Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Do's en don'ts bij het strelen van je hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

George..
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door George.. »

25/06/13 17u22

Hoe word je de favoriete persoon van je hond? Eten geven speelt een grote rol, maar ook bepaalde manieren van strelen en benaderen spelen een grote rol.

DO: Laat het initiatief aan de hond
Streel nooit een hond die geen contact zoekt. Dat geldt zowel voor een hond die neerligt, in een hoek geduwd wordt of probeert weg te lopen. Door het hoogteverschil tussen mens en hond of je hand uit te reiken, kan de hond zich bedreigd voelen.

Dat wil niet zeggen dat je hem moet negeren tot hij in de buurt komt of actief contact zoekt, wel dat je hem uitnodigt tot contact.

Dat doe je door te hurken zodanig dat het hoogteverschil bijna volledig is weggewerkt. Maak vluchtig oogcontact en draai je lichaam zodanig dat je eerder zij aan zij staat met de hond. Vooral bij angstige en onzekere honden is dat belangrijk.

Geef hem eventueel een tijdje, waarin je naast de hond zit maar zonder aan te raken of aan te kijken. De hond kan dan zelf beslissen of het veilig is contact te zoeken.

DON'T: gevangen hond
Een hond die opgesloten zit in een kleine kennel of achter een hek en wordt benaderd, heeft meer kans in beschermingsmodus te springen en dus te bijten.

DO: Kijk naar zijn lichaamstaal
Een hond met ontspannen spieren, die in de buurt komt, zacht kwispelt en kort oogcontact zoekt, is op zoek naar vriendelijk contact. Blijft hij bij jou of zoekt hij meer contact nadat je stopt met strelen dan kan je zeker zijn dat hij ervan geniet.

Een hond die komt snuffelen, heeft niet noodzakelijk zin in gestreel: met het snuffelen verzamelt hij vooral informatie over jou.

Hou afstand van een hond die angstig reageert, veel verschiet of letterlijk achteruit loopt. Begin je met strelen en toont de hond signalen dat hij zich niet op zijn gemak voelt (zoals het likken van de lippen of het wit van de ogen tonen), laat hem dan met rust.

DO: Weet waar te strelen
Dit kan variëren van hond tot hond, maar algemeen gesproken zijn de borst, schouders en de basis van de nek de beste plaatsen om te strelen. Ook onder de kin en aan de basis van de staart zijn populaire plekjes.

Bovenop het hoofd, aan de oren, poten, benen en de staart zelf zijn gevoelige plekjes waar honden liefst gerust gelaten worden.
Trage bewegingen, zacht masseren of lichtjes kriebelen zijn de beste methodes. Streel met de vacht mee voor een kalmerend effect.

Als een hond op zijn rug rolt, is dat geen uitnodiging om op zijn buik te wrijven. Integendeel, het is een teken van onderwerping. Angstige en onzekere honden gebruiken het daarom als begroeting.

Algemeen gesproken is het beter een hond niet aan te raken als hij op zijn rug ligt.

DON'T: Te harde bewegingen
Kloppende bewegingen of hardhandig strelen is niet voor elke hond aangenaam, al zullen de meeste er niet onmiddellijk op reageren. Na een tijdje kan de hond overgestimuleerd raken en onvoorspelbaar reageren.

DO: Leer je kinderen met honden omgaan
Leer de kinderen om op een rustige, niet-bedreigende manier met een hond om te gaan. Vermijd de no-go zones en onstuimige knuffel- en kuspartijen (zie verder). .

DO: vraag het baasje
Vraag het baasje of het een goed idee is om de hond aan de leiband te strelen. Dat is niet alleen veiliger, maar ook beleefd.

DON'T: Knuffel en kussen
Knuffels zijn bedreigend voor een hond omdat ze verhinderen dat hij weg kan. Er zjin altijd honden die het toelaten, maar algemeen gesproken is het een slecht idee.

Kus de hond niet: niet omdat het vies is, maar om een beet te vermijden. Je gezicht is dan gevaarlijk dicht bij zijn muil.

(Door: Elke De Pourcq)
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/575/Gezi ... hond.dhtml
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Do's en don'ts bij het strelen van je hond

Ongelezen bericht door Fizgig »

Oeps, nou ik knuffel en kus ze plat hoor, haha. Ik doe een heleboel verkeerd volgens dit lijstje. Maar ik ga niks veranderen hoor, mijn honden zijn gelukkig ontzettende knuffelkonten. Er staan dingen bij waar ik het wel mee eens ben maar ook dingen die ik onzin vind.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mag ik die lekkere hanglip niet meer zoenen! :jank:
Kus de hond niet: niet omdat het vies is, maar om een beet te vermijden. Je gezicht is dan gevaarlijk dicht bij zijn muil.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Volgens mij is dit geschreven vanuit het oogpunt van een standaard persoon, niet de eigenaren van de hond :F:
Wat dat betreft wel een aardig stuk.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Gelukkig zijn dit allemaal tips die "over het algemeen" gelden. Want laat mij nou zeker weten dat Vince, als ie op z'n rug gaat liggen, wél geaaid en geknuffeld wil worden en totaal niet angstig of onzeker is!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Machie schreef:Volgens mij is dit geschreven vanuit het oogpunt van een standaard persoon, niet de eigenaren van de hond :F:

dan wel ja :ok:
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Als een hond op zijn rug rolt, is dat geen uitnodiging om op zijn buik te wrijven.
Als Otto op zijn rug rolt, ligt daar een dood beestje op de grond :mrgreen:
Laatst gewijzigd door [Sandra] op 26 jun 2013 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
Als een hond op zijn rug rolt, is dat geen uitnodiging om op zijn buik te wrijven. Integendeel, het is een teken van onderwerping.
Angstige en onzekere honden gebruiken het daarom als begroeting.

