Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moe

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

patpetje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Moe

Ongelezen bericht door patpetje »

Tosca is na 10 keer een balletje gooien al aardig moe dat ze zelf gaat liggen.
Ze is nu 9 maanden en ik vind dat eigenlijk wel snel dat ze zo gauw moe is na 10 keer gooien.
Of is dit normaal op deze leeftijd?
Of moet je eigenlijk rustig aan doen, maar ze moet toch haar energie kwijt.
Ze heeft dit ook bij koeler weer.
Laatst gewijzigd door patpetje op 25 jun 2013 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Re: Moe

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Misschien is ze sneller moe met het warme weer?
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

gaat ze dan liggen met een hele snelle ademhaling, of gaat ze liggen en op haar bal bijten ?
patpetje
geregistreerd lid

Ze gaat liggen met een snelle ademhaling maar ook soms op haar bal bijten.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Als ze gaat liggen en op haar balletje bijten is ze het denk ik gewoon zat.
Maar na 10 keer gooien moe zijn lijkt me niet ok voor zo'n jonge hond.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik vind dat wel gek, ik heb dan alleen een pup gehad van 7 maanden, maar die kon wel honderd keer ballen gooien, als ik haar dat had toegelaten. Die was een kruising border collie-mechelse herder. Dan hijgde ze wel maar dat was geen belemmering om het nog eens en nog eens te doen. Ik moest dat echt beperken. Dus ik denk dat ik zelf, als ik jou was, naar de dierenarts zou gaan met haar voor een goeie check-up want dat lijkt me niet normaal. Heb je het idee dat ze misschien ergens pijn zou kunnen hebben na het rennen? Dat ze daarom gaat liggen misschien.

Ik merk wel aan mijn honden dat ze boven de 15 graden sneller moe worden en hijgen. Maar even goed drinken en hijgen en dan gaat het wel weer. Dat hijgen doen ze ook om af te koelen. We gooien minder met de bal boven de 15 graden maar beweging met die temperatuur gaat nog prima. Nu bijvoorbeeld hijgen ze niet lang na nadat we in het loslooppark zijn geweest, met 20 graden meestal wel. Boven de 20 graden laten we de bal meestal thuis, maar dan zijn ze ook rustiger en sjokken meer wat rond.

Maar je zegt dat ze het in alle weertypen doet, dus dat lijkt me wel een aanwijzing dat er iets aan de hand kan zijn. Even langs de dierenarts gaan dus, zou ik doen.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik zal het voor de zekerheid even door de da laten controleren.

Balou deed dit ook, hij speelt een kwartiertje intensief en gaat dan liggen vaak ook slapen, om als hij weer wakker is gewoon druk verder te spelen. Ik maakte mij hier geen zorgen over, hij is een drukke jonge hond die even moet bijtanken, dacht ik. Nu blijkt er iets met zijn hart niet helemaal in orde. Het is natuurlijk niet gezegd dat dit ook zo is met jou hond, maar ik zal haar voor de zekerheid even laten nakijken door de da.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

patpetje schreef:Tosca is na 10 keer een balletje gooien al aardig moe dat ze zelf gaat liggen.
Ze is nu 9 maanden en ik vind dat eigenlijk wel snel dat ze zo gauw moe is na 10 keer gooien.
Of is dit normaal op deze leeftijd?
Of moet je eigenlijk rustig aan doen, maar ze moet toch haar energie kwijt.
Ze heeft dit ook bij koeler weer.
nou zeg, als ik moet rennen , en echt moet rennen, met dit warme weer .. lig ik ook plat . !

ik las niet dat het met koeler weer ook zo is , maar ik zie heel erg moeie honden vaak op strand
die
van hun baasjes MOETEN rennen , om maar die bal steeds te pakken , misschien vind ze daar niets aan ?
en
probeer eens na 5 keer , wat doet ze dan ?
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 26 jun 2013 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Stoppen met 10x balletje gooien, stuk gezonder voor je hond ook!
Afbeelding
Pakdebal

Barnsley schreef:Stoppen met 10x balletje gooien, stuk gezonder voor je hond ook!

volgens de dierenarts is dit de beste manier om je hond een blessure toe te brengen , die zijn er op tegen zelfs !

