Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Na de castratie, wat is wijsheid?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Na de castratie, wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi is afgelopen vrijdag geopereerd.
Gasnarcose, conventionele operatietechniek.

Vrijdagavond was ze alweer helemaal fit. Gisteravond klom ze zowat tegen de muren op van de overtollige energie. Want ik doe nu alleen zeer korte wandelingen, aangelijnd.
Daarnaast doe ik wat appèl, en veel zoek/speurwerk.
Het probleem is alleen dat je het zoeken zo moeilijk kunt maken als je wil (achter zeer sterk ruikende planten ónder iets als een emmer oid verstoppen), ze heeft het in ongeveer drie seconden gevonden. Die hond heeft een briljante neus. Ze wordt er ook niet erg moe van. Ik wel. Ik ben minstens tien keer zolang bezig met verstoppen als zij met opsporen :Q:
Daarstraks een grote doos gevuld met krantenproppen en dergelijke, en daar wat snoepjes doorheen.
Dat heeft ze binnen twee minuten uitgesorteerd en dan kijkt ze mij aan met een blije bek wat we nog meer gaan doen.
Als ik snoepjes in een plastic fles doe, draait ze de dop eraf (ja, echt) en schud de snoepjes eruit. Duurt vijf seconden. Daarna is ze nog een halve minuut bezig met de fles grondig slopen.

Jullie begrijpen het al. Het intellect van mijn hond overtreft vele malen het mijne :mann: En ik ben door ideëen om haar op een fysiek niet belastende manier moe te maken heen :19:

En ze heeft het echt nódig om moe te worden, ze klimt nou echt tegen de muren op. Gaat voortdurend Cayuga uitdagen om te spelen :schrik:
Op haar manier dus. Bokkesprongen terwijl ze in de lucht ronddraait, springen en landen in een speelbuiging, zo wild mogelijk en op extreem grote snelheid.

Ik begin me af te vragen hoe belastend rechtlijnige beweging is zo pal na een buikoperatie en of het verstandig is om haar te laten fietsen. Alleen, fietsen vindt ze ook geweldig, en ze vliegt echt laag de eerste kilometers.

Iemand briljante gedachtes?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Na de castratie, wat is wijsheid?

Ongelezen bericht door renee-uk »

het is al erg lang geleden en heel precies weet ik het ook niet meer, maar ik kan me niet herinneren dat ik zo vreselijk bezig ben geweest met mijn pas gecastreerde teven rustig te houden.
heb ze natuurlijk geen uren laten rennen, maar toen ze aangaven er weer aan toe te zijn heb ik ze ook niet bewust beweging ontzegd en ze hebben best eens los mogen rennen.

zal vast wel niet kunnen in de tegenwoordige manier van honden houden, maar mijn teven heeft het geen kwaad gedaan en hun operatiewonden zijn keurig geheeld.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Een week lang narcose? :mann:
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Asta mocht niet zwemmen volgens mij, geen abrupte bewegingen, maar wel bewegen maar das ook al dik 5 jaar terug, sterkte :schrik:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Een doos van sterk karton zoals je zelf al deed met propjes en brokjes, maar dan ook de doos dichtplakken met tape, zodat ze die open moet kauwen. Denk dat ze dan iets langer bezig is, eerst een groot genoeg gat maken en dan uit dat gat alles moeten halen.

En echt moeilijkere puzzels zoals deze hebben ons gered toen Jura lijnrust moest:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_ ... lie/159739

En overal bij betrekken in huis, maar dat doe je denk ik al wel?

Wat we ook deden was nieuwe wandelplekken zoeken en daar ook veel snuffelen, en in het algemeen wat meer uren lopen (aan de lijn dus).
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

fes/lou schreef:Een week lang narcose? :mann:
Nee. Afgelopen vrijdag is hetzelfde als vrijdag jongstleden :19:

Runninggirl, ik maak de doos al dicht.
Ze is echt én verbazingwekkend slim én verbazingwekkend behendig.
En ja, ze moet overal bij 'helpen', maar dat doet ze toch al. Ook als ze niet geopereerd is trouwens :tongue:

Asta: Ja, die geen abrupte bewegingen, dat vind ik nou juist het probleem. Dat doet ze wel zodra ik haar los laat :hmmm:

Renée: Hm. Dan neem ik haar straks gewoon mee op de grote wandeling. Dit is niks zo voor d'r.
And few will ever climb
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mies kwam net gecastreerd uit Polen. Die had tijdens de reis ook nog haar hechtingen kapot gelikt :schrik:
Dus dag na aankomst naar de DA om restjes hechting eruit te halen, AB kuurtje en kap mee.
Mies heeft sowieso veel energie en was daarnaast druk omdat ze er net was. Katten najagen over bank en tafel en Diem uitdagen enzo.

