Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hazel is bang voor grote honden - kleine vooruitgang-
Moderator: moderatorteam
- esenhazel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 2
Hazel is bang voor grote honden - kleine vooruitgang-
Hazel is een aantal maanden geleden geopereerd, waardoor ze 3 maanden niet mocht lopen. Ik nam haar overal mee naartoe
in haar buggy. Ze vond het maar al te gezellig als er honden over de rand kwamen gluren.
Maar nu ze weer mag lopen is ze opeens doodsbang voor alle honden die groter zijn dan haar, dat zijn dus bijna alle honden,
aangezien Hazel een Havanezer van 5,3 kg is.
Honden die ze goed kent zijn geen probleem, maar als er een onbekende hond aankomt, krimpt ze helemaal in elkaar met haar
staart tussen haar poten en kruipt het liefst in me. Dit had ze voor de operatie dus niet. Toen ging ze vrolijk bij alle honden kijken.
Nou probeer ik telkens Hazel even te laten kijken (leg het aan de desbetreffende eigenaar uit en de meeste werken wel mee)
maar echte verbetering zie ik nu na 6 weken niet echt. Forceer ik misschien het veel???
Iemand nog tips om haar minder angstig te maken voor grote honden?
in haar buggy. Ze vond het maar al te gezellig als er honden over de rand kwamen gluren.
Maar nu ze weer mag lopen is ze opeens doodsbang voor alle honden die groter zijn dan haar, dat zijn dus bijna alle honden,
Honden die ze goed kent zijn geen probleem, maar als er een onbekende hond aankomt, krimpt ze helemaal in elkaar met haar
staart tussen haar poten en kruipt het liefst in me. Dit had ze voor de operatie dus niet. Toen ging ze vrolijk bij alle honden kijken.
Nou probeer ik telkens Hazel even te laten kijken (leg het aan de desbetreffende eigenaar uit en de meeste werken wel mee)
maar echte verbetering zie ik nu na 6 weken niet echt. Forceer ik misschien het veel???
Laatst gewijzigd door esenhazel op 17 jun 2013 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Hazel is zo bang voor grote honden
Met laten kijken leg je er alleen maar extra de nadruk op.
Misschien even een oproepje plaatsen en met verschillende grote honden samen gaan wandelen?
Misschien even een oproepje plaatsen en met verschillende grote honden samen gaan wandelen?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Gaan wandelen met iemand met een grote lieve hond, dan ontdooit ze misschien wel 

-
Pakdebal
.
waar aan is ze geopereerd ?
Zou een bescherming voor haar lijfje kunnen zijn , " kom niet dichterbij want ik ben net geopereerd "
mijn hond had nog een paar hechtingen , van een biopsie , toen er een hond doodleuk met zijn snuit er in dook ..
het bloedde gelijk
en de hechtingen vlogen er uit ..
dus ik zal even nog sowieso voorzichtig met haar zijn , mijn hond wilde ook die hond niet in zijn buik,
maar
die rook bloed .
.
waar aan is ze geopereerd ?
Zou een bescherming voor haar lijfje kunnen zijn , " kom niet dichterbij want ik ben net geopereerd "
mijn hond had nog een paar hechtingen , van een biopsie , toen er een hond doodleuk met zijn snuit er in dook ..
het bloedde gelijk
en de hechtingen vlogen er uit ..
dus ik zal even nog sowieso voorzichtig met haar zijn , mijn hond wilde ook die hond niet in zijn buik,
maar
die rook bloed .
.
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Hè wat vervelend. Zeker omdat Hazel juist geen angsthaas was. Ik zou het niet teveel pushen, maar gewoon als fact of life brengen; je mag schuilen, maar je bent nu eenmaal kleiner dan de meeste andere honden.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Lastig. Ik denk dat ik er ook voor zou gaan om te gaan wandelen met grotere honden.
Waar woon je? Otto (niet héél veel, maar wel wat groter dan Hazel) heeft wel eens eerder angstige dametjes op hun gemak gesteld.
Waar woon je? Otto (niet héél veel, maar wel wat groter dan Hazel) heeft wel eens eerder angstige dametjes op hun gemak gesteld.