.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Ja, mensen houden zich over het algemeen wel altijd braaf aan de 5min wandel regel, maar gaan wel gewoon ballen gooien.
Nou als er iets schadelijk is voor een hond, en zeker voor een jonge hond in de groei dan is het wel ballen gooien.
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Precies. Zoveel wendingen en klappen op voor- en achterhand zo jong nog. Doodzonde als er dan iets gebeurt waar moeilijk van te herstellen valt.
patpetje
geregistreerd lid

Ik heb besloten na al deze berichten om Tosca maar even niet met de bal te laten en wachten tot dat ze wat ouder is.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

als je je zorgen maakt dan zou ik een rondje dierenarts doen.

ik ben bij mijn beiden honden gewent dat ik ze vanaf 10 weken tot ze een jaar of 8 waren moest afremmen ipv aanmoedigen
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Ik zou ook geen balletje gooien met een hond in de groei eigenlijk :schrik: bij asta was ze ruim 1 en al gerontgend voordat de bal tevoorschijn komt, en ik gooi nog het meest in het water.
Dus moe, of pijn? als in pijnlijke klappen op de gewrichten, dat kan natuurlijk ook.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik kijk uit dat mijn pup geen schuiver maakt op een laminaatvloer en niet hobby's oppakt als zovaal mogelijk de trap op en neer in een kwartier ofzo. maar verder speel ik er gewoon mee hoor. alles met mate, maar wij gooien echt wel balletje en doen trekspelletjes etc
Afbeelding
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Met ballen gooien doe ik allang niet meer. Mijn hond raakte er ook erg vermoeid van. Ik merkte ook heel erg dat mijn hond alleen nog maar gefocust was op de bal, ze kon zichzelf niet vermaken tijdens de wandelingen... Nu kan ze dat wel, en gaat ze heerlijk rond snuffelen en op onderzoek uit. Samen dingetjes zoeken zeg maar. Veel leuker dan zo'n balletje ;)
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Waarom de bal 10x achter elkaar gooiien.. hier neemt mijn hond hem mee en gooi zo nu en dan een keertje op het veld.
Zou ook uitkijken want je hebt een hond in de groei. Ga evt wat stukjes joggen met je hond als ze teveel energie heeft(lees rechtlijnige bewegingen en geen wendingen, bochten ect).
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Pakdebal

Daantje_ schreef: Ik merkte ook heel erg dat mijn hond alleen nog maar gefocust was op de bal, ze kon zichzelf niet vermaken tijdens de wandelingen... Nu kan ze dat wel, en gaat ze heerlijk rond snuffelen en op onderzoek uit. Samen dingetjes zoeken zeg maar. Veel leuker dan zo'n balletje ;)

inderdaad , daarom heb ik nooit een bal meegenomen , ik liet hem lekker hond-zijn , en d.i. snuffelen !.. :ok:

.
Fizgig
Zeer actief

En dat zijn dus de honden die altijd onze bal af komen pakken, de arme honden waarvan de baas niet met een bal willen gooien, om allerlei onzinnige redenen. Voor een gezonde, volwassen hond is apporteren helemaal geen verkeerde of zware belasting, naar mijn bescheiden mening. Of heb ik nou zulke atletische honden, nou, dat valt wel mee hoor. Okee, als een hond Hd heeft, snap ik wel dat het niet kan, maar ga dan lekker fietsen met ze ofzo. En dat doen mensen dan ook vaak niet. Is zeker ook te zwaar?

Ik vind wel, honden zijn veel sportiever dan mensen en echt ff lekker hard rennen, hebben ze gewoon nodig. En als je geen bal gooit, maken ze ook allerlei bochten, wat niet goed zou zijn. Ze sprinten toch wel hoor. Ik snap mensen die geen bal willen gooien niet zo goed, als je hond dat leuk vind, dan doe je dat toch? Daar snap ik nou geen bal van hoor.

En die tandjes die afslijten, die hebben ze toch niet echt nodig. De knipkiezen, die zijn belangrijk want daar kauwen ze alles mee stuk. Maar die voorste snijers, zijn vooral bedoeld om vlees van een karkas af te trekken en over het algemeen doet de gemiddelde hond dat toch al niet. Barfen doen ze hier met de kiezen, ze trekken wel eens een vel van het bot met hun voortanden, maar verder zitten ze er eigenlijk voor de sier. Het staat wel mooi maar uiterlijk interesseert me weinig persoonlijk.

