Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond uit het water gered...
Moderator: moderatorteam
- Hailfall
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Hond uit het water gered...
Pfff getsie zeg, wat zal je geschrokken zijn
Gelukkig is het goed afgelopen
Gelukkig is het goed afgelopen

- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Dat lijkt me best schrikken, om dit zo te zien en ja, dan ga je denken dat je hond ergens vast zit. Gelukkig was dat niet zo, maar misschien toch te weinig spierkracht nog om echt met slagen vooruit te komen?

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Nou dat was vast flink schrikken. Wel vreemd dat hij het ineens zelf niet meer kon.
Helaas komt ouderdom met gebreken.
Helaas komt ouderdom met gebreken.

-
M@rijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Jeetje dan schrik je ook rot, zou die kramp gehad hebben? Of kan dat niet bij honden?
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Jezus, wat een schrik
En al ben je nog zo "bang" voor water, je doet dat instinctief denk ik.
Pffffff, gelukkig goed afgelopen!
@Nanna: volgens mij is daar nergens een stroming.
En al ben je nog zo "bang" voor water, je doet dat instinctief denk ik.
Pffffff, gelukkig goed afgelopen!
@Nanna: volgens mij is daar nergens een stroming.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Tjee, wel heftig zeg. Zou hij niet gewoon net voordat jij aankwam, los zijn geraakt, en dat ie dat door de lichte paniek niet doorhad? Of had ie misschien wat last van kramp in zijn spieren? En heeft ie nu nergens meer last van? Want je hebt ook nog koudestaart, kan dat het niet zijn?
- Fizgig
- Zeer actief
Je bent gewoon een soort Lara Croft, hahaha, stoer hoor.Tara schreef:Nee, koudwaterstaart is echt heel anders, en eenmaal op de kant was er ook weinig aan te zien.Fizgig schreef:Tjee, wel heftig zeg. Zou hij niet gewoon net voordat jij aankwam, los zijn geraakt, en dat ie dat door de lichte paniek niet doorhad? Of had ie misschien wat last van kramp in zijn spieren? En heeft ie nu nergens meer last van? Want je hebt ook nog koudestaart, kan dat het niet zijn?
Hij kwam gewoon ineens niet meer vooruit, en of hij nou vast zat of de kracht niet had of wat... Wie zal het zeggen?
Ik kan in ieder geval wel zeggen dat het zwemwater absoluut niet te koud is.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Ik weet het niet, misschien combinatie van...... mensen hebben dat ook wel eens, dat je soms net in een slecht moment zit en dat je fietstocht naar je werk die normaal een kwartier duurt, dan een half uur duurt, omdat het lijkt dat je gewoon niet vooruit te branden bent. (door hitte, slecht eten, moeheid, wat dan ook.....)Tara schreef:Zou dat kunnen? Het zou me niet verbazen als het zo iets was, maar zo plots?Hilly45 schreef:Dat lijkt me best schrikken, om dit zo te zien en ja, dan ga je denken dat je hond ergens vast zit. Gelukkig was dat niet zo, maar misschien toch te weinig spierkracht nog om echt met slagen vooruit te komen?
Naar de bal toe ging het als een jekko, maar eenmaal terug dus niet meer.
Maar soms is er ook een omslag, dat iets er heel langzaam insluipt, bijv. verlies van spierkracht en dan is het moment er een keer, dat een hond niet terug kan komen.
Goed dat je zelf zo alert was.

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik heb het vroeger eens meegemaakt met mijn Golden. Dat was ook zo'n enorme waterrat. Eruit en bijna zonder schudden, hup weer terug. Die was op een gegeven moment zo zwaar geworden van het water, dat hij ook bijna niet meer vooruit kwam en stukje bij beetje zonk. Die heb ik toen ook naar de kant moeten duwen omdat hij anders volgens mij zou verzuipen.
edit: de achterhand zakte als eerste naar beneden en ik denk doordat hij anders in het water lag, geen goed zwemslag meer kon maken met de poten.
edit: de achterhand zakte als eerste naar beneden en ik denk doordat hij anders in het water lag, geen goed zwemslag meer kon maken met de poten.