Groetjes,
Sandra
- Hanneke2
- Zeer actief
Dagelijks gaan lopen met een groep vertrouwde sociale honden die niet bang zijn voor grote honden. Het hoeft niet eens een groot gelegenheidsroedel te zijn, twee of drie (liefst grote) goedmoedige honden is zat. Binnen de veiligheid van een roedel dat nog geen wenkbrauw optrekt als er een grote hond aankomt zal ze al snel een hele hoop zelfvertrouwen krijgen, gedrag gaan kopieëren en uiteindelijk ook zonder vriendjes niet meer stressen bij het zien van vreemde grote honden.esenhazel schreef:Hazel is een aantal maanden geleden geopereerd, waardoor ze 3 maanden niet mocht lopen. Ik nam haar overal mee naartoe
Mijn ervaring is dat leuke sociale honden je hond veel meer kunnen leren en afleren dan jij zelf kan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- esenhazel
- Zeer actief
Bedankt voor de reacties. Hazel is aan 2 patella's geopereerd. Bekende honden mogen daar gewoon weer aan zitten, dus denk
niet dat dat het probleem is. Het lijkt alsof al haar zelfvertrouwen gewoon weg is
We wonen in Zwijndrecht. Hazel moet nog 1 week aan de riem (ivm met revalidatie) en dan mag ze evt weer los.
Dus denk dat ik nu opzoek moet naar honden die haar eigenlijk negeren, maar waar ze wel met mee kan lopen???
Of zal het handig zijn als ik een grote hond van m'n vriendin een tijdje leen om mee te gaan wandelen, maar
dan ben ik eigenlijk weer een beetje bang dat ze weer bang wordt als deze er niet bij is.
Kreeg van de week zelfs al van iemand een opmerking "Tja, kleine hondjes zijn nou eenmaal angsthazen en zenuwpezen"
Echt jammer, want Haas was dus zo nooit.
niet dat dat het probleem is. Het lijkt alsof al haar zelfvertrouwen gewoon weg is
We wonen in Zwijndrecht. Hazel moet nog 1 week aan de riem (ivm met revalidatie) en dan mag ze evt weer los.
Dus denk dat ik nu opzoek moet naar honden die haar eigenlijk negeren, maar waar ze wel met mee kan lopen???
Of zal het handig zijn als ik een grote hond van m'n vriendin een tijdje leen om mee te gaan wandelen, maar
dan ben ik eigenlijk weer een beetje bang dat ze weer bang wordt als deze er niet bij is.
Kreeg van de week zelfs al van iemand een opmerking "Tja, kleine hondjes zijn nou eenmaal angsthazen en zenuwpezen"
-
S@ndr@
- Zeer actief
denk idd dat het voor nu even een gebrek aan vertrouwen in dr eigen lijfje is, lekker zorgen dat ze t idee weer heeft dat t allemaal wel goed zit fysiek en dat ze t allemaal wel aan kan
Let wel op, honden die angstig zijn of zich zo gedragen , kunnen ook agressie oproepen, dus houdt t in de gaten, die ervaring kun je nu niet gebruiken
Let wel op, honden die angstig zijn of zich zo gedragen , kunnen ook agressie oproepen, dus houdt t in de gaten, die ervaring kun je nu niet gebruiken
- esenhazel
- Zeer actief
Daar ben ik nou dus ook bang voor en dat houd me een beetje tegen om hier naar het "grote" honden-park te gaanS@ndr@ schreef:denk idd dat het voor nu even een gebrek aan vertrouwen in dr eigen lijfje is, lekker zorgen dat ze t idee weer heeft dat t allemaal wel goed zit fysiek en dat ze t allemaal wel aan kan
- dagmar88
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
spreek af met iemand ( of meer personen_ met een grote stabiele hond( en) en doe dan nog even goed kijken of t lukt, denk dat je idd niet naar het park moet gaan zoals t nu is.esenhazel schreef:Daar ben ik nou dus ook bang voor en dat houd me een beetje tegen om hier naar het "grote" honden-park te gaanS@ndr@ schreef:denk idd dat het voor nu even een gebrek aan vertrouwen in dr eigen lijfje is, lekker zorgen dat ze t idee weer heeft dat t allemaal wel goed zit fysiek en dat ze t allemaal wel aan kan
maar met een beetje mazzel kat t in de toekomst wel lukken hoor
- esenhazel
- Zeer actief
Bedankt voor aanbod, hou het in gedacht (zit nu nog aan schooltijden en weekendverplichtingen vast, maar over paar weken isdagmar88 schreef:Bergen op zoom schijnt leuk wandelen te zijn, ligt in het middel tussen ons en ik heb twee groterds die daar niet vervelend op reageren.
het vakantie en dan heb ik meer ruimte)
- dagmar88
- Zeer actief
esenhazel schreef:Bedankt voor aanbod, hou het in gedacht (zit nu nog aan schooltijden en weekendverplichtingen vast, maar over paar weken isdagmar88 schreef:Bergen op zoom schijnt leuk wandelen te zijn, ligt in het middel tussen ons en ik heb twee groterds die daar niet vervelend op reageren.
het vakantie en dan heb ik meer ruimte)
- Lief
- Zeer actief
- Contacteer:
We kunnen misschien eens afspreken, gewoon aan de riem wandelen naast elkaar? Die van mij zijn niet echt incrowd voor Hazel en toch echt heul groot.