En bovendien, het lichaam is er om te gebruiken en te verslijten, ik wil wel helemaal verrot mijn kist in zeg. De wormen kan het toch niks schelen, hahaha. Zo leef ik en dus mijn honden ook. Zo, sorry hoor, vind het een beetje gezeur dat ballen gooien niet goed is. En alles waar je 'te' voor zet, is niet goed dus dat is geen argument.
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

ligt eraan hoever je de bal gooit, met een werpstok? in dat geval is het best veel 10x gooien :wink:

en wat betreft het gevaar met ballen gooien, ik heb liever dat mijn honden 8 worden en lol kunnen hebben als ze idolaat zijn op een balletje en sporten geweldig vinden.. dan 12 jaar sjokkend achter mij aan en niet spelen met mijn hond (want dan mag je nergens mee gooien) :wink:

hier hebben ze elkaar en rennen ze ook als gekken achter elkaar aan, maken ze dezelfde bochten, nood stops en botsen ze tegen elkaar aan.. dat doen ze toch echt zelf :19: ze zijn niet van porselein hoor.. je kan best een aantal keer een balletje gooien als je hond dat zo leuk vind.

de jongste hier is 7 maanden en rent haar benen uit haar lijf achter de andere honden aan.. en springt ze als een debiel overal overheen, vind ze prachtig!.. dan ga ik haar niet aanlijnen, omdat ze zichzelf kan blesseren :piew:
en als ze door het bos rennen, moeten ze ook vaak springen en korte bochten maken, moet je je hond dan alleen als vloerkleed betuttelen? :schrik:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Fizgig schreef:En dat zijn dus de honden die altijd onze bal af komen pakken, de arme honden waarvan de baas niet met een bal willen gooien, om allerlei onzinnige redenen. Voor een gezonde, volwassen hond is apporteren helemaal geen verkeerde of zware belasting, naar mijn bescheiden mening. Of heb ik nou zulke atletische honden, nou, dat valt wel mee hoor. Okee, als een hond Hd heeft, snap ik wel dat het niet kan, maar ga dan lekker fietsen met ze ofzo. En dat doen mensen dan ook vaak niet. Is zeker ook te zwaar?

Ik vind wel, honden zijn veel sportiever dan mensen en echt ff lekker hard rennen, hebben ze gewoon nodig. En als je geen bal gooit, maken ze ook allerlei bochten, wat niet goed zou zijn. Ze sprinten toch wel hoor. Ik snap mensen die geen bal willen gooien niet zo goed, als je hond dat leuk vind, dan doe je dat toch? Daar snap ik nou geen bal van hoor.

En die tandjes die afslijten, die hebben ze toch niet echt nodig. De knipkiezen, die zijn belangrijk want daar kauwen ze alles mee stuk. Maar die voorste snijers, zijn vooral bedoeld om vlees van een karkas af te trekken en over het algemeen doet de gemiddelde hond dat toch al niet. Barfen doen ze hier met de kiezen, ze trekken wel eens een vel van het bot met hun voortanden, maar verder zitten ze er eigenlijk voor de sier. Het staat wel mooi maar uiterlijk interesseert me weinig persoonlijk.

En bovendien, het lichaam is er om te gebruiken en te verslijten, ik wil wel helemaal verrot mijn kist in zeg. De wormen kan het toch niks schelen, hahaha. Zo leef ik en dus mijn honden ook. Zo, sorry hoor, vind het een beetje gezeur dat ballen gooien niet goed is. En alles waar je 'te' voor zet, is niet goed dus dat is geen argument.
Ik ben het wel met je eens dat honden gewoon lol moeten kunnen maken. Maar ik wil ook niet dat mijn honden zich bemoeien met andere honden als die een bal hebben. Ten eerste omdat er mot van kan komen. Met z'n tweeën tegelijkertijd bij de bal en daar ga je al. Maar hier krijgen ze ook pas na een tijdje hun bal. Ik wil eerst dat ze rustig gaan plassen en "krant lezen" want als die bal er eenmaal is gebeurt dat niet meer. Dan gaan ze anderhalf uur lang apporteren en dan zijn we thuis en moeten ze nodig plassen :boos:
Fizgig
Zeer actief

Maeve schreef:Ik ben het wel met je eens dat honden gewoon lol moeten kunnen maken. Maar ik wil ook niet dat mijn honden zich bemoeien met andere honden als die een bal hebben. Ten eerste omdat er mot van kan komen. Met z'n tweeën tegelijkertijd bij de bal en daar ga je al. Maar hier krijgen ze ook pas na een tijdje hun bal. Ik wil eerst dat ze rustig gaan plassen en "krant lezen" want als die bal er eenmaal is gebeurt dat niet meer. Dan gaan ze anderhalf uur lang apporteren en dan zijn we thuis en moeten ze nodig plassen :boos:
Hahaha, dat hebben we ook ingevoerd inderdaad, eerst even snuffelen en een plas doen en de poten strekken enzo. Eerst een half rondje lopen en dan pas komt de bal tevoorschijn. Anders is het vanaf het begin van het park al sprinten, en dat vind ik niet goed, want opwarmen voordat je gaat sporten is belangrijk. En inderdaad, als we dat niet doen, gaat meneer pas aan het eind van de rit een keer plassen en poepen.

