Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hotspot?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Hotspot?

Ongelezen bericht door Irisz »

Luna heeft op haar achterhand sinds vanmorgen een bult zitten, een soort grote muggenbult lijkt het.
Net wilde ik het beter bekijken en zat er vocht op en omheen en de haren waren aan elkaar geplakt op deze plek.
Ik probeerde met mijn vingers de haren uit elkaar te halen en ze vielen er gewoon uit. Er zitten ook een soort gelige korstjes in de vacht en op de huid.
Voor de mensen die ooit een hond met hotspot hebben gehad, klinkt dit bekend?
En zo ja, moet ik hier direct mee naar de DA?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hotspot?

Ongelezen bericht door nathalie »

Ja en nee.

Mijn da adviseerd altijd schoon te maken in het beginstadium met betadinescrub. Alleen als het echt een etterende plek dreigt te worden naar de da.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:Ja en nee.

Mijn da adviseerd altijd schoon te maken in het beginstadium met betadinescrub. Alleen als het echt een etterende plek dreigt te worden naar de da.
Ik heb voor de zekerheid even contact gehad met de dienstdoende arts en die zei schoonmaken met gekookt (en afgekoeld) water en zorgen dat ze er niet aan zit. Desnoods even een T-shirt aan.
Goed in de gaten houden en wordt het erger, kan ik vanmiddag alsnog even langs komen.
Misschien een fabeltje, maar ik dacht altijd dat hotspots vooral bij langharige honden voor kwamen. Klopt dat? Om het daar meer 'broeit' op de huid?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Volgens mij vind je hotspots vaker op plekken met meer haar omdat daar de vlooien graag bivakkeren, lekker warm en beschut. Ook kan het daar soms wat meer jeuken gewoon door broei. Volgens mij ontstaan ze omdat ze er steeds aan blijven likken. Ik vind dierenartsen altijd wel erg grondig met hotspots, ze kunnen snel verergeren, dat is waar, maar met goeie zorg, kun je ze gewoon zelf behandelen. Ik heb nog een flesje hydrocortiderm staan voor als ze erg snotterig zijn, anders hou ik het goed schoon en zorg dat ze er niet verder aan likken. Wel goed poetsen, sommige korstjes koeken aan maar moeten er wel af. En dan met gekookt water idd. Ik heb ook een keer zeepvrije wasgel gebruikt om het schoon te maken.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

M'n vorige hond was ook een korthaar, maar heeft het toch een aantal keren gehad.
Het stinkt onzettend, die lucht vergeet je niet snel.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Irisz schreef: Misschien een fabeltje, maar ik dacht altijd dat hotspots vooral bij langharige honden voor kwamen. Klopt dat? Om het daar meer 'broeit' op de huid?
Dat is inderdaad een fabeltje. Ik heb veel Rottweilers gezien die het hadden, en Bullmastiffs. En dan bij voorkeur plekken op de wangen.
Tot zover broei ;-)

Kijk je hond iig na op vlooien en loer eens in de oren (oormijt).
Geen oormijt, geen vlooien, geen tekenbeten.
Enige wat me opviel is dat ze afgelopen week wat schilfertjes in haar vacht had. Geen idee of daar een connectie mee is.
Als het door een oormijt/oorinfectie komt, zag je de plekken ook op de kop dacht ik?

Heb overigens niet het idee dat het erger wordt (sinds vanochtend). Geen idee hoe snel dat normaal verandert.
Het is wel elke keer weer vochtig. Blijf het drogen en af en toe met afgekookt water schoonmaken. Verder blijft ze er zelf vrij aardig af, dus valt me niet tegen.
Maar of het zo vanzelf weg gaat?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Irisz schreef:
Nanna schreef:
Irisz schreef: Misschien een fabeltje, maar ik dacht altijd dat hotspots vooral bij langharige honden voor kwamen. Klopt dat? Om het daar meer 'broeit' op de huid?
Dat is inderdaad een fabeltje. Ik heb veel Rottweilers gezien die het hadden, en Bullmastiffs. En dan bij voorkeur plekken op de wangen.
Tot zover broei ;-)

Kijk je hond iig na op vlooien en loer eens in de oren (oormijt).
Geen oormijt, geen vlooien, geen tekenbeten.
Enige wat me opviel is dat ze afgelopen week wat schilfertjes in haar vacht had. Geen idee of daar een connectie mee is.
Als het door een oormijt/oorinfectie komt, zag je de plekken ook op de kop dacht ik?

