Het werkt wel Jaap.Jaap* schreef:Ik wil echt niet gaan discussieren over wat het nou precies wél is hoor, maar denk je nou echt dat een door het lint gaande hond zich ineens schikt vanwege een amper rake 'aaibeweging' met de voet?malinois schreef:Ja idd als je oplet zie je dat hij hem amper raakt, zoals biet zegt instictieve reactie...jvanringen schreef:Oh, een schopbeweging ...
Maar ja als je dat tikje al als trap ziet ....
Neen, neen en nog eens neen. Het is gewoon een venijnig schopje op een gevoelige plek.
Daar hoeven we het toch hopelijk niet al te lang over te hebben?
Ik wil ook wel inbinden als je me even op de lever of in de ballen schopt. En dan hoef je niet eens zo hard te schoppen om me naar adem te laten snakken.
Observatie bij Layla: werklijn mechelaar, van 3 naar 100 in een seconde, scherp op alles wat beweegt, altijd.
De eerste keer dat ik erachter kwam, was bij toeval.
Had d'r aan de 10 meter lijn, zij liep voor me uit en ik zag dat de lijn achter een paaltje dreigde te haken.
Maak zo'n draaibeweging waardoor de lijn in een rol komt en de lijn rolt door tot over haar heen (geen slag, een aanraking).
Ze schrikt even, herstelt ook meteen, maar komt wel meteen naar me toe.
Registreer het alleen maar.
Later schiet er een ree een paar meter van d'r vandaan weg, wat haar onmiddelijk triggert.
Ze loopt tegen het einde van de lijn aan en zit volledig in die focus, hoog in de lijn hangend (goed, is niet door het lint aan het gaan, maar zit dan toch echt hoog in de drift).
Kon toen weer zo'n rol doen en met dat ik die schrikreactie zag, was er de "Terug!".
Het werkte, ze kwam meteen.
Duurt dan nog even voor ze echt weer helemaal terug is, de focus is nog steeds bij dat ree en ze staat op scherp; hield gewoon de lijn kort en liet haar zitten, om daarna in eerste instantie kort aangelijnd weer door te lopen.
Maar het principe werkt wel degelijk, zonder dat het echt een harde fysieke actie is.