Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijkheid trainen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Beatlegirl09
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kruising Beagle / Kooiker
Aantal honden: 1

Zindelijkheid trainen

Ongelezen bericht door Beatlegirl09 »

Wij hebben sinds 2 weken een pup, Macca, hij is inmiddels ruim 9 weken.
Nu durft hij sinds kort af en toe buiten te plassen maar poepen doet hij echt niet.
Hij blijft rennen en piepen. Vandaag heb ik bijna een uur met hem buiten gelopen maar hij vertikt het gewoon.
Heeft iemand tips hoe we hem dit toch kunnen gaan aanleren?
(o thuis plast hij wel op de krant maar poepen doet hij weer ergens anders).
Life is what happens when your busy making other plans
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Re: Zindelijkheid trainen

Ongelezen bericht door Mit »

In de gaten houden wanneer hij gaat poepen, als hij aanstalten maakt buiten zetten en gewoon blijven staan.
Als je gaat lopen dan zijn er 1001 dingen veel leuker.
Het kost flink wat tijd maar het kwartje valt vanzelf wel. Het is natuurlijk ook nog echt een kleine baby dus alles heeft tijd nodig.
Afbeelding
Beatlegirl09
nieuw lid

Het probleem is dat zodra hij aanstalten maakt ik niet bijtijds buiten kan zijn (flat).
Maar als hij moet en we zijn buiten loop ik niet, hij rent heen en weer om een plek te zoeken maar kan deze niet vinden.. :(
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Als je ziet dat hij gaat draaien kun je hem oppakken, snel lijntje meegrissen en meteen naar beneden.
In principe zou hij niet in je armen moeten gaan poepen dan :mrgreen:
En dan buiten toch nog langer blijven staan, aangelijnd zodat hij niet teveel speel/snuffelruimte heeft?
Afbeelding
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Romy_ »

In Martin Gaus boek dat ik heb staat dit voor zindelijkheidstraining vanaf 8 weken:

-zorg dat u altijd weet waar uw pup uithangt (eventueel belletje omdoen)
- wen hem aan een bench
- pups worden onrustig als ze 'uit' moeten dus als u ziet dat ze gaan dribbelen en snuffelen is het handig ze mee naar buiten te nemen. Hoe meer u op de tekenen van 'ik moet uit' kunt letten, hoe sneller uw pup zal begrijpen wat u van hem wilt
- pups moeten altijd iets doen na het slapen, spelen en eten
- neem de pup mee uit naar een plekje zo dicht mogelijk bij uw huis. Dat voorkomt dat u later beschaamd moet staan kijken hoe uw hond midden op de stoep of in een winkelcentrum zijn behoefte doet
- neem hem mee uit meteen na het wakker worden
- meteen na het spelen
- 15-30minuten na een maaltijd (sommige pups moeten meteen na het eten uit!)
- minstens 6-8 keer per dag
- liefste iedere 1 of 2 uur
- geef de pup een beperkte ruimte om te spelen en te lopen
- houd vaste etenstijden aan en haal het eten weg na 10minuten
- houd de pup aan de lijn zolang hij nog niets gedaan heeft
- laat de pup niet spelen zolang hij niks gedaan heeft
- geef de pup 15-20minuten per keer
- laat de pup snuffelen waar hij wil
- blijf net zolang op de plaats die u tot uitlaat bestemd heeft totdat de pup zijn behoefte gedaan heeft. Houdt u rustig, drukke bewegingen of een opgewonden stem leiden de pup af.
- beloon de pup als hij zijn behoefte gedaan heeft
- nu mag hij spelen. En u gaat pas nu fijn een stuk met hem wandelen.
- geef een woord aan het doen van zijn behoefte als uit, plasje doen, pipi
- heb geduld
- straf nooit een ongelukje!! Niet door een boos woord, laat staan door pijn!

Let op: ga nooit meteen terug naar huis als de pup zijn behoefte gedaan heeft.. Dat geeft namelijk reden juist niets te doen om zo het uitje zo lang mogelijk te rekken.

- doet de pup niks binnen 5minuten op het aangewezen plekje, geen nood.. U neemt hem weer mee naar binnen maar u zult hem nu binnen 10minuten opnieuw naar buiten moeten brengen om ongelukjes te voorkomen. Hoe minder ongelukjes, hoe sneller het besef van wat de bedoeling is.