Ik vind de balgekte trouwens helemaal niet erg. Bruno kijkt die bal soms zowat uit je zak, maar die komt er toch echt pas uit als wij dat zeggen. Hij wil, wil, wil, maar wij zijn toch de baas. En dat leert hem ook wat respect daarvoor. Daar leert ie ook van zich te beheersen, hij moet zich daarin schikken.

Maar als ie de bal eenmaal in zijn bek draagt, gaat ie vaak de bal neerleggen en ernaar staren. Dat is het teken dat mijn vriend de bal moet gooien. De ene keer doet ie dat wel en de andere keer zegt ie, neem maar weer mee. Dat leert hem zijn balgekte ook wat te beheersen. Zo kun je die balgekte in banen leiden. En gebruiken. Want als mijn vriend 'los' zegt, betekent het dat de lol weer gaat beginnen en dan heeft ie meteen zijn volle aandacht. Wat er dan ook om zich heen gebeurd, hij is gehypnotiseerd door de bal en de actie die erop volgt, volledige concentratie.

En zo spelen we daar een beetje mee. Dwingelanderigheid kun je gewoon in banen leiden, vind ik. Bruno reageert daar heel goed op iig. En dan niet toegeven natuurlijk. Hij zal het niet in zijn hoofd halen tegen ons op te springen gelukkig. Als ie dan echt vervelend aan gaat dringen, blijft de bal gewoon een keer in de auto.

Maar iemand beweerde dat een hond een hond mag zijn omdat ie mag snuffelen en rondzwerven, dat doen mijn honden ook. Tussen het apporteren door. Ze hebben een neus hoor, en die gaan ze achterna want er zitten in het park overal interessante luchtjes natuurlijk. Ze ruiken hun vrienden en vriendinnen die langs zijn geweest. En er zit wel eens een slaperige eend aan de kant die het water in gejaagd kan worden.

Als we met de bal gooien, vragen we weer even hun aandacht op, en dat vinden ze helemaal niet erg natuurlijk. Maar het is zeker niet zo dat ik mijn honden belet om lekker te snuffelen en te sjokken, dat doen ze van nature de hele tijd namelijk. Ze lopen echt niet de hele tijd om de bal te vragen als ie niet wordt gegooid. Bruno kan even 'zeuren', dat wil zeggen dat ie even bij je in de buurt blijft rennen en steeds omdraait, verwachtingsvol kijkend. Maar daar reageren we niet op, en dan houdt ie ook snel op hoor. Ik vraag me gewoon af wat mensen zich bij balgekte voorstellen. Ze zijn super geconcentreerd als ze ermee bezig zijn, maar als de bal er niet is, gaat de aandacht vrijwel meteen over op onderzoeken en snuffelen.

En bovendien, wat is 'een hond mogen zijn' eigenlijk? Dat is voor iedereen weer anders. Ik vind dat een hond een hond mag zijn als ie de hondse dingen mag doen die honden nu eenmaal leuk vinden, wat wij er ook van vinden. En daar valt apporteren ook heel duidelijk onder voor mij, Bruno mag lekker achter de bal aan en ik vind dat dàt betekent dat hij een hond mag zijn. En niet als een accesoire voor mijn wandelingen, zodat ik lekker bij kan kleppen met andere hondeneigenaren ofzo.