Laatst gewijzigd door Wilma op 18 jun 2013 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ook met balletje gooien in en om het water kunnen honden met dit soort weer met gemak oververhitten. Mensen verkijken zich daar vaak op. Het kan best dat er bij jouw hond wat anders speelde maar ik vind oververhitting dus een grote kanshebber om een oorzaak te zijn.
Dit is niet het eerste warmte+water-hond incident waar ik van hoor; het verrast mij dus niet eigenlijk ;-((
Tip van de dag, echt gewoon geen activiteit op een dag als deze, behalve eventueel vroeg of heel, heel laat in de avond (als in tegen middernacht).
Gewoon, om alle risico's uit te sluiten.
Hoe is 't nu met 'm overigens? Hersteld??
Suzanne
Dit is niet het eerste warmte+water-hond incident waar ik van hoor; het verrast mij dus niet eigenlijk ;-((
Tip van de dag, echt gewoon geen activiteit op een dag als deze, behalve eventueel vroeg of heel, heel laat in de avond (als in tegen middernacht).
Gewoon, om alle risico's uit te sluiten.
Hoe is 't nu met 'm overigens? Hersteld??
Suzanne
- Fizgig
- Zeer actief
Hè, verstoor mijn illusie nou niet. Je bent gewoon een heldin voor mij, hoe het er ook uit zag.Tara schreef:Ja... Nou... Laten we nou niet net doen alsof ik als een Lara Croft mijn hond het leven heb gered, je moet je meer een soort albino nijlpaard voorstellen denk ik.Hilly45 schreef: Goed dat je zelf zo alert was.
Maar het zou best kunnen dat het zijn leeftijd was die de oorzaak was en dat is natuurlijk niet prettig. De aftakeling begint eigenlijk al na de jeugd, zeggen ze, maar als je het echt gaat zien, daar word je niet vrolijk van.
- Fizgig
- Zeer actief
Oververhitting zorgt ook niet voor spierzwakte, ja, als ze eenmaal in shock zijn wel natuurlijk. Als het spierzwakte was dan. Hoe kan ie nou oververhit raken als ie in het water ligt, lijkt mij niet echt mogelijk.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Dat wil soms ook wel eens gebeuren als de achterpoten een beetje verstrikt raken in onderwaterplanten.
Er is dan eigenlijk niks aan de hand, maar ze zijn dan soms niet meer met hun achterpoten aan het zwémmen.
Ze zijn dan drukker met die lastige planten, zegmaar.
Het loslaten van de bal duidt ook wel een beetje op zoiets vind ik.
Vaak zie je het niet vanaf de kant, maar als het achterlijf aan het zinken is doen de achterpoten in ieder geval niet lekker meer mee.
Er is dan eigenlijk niks aan de hand, maar ze zijn dan soms niet meer met hun achterpoten aan het zwémmen.
Vaak zie je het niet vanaf de kant, maar als het achterlijf aan het zinken is doen de achterpoten in ieder geval niet lekker meer mee.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Wat een schrik!
Gelukkig kan een albino nijlpaard ook ook Lara Croftacties uitvoeren.
Gelukkig kan een albino nijlpaard ook ook Lara Croftacties uitvoeren.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
He wat naar, dat zijn dan de momenten dat je merkt dat ze toch hun leeftijd hebben
Misschien toch wat stroming geweest of een temperatuurverschil ineens?
Ik weet uit ervaring dat je echt wel het water in gaat als je hond in de problemen zit, alleen was het in ons geval toen -1C. Dat is ook niet aan te bevelen
Ik weet uit ervaring dat je echt wel het water in gaat als je hond in de problemen zit, alleen was het in ons geval toen -1C. Dat is ook niet aan te bevelen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
En als er ook nog wat waterplanten waren is er een gerede kans dat hij daarom met de achterhand naar beneden zakte.Tara schreef:Wilma schreef: edit: de achterhand zakte als eerste naar beneden en ik denk doordat hij anders in het water lag, geen goed zwemslag meer kon maken met de poten.![]()
Daar had ik nog niet zo over nagedacht, maar dat klinkt wel aannemelijk.
Daarvoot hoeven ze niet eens vast te zitten.
Het is schrikken.
