Inge O schreef:jvanringen schreef: Maak hem gewoon duidelijk wat je wél wil, dan krijgen correcties ook een functie.

en daarom noemen ze die dingen ook een
correctie.
jij bent hier nog maar sinds kort maar je moet weten dat hier al vaker dit soort 'oorlogjes' zijn gevoerd waarbij het er steeds op neer komt dat een correctie door sommigen steeds weer wordt vertaald als 'je hond verrot slaan' en bij bv. een rukje aan de halsband zien ze zo'n hond al in een planetenbaan om de baas vliegen

.
daar maakte zich laatst ook een spreekster tijdens een lezing aan schuldig en dan pik ik nog even hierop in
jvanringen schreef: Onderzoek toont aan dat de andere aanpak weliswaar meer tijd kost, maar het meest effectief is, ook op de lange termijn en het daarnaast minste risico op ongelukken geeft. Maar ja, het is maar onderzoek.
dat ging ook steeds maar weer in zwart wit - ze haalde ook allerlei onderzoeken aan waarin 'corrigerende bazen' steeds maar weer bazen waren die echt fysiek straften op een heel erg onzinvolle manier en dat bleek niet zo goed te werken als belonen - duhhh

.
wat voor punt maakt zo iemand dan? géén, naar mijn idee, je polariseert de discussie alleen maar verder.
Die discussies ken ik, want ze vinden ook op andere fora plaats, ook in het buitenland en ook met betrekking tot kinderopvoeding.
Correctie betekent gewoon
verbetering. Om te kunnen verbeteren moet er ook iets zijn dat verbeterd kan worden, dat is dus het gedrag dat je bezig bent aan je hond te leren. En ja, dat dan door fysiek hardhandig te zijn, of anderszins intimiderend. Je kunt ook op een andere manier corrigeren, maar blijkbaar gaat dat aan veel mensen voorbij. Dat had die mevrouw moeten uitleggen, want nu blijft de indruk bestaan dat iedereen die zijn hond corrigeert, hem pijn of leed toebrengt.
Uit wat ik nu elke dag zie gebeuren met een Husky-pup bij mij in de buurt blijkt ook dat voor veel mensen het woord correctie gelijk staat aan het toebrengen van pijn of leed. Het hondje wordt bij het minste of geringste tot gillens toe "gecorrigeerd" (zo noemen zijn baasjes dat). Hij moet bijvoorbeeld gaan zitten, maar doet dat niet meteen. Dan gaan ze eerst een paar keer heel hard tegen hem schreeuwen en smijten hem dan op zijn zij en gniepen hem in zijn hals. Doet CM ook, zeggen zijn eigenaren en Husky's moet je nu eenmaal meteen even heel duidelijk maken wie de baas is anders nemen ze de boel over. Hoe die pup uit die zotte acties moet snappen dat hij verondersteld wordt te gaan zitten is me een raadsel.
Een Cane Corso op de puppencursus werd ook de hele tijd door zijn baas op zijn rug gesmeten en in zijn buik geschopt als hij iets "fout" deed, als correctie dus, zei de man, want CC's zijn "heel erg dominant, dat moet je ze meteen afleren en dat moeten ze voelen anders nemen ze een loopje met je". Dat is hem snel afgeleerd door de trainers, maar toch. Hij dacht ook dat corrigeren betekent dat het in elk geval echt pijn moet doen, anders werkt het niet. En dat denken heel veel mensen: corrigeren betekent je hond fysiek pijn doen of bang maken.