Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Diepe snee in poot
Moderator: moderatorteam
- casper
- Actief
Diepe snee in poot
Casper is vorige week donderdag op het strand in iets scherps gaan staan. Gevolg: in het achterste voetkussentje (wat niet direct op de grond rust) zit een flinke snee. De wond is goed schoon maar blijft open staan en wil nog niet echt genezen/ korst vormen. We hebben de DA gesproken, deze gaf aan dat we maar even moesten langskomen zodat hij ernaar kan kijken. Ook gaf hij aan dat hij wonden aan voetkussens in principe niet zal hechten. De kans dat hij dus gewoon zegt "weken in biotex, wond schoonhouden, bla,bla..." is groot en ik ben zo 50 euro armer voor een consult en een zalfje. Wat denken jullie? Nog even zelf dokteren of toch naar de DA?
Groetjes,
Ellen
Ellen
-
- Zeer actief
Als het vanaf vorige week is dan zal hij het nu toch niet meer hechten.
Als je gevoel zegt dat je moet gaan om het na te laten kijken dan moet je dat doen. Het is moeilijk beoordelen van achter het scherm wat je zal moeten doen.
Als je gevoel zegt dat je moet gaan om het na te laten kijken dan moet je dat doen. Het is moeilijk beoordelen van achter het scherm wat je zal moeten doen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Als het vorige week al gebeurd is kan hij sowieso niet meer hechten. Maar als het nou nog open is zou ik wel even langsgaan, gewoon voor de zekerheid, straks is het ontstoken of zit er nog iets in en dan ben je verder van huis.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik denk dat je even moet kijken of denkt er nog wat inzit. Want dat en als het aan de buitenkant wel heelt en binnenin niet, kan een zogenaamd steekkanaal geven. Hebben wij met Jari gehad en dat werd een heel langdurige kwestie. Moest weer opengemaakt worden en dat schijnt bij een voetzooltje best pijnlijk te zijn.
Mogelijke toegevoegde waarde zou een AB-kuurtje kunnen zijn als het tegen een ontsteking aanzit. Maar ik vermoed dat weken in Biotex of soda-water zeker geadviseerd wordt.
Mogelijke toegevoegde waarde zou een AB-kuurtje kunnen zijn als het tegen een ontsteking aanzit. Maar ik vermoed dat weken in Biotex of soda-water zeker geadviseerd wordt.

- mechelaar_fan
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
Wat is HAC Mechelaar_fan? ik ken het nietmechelaar_fan schreef:weken doe je beter in HAC-oplossing.
Een flesje HAC koop je bij de apotheek. ontsmetten nadien met iso-betadine.

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- casper
- Actief
Helaas kan ik geen foto plaatsen, dan zouden jullie "mee kunnen kijken".
De wond is wel diep maar staat echt open, alsof er zeg maar een stukje bijna vanaf is (topje), het ander stukje "hangt" er nog aan. Het is ook aan de achterkant en als hij loopt is er dus geen rechtstreekse druk op de wond. Door de druk schuin van onderen gaat de wond zeg maar open staan. Doordat de wond zo open staat kan ik er wel goed bij en voor zover ik kan bekijken zit er ook niets meer in de wond. Ik maak de wond na de wandelingen schoon door zijn poot te weken in bak water met beetje betadine shampoo (doen we bij de paarden ook en dat werkt altijd prima) De wond zelf ziet er dan ook prima uit en is niet ontstoken. Er wil alleen geen korstje op komen en het wil ook niet dicht (de wondranden willen niet naar elkaar toe)
Wat een verhaal zeg, maar hopelijk is het duidelijk
De wond is wel diep maar staat echt open, alsof er zeg maar een stukje bijna vanaf is (topje), het ander stukje "hangt" er nog aan. Het is ook aan de achterkant en als hij loopt is er dus geen rechtstreekse druk op de wond. Door de druk schuin van onderen gaat de wond zeg maar open staan. Doordat de wond zo open staat kan ik er wel goed bij en voor zover ik kan bekijken zit er ook niets meer in de wond. Ik maak de wond na de wandelingen schoon door zijn poot te weken in bak water met beetje betadine shampoo (doen we bij de paarden ook en dat werkt altijd prima) De wond zelf ziet er dan ook prima uit en is niet ontstoken. Er wil alleen geen korstje op komen en het wil ook niet dicht (de wondranden willen niet naar elkaar toe)
Wat een verhaal zeg, maar hopelijk is het duidelijk