We hebben haar veel vastgelegd voor rust maar verder het ook maar gelaten. En ondanks dat de wond dus openstond en flink ontstoken was, is ze keurig genezen.
Nu is Mies natuurlijk kleiner. Maar ik zou zelf als de wond er keurig uit blijft zien, Skadi gewoon op de lange wandeling meenemen. Alles beter dan van gekkigheid met een bokkensprong een keer echt raar terechtkomen :19:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:
fes/lou schreef:Een week lang narcose? :mann:
Nee. Afgelopen vrijdag is hetzelfde als vrijdag jongstleden :19:
ik denk dat fes/lou bedoelde dat je haar dan maar een weekje onder narcose moest brengen :mrgreen:
Oh :oohja:
Dat is hoogstwaarschijnlijk de enige optie die echt werkt :LOL: .
tja, ik heb hier nooit iets stilgehouden maar ik heb gewone honden, geen skadi's :tongue: .
Aha! Dus jij geeft ook toe dat mijn hond buitengewoon is :pffff:
And few will ever climb
baasje van nesco
Actief

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

Hier is marshja ook geholpen netjes binnenvaarts gehecht mooi klein wondje
eerste dag gewoon rustig gehouden en in de tuin laten plassen kun zij wakker worden
daarna haar gewoon alles laten doen geven zelf wel hun grens aan wat zeer doet.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik heb Kita destijds welgeteld 2 dagen rustig kunnen houden, toen 'ontsnapte' ze uit de auto, joeg als een dolle achter de reu aan (die de bui al zag hangen) en beet hem van pure frustratie een gat in de flank. Nou, toen was het voor mij wel klaar, toen zijn we maar gewoon de normale lang wandeling gaan lopen, wel met wat appel en speuren ipv stuiteren achter de bal. Nooit ergens last van gehad.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

baasje van nesco schreef:daarna haar gewoon alles laten doen geven zelf wel hun grens aan wat zeer doet.
Nou, daar ben ik bij Skadi dus niet zo zeker van ;)
Ze kán zich verschrikkelijk aanstellen zo af en toe, maar als ze met iets bezig is wat ze leuk vindt, geeft ze geen kik. Ik ben al eens met haar wezen fietsen waarbij ze in glas is gestapt. NIKS van gemerkt, tót ik thuiskwam en ik op de tegelvloer ineens een bloedbad zag.
Ze had geen kik gegeven, en liep ook niet anders.
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

kipo schreef:Ik heb Kita destijds welgeteld 2 dagen rustig kunnen houden, toen 'ontsnapte' ze uit de auto, joeg als een dolle achter de reu aan (die de bui al zag hangen) en beet hem van pure frustratie een gat in de flank.
Het zou zo maar een Skadi-actie kunnen zijn :lol1:
And few will ever climb
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Mijn honden worden altijd erg moe van clickertraining, een gedrag bedenken dat je wilt zien en daar in kleine stapjes naartoe shapen. Op die manier kun je ze allerlei onzinnige gedragingen aanleren als ja knikken, nee schudden of pootjes over elkaar als ze liggen. Allemaal totaal niet belastend, maar wel vermoeiend.
Verder denk ik dat rechtlijnige beweging (met mate) niet zoveel kwaad kan, maar los zou ik haar niet laten, zeker niet als ze bokkensprongen maakt. Bij een hond hier uit de buurt zijn op die manier de inwendige hechtingen losgegaan, waardoor ze een bloeding kreeg en met spoed weer geopereerd moest worden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik wer ook na 2 dagen helemaal gek van Luna haar opgekropte energie :schrik:
Ik ben ook met haar naast de fiets (scoot) gaan lopen, heerlijk vond ze dat :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Shapen werkt niet bij Skadi. Ze doet het, of ze doet het niet. Er is geen tussenweg ;)
Maar buiten dat is het handig om te melden dat ik onder appèl ook nieuwe dingen aanleren schuif. Alles wat 'trainen' is, noem ik 'appèl'. Ik moet wel, anders gaat ze zich vervelen.
And few will ever climb
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Bij Bo was het ook een regelrecht drama.
Een hond rustighouden die een superhoog energieniveau heeft is hartstikke moeilijk.