Succes
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heb je geen balkon waar hij het nu op zou kunnen doen?
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Hier pup van nu 8 weken die al zo goed als zindelijk is.
Na het spelen plassen, na het wakker worden plassen, en verder gewoon wat vaker naar buiten toe.
Voor het eten plassen, eten, slapen, is ie wakker, plassen.
Beatlegirl09
nieuw lid

Thnx we gaan het op die manier proberen..
Marfique
Actief
Mijn ras(sen): x Hollandse herder

Ongelezen bericht door Marfique »

Kesha is nu na 2,5 week al zo goed als zindelijk; in het begin gewoon na het slapen, spelen enzo buiten gezet; later als ze begon te snuffelen en drentelen steeds vragen "moet je plasje doen?", een paar keer opgepakt toen ze net binnen ging plassen en buiten verder laten plassen en heel goed belonen. In het begin moest ze soms meerdere keren per uur een miniplasje doen, nu worden de tussenpozen steeds groter; maar ze geeft het super goed aan en als ik nu opsta en vraag of ze een plasje moet doen, dan krijg ik nog eens een luide piep of blaf terug en gaan we meteen naar buiten (grasveldje naast t huis); daarna blijft ze vaak nog ff buiten spelen en meldt zich weer aan de deur als ze naar binnen wil :) ,andere keren blijft een van ons even spelen met haar buiten.
Beatlegirl09
nieuw lid

Onze man blijft een aparte als ik het zo hoor!
Plast, til m op en hij plast gewoon niet meer verder (als ik m buiten heb gezet.. geduldig wachten 5 min maar niets).

Maar of het zo moet zijn, nu net buiten ontlast! YAY! wat hadden we een feestje samen op het veldje :) Hij was er zelf helemaal van ondersteboven :)

Nu volhouden dat het zo zal blijven gaan!

Uiteindelijk komen we er wel! gaat gewoon iets langer duren bij meneer!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Uuuuhhmmm iets langer duren? Wanneer had je verwacht dat je pup zindelijk zou zijn dan? Beestje is 9 weken..... Je mag blij zijn als je met 20 weken een goed ritme hebt waarbij je kan uitbouwen hoor. :O:
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Narda was op 7 mnd zindelijk, maar hadden én geen gras, én zaten op 1 hoog.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De aanhouder wint, op 'n gegeven moment valt het kwartje wel. Hier 12 weken en zo goed als zindelijk. Ze geeft alleen nog niet aan dat ze naar buiten moet en dan gaat het wel eens mis. Of ze gaat 2 meter van de open deur af zitten plassen terwijl ze een andere keer hard naar buiten loopt naar haar speciale plekje. :U:
gyanty
Zeer actief

Inge O schreef:
gyanty schreef:Uuuuhhmmm iets langer duren? Wanneer had je verwacht dat je pup zindelijk zou zijn dan? Beestje is 9 weken..... Je mag blij zijn als je met 20 weken een goed ritme hebt waarbij je kan uitbouwen hoor. :O:
tja, dat krijg je natuurlijk als mensen gaan lopen pochen dat hun pup met 8 of 9 weken al 'zindelijk' is :ugh: . dat is hij natuurlijk nog niet en zelfs al zou dat wel waar zijn dan is het de megagrote uitzondering op de regel.

@ ts : geen zorgen, kan nog weken duren voor pupje het snapt én zijn spieren genoeg onder controle heeft en dat is dan perfect normaal :ok: .
:lol1: Inderdaad zoals tekst boven jou. (die pup is niet zindelijk. Als er met 12 weken geen ongelukjes meer gebeuren is het gewoon een hele goede oplettende baas en hebben baas en pup een ritme gevonden. Ik neem nog steeds aan dat je met pup van 12 weken in ieder geval 1 x per 1 a 2 uur buiten staat :U: ) Zoiets alsof een baby(mens) van 7 maanden al zindelijk kan zijn :denken:
Afbeelding
Romy_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Romy_ »

die van mij is nu ook vanaf 14 weken bij mij en je ziet duidelijk dat ze nerveus/onrustig wordt (rond snuffelen na het spelen/eten/slapen etc, als ik dan naar buiten ga moet ze altijd wel plassen/poepen en er zijn dus eigenlijk geen ongelukjes gebeurd en dus "zindelijk".. maar ik moet wel om de 1-2 uur naar buiten ;) 's nachts in de bench blijft het droog van 22:00-08:00 zoiets houdt ze het vol.

