Mogelijk heeft mijn jongste hond Lyme. Ik moet vanavond naar de dierenarts voor bloedonderzoek. Maar wil zo beslagen mogelijk ten ijs komen. Mijn dierenarts is soms nog wel eens makkelijk en ik wil gewoon het beste voor de hond. Dat betekend dus kritische vragen stellen. Dus ik google me een gompie, maar er blijven toch nog vragen. Misschien zijn er wat ervaringsdeskundigen onder ons?
Hij is sinds hij ong 7-8 maanden is met enige regelmaat (start)kreupel. Op de foto geweest, bij de fysio, bij de holist, bij de osteopaat. Niks echt gevonden. Nu verdenken ze hem van Lyme, omdat de klachten zijn begonnen in oktober/november en ik in augustus in Duitsland ben geweest. Nou is het niet zo dat hij vaak teken heeft (gehad) maar hij heeft heus wel een teek gehad.
Ik heb begrepen dat de Borrelia bacterie zich kan nestelen in gewrichten. Nu denken ze in zijn rug en op zijn linkerhak. Wat dus mogelijk dat mank lopen kan verklaren.
Mijn dierenarts wil perse een bloedtest doen. Op internet kom ik er meerdere tegen Elisa, C6. Maar ik lees ook dat de test nogal eens aangeeft dat de hond geen lyme heeft, terwijl hij het toch heeft. Ik denk dan "gooi er antibiotica in, klaar". Ik hoef niet zo nodig die test. Kost alleen maar tijd (en geld, wat kost dat eigenlijk?).
Maar als er dan toch een test moet gedaan worden: Welke is dan de beste, en bij de uitslag, waar moet ik dan op letten? Test op antistoffen lees ik bij mensen dat er twee soorten antistoffen zijn. Werkt dat bij honden hetzelfde? Moet hij op beide stoffen getest worden? Of moet hij op de foto voor mogelijke kalkafzettingen in gewrichten?
Dan heb je verschillende stadia van Lyme. Het begin (fase 1) mis je bij honden vaak omdat je die ring om de plek heen niet ziet, of er gewoon niet is. Fase 2 is met klachten en Fase 3 is chronisch. Maar .... vanaf wanneer ben je chronisch? Jynxx loopt al langer mank in zijn leven dan dat hij gewoon loopt. En wat is de consequentie? Moet hij dan andere antibiotica, of langer?
En wat is het vervolg? Is hij nu voor altijd "besmettelijk" en moet ik bij elke teek een AB kuur gaan halen? Of zal hij nu zijn leven lang af en aan mank lopen?
En dan voor de afdeling zweverig. Kan de homeopathie, (natuurgenezer, kruidendokter, holist) nog iets toevoegen?
Wie wat weet .... graaaaaag