Voor haar heb ik toen de gekste dingen bedacht.
Bijvoorbeeld:
- Stukjes rodiworst invriezen in ijsklontjes (aanrader met warm weer)
- Zo'n gatenbal met reepjes fleece erin (reepjes fleece oprollen met brokje erin)
- Veel onnozele trucjes aanleren als was uit wasmachine halen, deur dichtduwen, handdoek aangeven etc.
- Bordspelletjes van nina ottoson, en dan gewoon heel vaak na elkaar.
- Balletje-balletje met plastic bekertjes. En dan mag ze alleen de beker omstoten waar het lekkers onder zit.
- Veel kauwmateriaal geven (lange bullepezen, nylabone insmeren met iets lekkers etc)
- Overal mee naartoe nemen in de auto (Bo vindt autorijden helemaal het einde en doet dan veel indrukken op)
- Kong met ingevroren yoghurt duurde hier nog redelijk lang, en gesmolten kaas duurde ook redelijk lang
- Vaak commando's geven. Bijvoorbeeld af en blijf als ik ging douchen
Dit is wat me zo even te binnen schiet. Na een tijdje word je behoorlijk vindingrijk haha

En ik zou er zeker niet vanuit gaan dat ze haar eigen grens wel weet hoor. Bo wist die in ieder geval écht niet!
Ik had er een dagtaak aan haar rustig te houden en te vermaken, deed ik dat niet ging ze de gekste dingen doen om haar energie kwijt te raken en dat
was echt niet bevorderlijk voor haar wond.

Succes!
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Heavy schreef:
Na een dag of 3 kreeg ik griep en lag ik heel de dag op de bank en werd ze nog rustiger en heeft ze heel de tijd naast me gelegen... :I:
Nou Miranda, dan weet je wat je te doen staat :engel:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Je bent nogal thuis in de kruiden. Heb je niet iets om haar wat rustiger te krijgen, al is het alleen maar iets om het hele springerige een paar dagen te verminderen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Tjee, Shelly heeft twee dagen liggen maffen, wat een mazzel heb ik dan. Volgens mij is het belangrijk om trappen lopen te voorkomen, springen en sprinten en alle bewegingen waarbij de onderkant teveel wordt bewogen/gedraaid. Rechtlijnige beweging zou gewoon moeten kunnen. Wel aan de lijn natuurlijk. Misschien kan draf zelfs ook wel, alleen niet te lang. Het is wel en grote operatie natuurlijk en niet alleen een sneetje, de binnenboel heeft eruit gelegen dus daar moet je wel wat voorzichtig mee zijn. Bij mensen noem je dat een grote buikoperatie en dan kun je ook niet meteen weer voetballen. Maar ja, slaap is wel erg belangrijk voor het herstel, en dat moet wel lukken natuurlijk, lastig. Beterschap iig.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:ik zou het ook niet zoeken in allerlei vervangactiviteiten, dat werkt duidelijk niet, maar in rust - al is het gewoon verplicht - het is even niet anders.
Ik heb net een losloopwandeling gedaan. Veel minder dan de helft van normaal gesproken, en daar werd ze duidelijk wel moe van. Niet minder hyper in het koppie trouwens, ze wil wel, maar het lijf werkt niet mee.
Ik begrijp hoe ze zich voelt ;)

Nu ligt ze onder het bureau te slapen. Eventjes zonder mooncollar.

