Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Likken van de pootjes
Moderator: moderatorteam
-
NoaVinny
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising jackrussel, Black/Tan
- Aantal honden: 2
Likken van de pootjes
Mijn beide honden likken erg regelmatig en heel lang achter elkaar hun voorpootjes.
Het zijn wel twee die nogal veel dwangmatig doen, zoals onderandere gras eten zodra ik tijdens het wandelen ook maar even een poosje stilsta.
Dat pootjes likken doen ze eigenlijk al zolang ik ze heb.
Maar nu zie ik bij beide aan de onderkant dat de huid wat roder is geworden.
Ze hebben verder geen last van de pootjes ofzo.
Is dat likken iets onschuldigs. Ik heb namelijk wel eens iets gelezen over stress bij honden. Dan willen ze dat soort dingen wel eens vaker doen.
Ik denk "ik stel de vraag eerst hier voordat ik naar de dierenarts ga"
Het zijn wel twee die nogal veel dwangmatig doen, zoals onderandere gras eten zodra ik tijdens het wandelen ook maar even een poosje stilsta.
Dat pootjes likken doen ze eigenlijk al zolang ik ze heb.
Maar nu zie ik bij beide aan de onderkant dat de huid wat roder is geworden.
Ze hebben verder geen last van de pootjes ofzo.
Is dat likken iets onschuldigs. Ik heb namelijk wel eens iets gelezen over stress bij honden. Dan willen ze dat soort dingen wel eens vaker doen.
Ik denk "ik stel de vraag eerst hier voordat ik naar de dierenarts ga"

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Likken van de pootjes
Likken kan inderdaad dwangmatig zijn. Vaak stress en/of verveling. Maar dat is een beetje lastig beoordelen vanachter een beeldscherm. 

-
NoaVinny
- Actief
Binnenkort ga ik met een van de twee met een trainer aan de slag. Die kan wel zien of de honden stress hebben of iets dergelijks. Het zou me niets verbazen. Ik heb ze nu ruim twee jaar. En ze zijn 6 en 8.
Wel heb ik eens iets gelezen over een aandoening waarbij ze ook aan de poten gaan likken, maar weet niet meer wat dat precies was.
Wel heb ik eens iets gelezen over een aandoening waarbij ze ook aan de poten gaan likken, maar weet niet meer wat dat precies was.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Stresslikken is een lastig te doorbreken patroon. Hopelijk heeft je trainer daar wat goede tips voor (tegen).

-
idal
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Alaskan malamute
Het zou ook een vorm van voedselallergie kunnen zijn,misschien eens een totaal ander soort voer proberen.Bij mijn hond was het binnen 3 weken na de voerverandering over (van kip naar lam gegaan)
-
NoaVinny
- Actief
Dat zou inderdaad ook kunnen. Zeker omdat ze nu beide die rode huid hebben onder de pootjes. Maar het likkek doen ze eigenlijk al zoalng ik ze heb.
Ik hou het even in de gaten en hoop inderdaad dat de trainer wat handige tips heeft.
Ik hou het even in de gaten en hoop inderdaad dat de trainer wat handige tips heeft.

- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Die rode huid kan ook nog door het vele likken komen. Ook kan likken een uiting zijn van pijn, al lijkt dat me niet heel waarschijnlijk bij twee honden tegelijk.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Sookie deed het ook en ik zag geen wondjes ofzo,ze deed het gelukkig nog niet dwangmatig en dus ben ik gelijk teatree erop gaan smeren(die voor mensenwonden) en toen was het na 2dagen over dus of er nu toch wat zat of dat het iets dwangmatigs zou kunnen worden weet ik niet maar tis bij ons weer opgelost gelukkig.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Honden wekken daarmee prettige stofjes op in het brein. Daar voelen ze zich lekker door. Dus het kan zijn dat ze het doen vanwege stress, pijn, dwangmatigheid maar ook om zichzelf te kalmeren. Ik heb over dwangmatigheid gelezen dat ze zo'n gewoonte opdoen in een periode van verhoogde stress, en dat kan dan blijven hangen.
Bruno likt zijn pootjes soms langer, ik leid hem dan af of roep hem even bij me. Zodat ie wel even moet stoppen. Meestal vergeet ie daarna waar ie mee bezig was. Verbieden schijnt niet goed te zijn want dat levert stress op en dat wil je natuurlijk ook niet. Dus ik denk dat afleiden de beste remedie is. Als ze dan nog niet willen stoppen, kun je ook nog een extra wandeling maken, dan zijn ze te moe om te likken.
Bruno likt zijn pootjes soms langer, ik leid hem dan af of roep hem even bij me. Zodat ie wel even moet stoppen. Meestal vergeet ie daarna waar ie mee bezig was. Verbieden schijnt niet goed te zijn want dat levert stress op en dat wil je natuurlijk ook niet. Dus ik denk dat afleiden de beste remedie is. Als ze dan nog niet willen stoppen, kun je ook nog een extra wandeling maken, dan zijn ze te moe om te likken.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Nani likt ook ongezond. Ik probeeer t te doorbreken.
Maar ze is al 8/9. Soms rolt ze niet meet op dr rug als ik haar aandacht geef.
Op rug rollen is klaar..hoe sneu ook. Ik probeer haar nu te lokken. als dat niet werkt loop ik weg.
Maar ze is al 8/9. Soms rolt ze niet meet op dr rug als ik haar aandacht geef.
Op rug rollen is klaar..hoe sneu ook. Ik probeer haar nu te lokken. als dat niet werkt loop ik weg.
- Knoeppie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beagle
- Aantal honden: 1
Knoep doet het al 10 jaar. Het is begonnen toen ze nog geen 1,5 was, we waren aan het verbouwen in ons huidige huis dus steeds drukte, harde geluiden, nieuwe omgeving etc. voor haar. Toen is ze begonnen met likken, uit stress neem ik aan.
We hebben van alles geprobeerd, negeren, afleiden, straffen mar niets hielp. Het is met rijden rustiger en dan begint ze weer obsessief te likken en te bijten. Tot wondjes aan toe. Sokjes trekt ze uit, tape knabbelt ze er af.
We hebben het opgegeven, ze is nu 10,5.
We hebben van alles geprobeerd, negeren, afleiden, straffen mar niets hielp. Het is met rijden rustiger en dan begint ze weer obsessief te likken en te bijten. Tot wondjes aan toe. Sokjes trekt ze uit, tape knabbelt ze er af.
We hebben het opgegeven, ze is nu 10,5.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
hier heeft het er bij een van mijn honden ook mee te maken dat hij zijn eigen nagels afbijt. Vooral zijn duimpje. hij ligt dan te likken (met veel lawaai) en te knabbelen alleen dat laatste hoor je dan niet. Laatst ontdekte ik het omdat hij nogal ravelige nagels had na een lik beurt 
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
is het altijd dezelfde hond die begint ?
hier kopieren de honden veel van elkaar.
als buster zijn poten gaat schoonmaklen, dan begint Luca zich ook te ''groomen''. hier alleen niet obsessief.
maar het kan zijn, dat eigenlijk 1 hond een ''probleem'' heeft, en de andere hond alleen het gedrag kopieert??
maar de ene hond maakt zichzelf nou eenmaal vaker schoon, dan de andere hond, maar als je het zelf obsessief vindt, dan kan er wat aan de hand zijn, of is het ingesleten gedrag geworden.
hier kopieren de honden veel van elkaar.
als buster zijn poten gaat schoonmaklen, dan begint Luca zich ook te ''groomen''. hier alleen niet obsessief.
maar het kan zijn, dat eigenlijk 1 hond een ''probleem'' heeft, en de andere hond alleen het gedrag kopieert??
maar de ene hond maakt zichzelf nou eenmaal vaker schoon, dan de andere hond, maar als je het zelf obsessief vindt, dan kan er wat aan de hand zijn, of is het ingesleten gedrag geworden.