Heb overigens niet het idee dat het erger wordt (sinds vanochtend). Geen idee hoe snel dat normaal verandert.
Het is wel elke keer weer vochtig. Blijf het drogen en af en toe met afgekookt water schoonmaken. Verder blijft ze er zelf vrij aardig af, dus valt me niet tegen.
Maar of het zo vanzelf weg gaat?
Met een beetje geluk wel, je mag het gerust wassen met iets ontsmettends, als badedas, biotex, betadine. En na het wassen mag er ook iets op als honingzalf, calendula, groene leem, etc. Als Luna er dan ook nog braaf vanaf blijft, kan het prima zo overgaan.
Die oormijt van Nanna vind ik ook wel bijzonder bij een plek op de kont :tongue:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Irisz schreef:
nathalie schreef:Ja en nee.

Ik heb voor de zekerheid even contact gehad met de dienstdoende arts en die zei schoonmaken met gekookt (en afgekoeld) water en zorgen dat ze er niet aan zit. Desnoods even een T-shirt aan.
Goed in de gaten houden en wordt het erger, kan ik vanmiddag alsnog even langs komen.
Misschien een fabeltje, maar ik dacht altijd dat hotspots vooral bij langharige honden voor kwamen. Klopt dat? Om het daar meer 'broeit' op de huid?
Volgens mij een fabeltje. Het is meer dat het op warme plekken zit en het wordt doordat wondherstel jeukt door de hond zelf veroorzaakt en in stand gehouden. Ze gaan er steeds krabben of bijten waardoor het steeds open blijft en de korst week is. Gaat weer iets herstellen, daardoor weer krabben of bijten wat het weer open maakt en groter. Enz.

Bij ons had Tagor er af en toe last van. Oorzaak? Geen idee! Wat we deden was haren heel kort wegknippen op de plek waar hij last had. Goed schoonmaken en insmeren met hydrocortidermzalf (zijn ook nog wel andere middeltjes, maar dit hielp bij hem). Daarna zorgen dat hij er vanaf bleef.
Genas dan vrij vlot met 1 of 2x per dag insmeren.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Maar we gaan nu uit van een hotspot bij de hond van TS terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.
Dat is waar. Ik twijfel zelf ook nog.
Vandaag 2x schoongemaakt met water en 1x met kamillethee. Ziet er verder heel rustig uit. Pus en plakzooi is weg en niet meer terug gekomen.
Nu alleen nog een bult, roze/rode huid en het wordt telkens opnieuw vochtig. Lijkt op een soort vochtig eczeem.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Fizgig
Zeer actief

Nou, dat klinkt wel erg naar een hotspot hoor, ik heb dezelfde ervaring ermee. Het is nog niet genezen dus dan blijft het nog vochtig, dat is de strijd die de huid aangaat met bacteriën en allergenen, volgens mij. Ik heb ook wel eens de tip gelezen hier om er een papje op te doen van maïzena of aardappelzetmeel. Dat droogt het uit. Of zinkzalf, dan droogt het ook wat uit. En als het droog wordt, geneest het vrij snel, is mijn ervaring. Alleen als het nat blijft of Bruno blijft toch likken, gebruik ik de hydrocortiderm. Dan is de jeuk meteen weg.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Àls het een hotspot is, haren wegknippen. Niet scheren want de aangroeiende haren veroorzaken weer jeuk.
Ik maakte de plek dan schoon met betadine scrub, daarna hydrocortiderm of vetramil.
Kan de hond bij de plek komen om te likken; meteen een uurtje aangelijnd gaan wandelen. :wink:
Zo deed ik het bij Bob, mijn vorige lab.
Nick heeft er nog nooit eentje gehad. *klopt af* :D
Sterkte!
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Nou, dat klinkt wel erg naar een hotspot hoor, ik heb dezelfde ervaring ermee. Het is nog niet genezen dus dan blijft het nog vochtig, dat is de strijd die de huid aangaat met bacteriën en allergenen, volgens mij. Ik heb ook wel eens de tip gelezen hier om er een papje op te doen van maïzena of aardappelzetmeel. Dat droogt het uit. Of zinkzalf, dan droogt het ook wat uit. En als het droog wordt, geneest het vrij snel, is mijn ervaring. Alleen als het nat blijft of Bruno blijft toch likken, gebruik ik de hydrocortiderm. Dan is de jeuk meteen weg.
Tip van de dierenarts, hoe bizar het ook klinkt, was fohnen. :wink: Niet heet natuurlijk.
Het werkt wel en Luna vindt het heerlijk, haha.
Hoewel het opzich helpt, komt het vocht wel weer terug na een tijdje.
Likken doet ze weinig gelukkig. Hoop dat het zich zo oplost.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Fizgig
Zeer actief