-
Pakdebal
esenhazel schreef:
Kreeg van de week zelfs al van iemand een opmerking "Tja, kleine hondjes zijn nou eenmaal angsthazen en zenuwpezen"![]()
ach, dat vind ik altijd zo naar, want als ze 1 maal flink gepakt worden, door een grote hond , zijn ze al terughoudend geworden !
en
moet je ook weer het zelfvertrouwen maar terug zien te winnen
domme opmerking , want juist door die aanvallende honden zijn kleinere zulke angsthazen geworden
Mijn hond was gek op kleintjes en die kwamen dan ook rennend en vertrouwend op hem af ..
maar pas op, hoor , want er zitten krengen bij , en dat is zo zielig .
je moet ook goed kijken naar de soorten rassen, Duitse herders bv , houden in het algemeen niet zo van kleine hondjes .
maar daar krijg je wel steeds meer kijk op ..
.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Kan heel goed door de patella-operaties komen. De american bulldog van mijn zus schijnt ook nog steeds moeite te hebben als honden bij haar achterkant komen of van achteren benaderen. Dan wordt ze ook onzeker. Dit lijkt ook te maken met de hd-e en heupkopresectie en het bewustzijn dat ze zwakker aan de achterkant is. Overigens vind ze het van Kay en meeste andere bekende honden niet zo'n probleem als die bij achterkant komen, maar die kent ze dan inderdaad en weet ze wat ze kan verwachten (en dat dat geen pijn doet of dat ze ophouden als ze het niet meer leuk vind)

- esenhazel
- Zeer actief
Denk je niet dat ze gaan reageren op haar? Is echt zo'n piepdoos geworden (zonder geluid danLief schreef:We kunnen misschien eens afspreken, gewoon aan de riem wandelen naast elkaar? Die van mij zijn niet echt incrowd voor Hazel en toch echt heul groot.
Maar als je denkt dat het gaat, graag. Roep maar een tijd en plaats
- primera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier
Zou lopen met de bekende honden die niet bang zijn voor andere (grotere) honden, die laat je andere honden ontmoeten en vaak gaat de bangere hond dan mee doen. Zo heb ik yuki ook over zijn grote honden angst af geholpen.
- Roompie
- Zeer actief
Wat is je eigen houding als je grote honden ziet? Als jij dan nl vlug naar je hondje gaat kijken met een gedachte van: 'oh oh, nu zal ze wel weer bang worden/zijn' speelt dat mee.
Poppy is een inimini en is vrij onder de indruk van alles. Als ik naar haar ga kijken wanneer ze ergens bang van is dan maakt ze zich nog kleiner dan dat ze al is. Loop ik gewoon door (snuffelen van vreemde honden laat ik dus niet toe) herstelt ze zich veel sneller.
Poppy is een inimini en is vrij onder de indruk van alles. Als ik naar haar ga kijken wanneer ze ergens bang van is dan maakt ze zich nog kleiner dan dat ze al is. Loop ik gewoon door (snuffelen van vreemde honden laat ik dus niet toe) herstelt ze zich veel sneller.

- Lief
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, Shadow sowieso niet, die is de relaxedheid zelve, Misty reageert alleen op druk geblaf of daadwerkelijk gepiep.esenhazel schreef:Denk je niet dat ze gaan reageren op haar? Is echt zo'n piepdoos geworden (zonder geluid danLief schreef:We kunnen misschien eens afspreken, gewoon aan de riem wandelen naast elkaar? Die van mij zijn niet echt incrowd voor Hazel en toch echt heul groot.)
Maar als je denkt dat het gaat, graag. Roep maar een tijd en plaatsZit nu nog wel ff vast aan schooltijden
Ik zit aan kantoortijden vast, maar ik ken Zwijndrecht op mijn duimpje ( ik ben er toch opgegroeid en woon er nu 1 straat vandaan) dus waar ligt aan waar in Zwijndrecht je woont denk ik.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Hoe oud is Hazel nu? Is ze pas loops geweest of moet ze toevallig binnenkort loops worden?
