Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond kan niet zwemmen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

patpetje
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Hond kan niet zwemmen.

Ongelezen bericht door patpetje »

Tosca(Mechelse herder) kan niet zwemmen,ik heb het geprobeerd met een balletje ze wil wel het water in maar als ze niet meer kan staan doet ze niets meer en zinkt als een baksteen.
Gelukkig had ze een lange lijn om dus kon ik haar weer naar de kant trekken.
Ze is verder niet bang voor water maar zwemt gewoon niet.
Ik dacht dat alle honden wel konden zwemmen.
Laatst gewijzigd door patpetje op 08 jun 2013 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Hond kan niet zwemmen.

Ongelezen bericht door flaneloba »

Ik denk dat BIJNA alle honden wel kunnen zwemmen, de vraag is of ze het ook allemaal wel willen :wink:
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ze moeten het ook vaak leren. Vaak liggen ze aan de voorkant te hoog in het water waardor ze niet vooruit komen en gaan zinken.
Soms helpt het dan om ze bijv een apporteerblok te laten dragen, dat maakt de voorkant wat zwaarder waardoor ze beter in het water komen te liggen en echt kunnen zwemmen...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Of mee gaan het water in, misschien wil de hond dan wel.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik denk dat ze zeker kan zwemmen maar dat ze dat niet weet/snapt. En misschien omdat ze het eng vindt, dat ze haar poten niet gebruikt. Wel gek want meestal gaan ze door het enge/schrikken juist spartelen en merken ze vanzelf dat ze kunnen zwemmen. Shelly wil ook alleen poelebaden, dus alleen waar haar pootjes nog de grond raken. Ik vind het best, we gaan nog wel eens kijken of ze verder wil maar dan ga ik mee het water in. Misschien moet je dat proberen, mee het water in?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Mijn hond kon ook niet zwemmen en heeft dat geleerd tijdens een workshop waterwerk. Wat hun deden is de hond in het water tillen ver genoeg dat hij niet meer kan staan. Dan ondersteun je zijn achterhand, de hond gaat nu automatisch een zwem bewegingen maken. Als de hond in een cadans komt dan even los laten om te kijken hoe het gaat. Je ziet dan dat de hond heel even goed zwemt, maar snel weer in zn voorhand te hoog houdt. Op dat moment hou je zijn achterhand weer omhoog en laat pas weer los als hij de juiste zwem beweging maakt. je zal zien dat de hond steeds langer door kan zwemmen, dus veel oefenen met de hond ;)
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Bedankt voor de tip, Lizzie, dat ga ik ook proberen met Shelly op die manier. Ze hebben natuurlijk de spieren die je nodig hebt bij zwemmen nog niet goed ontwikkeld, en je moet de slag even te pakken krijgen natuurlijk. Ik vroeg me af, misschien een stomme vraag hoor, maar heb je geen zwembanden voor honden, voor om de romp/buik ofzo? Wij hadden als kind van die kurken dingen om je buik heen, om te helpen met beginnen met zwemmen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het is een absoluut misverstand dat elke hond kan zwemmen!
Er verdrinken voldoende honden om het tegendeel te bewijzen.

Mijn honden gaan desgewenst te water maar nooit verder dan hun buik. Ooit heb ik ze meegenomen naar een einde-seizoen-zwemdag-met-hond... ja, ze zwemmen... maar ze worden zwaar en zinken als het misgaat.

En, dan heb je nog dehonden die er beslist de lol niet van inzien en derhalve gewoon niet willen zwemmen.

Hoewel ik snap dat het leuk is als een hond kan en wil zwemmen lijkt me niet dat je een hond moet dwingen om te water te gaan of te zwemmen...