En ik vind dat een hond een hond mag zijn als ie lekker vers vlees mag eten en af en toe een lekker vers bot. Het plezier wat ze daarbij hebben, doet de angst voor barf-ellende bij mij vervagen. De instincten mag je best een beetje respecteren, anders kunnen ze er op een ander minder geschikt moment uitkomen. Dàt vinden ze nou leuk, barfen, en ook al vind ik het een beetje eng met mijn mensenideeën erover (tussen twee haakjes, ik ben zelf levenslang vegetariër) , ze mogen dus hond zijn en honden eten vlees en bot. Ze eten trouwens ook brokken hoor. Maar ik vind dat een hond die het genoegen van het eten van een penslap nooit heeft mogen genieten, eigenlijk niet echt hond mag zijn (ik vind het over het algemeen trouwens een overdreven gedoe, of een hond een hond mag zijn en die discussie erover, dus ik zeg het meer als voorbeeld). Zijn eigenaren vinden de praktische bezwaren waarschijnlijk te lastig, te vies of eng. Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis, alle reden dus om barfen eng te vinden. Maar reken maar dat ze dat mogen hier. Ik schuif mijn angst/terughoudendheid/weerzin graag aan de kant om hen hun geluk te gunnen.

Dat betekent voor mij vooral dat een hond een hond mag zijn, dat je je eigen mensenideeën wat aan de kant zet, omdat een hond het leven nu eenmaal anders ziet dan wij. En sinds wanneer vind een hond het verstandiger om niet te apporteren? Of snuffelen per definitie leuker dan apporteren? Lijkt mij onzin, een hond wil apporteren of niet, dat verschilt per hond. En als ie het wil, en het mag niet, leg jij hem dus mensenmeningen op (die volgens mij erg onzinnig zijn, maar dat terzijde), die een hond niks zeggen. Dan mag ie dus eigenlijk geen hond zijn, maar moet gewoon doen wat jij als mens, vindt dat beter is.
Fizgig
Zeer actief

O en hier heb ik trouwens de mazzel dat ze nooit negatief reageren op honden die hun bal afpakken. Bruno hobbelt er dan een beetje verloren achteraan. Maar hij zal nooit moeite doen om hem af te pakken, zelfs niet als ie naast de hond stilstaat. Hij is dan wel heel sneu, haha. Heel gek want hij kan in andere situaties wel vervelend reageren op andere honden, maar de bal afpakken, doet hem niks. Wie weet omdat hij weet dat wij de bal altijd terug gaan vragen, dat zou kunnen.

Maar laatst had een hond zijn bal afgepakt, en de eigenaar zei gewoon tegen ons: pak hem maar van hem af hoor. Want dat durfde hij zelf niet. Ja, dat is niet okee natuurlijk. Wij hebben ook een tijdje getraind op 'los'. En ik vind, ze krijgen snel genoeg door dat 'los' ook betekent dat de bal gegooid gaat worden. Ik ga echt niet die bal uit die muil wurmen zeg. We hebben hem hard uitgelachen en gezegd dat ie de bal mocht houden, ga maar lekker oefenen thuis. Ik ga mijn vingers er niet aan wagen, hahaha.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Apporteren is iets heel anders dan een bal gooien.
Heb je wel eens op een veld gestaan en alleen maar gekeken naar hoe die mensen die ballen gooien??
Zo hoog en ver,snel mogelijk, hond gaat er in volle snelheid achter aan en moet dan ineens een stop maken omdat de bal uitgerold is of omdat de bal gaat stuiteren nog even snel de bal uit de lucht happen. Die onverwachte bewegingen, die zijn zo funest voor je hond, dit geldt net zo goed voor een jonge hond als voor een volwassen hond.

Bij apporteren wordt het apport eerst weggegooid en mag de hond pas na het commando op zoek gaan en is het voorwerp stil, en niet zoals bij een bal dat het voorwerp zelf ook nog vol in snelheid zit.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Antonetta schreef:Ik zal het voor de zekerheid even door de da laten controleren.

Balou deed dit ook, hij speelt een kwartiertje intensief en gaat dan liggen vaak ook slapen, om als hij weer wakker is gewoon druk verder te spelen. Ik maakte mij hier geen zorgen over, hij is een drukke jonge hond die even moet bijtanken, dacht ik. Nu blijkt er iets met zijn hart niet helemaal in orde. Het is natuurlijk niet gezegd dat dit ook zo is met jou hond, maar ik zal haar voor de zekerheid even laten nakijken door de da.
Balou is thuis druk in de weer met zijn speeltjes, waarbij hij tussendoor vaak even gaat liggen (slapen) op zijn kussen.
Dit is anders dan een hond die moe is nadat hij 10X de (met de werpstok) weggegooide bal is gaan halen, ik kan mij voorstellen dat de hond hierna even op adem moet komen. Mowgli die helemaal gek is op weggegooide takken ophalen, hield dit ook geen 10X achter elkaar vol. Takken weggooien is overigens geen aanrader, dit is gevaarlijk voor de hond.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Browny
Zeer actief

Barnsley schreef:Apporteren is iets heel anders dan een bal gooien.
Heb je wel eens op een veld gestaan en alleen maar gekeken naar hoe die mensen die ballen gooien??
Zo hoog en ver,snel mogelijk, hond gaat er in volle snelheid achter aan en moet dan ineens een stop maken omdat de bal uitgerold is of omdat de bal gaat stuiteren nog even snel de bal uit de lucht happen. Die onverwachte bewegingen, die zijn zo funest voor je hond, dit geldt net zo goed voor een jonge hond als voor een volwassen hond.