Groetjes,
Ellen
Ellen
- cloris
- Zeer actief
Kan je hem niet beter even een sok of iets aandoen tijdens de wandelingen? zo kan er geen vuil inkomen en hoef je het niet constant schoon te maken, want alsmaar weken en schoonhouden zorgt er ook voor dat het niet dichtgaat natuurlijk..
Wij kregen voor Fangio toen een soort schoentje.
Wij kregen voor Fangio toen een soort schoentje.

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Toen Jari dat steekkanaal had, zat zijn poot in het verband (voorkomen van vuil in de wond en soort stootkussen). Tijdens de wandelingen kreeg hij een soort schoentje aan dat ze ook bij sledehonden gebruiken om te voorkomen dat het verband helemaal nat en vuil werd, want uiteraard moest en zou meneer bij voorkeur door het natte gras lopen
Dat de wondranden niet goed naar elkaar groeien kan het gevolg zijn van teveel belasten van de poot. Mogelijk dat je dus beter wat rustiger aan kan doen en de wond goed schoonhouden. En twijfel je, tja ga dan toch ff naar de d.a.

Dat de wondranden niet goed naar elkaar groeien kan het gevolg zijn van teveel belasten van de poot. Mogelijk dat je dus beter wat rustiger aan kan doen en de wond goed schoonhouden. En twijfel je, tja ga dan toch ff naar de d.a.

- casper
- Actief
We doen i.d.d. wel rustig aan met hem. Niet meer mee fietsen en joggen. Met de auto naar het park, daar wandelen en weer terug met de auto
Zo'n sok zal alleen weinig zin hebben omdat dit toch nat en vies zal worden. Dit dringt zo door de stof van de sok heen komt in de wond en dan wordt het ontstekingsgevaar alleen maar groter omdat de boel is afgedekt en gaat broeien. Maar gezien de reacties zal ik toch vanmiddag maar effies langs de DA hobbelen met Cas, eens kijken wat hij zegt.

Zo'n sok zal alleen weinig zin hebben omdat dit toch nat en vies zal worden. Dit dringt zo door de stof van de sok heen komt in de wond en dan wordt het ontstekingsgevaar alleen maar groter omdat de boel is afgedekt en gaat broeien. Maar gezien de reacties zal ik toch vanmiddag maar effies langs de DA hobbelen met Cas, eens kijken wat hij zegt.
Groetjes,
Ellen
Ellen
- mechelaar_fan
- Zeer actief
HAC is Hospital Antiseptic Concentrate, en is aangewezen voor de eerste reiniging van open, niet bloedende wondes, voor het reinigen van zweertjes, schimmelaandoeningen, wassen van incontinentie patiënten, reiniging van sanitair materiaal... Het wordt met liters gebruikt op de afdeling spoedgevallen.cloris schreef:Wat is HAC Mechelaar_fan? ik ken het nietmechelaar_fan schreef:weken doe je beter in HAC-oplossing.
De actieve stoffen zijn chloorhexidine en cetrimide. Cetrimide is een quaternaire ammoniumzeep en kan dus niet samen gebruikt worden met gewone zeep, of ether, ook bloed maakt het onwerkzaam.
In Nederland wordt een analoog product verkocht door een andere pharmaceutische firma onder de naam Hibicet.
- Xhrista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
===Ik denk dat dit niet bij ons zonder recept gehaald kan worden,staat bij de geneesmiddelen en ze zijn hier wat moeilijker als in belgie.mechelaar_fan schreef:In Nederland wordt een analoog product verkocht door een andere pharmaceutische firma onder de naam Hibicet.
Biotex werkt trouwens prima hoor als ontsmetter,al heel wat ontstekkingen bij honden en paarden er mee onder de duim gekregen.
Gr. Christa
- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
Dimple heeft weken met een stukkend teentje gelopen was gewoon een stukje van het voorste gedeelte van het teente weg.
Ik kreeg toen de tip van iemand idd weken met soda of biotex en Mesitranzalf erop smeren,dit heeft goed geholpen, met het na buiten gaan trok ik Dimple wel een schoentje aan.
Die zijn te koop in een dieren speciaalzaak.
Ik kreeg toen de tip van iemand idd weken met soda of biotex en Mesitranzalf erop smeren,dit heeft goed geholpen, met het na buiten gaan trok ik Dimple wel een schoentje aan.
Die zijn te koop in een dieren speciaalzaak.