(jonge) honden kunnen wat gevoeliger zijn als ze net loops zijn geweest of loops moeten worden, vandaar mijn vraag. Als dat het geval is, is dat geen sluitende verklaring maar het zou wel mee kunnen spelen.
Ik denk dat haar zelfvertrouwen sowieso een deukje heeft opgelopen. Dat kan verschillende oorzaken hebben of een combinatie van. Wekenlang heeft ze in ieder geval de bescherming gehad van haar buggy en nu zo zonder buggy, ziet de wereld er toch weer anders uit.
Ik zou er wel voor waken dat ze achter elkaar angstige momenten beleeft. daardoor kan het heel snel in een veel negatievere spiraal terechtkomen.
Misschien zou ik eerst op zeker spelen en met een hond of meerdere honden wandelen waar ze zich zeker bij voelt en die als een soort bliksemafleider kunnen fungeren
De hond waar je het over hebt in dit topic, zou ik zeker in het begin lekker meenemen
Voor de rest zou ik hetzelfde doen als wat ik in dit topic heb geschreven
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=268730
(jonge) honden kunnen wat gevoeliger zijn als ze net loops zijn geweest of loops moeten worden, vandaar mijn vraag. Als dat het geval is, is dat geen sluitende verklaring maar het zou wel mee kunnen spelen.
Ik denk dat haar zelfvertrouwen sowieso een deukje heeft opgelopen. Dat kan verschillende oorzaken hebben of een combinatie van. Wekenlang heeft ze in ieder geval de bescherming gehad van haar buggy en nu zo zonder buggy, ziet de wereld er toch weer anders uit.
Ik zou er wel voor waken dat ze achter elkaar angstige momenten beleeft. daardoor kan het heel snel in een veel negatievere spiraal terechtkomen.
Misschien zou ik eerst op zeker spelen en met een hond of meerdere honden wandelen waar ze zich zeker bij voelt en die als een soort bliksemafleider kunnen fungeren
Voor de rest zou ik hetzelfde doen als wat ik in dit topic heb geschreven
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=268730
- esenhazel
- Zeer actief
Ik probeer het te negeren. Maar wordt soms beetje lastig, want als ik er langs wil lopen probeert Haas al lopend tussen m'nWat is je eigen houding als je grote honden ziet? Als jij dan nl vlug naar je hondje gaat kijken met een gedachte van: 'oh oh, nu zal ze wel weer bang worden/zijn' speelt dat mee.
voeten te gaan lopen, gevolg dat ik weer over haar struikel. Los dat nu op om haar kort te houden en er voor te zorgen dat ze
iig niet onder m'n voeten kom.
Hazel is 2,5. Maar is al poosje geleden "geholpen". Dus dit zal het niet zijn.Hoe oud is Hazel nu? Is ze pas loops geweest of moet ze toevallig binnenkort loops worden?
Gisteren was echt een rot dag. Het begon goed. Ze was helemaal blij, want de buurhond liep stukje mee.
Het viel me gelijk op, dat ze dan dus een heel stuk zelf verzekerd is. Reageerde overal weer op als vanouds.
Later liep ik dus met haar alleen, wordt ze bijna aangevallen door een herder. Gelukkig had ik haar al kort.
Die stomme vent stond er bij te lachen
Stuur je wel ff en pbLief schreef:k zit aan kantoortijden vast, maar ik ken Zwijndrecht op mijn duimpje ( ik ben er toch opgegroeid en woon er nu 1 straat vandaan) dus waar ligt aan waar in Zwijndrecht je woont denk ik.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Wat vervelend. Ik zou graag helpen, maar Figo is daarbij niet zo'n goede hulp. Die ziet alles als een feestje.
Spelen wilt ie!
Ik denk dat je aan een Macho van Sam bijvoorbeeld een goede zou hebben.
Of Mila van DeDiana. Of Stellar van Qal, niet heel groot.
Succes
Spelen wilt ie!
Ik denk dat je aan een Macho van Sam bijvoorbeeld een goede zou hebben.
Of Mila van DeDiana. Of Stellar van Qal, niet heel groot.
Succes
-
tineke
Jammer dat je zo ver uit de buurt woont want ik heb de perfecte grote hond om je daarbij behulpzaam te zijn.
