Kirry schreef:Al die antibiotica hebben haar darmflora flink in de war geschopt denk ik zo. Vaak zie je dan maagzuurproblemen door juist een gebrek aan maagzuur, niet perse door een teveel eraan. Ik zou terughoudend zijn met maagzuurremmers en flink bouwen aan een betere darmflora, bv door pens te geven of overige probiotica, of kefir idd. Een te laag aan maagzuur in de maag verandert de zuurgraad en dan kan je flinke problemen krijgen in het verteren van voeding, wat leidt tot een opgeblazen gevoel, misselijkheid en ook diarree.
Stel Rita heeft te weinig maagzuur, dan kan ze ook last hebben van een stinkende lichaamsgeur of adem. Misselijkheid na het eten, overgeven, oprispingen of boeren/scheetjes laten.
Ik weet niet wat Rita voorheen bij haar andere baasjes at, maar als ze niet gewend is om vet te eten, dan kan dit ook invloed hebben op haar maag. Als je vrijwel nooit vet eet, dan is je maagzuur sowieso vrij laag. Ga je plots meer vet toevoegen in je voedingspatroon, dan moet je maag hier flink aan wennen, omdat je te weinig maagzuur hebt om het goed te verteren. Ook hierdoor wordt men dan na elke maaltijd misselijk en krijgt oprispingen. Dus misschien dat dit ook een puntje is; dat ze altijd op brok heeft gestaan en nu kvv of barf krijgt en zij gewoon een heel gevoelige maag heeft die hier even niet mee om kan gaan?
nee, dat heeft ze juist niet, ze is zeker niet misselijk na het eten maar ze wil niet eten als ze zo'n aanval van maagzuur heeft.
ze heeft een keer gespuugd (maar dat was uren na het eten) en een keer gal gespuugd ('s morgens vroeg en dat is op te vangen door haar voordat we naar bed gaan nog wat te eten te geven) en dat is het wel,
ze stinkt ook niet uit haar bek en heeft ook geen rare lichaamsgeur, ze ruikt gewoon naar hond, maar niet overmatig.
ik ben ook in de weer met pens en probiotica en ze heeft voor alle zekerheid ook een panacur kuurtje gehad,
diarree heeft ze niet meer, haar poep wordt juist met de dag beter; ipv een onbestemd bergje losse flubber zijn het echte drollen inmiddels.
dus denk dat we aardig op de goede weg zitten, al zal ik wel uit moeten kijken met wat ik haar te eten geef.