Weet iemand toevallig hoelang het gemiddeld duurt tot de 3-4x per dag uitlaat ritme geldt ?:P Niet dat ik het erg vind om zo vaak naar buiten te gaan met het zonnetje nu :D Maar ik hoop heeel stiekem dat het over een paar maanden wel al minder hoeft als het weer sneeuwt :P
chihuahuaatje 71
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chihuahua

Ongelezen bericht door chihuahuaatje 71 »

Beatlegirl09 schreef:Het probleem is dat zodra hij aanstalten maakt ik niet bijtijds buiten kan zijn (flat).
Maar als hij moet en we zijn buiten loop ik niet, hij rent heen en weer om een plek te zoeken maar kan deze niet vinden.. :(

Dat deed Gregor ook toen hij die leeftijd had.Dus ik herken het probleem heel goed.Ik heb ooit 3 kwartier met hem beneden op het veldje gestaan maar deed helemaal niks.Eenmaal binnen plaste hij op het laminaat.Heel frustrerend :boos: .Maar nu is hij zindelijk.Met 9 weken hebben ze totaal geen controle over hun blaas en sluitspieren.Dus de zindelijkheid komt wel.

Maar van die "opscheppers" die zeggen dat ze hem/haar in een week zindelijk hadden moet je je maar niet te zwaar aan tillen.Dat is alleen maar iemand de ogen uitsteken om te tonen hoe snel mijn hond zindelijk is.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

chihuahuaatje 71 schreef:
Beatlegirl09 schreef:Het probleem is dat zodra hij aanstalten maakt ik niet bijtijds buiten kan zijn (flat).

Dat deed Gregor ook toen hij die leeftijd had.Dus ik herken het probleem heel goed.Ik heb ooit 3 kwartier met hem beneden op het veldje gestaan maar deed helemaal niks.Eenmaal binnen plaste hij op het laminaat.Heel frustrerend :boos: .Maar nu is hij zindelijk.Met 9 weken hebben ze totaal geen controle over hun blaas en sluitspieren.Dus de zindelijkheid komt wel.

Maar van die "opscheppers" die zeggen dat ze hem/haar in een week zindelijk hadden moet je je maar niet te zwaar aan tillen.Dat is alleen maar iemand de ogen uitsteken om te tonen hoe snel mijn hond zindelijk is.
Nounou, dat is niet altijd zo. Ik heb 4 keer een pup gehad en allemaal waren ze op een andere leeftijd zindelijk.
Max heeft misschien 3 of 4 keer wat binnen gedaan en toen echt niet meer. Het kwartje viel gewoon snel bij dat superslimme hondje :pffff:
Jop was pas zindelijk met een maand of 6/7 en ik deed het echt op dezelfde manier.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

chihuahuaatje 71 schreef: Maar van die "opscheppers" die zeggen dat ze hem/haar in een week zindelijk hadden moet je je maar niet te zwaar aan tillen.Dat is alleen maar iemand de ogen uitsteken om te tonen hoe snel mijn hond zindelijk is.
Onzin, het bestaat wel hoor, mijn pup was met 10 weken totaal zindelijk, ik heb er ook een gehad die met tien maanden pas helemaal zindelijk was.
Net zoals met kleine kindjes, de een is heel snel met lopen en praten en de ander doet er veel langer over.
Gewoon na iedere maaltijd, als de pup wakker wordt en na het spelen naar buiten, buiten goed belonen als hij wat doet, binnen negeren. En verder een hond in een bench douwen om hem zindelijk te maken is natuurlijk van de pot gerukt :piew:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Luca was ook heel snel. Maar ik zat er dan ook echt bovenop. Na elke keer spelen, slapen en eten of drinken naar buiten. Csiva was trager. Die is pas sinds een maand betrouwbaar zindelijk. Ze heeft er dus zo'n 3 a 4 maanden over gedaan :)
Marfique
Actief
Mijn ras(sen): x Hollandse herder

Ongelezen bericht door Marfique »

Het ligt er ook maar aan wat je onder zindelijk verstaat; voor deze opschepper (wat kost t om gewoon beleefd te blijven???) is dat een hond die aangeeft dat ze aandrang voelt en vervolgens keurig wacht met haar behoefte doen tot we buiten op het gras zijn. Natuurlijk kan ik haar nog niet de hele dag alleen laten en dan verwachten dat ze het droog houdt! 's Nachts laten we haar 1 keer uit en verder blijft ze in de bench dan keurig droog van half 12 tot ca 4 u en daarna piept ze pas om half 7 ongeveer en wordt ze uitgelaten.
Anja
Zeer actief