Ik denk dat ik dit de komende dagen maar aanhoud. Twintig à dertig minuutjes wandelen. En de rest is verplicht rusten. Griep krijgen ga ik maar niet doen, daar vind ik het weer te mooi voor.
Ik ben zelf deze dagen ook verschrikkelijk moe, en misschien kruipen we zo nog wel eventjes in bed samen. Hebben we gisteren ook gedaan.
And few will ever climb
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik ben met beide gewoon meteen weer gaan wandelen. Tirsa was niet moeilijk om rustig te houden verder en Yentle lag zowat buitenwesten van de Rimadyl, dus dat was makkelijk.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

En anders aangelijnd meenemen op de wandeling? Dan krijgt ze toch allerlei prikkels te verwerken maar jij voorkomt dat ze weer lomp en onbenullig gaat doen. Tenminste, als ze een beetje fatsoenlijk aan de lijn kan lopen in deze staat :mrgreen:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Maeve schreef:En anders aangelijnd meenemen op de wandeling? Dan krijgt ze toch allerlei prikkels te verwerken maar jij voorkomt dat ze weer lomp en onbenullig gaat doen. Tenminste, als ze een beetje fatsoenlijk aan de lijn kan lopen in deze staat :mrgreen:
Ja, aangelijnd is niet genoeg voor haar. Dat deed ik in onbekend gebied, maar ze wordt daar niet erg moe van. Ze is ook superfit natuurlijk. Is mijn eigen domme schuld :tongue:
And few will ever climb
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ik heb geen tips, maar alleen een vraag; kun je niet een keer een filmpje maken als hij die dop van de fles afdraait? Ben gek op dat soort filmpjes met slimme honden. :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Miranda schreef:
Maeve schreef:En anders aangelijnd meenemen op de wandeling? Dan krijgt ze toch allerlei prikkels te verwerken maar jij voorkomt dat ze weer lomp en onbenullig gaat doen. Tenminste, als ze een beetje fatsoenlijk aan de lijn kan lopen in deze staat :mrgreen:
Ja, aangelijnd is niet genoeg voor haar. Dat deed ik in onbekend gebied, maar ze wordt daar niet erg moe van. Ze is ook superfit natuurlijk. Is mijn eigen domme schuld :tongue:
Stomme herders altijd :Q:
Nee, ik herken dat wel een beetje van Nilo. Bij hem was het deels gewoon eisen dat ie rustig doet, het moest maar even. En ik nam hem dus aangelijnd mee, dat voldeed niet voor wat hij normaal aan beweging krijgt maar het scheelde wel iets. En dan eventueel nog met wat appél oefeningen tussendoor, al werd hij daar vaak ook weer te druk van.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb met Misty gehad dat ze een zware buikoperatie had gehad met een open wond en een drain droeg. Volgens de DA zou ze zich wel rustig houden. In praktijk springt mevrouw bij de eerste controle (ik moest om de dag terug), hopakkee op de behandeltafel bij de DA, in zoverre dus honden die zelf wel rustiger zijn...
Hier hebben we het voor haar ook maar saai gemaakt, het is nu eenmaal ff niet anders. Gelukkig herstellen honden snel,
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hond in bench met gesloten deur is iets te gemakkelijk zeker?
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Rosita Compagner schreef:Hond in bench met gesloten deur is iets te gemakkelijk zeker?
Nou, die bench staat er niet meer.
Maar dat is ook niet nodig. Ik zeg haar gewoon dat ze moet gaan liggen.
Dat werkt ook ;)
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Hilly45 schreef:Ik heb geen tips, maar alleen een vraag; kun je niet een keer een filmpje maken als hij die dop van de fles afdraait? Ben gek op dat soort filmpjes met slimme honden. :wink:
Ik schrok van je vraag, dus gelijk even gecheckt. Maar ze hebben er geen piemel aangezet, gelukkig.
*wist zweet van voorhoofd*

Ik heb het al eens geprobeerd, maar het is niet te filmen, ze buigt zich er echt op een rare manier overheen terwijl ze met haar voorpoten de fles vasthoudt. Ik heb dus ook geen idee hóé ze het doet. Alleen dát ze het doet.
And few will ever climb
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Miranda schreef:
Hilly45 schreef:Ik heb geen tips, maar alleen een vraag; kun je niet een keer een filmpje maken als hij die dop van de fles afdraait? Ben gek op dat soort filmpjes met slimme honden. :wink:
Ik schrok van je vraag, dus gelijk even gecheckt. Maar ze hebben er geen piemel aangezet, gelukkig.
*wist zweet van voorhoofd*

Ik heb het al eens geprobeerd, maar het is niet te filmen, ze buigt zich er echt op een rare manier overheen terwijl ze met haar voorpoten de fles vasthoudt. Ik heb dus ook geen idee hóé ze het doet. Alleen dát ze het doet.
:LOL: mooi he?! die herders?
Rayos draait ook de deksels van glazen potten af
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”