Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitslag tommie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Uitslag tommie

Ongelezen bericht door miekmiek »

Nou ja, een echt duidelijke uitslag hebben we nog niet. Maar uit de urine monsters die ze gisteren genomen hebben bleek wel dat zijn urine heel slecht geconcentreerd is. De waarden bleven ook de hele dag laag, er zat weinig verbetering in. De dierenarts wou nog even overleggen met haar collega, maar waarschijnlijk zal tommie dat hormoon toegedient krijgen om te zien of dat helpt. Dat gaat in de vorm van een oogdruppel, en mocht het werken dan zou tommie dat de rest van zijn leven moeten krijgen. Wel zei de dierenarts er wel meteen bij dat deze flesjes met hormoon erg prijzig zijn. Ik weet nog niet hoe prijzig....weet iemand hier dat misschien? Mocht het nou zo zijn dat gecontroleerd water niet schadelijk voor tommie is, dat denk ik dat we eerder daarvoor zullen kiezen dan dat hormoon. Zoveel geld hebben we toch ook niet... :cry2:
Bovendien is dat gecontroleerde water geven best te doen. De dierenarts belt me begin volgende week over wat we nu verder gaan doen.

Nou, we weten nu in ieder geval wel dat het geen gedragsstoornis is ofzo.

Trouwens, we hebben gisteren ook de fokker gebeld omdat we vonden dat hij het ook moest weten. We weten niet in hoeverre dit erfelijk is, maar de fokker zei wel dat geen van de andere pups uit het nest problemen hadden. Hij wou op de hoogte gehouden worden van hoe het verder gaat...

Dat was het wel weer een beetje eigenlijk. Het is weer even afwachten hoe het nu verder gaat.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Jee wel balen zo een uitslag.

Ik heb geen idee hoeduur die medicijnen zijn maar hopelijk valt het mee of kan je het doen door het gecontroleerd water geven.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Lot
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lot »

Wat balen Miek! Nog maar eventjes rustig afwachten wat de dierenarts verder te melden heeft. Hoe ging het met Tommie toen je hem ophaalde gisteren?
Goed van je dat je de fokker hebt gebeld! Ik heb dat toen ook gedaan toen mijn hond een hartruis bleek te hebben. Fokkers zijn daar volgens mij wel erg blij mee als je dat even doorgeeft. Zo kunnen ze er rekening mee houden.

Knuffie voor Tommie!
Afbeelding
miekmiek

Tommie had de hele dag lekker rondgelopen bij de dierenarts, toen ik hem kwam ophalen zat hij achter de balie! :mrgreen: De dierenarts moest wel om hem lachen, hij loopt de hele tijd achter haar aan. Ze vinden hem allemaal ontzettend lief en hebben hem gruwelijk verwent met koekjes en snoepjes....
Maar ondanks dat wou hij nog wel met me mee naar huis, hij sprong zowat in mijn armen toen we binnenkwamen. Nu ligt hij lekker op zijn kussen uit te rusten, het was een drukke dag gisteren...
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Heel vervelend, die uitslag, maar je weet nu tenminste wel wat er aan mankeert.

Als dat medicijn werkt, zou ik eens lekker op het internet gaan zoeken naar hetzelfde spul om te kijken of je het niet elders goedkoper kan krijgen. Wie weet lukt het en bespaar je je een heleboel geld.

Veel sterkte met Tommie,
Hanneke.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Hanneke schreef:Heel vervelend, die uitslag, maar je weet nu tenminste wel wat er aan mankeert.

Als dat medicijn werkt, zou ik eens lekker op het internet gaan zoeken naar hetzelfde spul om te kijken of je het niet elders goedkoper kan krijgen. Wie weet lukt het en bespaar je je een heleboel geld.

Veel sterkte met Tommie,
Hanneke.
Ja daar zat ik ook al aan te denken ;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
sophie
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door sophie »

Je weet nu in ieder geval dat de hond er niks aan kan doen.Hoop dat ze met wat goeds komen om te gaan gebruiken.Succes

Lilian
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Achhh die Tommie toch, misschien heb je maar heel weinig van dat medicijn nodig, omdat je schrijft een oogdruppel, dan doe je echt wel lang met zo'n medicijn. Het ligt er maar net aan hoeveel druppels je dan per dag moet geven.
Geef die kleine schat met zijn guitige koppie maar een lekkere knuffel van mij. :-D :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Je weet nu wel wat het is.
En zoals vinkje schrijft. Misschien is het medicijn wel duur, maar doe je heel lang met een potje.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

