Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vaste of verstelbare lijn
Moderator: moderatorteam
-
willem269
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kooiker
- Aantal honden: 1
Vaste of verstelbare lijn
Hallo, we zijn bijna toe aan het kopen van een lijn en halsband. Gisteren bij onze dochter zag ik de Hunter retrieverlijn met stop. Een slip-over lijn die niet kan 'verwurgen'. Maar de lijn die zij heeft, heeft een vaste lengte. Is het beter om een verstelbare lijn te nemen en die aan de Hunter halsband te koppelen?
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Vaste of verstelbare lijn
Wat bedoel je met verstelbaar? Een flexilijn of een politielijn? Ik heb een politielijn, een jachtlijn en een korte lijn voor aan de halsband. Voor normaal uitlaten gebruik ik de politielijn, de korte lijn gebruik ik als we gaan trainen of als we moeten fietsen naar de uitlaatplek en om te reizen. De jachtlijn gebruik ik om mee te nemen als Beau los mee gaat, bijvoorbeeld in de auto naar het bos. Ze hebben allemaal wel iets en zou niet één van die riemen willen missen.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik zou nooit met een flexi lopen, en een politielijn vind ik zelden nuttig, dus daar zou ik geen andere riem voor kiezen.
Gewoon een lijn van minimaal 1.80 lang, en zorgen dat de hond goed luistert. En anders een lijn van 10 of 15 meter ernaast, zodat de hond wel echt kan rennen.
Op dit moment heb ik een politielijn van 1.80, een gewone lijn van 1.80, een lijn van 1m, een lijn van 4 meter (overblijfsel van de lijn van 15 meter), een halsband en twee tuigjes.
Ik wissel ze af. Meestal knoop ik de politielijn en de meterlijn aan elkaar, zodat ik met een lijn van 3 meter werk als hij vast moet blijven. Maar ik heb ook wel met een dubbel gezekerde lijn gewerkt in drukke gebieden. Dan is de politielijn heel handig i.v.m. de twee musketonhaken.
De flexi heb ik nog wel ergens (achterin de kast). Die kan gebruikt worden voor een pup op eigen terrein te houden, terwijl je zelf rondscharrelt, aan een tuigje, een ander nut zie ik er niet van in want de controle is waardeloos en er is niet de mogelijk tot waarschuwen van einde lijn. Hij is op een keer gewoon op.
Gewoon een lijn van minimaal 1.80 lang, en zorgen dat de hond goed luistert. En anders een lijn van 10 of 15 meter ernaast, zodat de hond wel echt kan rennen.
Op dit moment heb ik een politielijn van 1.80, een gewone lijn van 1.80, een lijn van 1m, een lijn van 4 meter (overblijfsel van de lijn van 15 meter), een halsband en twee tuigjes.
Ik wissel ze af. Meestal knoop ik de politielijn en de meterlijn aan elkaar, zodat ik met een lijn van 3 meter werk als hij vast moet blijven. Maar ik heb ook wel met een dubbel gezekerde lijn gewerkt in drukke gebieden. Dan is de politielijn heel handig i.v.m. de twee musketonhaken.
De flexi heb ik nog wel ergens (achterin de kast). Die kan gebruikt worden voor een pup op eigen terrein te houden, terwijl je zelf rondscharrelt, aan een tuigje, een ander nut zie ik er niet van in want de controle is waardeloos en er is niet de mogelijk tot waarschuwen van einde lijn. Hij is op een keer gewoon op.
-
willem269
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kooiker
Wat ik bedoel is een lijn die je vanaf de halsband standaard dubbel voert. Omdat er op een of twee plekken een oog aan de lijn zit waar je het uiteinde van de lijn met een musketonhaak in kan haken, kun je de lijn langer maken. Het laatste oog zit dan zo dicht bij het uiteinde dat de lijn in die stand bijna de dubbele lengte krijgt. Ik hoop dat ik het zo duidelijker heb gemaakt. Voor een flexi-lijn (is dat zo'n oprolbare?) voelen we eigenlijk niets omdat je, denk ik, de hond op kritieke momenten niet voldoende snel onder controle hebt.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dat is een politielijn willem. ik vind ze fijn als ik met de korte lijn moet lopen maar er misschien ergens ruimte is om wat meer lijn te geven.

- rakker2000
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox - Locatie: gelderland
gebruik zelf vaak een korte lijn van ong 1,30.
heb een politielijn gehad, maar die ligt hier in de kast te verstoffen. de korte
lijn vind ik zef fijner. en dan zo nu en dan aan de flexie als ik bepaalde plekken
ga lopen. jachtlijn gebruik ik voor losloopwandelingen en trainen.
heb een politielijn gehad, maar die ligt hier in de kast te verstoffen. de korte
lijn vind ik zef fijner. en dan zo nu en dan aan de flexie als ik bepaalde plekken
ga lopen. jachtlijn gebruik ik voor losloopwandelingen en trainen.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Ik gebruik zelf wel veel die politielijn, maar het is met korter beetpakken en trainen niet altijd makkelijk. Vind het wel makkelijk dat ik ze snel even ergens vast kan zetten, dus voor om een paal of boom heen als we op trektocht zijn bijvoorbeeld. Nu kreeg ik bij Norah een politielijn waar ik niks mee kan. Volgens mij kan er een hond van 100 kilo aan, zwaar, groot en lang ding. Die gebruik is dus alleen op de camping voor aan het spit. Mijn hondjes zijn nog geen 20 kilo dus dan hoef je ook niet zo'n grote zware brede politielijn en is het allemaal best goed in de hand vast te houden. Mijn honden vinden overigens de musketonnen vaak te zwaar. Maar goed heb hier dus ook hele verzameling verschillende riemen: flex, jachtlijn, gewone lijn, politielijn, longeerlijn.

