honden en heeft soms heel vervelende maniertjes om aandacht te trekken. Maar ik kan niet meer zonder hem, en ik mag graag geloven dat hij ook niet meer zonder mij kan, al heb ik bij het laatste soms ernstige twijfels.
Een goede hondenbaas ben je door, in mijn mening:
-Op de eerste plaats naar je hond te kijken en inspelen op zijn behoeften, of juist niet.
Kijk, mijn Akita heeft een heel grote behoefte aan lichaamsbeweging. Krijgt ie ook, voor zover wij kunnen. Hij heeft ook behoefte aan liefde/affectie, eten, een slaapplek en iedere dag schoon drinkwater. Vanzelfsprekend krijgt ie dat ook.
Maarrrrrrrrrrrrrrr...daarentegen heeft hij ook een grote behoefte aan domineren, en dat mag hij dan weer niet. Geen gekut met andere honden waarover meneer zo graag de baas wil spelen. Ik heb geen zin om andere dieren te laten lijden omdat mijn hond die behoefte voelt.
-Door grenzen te stellen.
Aiko is heus niet zielig als ie niet op de bank mag bij mij. Zijn plek hier is op de grond.
Hij is ook niet zielig als ie weggestuurd wordt wanneer er iets lekkers op tafel ligt en waar meneert bovenmatige interesse in heeft.
Hij heeft een afkoelplek. (Strafstoeltje)
We hebben een baby, die de laatste tijd het trappelen en haren trekken heeft uitgevonden. Als vanzelfsprekend beschermen we de baby voor de hond, maar andersom is het net zo. Aiko mag er uiteraard lekker bij, maar zie ik dat ie het té leuk gaat vinden, of zie ik aan mijn baby dat ze een onderzoekersbui heeft. (Heeey, die snorharen zijn lang! Kun je daar ook zo lekker aan trekken?) Dan komt ie maar lekker bij mij en hoeven ze zich maar eventjes niet met elkaar te bemoeien.
Hij loopt graag. Ieder moment van de dag. Als we een periode hebben waarin het heel warm is, heeft ie pech op de middag en moet ie het maar eventjes met een snel poep en pies-rondje doen. Die hele lange rondes doen we s' morgens vroeg of later op de avond als het weer is afgekoeld wel.
Ook ten opzichte van het bezoek wat we hebben, stellen we grenzen. Aiko gaat zijn gang en wordt niet continue geroepen, geaaid of volgestouwd. Als ik zie dat hij overprikkeld dreigt te raken, wordt ie op tijd met rust gelaten.
Verder hou ik zijn ras-karaktereigenschappen in de gaten. Hij mag heus wel eens los, maar wel wanneer ik voldoende overzicht heb, er geen kip in de buurt is. Aiko heeft nog nooit gebeten, maar is zelf wel regelmatig in zijn flikker gebeten door een loslopende hond terwijl ik hem aan de lijn heb. Ik merk aan hem dat ie daardoor meer op zijn hoede is, en regelmatig de omgeving afscanned. Hij zal de eerste niet zijn die 'dat doet ie anders noooooooooit' taferelen zal ontketenen en misschien, op een dag wel een hond vanuit het niets grijpt. Krijgt ie dus de kans niet voor.
Maakt mij dat een goede hondenbaas? Niet per-sé, ik doe mijn best, maar heb ook heel veel fouten gemaakt.
-Te lang bij een foute puppy-cursus gezeten. Door mijn onzekerheid heb ik dat té lang aangekeken. Wij zijn opgestapt op het moment dat Aiko's broertje, een pup van 12 weken, door een van de cursusleiders over het veld vloog onder het mom van: 'Wij houden niet van eigenwijsjes, dat krijgen wij er wel uit.' Baasje van de pup en pup zelf gingen lekker met ons mee en zijn ook nooit meer terug gekomen.
SPIJT dat ik heb van die beslissing om lukraak bij de eerste de beste dichtsbijzijnste club binnen te wandelen zonder eerst onderzoek te hebben gedaan. Doe ik nooit meer.
-Ik stam nog uit de tijd van dat de pup beneden in de bench moet slapen en ongeacht wat voor kermis die ervan maakt: Je blijft boven.
De eerste nacht ging geweldig. Ik sliep op de bank, en Aiko naast me in de bench.
de tweede en derde nacht was een hel. Ben beneden gebleven omdat Aiko van pure paniek haast zijn tandjes kapot beet om maar uit die bench te kunnen ontsnappen.
Dankzij tips van mensen hier op het forum is die bench mee naar boven gegaan en heeft Aiko heerlijk naast ons op de slaapkamer gebleven. Vanuit het niets kon ie na een paar weken gewoon beneden blijven. Beste tip ooit!
-Ik ben in het begin VEEL te streng voor Aiko geweest en heb hem veel te dicht op zijn huid gezeten, waardoor ik niet echt van de oh-zo-belangrijke puppytijd genoten heb. Het zou mij niet overkomen dat ik een Akita zou hebben die herplaatst zou worden omdat ie geen strikte opvoeding gehad zou hebben. Als ik meer naar de hond zelf zou hebben gekeken, zou ik allang gezien hebben wat een zacht, lief gouden hartje hij heeft en dat ik heus wel iets losser met hem mocht zijn.
En natuurlijk is ie bij tijd en wijlen een regelrechte ramp. Hij is dominant ten opzichte van andere honden en heeft soms heel vervelende maniertjes om aandacht te trekken. Maar ik kan niet meer zonder hem, en ik mag graag geloven dat hij ook niet meer zonder mij kan, al heb ik bij het laatste soms ernstige twijfels.