mijn oppas hondje doet dat , dus niet meer geruststellen dan ?

wat een onzin verder .. uit de jaren 30 , toen honden nog eng waren en waakhonden .. :LOL: :LOL:

in het oor zit ik het liefste en dan raken ze zelfs helemaal in trance ,maar dat mag niet hier zo .. :80:

.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Pakdebal schreef:.
wat een onzin verder .. uit de jaren 30 , toen honden nog eng waren en waakhonden .. :LOL: :LOL:
Ik heb 1 angstige hond naar vreemden en daarvoor is dit stukje ideaal. Ik vind het geen onzin. Ik zou het fantastisch vinden als mensen mijn hond gewoon negeren want dan kan ik lekker trainen dat het niet eng is en dat niet iedereen wat van haar wil.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Machie schreef:Volgens mij is dit geschreven vanuit het oogpunt van een standaard persoon, niet de eigenaren van de hond :F:
Do's en don'ts bij het strelen van je hond, hadden ze beter een hond neer kunnen zetten.
Ik doe bijna alles met mijn honden wat hier onder don'ts staat, maar inderdaad voor zomaar een hond is het wel een redelijk advies.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Als je nou zegt, ik hanteer dit bij vreemde mensen die bij mijn hond komen zou ik het nog niet zo stom vinden, een vreemde moet mijn Napoleon niet over de buik aaien hoor.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

crienepien schreef:Gelukkig zijn dit allemaal tips die "over het algemeen" gelden. Want laat mij nou zeker weten dat Vince, als ie op z'n rug gaat liggen, wél geaaid en geknuffeld wil worden en totaal niet angstig of onzeker is!
Dat dacht ik ook, mijne vindt het heerlijk om op zijn buik gekriebeld te worden, daar gaat hij wel uitbegreid voor liggen :lol1:
Enne kussen en knuffelen doe ik ook, hij geeft het vanzelf aan als hij niet meer wil.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

inderdaad, voor de standaardhond die je tegenkomt is dit wel prima. Wat ik wel apart vind, is dat je op je hurken moet gaan zitten om het hoogteverschil te verkleinen, maar dat je niet mag kussen ivm een beet. Alsof je op je hurken nog wegkan bij een hond met een beetje schofthoogte..
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Oh, ik doe het al 30 jaar helemaal verkeerd :schrik:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Als Skadi zich op de rug draait is dat niet uitnodigen tot op de buik aaien, inderdaad.
Ze geeft een commando. En als je niet snel genoeg reageert geeft ze je nog een por met een poot ook. "Hé, buik kriebelen nu!"
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

George.. schreef:

25/06/13 17u22

Als een hond op zijn rug rolt, is dat geen uitnodiging om op zijn buik te wrijven. Integendeel, het is een teken van onderwerping. Angstige en onzekere honden gebruiken het daarom als begroeting.

Algemeen gesproken is het beter een hond niet aan te raken als hij op zijn rug ligt.

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/575/Gezi ... hond.dhtml
Nou, dan kennen ze Io en Stellar geloof ik niet. Dit vind ik echt onzin als je het als algemene waarheid ziet.
Afbeelding
ZomerStorm
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita, Akita

Ongelezen bericht door ZomerStorm »

Miranda schreef:Als Skadi zich op de rug draait is dat niet uitnodigen tot op de buik aaien, inderdaad.
Ze geeft een commando. En als je niet snel genoeg reageert geeft ze je nog een por met een poot ook. "Hé, buik kriebelen nu!"
:LOL: Herkenbaar. Al geeft Zomer geen por, maar strijkt ze heel zoetjes (lees: bedelend) met haar pootje tegen me aan. Tegenwoordig heeft ze ook de neiging om, zodra ik haar vanuit de tuin naar binnen wil halen, zich meteen op haar rug te rollen met zo'n blik van "Dat was je toch van plan, baasje, om mij op mijn buik te aaien?" Maar verder manipuleert ze helemaal niet, hoor...

Kusjes en knuffels krijgt ze ook en dan krijg ik er meestal een dikke slobber voor terug. De schat :I:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Als regel in de omgang met een vreemde hond zal dit wel kloppen, ja.

Maar als er tussen jou en je eigen hond een groot vertrouwen is kan er veel hoor. Dan hoef je je niet zo bezig te houden met dit soort krampachtig regeltjes.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dit gaat volgens mij om vreemde honden die je op straat tegenkomt zonder eigenaar ofzo :denken: dan kan het kloppen..
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Bij vreemden zijn wel veel dingen van toepassing op mijn honden. Ik kan zo gek met ze doen als ik wil. Als ik op de grond ga zitten liggen er gelijk twee honden op hun rug naast me. Echt wel dat ik dan hun buik moet kriebelen :lol1:
Oh en de boerboel buurhond moet ik ook altijd op zijn buik kriebelen en ik krijg ook veel kusjes van hem, mag wel uitkijken dat hij me niet opeet :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”