Huh, föhnen? Nou ja! Het droogt er wel door uit natuurlijk maar het wordt er ook warmer door, wat de bacteriegroei weer goed kan doen dus ik weet niet of ik dat zelf zou doen eigenlijk. Maar goed, misschien helpt het wel hoor, alleen nooit van gehoord.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Fizgig schreef:Huh, föhnen? Nou ja! Het droogt er wel door uit natuurlijk maar het wordt er ook warmer door, wat de bacteriegroei weer goed kan doen dus ik weet niet of ik dat zelf zou doen eigenlijk. Maar goed, misschien helpt het wel hoor, alleen nooit van gehoord.
Ik heb een föhn met standje koud en warm en ik föhn dus koud. Eerst schoongemaakt met kamillethee, afgedroogd met een doekje en daarna de föhn erop. Het droogt wel meteen op. Maar gewoon afdrogen zal ook prima zijn hoor. Theorie van de DA was dat je de plek zo min mogelijk moet aanraken en daarom droog blazen beter was dan droog deppen/wrijven.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Wassen/spoelen met Bio-Tex
en daarna goed afspoelen

Wel goed in de gaten blijven houden en biotex wasje herhalen
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Morgen naar de DA en ook de schilfers laten zien. :ok:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag ziet het er nog steeds hetzelfde uit als gisteren. Niet erger, niet beter.
Nog steeds een bult(je), rood/rozige huid en af en toe wat vochtig.
Verder lijkt ze er totaal geen last van te hebben en komt ze er niet aan.
Ik twijfel nog steeds of het een hotspot is of niet. Evt. vanmiddag even DA bellen om te overleggen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Post eens een foto van de plek?

Een hotspot geneest niet zo snel, dus dat je nog geen verandering ziet is logisch. Sterker nog, een hotspot kan zich ook nog uitbreiden ook.

Zelf knipte ik de haren ruim rond de plek weg, ontsmette de plek met Betadine en bepoederde de plek dan ruim met Dutimonpoeder (bij de Apotheek of drogist te koop). Dutimon droogt de plek uit én ontsmet de plek gelijk, zodat het in mij ogen sneller genas.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Heb even gauw een poging gedaan voordat ik naar het werk ga, maar het is niet heel duidelijk.

Hier kun je zien waar de plek zit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat geeft dus zo'n soort hobbel
Afbeelding
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Dat lijkt me erg klein voor een hotspot, ik zou eerder denken aan een ontstoken talgklier.
Of gewoon eens even niets aan doen of een keer die Dutimonpoeder erop. Ik vind dat ook prettig spul. Het laat de plek goed droog worden.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Het is denk ik geen hotspot, die zien er toch anders uit en die geur vergeet je ook nooit. Een ontstoken talgklier zou kunnen, verder heb ik geen idee wat het nog meer zou kunnen zijn.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:Het is denk ik geen hotspot, die zien er toch anders uit en die geur vergeet je ook nooit. Een ontstoken talgklier zou kunnen, verder heb ik geen idee wat het nog meer zou kunnen zijn.
Ik denk dat het vachtmijt is.
Zie hierboven mijn opmerking over de roosachtige schilfertjes die ze sinds een week heeft.
Bij informatie op internet staat dat bij vachtmeid ook roodachtige bulten voor kunnen komen.
Hoe dan ook, we gaan het even laten nakijken. Als het vachtmijt is, gaat het niet vanzelf weer weg.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

En inmiddels is de plek achter weer open gegaan en ziet het er een stuk minder fijn uit. :ugh:
Dus met een beetje pech vachtmijt én een hotspot.
Zo richting DA.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Ben benieuwd wat de DA ervan zei?
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren bij de DA geweest. De plek achter op haar rug is geen hotspot, maar een bijtplek.
Ze had overvolle anaalklieren en is vermoedelijk uit frustratie gaan happen. :ugh: Mag er nu honingzalf op doen en hoop dat het daarmee snel weg is. Het ziet er weer vrij netjes uit.
De schilfertjes is vermoedelijk vachtmijt. DA heeft monstertjes genomen en onderzocht, geen mijt gevonden. Dus geen echte diagnose.
Maar omdat Focus en Xavi dezelfde schilfertjes hebben, gaan we even uit van een vachtmijt en heb ik ze alle drie preventief behandeld.
Hopelijk daarmee jeuk en schilfertjes weg.

Tot zover de hotspot. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”