In ieder geval is het nu duidelijk dat het geen gedragsstoornis is.
Het lijkt mij inderdaad ook het beste om even af te wachten of dat medicijn iets voor Tommie kan doen. De prijs zou ik ook echt niet weten.
Ik neem aan dat een formaat Tommie niet al te veel nodig heeft en misschien valt het dan nog een beetje mee.
We horen het vervolg toch nog wel van je?
Grote knuffels voor de ontdeugende knuffelbol Tommie!
Afbeelding
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Hoi,

ik wilde even reageren, want als ik het goed begrijp heeft Tommie dus waarschijnlijk diabetes insipidus?
Tenminste dat begrijp ik uit je verhaal.

Ik heb wat informatie voor je opgezocht:
Diabetes insipidus komt door een tekort aan antidiuretisch hormoon (ADH) of doordat de nieren niet op het hormoon reageren. Dat betekent dat de urine niet geconcentreerd kan worden of anders gezegd dat er geen vocht vast kan worden gehouden. Symptomen: veel plassen/veel drinken.

Volgens mij mag je dan namelijk juist niet gecontroleerd water geven. Tommie heeft niet voor niets dorst, hij verliest gewoon teveel vocht doordat hij alles weer uitplast en dat moet wel worden aangevuld, door veel te drinken dus. Als hij te weinig drinkt, kan hij uitdrogen.
De behandeling bestaat inderdaad uit het geven van het hormoon ADH in druppelvorm (minrin)

Hier een paar linken voor je:
http://www.devrolijkeviervoeters.org/kynotermen4.htm
http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-dorst.html
http://www.huisdierendokter.nl/innier_bouw.html

Sterkte met Tommie
Afbeelding
miekmiek

Ontzettend bedankt voor die links, daar heb ik heel veel aan gehad. Vooral de tweede link was erg goed! Ik begin nu wel te twijfelen of hij daadwerkelijk dat hormoon mist. Uit die beschrijving zou ik eerder denken dat tommie een aqualist (waterverslaafde) is. Wanneer ik hem namelijk wel gecontroleerd water geef gaat hij ook minder plassen en is zijn urine ook geler. Terwijl hij evenveel zou moeten blijven plassen wanneer hij dat hormoon zou missen.
Ik ga dus maandag de dierenarts bellen en vragen of ze hem ook een keer willen controleren terwijl hij gecontroleerd water krijgt. Is het soortelijk gewicht in zijn urine dan wel goed, dan zou hij dus een aqualist moeten zijn.
miekmiek

Moet zeggen dat mijn vertrouwen in mijn dierenarts hierdoor wel wat gezakt is. Zij dacht immers dat tommie dat hormoon miste en vond het wel goed dat ik hem gecontroleerd water zou geven. Maar uit deze link blijkt wel dat dit levensgevaarlijk kan zijn. :?
Roos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roos »

Fijn dat je wat aan die linken hebt :-D
Ik denk dat gecontroleerd water geven niet meteen gevaarlijk is zolang je erbij blijft, maar het lost alleen het probleem niet op. Pas als je helemaal geen water zou geven, kan het gevaarlijk zijn i.v.m. uitdroging. Maar ik denk dat je het beste aan je dierenarts kan vragen hoe het precies zit. Het ligt er maar net aan wat Tommie nu precies mankeert. Mist hij echt dat hormoon of werken z'n nieren niet goed/voldoende? En dat zou je dacht ik moeten kunnen zien aan de mate waarin hij z'n urine kan concentreren.

Toen Tommie de hele dag bij de dierenarts moest blijven, hebben ze toen de dorstproef bij hem gedaan? Dat is namelijk dat hij helemaal geen water krijgt en dat is ook de manier om een diagnose te stellen. Dat moest dan natuurlijk op de praktijk, zodat ze hem goed in de gaten konden houden, mocht er iets mis gaan.

Het is wel een toestand allemaal he, gelukkig is Tommie een vrolijk en blij hondje ;) Gaat vast wel goedkomen allemaal :ok:
Afbeelding
miekmiek

Gaan inderdaad maandag even overleggen hoe en wat. Vandaag geven we hem gecontroleerd water en we nemen nu ook steeds urinemonsters waarvan ik wil dat de dierenarts ze even onderzoekt. Kijken of het soortelijk gewicht dan wel goed is.
Jose
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jose »

wens je veel wijsheid
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”