Bij apporteren wordt het apport eerst weggegooid en mag de hond pas na het commando op zoek gaan en is het voorwerp stil, en niet zoals bij een bal dat het voorwerp zelf ook nog vol in snelheid zit.
Frisbee, flyball, behendigheid, ipo en noem maar op is net zo 'slecht'.. maar onderling in spel maken ze dezelfde bewegingen en draaiingen. . Yuki ging als pup al als een dolle achter de andere honden aan en toen zat er opeens een gat in het gras waardoor ze struikelde heel even mank liep en zichzelf oh zo zielig vond.. dan mogen ze als roedel zeker ook niet meer thuis en in het bos ravotten :schrik:
Ik ken genoeg honden die ondanks deze sporten of balletjes gooien oud zijn geworden zonder gebreken. . En honden waar niets mee gedaan wordt kunnen van alles mankeren :19:
Onze honden zijn geen robots die alleen maar rechtlijnig mogen bewegen :roll:
Afbeelding
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Ik zeg toch ook nergens dat ze helemaal niet meer met ballen moet gooien??
Je moet alleen uitkijken hoe je gooit en dat zeker niet elke dag 10x achter elkaar..
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Barnsley schreef:Ik zeg toch ook nergens dat ze helemaal niet meer met ballen moet gooien??
Je moet alleen uitkijken hoe je gooit en dat zeker niet elke dag 10x achter elkaar..
Hoe je ook gooit de beweging blijft hetzelfde, of je nu 10 of 20 meter ver gooit :wink:
Hier wordt zo een beetje om de dag met de werpstok ballen gegooid en rennen ze allemaal achter 1 balletje aan, vinden ze prachtig! En ze doen het er niet slechter op :wink: de oudste (dh) is 9 en rent nog als een jonge hond :cheer: en ik heb liever dat ze volgend jaar tijdens het ballen plots dood neervalt (even afkloppen) dan we nog 3 jaar moeten sukkelen met een hond die alleen nog van de voerbak naar de mand kan lopen en elke week bij de DA zit om ouderdom kwaaltjes..
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Browny schreef:
Barnsley schreef:Ik zeg toch ook nergens dat ze helemaal niet meer met ballen moet gooien??
Hoe je ook gooit de beweging blijft hetzelfde, of je nu 10 of 20 meter ver gooit :wink:
Hier wordt zo een beetje om de dag met de werpstok ballen gegooid en rennen ze allemaal achter 1 balletje aan, vinden ze prachtig! En ze doen het er niet slechter op :wink: de oudste (dh) is 9 en rent nog als een jonge hond :cheer: en ik heb liever dat ze volgend jaar tijdens het ballen plots dood neervalt (even afkloppen) dan we nog 3 jaar moeten sukkelen met een hond die alleen nog van de voerbak naar de mand kan lopen en elke week bij de DA zit om ouderdom kwaaltjes..
Behalve dat ze met 20m meer snelheid kunnen maken :wink: Dus als er wat gebeurt zijn de gevolgen ook groter.
Maar goed, ze kunnen op de meest rare manieren verwondingen oplopen. Jaren geleden hoorde ik van een volwassen reu die dood was neergevallen nadat hij tegelijkertijd met een pup sprong voor een balletje. Ze raakten elkaar, hij werd op een heel ongelukkige plaats geraakt op z'n hoofd en kreeg een soort aneurysma en viel ter plekke dood neer :ugh: Dat is dus eigenlijk niet te voorkomen, of je moet nooit meer spelen met twee honden tegelijk.

Hier spelen ze ook wel met balletjes, mogen behendigheid doen, mogen rennen en vliegen en mogen dummies apporteren. Maar ik kijk wel naar risico's op dat moment. Met onbekende honden en balletjes is vragen om problemen, waarom zou ik dat doen? Ze lopen maar een paar meter door en krijgen dan hun bal.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”