Zo'n 68 kilo schoon aan de haak en er is geen onzeker of bang hondje die na hem goed te hebben leren kennen niet gezellig tegen hem aan kruipt.
Maar goed hij is hier uitaard niet als enigste goed in
Ik zou dus naar dat soort types op zoek gaan en buiten een wandeling zou ik er ook leuk bij op de koffie gaan zodat Hazel alle tijd krijgt om rustig kennis te maken en er aan te wennen.
Zo'n 68 kilo schoon aan de haak en er is geen onzeker of bang hondje die na hem goed te hebben leren kennen niet gezellig tegen hem aan kruipt.
Maar goed hij is hier uitaard niet als enigste goed in
Ik zou dus naar dat soort types op zoek gaan en buiten een wandeling zou ik er ook leuk bij op de koffie gaan zodat Hazel alle tijd krijgt om rustig kennis te maken en er aan te wennen.
- esenhazel
- Zeer actief
even een positieve update
Vanmorgen met 2 shiba inu's van een vriendin gelopen. In het begin was ze erg bang, maar toen ze eenmaal aan
de wandel waren en Hazel doorhad dat de hondjes gewoon met haar mee liepen en verders niks eng van plan waren,
kwam ze redelijk los. In het park kwamen we zelfs een mede forumer met haar "grote" hond tegen en heel even
won haar nieuwsgierigheid het van haar angst. Later kwamen we nog een hele vriendelijke chow tegen waar ze zelf
zonder aarzelen naar toe ging.
Het wandelen met de shiba's gaan we gewoon voortzetten iedere ochtend. Nog gezellig ook
Vanmorgen met 2 shiba inu's van een vriendin gelopen. In het begin was ze erg bang, maar toen ze eenmaal aan
de wandel waren en Hazel doorhad dat de hondjes gewoon met haar mee liepen en verders niks eng van plan waren,
kwam ze redelijk los. In het park kwamen we zelfs een mede forumer met haar "grote" hond tegen en heel even
won haar nieuwsgierigheid het van haar angst. Later kwamen we nog een hele vriendelijke chow tegen waar ze zelf
zonder aarzelen naar toe ging.
Het wandelen met de shiba's gaan we gewoon voortzetten iedere ochtend. Nog gezellig ook
- esenhazel
- Zeer actief
Re: Hazel is bang voor grote honden - kleine vooruitgang-
Het wandelen met de Shiba's heeft geholpen
Vandaag voor het eerst naar losloop-gebied geweest, waar ze zowaar alle honden die we tegen kwamen ging uitdagen.
(waren ook niet echte "enge"honden
)
Op straat aan de lijn vindt ze het nog wel een beetje eng, maar ook dat gaat al beter.
Gaat dus de goede kant op
Vandaag voor het eerst naar losloop-gebied geweest, waar ze zowaar alle honden die we tegen kwamen ging uitdagen.
(waren ook niet echte "enge"honden
Op straat aan de lijn vindt ze het nog wel een beetje eng, maar ook dat gaat al beter.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Hanneke2
- Zeer actief
Re: Hazel is bang voor grote honden - kleine vooruitgang-
Mens wat heerlijk. Je bent duidelijk op de goeie weg, en op straat aan de lijn blijft gewoon anders dan vrij en vrolijk in een losloopgebied. Je doet het hartstikke goed (en Hazel ook)!esenhazel schreef:Het wandelen met de Shiba's heeft geholpen![]()
(waren ook niet echte "enge"honden)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- esenhazel
- Zeer actief
Re: Hazel niet meer zo bang voor grote honden
Het gaat al weer stukken beter.
Aan de lijn blijft ze nog wat onzeker, maar haar nieuwsgierigheid wint het steeds meer
Gaan nu weer iedere dag naar losloopgebied en ook dat gaat beter.
Ze is en blijft doodsbang voor herders, wel balen want degene die we dan ook tegenkomen zijn dus ook niet lief
Vandaag liep ze gewoon op der gemak met een pitbull mee en probeerde zelfs een koekje uit z'n mond te pikken
Aan de lijn blijft ze nog wat onzeker, maar haar nieuwsgierigheid wint het steeds meer
Gaan nu weer iedere dag naar losloopgebied en ook dat gaat beter.
Ze is en blijft doodsbang voor herders, wel balen want degene die we dan ook tegenkomen zijn dus ook niet lief
Vandaag liep ze gewoon op der gemak met een pitbull mee en probeerde zelfs een koekje uit z'n mond te pikken