Geeft wel aan dat hij ouder wordt helaas
Rana gaat niet meer echt zwemmen (en die is ballengek en zwemgek), maar heeft besloten zo ver te gaan dat de voetjes nog op de vloer kunnen.
Haar eigen wijsheid
Dus ik heb besloten dat balletjes voor haar in het ondiepe komen.
Kan ze toch nog een beetje mee spelen.
Het kan best dat de plotselinge hitte toch een beetje heeft meegespeeld hoor.
De temperatuuromslag is mogelijk te snel voor oudere honden.
Oudere mensen hebben er ook vaker meer moeite mee
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Misschien toch iets te veel van zich zelf geëist, wie zal het zeggen. Gelukkig dat je alert was.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
Kramp?
Heb een werkende lab gehad met epilepsie. Navraag bij Utrecht over de mogelijkheid van een aanval in het water kon men niet uitsluiten. Achter de kachel leggen "nicht im Frage".Heb me wel heilig voorgenomen mocht zoiets in het jachtseizoen gebeuren (iha koud tot steenkoud water): Ik ga er niet in.
Heb een werkende lab gehad met epilepsie. Navraag bij Utrecht over de mogelijkheid van een aanval in het water kon men niet uitsluiten. Achter de kachel leggen "nicht im Frage".Heb me wel heilig voorgenomen mocht zoiets in het jachtseizoen gebeuren (iha koud tot steenkoud water): Ik ga er niet in.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk je dan toe hoe je hond mogelijk verdrinkt? Echt?Veenmug schreef:Kramp?
-
Veenmug
- Zeer actief
Steenkoud water hoe lang denk je het uit te houden.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
kan toch best dat ie wat vastzat in waterplanten hoor
heb dat zelf ook eens gehad met mijn cocker/teckel kruising, die kwam ook geen mm meer vooruit in de ijssel.
het was een snel rondje voor ik naar mijn werk ging en ik kwam mooi te laat want ik heb haar wel uit het water gehaald en moest me daarna, uiteraard, verkleden
fijn dat het zo goed afgelopen is!
heb dat zelf ook eens gehad met mijn cocker/teckel kruising, die kwam ook geen mm meer vooruit in de ijssel.
het was een snel rondje voor ik naar mijn werk ging en ik kwam mooi te laat want ik heb haar wel uit het water gehaald en moest me daarna, uiteraard, verkleden
fijn dat het zo goed afgelopen is!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Daar zat ik ook aan te denken idd...Jaap* schreef:Dat wil soms ook wel eens gebeuren als de achterpoten een beetje verstrikt raken in onderwaterplanten.
Hier ook een oude krasse knar van bijna 12 die net nog heerlijk gezwommen heeft... maar ik duik er hoe dan ook achteraan als ze er blijkt niet uit te kunnen komen... ze doet alles heerlijk op dr gemakje, maakt zich totaal niet druk...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Vast niet heel lang, maar ik weet dat mij dat op zo'n moment niet interesseert. Ik zou het niet kunnen, gewoon toekijken.Veenmug schreef:Steenkoud water hoe lang denk je het uit te houden.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe denk ik ook voor ik ga denken....Maeve schreef:Vast niet heel lang, maar ik weet dat mij dat op zo'n moment niet interesseert. Ik zou het niet kunnen, gewoon toekijken.Veenmug schreef:Steenkoud water hoe lang denk je het uit te houden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Veenmug
- Zeer actief
Dan ga je neem ik aan van een redelijke conditie uit en een reddingspoging door anderen binnen de gestelde tijd. Ik kom liever thuis dan dat jachtmaten moeten bellen: Veenmug heeft in een heldhaftige poging zijn hond te redden helaas aan het kortste eindje getrokken.malinois schreef:Ik doe denk ik ook voor ik ga denken....Maeve schreef:Vast niet heel lang, maar ik weet dat mij dat op zo'n moment niet interesseert. Ik zou het niet kunnen, gewoon toekijken.Veenmug schreef:Steenkoud water hoe lang denk je het uit te houden.10 minuten heb ik van een vriendin die bij de marine heeft gezeten kun je overleven in ijskoud zeewater... dus zoet zal het ook wel zoiets zijn... maar ik ken mezelf dus ik denk toch niet na bij zoiets...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat zal best, maar ik denk niet zo op dat moment... ik ken mezelf...Veenmug schreef:Dan ga je neem ik aan van een redelijke conditie uit en een reddingspoging door anderen binnen de gestelde tijd. Ik kom liever thuis dan dat jachtmaten moeten bellen: Veenmug heeft in een heldhaftige poging zijn hond te redden helaas aan het kortste eindje getrokken.malinois schreef:Ik doe denk ik ook voor ik ga denken....Maeve schreef:Vast niet heel lang, maar ik weet dat mij dat op zo'n moment niet interesseert. Ik zou het niet kunnen, gewoon toekijken.Veenmug schreef:Steenkoud water hoe lang denk je het uit te houden.10 minuten heb ik van een vriendin die bij de marine heeft gezeten kun je overleven in ijskoud zeewater... dus zoet zal het ook wel zoiets zijn... maar ik ken mezelf dus ik denk toch niet na bij zoiets...

