Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ernstige hartruis en afwijkende leverwaarden

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ernstige hartruis en afwijkende leverwaarden

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ons meisje ToBe van 12 jaar. Zij is een X Jack/Chi. De laatste tijd maakte ik me nogal ongerust over haar omdat ze veel dronk en plaste.
Bij de dierenarts bleek bij bloedonderzoek dat ze haar leverwaarden verhoogd waren: ALP 248 IU/l en GPT 393 IU/l.
Ook het lichte hartruisje dat ze altijd gehad heeft was nu een zeer ernstig hartruisje geworden. Ik begrijp dat het zou kunnen dat het één met het ander te maken heeft?
De diagnose is iig gesteld op een leverontsteking en zij krijgt daar Prednoral (1/2 tabletje per dag)voor en voor haar hartje Fortekor (ook een 1/2 tabletje per dag)
Maar ik zie geen verbetering, eigenlijk alleen maar verslechtering. Ze slaapt heel veel en diep maar als ze wakker is, is ze best tierig en speelt gewoon met de andere hondjes. Maar dat was voor de medicatie ook het geval.
Ik zie wel haar vacht slechter worden, veel haaruitval en ze plast zo enorm veel, ook in huis. Ik had niet gedacht dat er uit zo'n klein hondje zulke meren konden komen.
Ik vraag me af of er voor de Prednoral geen (homeopatisch) alternatief is en of de dosering niet te hoog is voor zo'n klein hondje (4 kg).
Heeft iemand een idee?
kipo
Zeer actief

Re: Ernstige hartruis en afwijkende leverwaarden

Ongelezen bericht door kipo »

Of dat hartruisje ook overgegaan is in hartfalen, kun je alleen met een röntgenfoto vaststellen. Met een hartecho kun je dan weer de oorzaak van het ruisje achterhalen. Medicatie starten enkel op het horen van een ruisje is niet heel erg zinvol, maar ook niet schadelijk.
Soortgelijk voor de lever, leverontsteking kan, maar wat is daar dan de oorzaak van? Met een echo kun je zien of de lever helemaal is aangetast of dat er afwijkende plekken in zitten, je kunt onder echobegeleiding ook biopten laten nemen, voor een definitieve oorzaak.
GPT is vooral gestegen bij aandoeningen die de levercellen beschadigen: dwz alle vormen van hepatitis (viraal, medicatie), cirrose, kwaadaardige gezwellen in de lever,
ALP Is in hoge concentratie aanwezig in groeiend been, lever en in mindere mate in darm, placenta en nier.

Veel plassen kan door een leveraandoening komen (onder andere), maar de prednison zal daar zeker ook een rol in spelen.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt Kip voor je antwoord. Een echo is gemaakt. Daarop bleken de nieren en bijnieren in orde maar de lever sterk vergroot. Geen tumoren te zien. Ook van het hartje is een echo gemaakt, daarop was te zien dat de kleppen niet meer goed aansloten, één van de hartkleppen lekt ook. Zou het dus kunnen dat de vergrote lever komt door het slechte hart? Wat is dan de prognose? En is er ook een ander middel, misschien homeopathisch, te gebruiken voor deze afwijkingen ipv de Prednison? Ze wordt nu behandeld als zijnde dat het leverontsteking is. Maar vele plassen en vooral in grote hoeveelheden, is dat wel oké eigenlijk?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Maryanne schreef:Bedankt Kip voor je antwoord. Een echo is gemaakt. Daarop bleken de nieren en bijnieren in orde maar de lever sterk vergroot. Geen tumoren te zien. Ook van het hartje is een echo gemaakt, daarop was te zien dat de kleppen niet meer goed aansloten, één van de hartkleppen lekt ook. Zou het dus kunnen dat de vergrote lever komt door het slechte hart? Wat is dan de prognose? En is er ook een ander middel, misschien homeopathisch, te gebruiken voor deze afwijkingen ipv de Prednison? Ze wordt nu behandeld als zijnde dat het leverontsteking is. Maar vele plassen en vooral in grote hoeveelheden, is dat wel oké eigenlijk?
Toktoktok :pffff:

Grote lever kan door stuwing komen, als de bloeddruk te hoog is door slechte werking van het hart, maar dat kun je aan de buitenkant niet zien.
Veel plassen kan door zoveel dingen veroorzaakt worden, van schildklierproblemen tot anaalzaktumoren (om maar even anatomisch van voor naar achter te gaan), daar kan verder onderzoek meer uitsluiting over geven. Dat de nieren op een echo in orde lijken, hoeft niet te betekenen dat ze ook goed werken. Het vele plassen an sich is geen probleem, zolang ze maar genoeg drinkt, de onderliggende oorzaak (waarom plast ze zoveel) is meestal wel ernstig. Prednison heeft als bijwerking veel drinken/veel plassen, maar dat stopt ook weer als de pred gestopt wordt.
Of de prednison het aangewezen middel is, weet je niet zolang je de oorzaak niet weet.
Een hartafwijking (zoals een lekke klep) betekent dat het hart minder efficiënt werkt, maar er zijn 'truukjes' om dat te compenseren, zolang die truukjes goed werken, is er nog geen hartfalen. Dat onderscheid kun je met een echo niet maken, alleen met een röntgenfoto.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als het mijn hondje zou zijn, zou ik erg twijfelen om die prednoral te geven. Ik denk dat ik liever het hart goed zou behandelen en misschien een bloedonderzoek laten doen voor die lever. En die prednoral nog even laten zitten. Het is haar oude dag en het lijkt me ook niet leuk om de hele dag te slapen. Prednoral heeft ook als bijwerking lusteloosheid en vermoeidheid. Je weet natuurlijk nooit hoe lang ze nog heeft, mijn kat heeft al twee jaar ernstig hartfalen en daar krijg ik maar af en toe medicatie in. De koek is nu wel op bij hem maar hij heeft nog wel een redelijke twee jaar gehad, kon nog springen en rennen, anders had ik er eerder een eind aan gebreeën. Ik vind kwaliteit van leven erg belangrijk iig, en luister soms niet naar de dierenarts wat dat betreft. Of je kunt overwegen het even te geven en snel weer af te bouwen. Ik ben rete-eigenwijs, mijn dier, mijn beslissing. Vindt mijn dierenarts trouwens helemaal niet erg. Nou ja, misschien wel maar dat zegt ie nooit, haha.

Ik vind hier iets homeopatisch, als alternatief: http://www.dierendokter.nl/contents/nl/ ... ieren.html en hier nog een stuk uit de VS over alternatieven voor prednison: http://nusentia.com/prednisone-for-dogs.html/ misschien heb je er wat aan. Ik zeg het trouwens verkeerd, volgens mij is die Yucca een natuurlijk product en geen homeopatisch middel. Ik geef mijn konijnen tegenwoord l-lysine, dat wordt beschouwd als 'alternatief' maar het is gewoon een aminozuur en werkt goed als weerstand tegen snot. Dat soort middelen kunnen je soms nog best verrassen, vind ik. Sterkte en leg je hondje maar lekker in de watten. Liefde is nog het beste medicijn, vind ik.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb geen idee maar wil je wel even sterkte wensen! zieke hondjes zijn altijd rot!
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Als het mijn hondje zou zijn, zou ik erg twijfelen om die prednoral te geven. Ik denk dat ik liever het hart goed zou behandelen en misschien een bloedonderzoek laten doen voor die lever. En die prednoral nog even laten zitten. Het is haar oude dag en het lijkt me ook niet leuk om de hele dag te slapen. Prednoral heeft ook als bijwerking lusteloosheid en vermoeidheid. Je weet natuurlijk nooit hoe lang ze nog heeft, mijn kat heeft al twee jaar ernstig hartfalen en daar krijg ik maar af en toe medicatie in. De koek is nu wel op bij hem maar hij heeft nog wel een redelijke twee jaar gehad, kon nog springen en rennen, anders had ik er eerder een eind aan gebreeën. Ik vind kwaliteit van leven erg belangrijk iig, en luister soms niet naar de dierenarts wat dat betreft. Of je kunt overwegen het even te geven en snel weer af te bouwen. Ik ben rete-eigenwijs, mijn dier, mijn beslissing. Vindt mijn dierenarts trouwens helemaal niet erg. Nou ja, misschien wel maar dat zegt ie nooit, haha.