- Romy_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Aantal honden: 2
Ik heb nu bijna altijd een flexi van 8 meter met mn jonge dwergschnauzer. Ik heb wel een korte lijn maar ik vind het fijn om de flexi gewoon kort te houden en op open velden 8 meter uitloop te hebben.
Als ze eenmaal groter is en los kan zou ik voor gewoon wandelen altijd de korte lijn gebruiken, bij mijn vorige hond beviel dat heel goed.
Als ze eenmaal groter is en los kan zou ik voor gewoon wandelen altijd de korte lijn gebruiken, bij mijn vorige hond beviel dat heel goed.
- kipo
- Zeer actief
Ik vind een politielijn fijn, hij kan kort of wat langer en je kunt hem makkelijk over je schouder hangen en dan de musketon in een ring vastklikken, zodat je je handen vrij hebt, maar de lijn wel binnen handbereik. Voor een hond die vaak los kan, gebruik ik alleen een politielijn, voor Pol, die dat lang niet altijd kan, gebruik ik een flex, 8 meter relatieve vrijheid is beter dan 2 (vinden Pol en ik).
- Hamilton
- Zeer actief
Ik gebruik het meest de "multilijn" 'n soort politielijn maar met 'n ( extra) verschuifbare ring zodat ik de lijn om m'n middel kan vastmaken
verder wandel ik altijd met 'n flexilijn, of 15 meter lijn ( of 50 meter lijn
) mijn hond kan niet los
en dan hangt er nog 'n heel arsenaal aan riemen en halsbanden en tuigen aan de hondenkapstok
verder wandel ik altijd met 'n flexilijn, of 15 meter lijn ( of 50 meter lijn
en dan hangt er nog 'n heel arsenaal aan riemen en halsbanden en tuigen aan de hondenkapstok
-
Neeltje
Ik gebruik hem dus net andersom. Meestal lang en kort als het even moet.massam schreef:dat is een politielijn willem. ik vind ze fijn als ik met de korte lijn moet lopen maar er misschien ergens ruimte is om wat meer lijn te geven.
- kipo
- Zeer actief
Klinkt goed, misschien bestel ik er in de toekomst eentje bij jeKruimel53 schreef:Een hele korte lijn, dus 1.20 of 1.50 zoals uit de dsz, vind ik zelf niks, dan kan een hond haast niet anders dan er af en toe druk op zetten, zeker een jonge hond, en zo leer je ze trekken.
Ik heb nu lijnen van 3 meter, verstelbaar (zelf gemaakt) en die bevallen me echt puik. Lijkt op politielijn maar er zitten een verschuifbare ring en een losse ring aan waarmee ik 'm op allerlei maten kan maken, inclusief 2x dubbel voor aan de fiets. En ik kan er ook 2 honden aan knuppen dus naar het bos gaat er maar 1 lijn mee voor het span. Ze kunnen ook nog in de wasmasjien
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Otto aan de flex, Jet ook als ik haar met Otto meeneem.
Mies en Jet samen, op het korte stukje naar losloopgebied: elk aan het uiteinde van een politielijn.
Mies alleen: jachtlijntje, ook een klein stukje tot ze los mag.
Mies en Jet samen, op het korte stukje naar losloopgebied: elk aan het uiteinde van een politielijn.
Mies alleen: jachtlijntje, ook een klein stukje tot ze los mag.

Groetjes,
Sandra
-
Sita
- Zeer actief
Je hebt ook verstelbare jachtlijnen van Hunter. Die heb ik voor Rowan. Erg fijne riem. Het verstellen is iets lastiger dan bij een gewone politieriem.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
Brigitte
- Zeer actief
Ik laat voor nog geen 30 euro politielijnen maken in de dikte die ik wil, met messing mueketons (sterker) en met een korthoud handgreep eraan, echt ideaal die gebruiken we voor de gewone wandelingen en trainingen.
-
Muk
Ik ook niet. Nu trekken mijn honden dan ook niet, maar dat heeft niks met mijn opvoedkundige kwaliteiten te maken.Tara schreef:Zou dat? Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht.Kruimel53 schreef:Een hele korte lijn, dus 1.20 of 1.50 zoals uit de dsz, vind ik zelf niks, dan kan een hond haast niet anders dan er af en toe druk op zetten, zeker een jonge hond, en zo leer je ze trekken.![]()
Ik loop alleen met korte jachtlijntjes, en verder lopen ze altijd los. Ik moet wel zeggen dat ze wel behoorlijk kunnen trekken ja.
Maar het is wel iets om over na te denken als hier ooit een pup komt.
Zelf gebruik ik een 2m lijn met een gewone, leren halsband. Al loopt onze hond meestal zonder lijn, maar dat kan hier ook zonder problemen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik heb een 1.20m. en een 2m. lijn en gebruik de laatste het liefst.
ik word stapelgek van dat gerinkel van een politielijn, dus die gebruik ik niet.
mijn ieniemieniepup had ik indertijd aan een showlijntje, ging prima!
ik word stapelgek van dat gerinkel van een politielijn, dus die gebruik ik niet.
mijn ieniemieniepup had ik indertijd aan een showlijntje, ging prima!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love