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Oef dat is schrikken
gelukkig is het goed afgelopen en kon je op z'n charmantst (
) je hond redden.
Dit is overigens wel de reden dat ik voor mijn oudje Kaya (ook 11,5 jaar) geen ballen meer in het water gooi.
Die is net zo fanatiek en al wordt het letterlijk haar dood, die bal zal ze pakken.
Dit is overigens wel de reden dat ik voor mijn oudje Kaya (ook 11,5 jaar) geen ballen meer in het water gooi.
Die is net zo fanatiek en al wordt het letterlijk haar dood, die bal zal ze pakken.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
In ijskoud water hou je het niet lang vol en kan je op een bepaald moment niet meer zeggen 'het interesseert me niet', want je raakt stomweg bevroren en je kan niets meer bewegen.Maeve schreef:Vast niet heel lang, maar ik weet dat mij dat op zo'n moment niet interesseert. Ik zou het niet kunnen, gewoon toekijken.Veenmug schreef:Steenkoud water hoe lang denk je het uit te houden.
Op oudjaarsdag 2001 zakte mijn pupje Tara door het ijs. Het waren hele ongelukkig omstandigheden (sneeuw op het ijs, Tara die terug rende en ik die haar riep). Afijn, ze zette haar voorpootjes op het ijs, ik gilde NEEEEEEE en ze zakte er zo doorheen en kwam niet meer boven.
Mijn man en ik sprongen in het water, door het ijs heen (en geloof me, alsof een mes in je snijdt) en we hebben gezocht en gezocht en haar niet meer gevonden. Door omstanders werd mijn man eruit gehaald (ik schat na ongeveer 10 minuten) en ik wilde er nog niet uit, totaal verdoofd door verdriet en de pijn, maar uiteindelijk ben ik er ook uitgegaan.
Je bent bevroren dus, mijn voeten kon ik niet meer buigen of niks. Omstanders hadden de ambulance gebeld en we zijn allebei een paar uur op de eerste hulp geweest voor onderkoeling, speciale warmtedekens en al die zooi.
Wekenlang heb ik de grootste blauwe plekken gehad die je je voor kan stellen, mijn benen waren totaal beurs.
Maar goed... Tara hadden we niet gevonden, zij werd de volgende ochtend gevonden door een vriend van ons die is gaan zoeken met speciaal materiaal, en achteraf bleek ze op slag dood te zijn geweest: door de plotselinge duikeling voorover in het koude water, heeft ze naar lucht gehapt (dit is een automatische reactie die mensen ook vertonen) en water in haar longen gekregen en een hartstilstand. Cold Shock heet dat.
Vreselijk
In ieder geval zeg je geen boe of bah meer hoor in ijskoud water en langer dan 10 á 15 minuten gaat gewoon niet, wat je zelf ook wilt.
Het wordt echt je dood.
Dus middenin een plas met diep water kan je het vergeten, je gaat zelf dood. Ik heb geen idee of ik kan toekijken als me ooit zoiets zou gebeuren, maar ik tref sindsdien zoveel voorzorgsmaatregelen dat ik het hopelijk nooit meer mee hoef te maken.