Ik vind hier iets homeopatisch, als alternatief: http://www.dierendokter.nl/contents/nl/ ... ieren.html en hier nog een stuk uit de VS over alternatieven voor prednison: http://nusentia.com/prednisone-for-dogs.html/ misschien heb je er wat aan. Ik zeg het trouwens verkeerd, volgens mij is die Yucca een natuurlijk product en geen homeopatisch middel. Ik geef mijn konijnen tegenwoord l-lysine, dat wordt beschouwd als 'alternatief' maar het is gewoon een aminozuur en werkt goed als weerstand tegen snot. Dat soort middelen kunnen je soms nog best verrassen, vind ik. Sterkte en leg je hondje maar lekker in de watten. Liefde is nog het beste medicijn, vind ik.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Ik geef enkel Benakor om de bloeddruk te verlagen. En bij heftige vochtophoping achter de longen een aantal dagen furosemide. Verder staat mijn oudste hond onder behandeling van een bekwaam acupuncturist/herbalist, juist omdat ik hem niet op de prednison wil hebben. Dat zou dan een optie zijn als ontstekingsremmer voor zijn longen, maar dat is dweilen met de kraan open, zeker als je er ook nog furosemide bij zou geven. Het is niet duidelijk of hij last heeft van vocht achter zijn longen door het hart of astmatische bronchitis door invloeden van buitenaf.
Hij heeft ook een vergrote lever, er was een extra lob te zien, maar dat kan door stuwing komen. De waardes waren niet afwijkend. Ook voor die lever krijgt hij een specifieke kruidenformule, afgestemd op het harmoniseren van hart en nieren volgens het TCM, wat indirect hart en longen reguleert, de lever- en gewrichtsfunctie verbetert, vocht afdrijft, een hoog anti-oxidante werking heeft en ook aan celherstel doet. Ik zou in jouw geval niet zelf gaan rommelen met fytotherapeutische of homeopatische middeltjes, alhoewel Mariadistel en Artisjok een zeer gunstige invloed op de lever en de spijsvertering. Bekijk je hond in zijn geheel en niet specifiek naar een lever, dan worden die specifieke kruiden of homeopathie afgestemd op constitutie en klachten. Er is in eerste instantie een hart- en longfoto gemaakt, daarop was een vergroot hart te zien, maar verder ook niets. De informatie op zo'n foto is miniem. Vlak daarna een kleurendoppler hartecho en hiermee kun je de gehele hartfunctie bepalen, inclusief meting van de grootte van het hart en bloedstroom. Erg belangrijk. Ook is een buikecho gemaakt, waarop die lever niet in beeld kon worden gebracht, dus het is niet te zeggen of deze nog vergroot was op dat moment. Verder krijgt hij krillolie als ontstekingsremmer en weerstandsverbeteraar, naast zijn NRF.
Hij doet het redelijk goed. Ik wil niet doormodderen met medicatie die met gemak vervangen kan worden door effectieve kruidengeneeskunde, zonder nare bijwerkingen. Wie weet heb je iets aan mijn ervaring.
Sterkte er mee.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Dank allemaal voor de tips en bemoediging. @Goldendelicious: ik wil idd proberen om haar van de prednison af te krijgen. Overigens dronk en plaste ze ook al veel meer voor het starten met de prednison.
Ze krijgt dus fortekort voor haar hartje dat echt niet in orde is. Daar is een echo van gemaakt, een rontgenfoto nog niet maar de ernstige ruis heb ik zelf mogen beluisteren. Inderdaad kan de vergrote lever door stuwing komen maar de leverwaarden waren dus ook vergroot.
Gisteren is ze weer bij de dierenarts geweest voor haar enting maar die wilde de dierenarts niet geven omdat dit niet goed schijnt te zijn in combinatie met de prednison. Haar longen waren schoon, geen vocht dus.
Ze is verder wel tierig eigenlijk alleen lijkt het wel alsof ze ook de vreetziekte heeft gekregen.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
kipo schreef:
Maryanne schreef:Bedankt Kip voor je antwoord. Een echo is gemaakt. Daarop bleken de nieren en bijnieren in orde maar de lever sterk vergroot. Geen tumoren te zien. Ook van het hartje is een echo gemaakt, daarop was te zien dat de kleppen niet meer goed aansloten, één van de hartkleppen lekt ook. Zou het dus kunnen dat de vergrote lever komt door het slechte hart? Wat is dan de prognose? En is er ook een ander middel, misschien homeopathisch, te gebruiken voor deze afwijkingen ipv de Prednison? Ze wordt nu behandeld als zijnde dat het leverontsteking is. Maar vele plassen en vooral in grote hoeveelheden, is dat wel oké eigenlijk?
Toktoktok :pffff:

Grote lever kan door stuwing komen, als de bloeddruk te hoog is door slechte werking van het hart, maar dat kun je aan de buitenkant niet zien.
daar zou ik hier toch het eerste aan denken en ik vind het eigenlijk onverstandig om in dit geval 'zomaar' cortico's in te zetten.
Is Fortekort de cortico die je bedoelt Inge? Die heeft de dierenarts voorgeschreven ter ondersteuning van haar hartje maar ik moet zeggen dat ze eigenlijk wel iets beter was zonder die medicijnen.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

nee, ik bedoel de prednoral .

heeft ze die fortekort ook al genomen zonder prednoral?
Ja, vandaag. En ze heeft vandaag geen vijf grote meren neergeplast. Ik was het dweilen een beetje beu na ruim een week. Zou het beter zijn alleen de fortekort te geven en de prednoral niet te geven? En is er dan ook een een (natuurlijk) alternatief voor?
En nog een vraagje Inge; waar komt die slechte vacht, haaruitval opeens vandaan?
Goldendelicious

Ik zou contact opnemen met een goed holistisch dierenarts. Die kan jouw hond prima ondersteunen met betrekking tot die lever en het afbouwen van de pred. Mocht je betrouwbare adressen willen, dan moet je maar even PB-en. Ikzelf gaf en geef zeer zeker geen pred, overigens ook niet zomaar antibiotica als goede vervanging mogelijk is via kruidengeneeswijze.
Haaruitval is ook een bijwerking van de pred. Het is niet standaard dat dit enkel plaatsvindt bij langdurig gebruik. Het wordt ook gezien bij kortstondige stootkuren. Haaruitval kan ook een reactie op leverfalen zijn.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 13 jun 2013 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Ze krijgt het nu tien dagen. Sinds gisteren in overleg pas om de dag. Sowieso voor een maand om te kijken hoe ze erop reageert. Maar ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat ze het de rest van haar leven moet krijgen. En eigenlijk wil ik dat niet. Het middel lijkt me erger dan de kwaal op het moment.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Maryanne schreef:Ze krijgt het nu tien dagen. Sinds gisteren in overleg pas om de dag. Sowieso voor een maand om te kijken hoe ze erop reageert. Maar ik heb begrepen dat het de bedoeling is dat ze het de rest van haar leven moet krijgen. En eigenlijk wil ik dat niet. Het middel lijkt me erger dan de kwaal op het moment.
dan mag je niet plots stoppen maar moet je afbouwen, inderdaad eerst naar om de dag (voor minimaal een aantal dagen), dan naar halve dosering voor een aantal dagen (om de dag dan bedoel ik) en dan pas stoppen.
Oke! Bedankt! Ze krijgt dus nu om de dag een half tabletje. Vervolgens om de dag een aantal dagen een kwart tabletje?
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Wat naar, Maryanne. Ik heb er geen verstand van, maar wil je even sterkte wensen, en beterschap voor je meissie.
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Maylala schreef:Wat naar, Maryanne. Ik heb er geen verstand van, maar wil je even sterkte wensen, en beterschap voor je meissie.
Dank je wel meis :ok:
ik hoop voor jullie dat het probleem in zijn hart ligt, dan kan hij alleen al door de hartmedicatie zeker nog verbeteren
Ja, de kans is heel groot dat het aan haar hartje ligt. Er waren ook verder geen afwijkingen, behalve dan hart en vergrote lever. Ze is ook getest op de ziekte van Cushing maar dat had ze dus ook niet.
Bedankt voor je hulp Inge! :ok:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Maar waarom zou ze perse van de pred afmoeten als dit het voorgeschreven medicijn is?
En waarom zou iets homeopatisch beter zijn?
Misschien hebben die middelen minder bijwerkingen, maar( inmiddels toch ook bewezen?) ook minder effect?