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
- Ayra
- Actief
- Contacteer:
- cloris
- Zeer actief
Aha bedankt voor je uitleg, ik denk idd niet dat je dat zomaar kan halen hiermechelaar_fan schreef:HAC is Hospital Antiseptic Concentrate, en is aangewezen voor de eerste reiniging van open, niet bloedende wondes, voor het reinigen van zweertjes, schimmelaandoeningen, wassen van incontinentie patiënten, reiniging van sanitair materiaal... Het wordt met liters gebruikt op de afdeling spoedgevallen.cloris schreef:Wat is HAC Mechelaar_fan? ik ken het nietmechelaar_fan schreef:weken doe je beter in HAC-oplossing.
De actieve stoffen zijn chloorhexidine en cetrimide. Cetrimide is een quaternaire ammoniumzeep en kan dus niet samen gebruikt worden met gewone zeep, of ether, ook bloed maakt het onwerkzaam.
In Nederland wordt een analoog product verkocht door een andere pharmaceutische firma onder de naam Hibicet.

Meestal wordt idd zelfs door klinieken Biotex aangeraden, eerder nog dan Soda.

- cloris
- Zeer actief
Daarom zei ik ook, of iets dergelijks, een schoentje noem het maar op, ik denk dat het echt niet snel gaat broeien, het constante weken is schadelijker voor de genezing hoor.casper schreef: Zo'n sok zal alleen weinig zin hebben omdat dit toch nat en vies zal worden. Dit dringt zo door de stof van de sok heen komt in de wond en dan wordt het ontstekingsgevaar alleen maar groter omdat de boel is afgedekt en gaat broeien. Maar gezien de reacties zal ik toch vanmiddag maar effies langs de DA hobbelen met Cas, eens kijken wat hij zegt.

- casper
- Actief
- casper
- Actief
- casper
- Actief
Cas is net terug van de DA en is heeeeeeeeeeeeeeeeeeel errug zielig
DA heeft bekeken of er niets is achtergebleven in de wond (niet dus) en gezien de plaats en de vorm van de insnede heeft hij toch besloten om te hechten. Eerst de wond verder open gemaakt om het te laten doorbloeden/schoonbloeden, daarna onsmettingsspulletje erop en 4 krammen erin 8O ! De boel verder schoon gemaakt en in het verband gezet...
Cas is nu dus echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeel errug zielig
Na een dag of 4 - 5 mag het verband eraf, in de tussentijd even rustig aan blijven doen, dan moet het goed komen.
Blij dat we toch even langs zijn gegaan :p:

DA heeft bekeken of er niets is achtergebleven in de wond (niet dus) en gezien de plaats en de vorm van de insnede heeft hij toch besloten om te hechten. Eerst de wond verder open gemaakt om het te laten doorbloeden/schoonbloeden, daarna onsmettingsspulletje erop en 4 krammen erin 8O ! De boel verder schoon gemaakt en in het verband gezet...
Cas is nu dus echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeel errug zielig

Na een dag of 4 - 5 mag het verband eraf, in de tussentijd even rustig aan blijven doen, dan moet het goed komen.
Blij dat we toch even langs zijn gegaan :p:
Groetjes,
Ellen
Ellen
- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Jee Ellen dat hij het toch heeft gehecht zeg, dan moet het er behoorlijk uitgezien hebben 8O
Maar goed dat je het toch even heb na leten kijken dan.
Geef Casper maar een paar dikke knuffels voor het leed, wie weet knapt ie er van op.
Maar goed dat je het toch even heb na leten kijken dan.
Geef Casper maar een paar dikke knuffels voor het leed, wie weet knapt ie er van op.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- cloris
- Zeer actief
Dat moet idd behoorlijk geweest zijn, maar het heelt natuurlijk ook niet echt snel..
Heel veel beterschap voor het ventje
Heel veel beterschap voor het ventje