Marfique schreef:Het ligt er ook maar aan wat je onder zindelijk verstaat; voor deze opschepper (wat kost t om gewoon beleefd te blijven???) is dat een hond die aangeeft dat ze aandrang voelt en vervolgens keurig wacht met haar behoefte doen tot we buiten op het gras zijn. Natuurlijk kan ik haar nog niet de hele dag alleen laten en dan verwachten dat ze het droog houdt! 's Nachts laten we haar 1 keer uit en verder blijft ze in de bench dan keurig droog van half 12 tot ca 4 u en daarna piept ze pas om half 7 ongeveer en wordt ze uitgelaten.
Nou ja, dat bedoel ik ook. Het feit dat Max niets meer in huis deed betekent natuurlijk niet dat hij echt zindelijk was en genoeg had aan 4x uitlaten op een dag.
Ik wandel zo'n 4 á 5 keer per dag met een pup en daarnaast zet ik ze ontelbare keren buiten. En dan maar juichen :cheer: als ze wat doen. En als het fout gaat en ze binnen plassen/poepen maak ik daar geen woord aan vuil.
Dat hou ik maanden zo vol, en daarna ga ik de tijden pas verruimen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Anja
Zeer actief

Inge O schreef:
Anja schreef:
Marfique schreef:Het ligt er ook maar aan wat je onder zindelijk verstaat; voor deze opschepper (wat kost t om gewoon beleefd te blijven???) is dat een hond die aangeeft dat ze aandrang voelt en vervolgens keurig wacht met haar behoefte doen tot we buiten op het gras zijn. Natuurlijk kan ik haar nog niet de hele dag alleen laten en dan verwachten dat ze het droog houdt! 's Nachts laten we haar 1 keer uit en verder blijft ze in de bench dan keurig droog van half 12 tot ca 4 u en daarna piept ze pas om half 7 ongeveer en wordt ze uitgelaten.
Nou ja, dat bedoel ik ook. Het feit dat Max niets meer in huis deed betekent natuurlijk niet dat hij echt zindelijk was en genoeg had aan 4x uitlaten op een dag.
en wat heeft iemand eraan wiens pup nog lang niet zindelijk is om van jullie te horen dat jullie pup het zo fantastisch deed?
Niks. Ik reageer op de reactie dat je een uitslover bent als je aangeeft dat je hond binnen een paar weken niet meer binnen plast en poept :19: En dat vind ik dus niet.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
gyanty
Zeer actief

Anja schreef:
Inge O schreef:
Anja schreef:
en wat heeft iemand eraan wiens pup nog lang niet zindelijk is om van jullie te horen dat jullie pup het zo fantastisch deed?
Niks. Ik reageer op de reactie dat je een uitslover bent als je aangeeft dat je hond binnen een paar weken niet meer binnen plast en poept :19: En dat vind ik dus niet.
Nee, nu verdraai je de zin. Het ging erom dat je hond binnen een paar weken zindelijk is! Niet meer in huis poepen of plassen staat niet gelijk aan zindelijk! Wel aan een baas die schijnbaar de tijd en inzicht heeft en het diertje inmiddels zo goed in de gaten heeft dat er geen ongelukken meer binnen gebeuren. Ja dat had ik ook met KAy :pffff: Binnen 1week :pffff: Maar nee zindelijk ws hij nog niet! :neenee: Ik stond zo wat elk half!!!!! uur buiten!

Laat Wikipedia (jaja niet wetenschappelijk) een prachtige definitie van zindelijkheid hebben:
Zindelijkheid, of zindelijk zijn is het in staat zijn de eigen natuurlijke behoeften te beheersen
Beheersen kunnen ze het nog niet he binnen die enkele weken. Kan anatomisch gewoon niet voor een maand of 6-9. En ja dan zullen exemplaren zijn die wel eens wat vroeger in ontwikkeling zitten, maar 3 maanden voor de vroegsten zou wel wonderlijk zijn (en hoe zit het ook alweer: 1 hondenjaar is 7 mensenjaren? dus bekijk het verschil, want 3 maanden lijkt in mensentermen natuurlijk niet zo veel)

Oke wat meer betrouwbare bronnen?
Woorden.org zegt volgende over zindelijkheid
als ze zelf kunnen bepalen wanneer ze plassen en poepen [/quote

Ook in de zorg (jgz, jeugd dus)geven ze aan dat je in de periode voor de zindelijkheid al heel goed je kind ook droog kan houden, maar dat er nog geen sprake is van zindelijkheid. (de definitie van de dsm schaal met betrekking tot zindelijkheid lijkt me iets te veel van het goede voor hier.....)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”