Dat vele plassen door de pred stabiliseert op een gegeven moment weer.

Ik vind het een zorgelijk verhaal en wens je beterschap met het hondje!
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Geen advies...wel duimpjes geven en sterkte wensen !
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik kan niks zinnigs zeggen. Maar na het lezen wilde ik je toch wel sterkte wensen :flower:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Inge O schreef:
kooi schreef:Maar waarom zou ze perse van de pred afmoeten als dit het voorgeschreven medicijn is?
dat moet ze ook zéker niet omdat ik daar wat vraagtekens bij heb in dit geval - maar gezien maryanne er zelf wil mee stoppen vond ik het wel nodig om aan te geven hoé ze dat moet doen.
maar dat bedoel ik ook, hoor, waarom wil Maryanne dat?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, omdat het geen fijn middel is, maar ook bij mensen is het soms het enige dat nog werkt.
en natuurlijk is het goed om duidelijk advies te geven over afbouwen! :E:
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

kooi schreef:maar dat bedoel ik ook, hoor, waarom wil Maryanne dat?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, omdat het geen fijn middel is, maar ook bij mensen is het soms het enige dat nog werkt.
Omdat ik dus het middel erger vind dan de kwaal.Het vele plassen en drinken deed ze ook al zonder de pred.
Nu is het nog veeeel meer geworden. Ik zie dat ze zich beter voelt op de dagen met alleen het halve harttabletje.
Zelfs haar vachtje begint er iets beter uit te zien nu ik om de dag de pred geef. Maar ik geef ook grif toe dat ik heel erg op mijn gevoel af ga. Ik wil haar zo graag nog een tijdje bij me houden.
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Mijn wijffie :I:
Afbeelding

Afbeelding
Goldendelicious

Maryanne schreef:
kooi schreef:maar dat bedoel ik ook, hoor, waarom wil Maryanne dat?
Omdat ik dus het middel erger vind dan de kwaal.Het vele plassen en drinken deed ze ook al zonder de pred.
Nu is het nog veeeel meer geworden. Ik zie dat ze zich beter voelt op de dagen met alleen het halve harttabletje.
Zelfs haar vachtje begint er iets beter uit te zien nu ik om de dag de pred geef. Maar ik geef ook grif toe dat ik heel erg op mijn gevoel af ga. Ik wil haar zo graag nog een tijdje bij me houden.
Ik geloof zelf niet zo in homeopathie in de vorm van complexmiddelen, maar wel in de werking van klassieke kruidengeneeskunde, waarvan ook gedegen wetenschappelijke onderbouwing is over effectiviteit. Zo is van mariadistel bijv. bekend dat het een groot levercel herstellend vermogen heeft en de enzymenactiviteit in een korte tijd sterk kan verbeteren. In een bepaalde formule wordt naast mariadistel ook artisjok toegevoegd, omdat dit in staat is een opgezwollen lever weer naar normaalwaarde te brengen. Verder spelen ze een belangrijke rol in het reguleren van het spijsverteringsstelsel in het algemeen, o.a. ook belangrijk voor een goede werking van de galfunctie. Een specifieke formule kan het verschil maken tussen de hoeveelheid pred en zijn bijwerkingen en een goede ondersteuning, waarbij de hond zelf de kans krijgt zich te stabiliseren. Specifieke formules worden juist ook gecombineerd gegeven, zodat de prednison redelijk verantwoord afgebouwd kan worden. Ik zou dit niet schrijven als er geen goede ervaringen mee zijn. Die zijn er wel, ook met wetenschappelijke achtergrond voor wat betreft effectiviteit. Dit zou ikzelf een kans waard vinden als mijn gevoel zegt dat conventioneel niet de juiste weg is voor mijn hond. Je hebt altijd verantwoorde keuzes, maar dit zou ik wel onder begeleiding doen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”