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
Inderdaad maar goed dat je langs bent gegaan, wens hem maar beterschap 
Ik heb ook eens op tv gezien zo'n voetkussentje helemaal open, dat genas erg langzaam en toen ging het weer beter, was de hond ontsnapt en heel erg gaan rennen zodat het weer open lag... was niet goed, want de kans was aanwezig dat het straks helemaal niet meer terug kon groeien 8O
Maar even voorzichtig doen dus

Ik heb ook eens op tv gezien zo'n voetkussentje helemaal open, dat genas erg langzaam en toen ging het weer beter, was de hond ontsnapt en heel erg gaan rennen zodat het weer open lag... was niet goed, want de kans was aanwezig dat het straks helemaal niet meer terug kon groeien 8O
Maar even voorzichtig doen dus

- Femia
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik lees het nu pas en ik ben blij dat je toch naar de DA bent gegaan.
Met dat soort dingen ben ik zelf liever altijd voorzichtig want hij moet zijn hele leven op zijn pootjes lopen. Liever een keer te veel dan te weinig.
Heel veel beterschap en geef het zielepootje (letterlijk en figuurlijk) maar een dikke knuffel.
Met dat soort dingen ben ik zelf liever altijd voorzichtig want hij moet zijn hele leven op zijn pootjes lopen. Liever een keer te veel dan te weinig.
Heel veel beterschap en geef het zielepootje (letterlijk en figuurlijk) maar een dikke knuffel.

- Ayra
- Actief
- Contacteer:
Achos, arm kereltje
ik hoop dat het snel geneest want het is echt een rotplek op de kussentjes!
Ontsmetten is goed, maar niet om elke dag te doen. Dan dood je ook de cellen / bacterien (dit weet ik niet precies hoor!!) die juist zorgen voor genezing. Op mijn vorige stage adres was er ook een keer een veulen in het draad geraakt en had zijn been tot het bot open. Dit werdt 3x per dag gespoeld en steeds ontsmet. Maar toen zijn ze toch maar met ontsmetten gestopt en toen genas het gelijk VEEL sneller

Ontsmetten is goed, maar niet om elke dag te doen. Dan dood je ook de cellen / bacterien (dit weet ik niet precies hoor!!) die juist zorgen voor genezing. Op mijn vorige stage adres was er ook een keer een veulen in het draad geraakt en had zijn been tot het bot open. Dit werdt 3x per dag gespoeld en steeds ontsmet. Maar toen zijn ze toch maar met ontsmetten gestopt en toen genas het gelijk VEEL sneller

Groetjes Jolanda
- casper
- Actief
Dank jullie wel !
Ik zal alle beterschapswensen en knuffels aan Cas, alias "Manke Nelis", doorgeven !
Het verband moet nog een dag of 3 blijven zitten zodat de boel goed beschermd is en kan hechten. Dan mogen vrijdag de 21e de hechtingen eruit en moet alles weer okay zijn. Voorlopig dus niet zwemmen, fietsen, joggen en ravotten... is 't Ãe nie blij mee! Hij heeft voor de eerste 4 dagen pijnstillers mee gekregen waar hij ook wat duf van word dus de eerste dagen zal het geen probleem zijn om hem rustig te houden. De week die daarop zal volgen wordt denk ik lastiger...
Ik zal alle beterschapswensen en knuffels aan Cas, alias "Manke Nelis", doorgeven !
Het verband moet nog een dag of 3 blijven zitten zodat de boel goed beschermd is en kan hechten. Dan mogen vrijdag de 21e de hechtingen eruit en moet alles weer okay zijn. Voorlopig dus niet zwemmen, fietsen, joggen en ravotten... is 't Ãe nie blij mee! Hij heeft voor de eerste 4 dagen pijnstillers mee gekregen waar hij ook wat duf van word dus de eerste dagen zal het geen probleem zijn om hem rustig te houden. De week die daarop zal volgen wordt denk ik lastiger...
Groetjes,
Ellen
Ellen