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Okee, Suzanne.
Honden met een normale bouw en een normale vacht kunnen over het algemeen gewoon zwemmen.
Verder ga ik mee met Lizzie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Fizgig schreef:Bedankt voor de tip, Lizzie, dat ga ik ook proberen met Shelly op die manier. Ze hebben natuurlijk de spieren die je nodig hebt bij zwemmen nog niet goed ontwikkeld, en je moet de slag even te pakken krijgen natuurlijk. Ik vroeg me af, misschien een stomme vraag hoor, maar heb je geen zwembanden voor honden, voor om de romp/buik ofzo? Wij hadden als kind van die kurken dingen om je buik heen, om te helpen met beginnen met zwemmen.

die zullen er denk ik niet zijn, wel heb je van die reddingsvesten voor honden
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

bellabeest schreef:
Fizgig schreef:Bedankt voor de tip, Lizzie, dat ga ik ook proberen met Shelly op die manier. Ze hebben natuurlijk de spieren die je nodig hebt bij zwemmen nog niet goed ontwikkeld, en je moet de slag even te pakken krijgen natuurlijk. Ik vroeg me af, misschien een stomme vraag hoor, maar heb je geen zwembanden voor honden, voor om de romp/buik ofzo? Wij hadden als kind van die kurken dingen om je buik heen, om te helpen met beginnen met zwemmen.

Mm, die heb ik wel eens gezien maar die zijn wel erg duur. Shelly houdt niet echt van pakjes aantrekken, een tuig vindt ze al vervelend. Maar ik kan er naar kijken inderdaad, misschien hebben ze ergens opruiming omdat het zomer is. Als ik zo'n dure koop en ze vertikt het om erin te zwemmen, is het wel een dure grap natuurlijk. Ik heb een jasje voor haar, voor als het erg hard regent, maar als ik die aan doe bij haar, staat ze altijd erg sneu te kijken, haha.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

waarom moet ze dat aan dan fizgig?

ik voel mij een slechte baas haha, pom is er vanmorgen gewoon ingelopen en zwom zo weg.. ik heb me niet eens bedacht dat ze kon zinken :D
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Zelfs Dumas kan gewoon zwemmen en die heeft geen normale vacht ;)
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Wij zijn met Figo van kleins af aan vaak naar het Erkemeder ( = honden ) strand geweest. Hij ging geheel vrijiwillig het water in, maar zwemmen doet hij nog steeds niet echt.
Het water is daar natuurlijk niet gelijk diep. Dus is het aan hem hoe ver hij gaat. Dat is niet heel ver.
Hij kangaroet meestel door het water.

Maar als we in het bos lopen, jumpt hij ook in het water daar. En daar moet hij toch echt zwemmen.
Als een hond wel het water in wilt, maar zich niet weet te redden zou ik denk ik ook meegaan en ondersteunen, even op weg helpen.
Als hij/zij niet wilt, dan niet.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Mijn hond is geen goede zwemmer, maar ze kan het inmiddels wel. Ik ben gewoon mee gegaan het water in, want ze had heel erg de neiging om haar kont te laten zakken waardoor ze in paniek raakte. Ik zwom er dan naast, liet haar al het werk doen, maar ik hield een arm onder haar buik zodat ze recht bleef. Ze had het heel snel door!
De hond van mijn ouders zwom ook niet, verstijfde als het ware zodra de grond onder haar poten verdween. Bij haar was het voldoende om haar aan de zijkanten van haar nek vast te pakken en heel rustig mee te trekken. Toen gingen die poten vanzelf meedoen en voila, ze zwom!
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Kells schreef:
Fizgig schreef:
bellabeest schreef:

Mm, die heb ik wel eens gezien maar die zijn wel erg duur. Shelly houdt niet echt van pakjes aantrekken, een tuig vindt ze al vervelend. Maar ik kan er naar kijken inderdaad, misschien hebben ze ergens opruiming omdat het zomer is. Als ik zo'n dure koop en ze vertikt het om erin te zwemmen, is het wel een dure grap natuurlijk. Ik heb een jasje voor haar, voor als het erg hard regent, maar als ik die aan doe bij haar, staat ze altijd erg sneu te kijken, haha.
Toevallig heb ik er eentje liggen. Geschikt voor honden tot 30 kilo. Doe een serieus bod en hij is voor jou.
Dankjewel voor het aanbod maar ik ga het eerst zonder proberen. Als dat niet lukt, wil ik wel een bod doen. Ik denk dat het zou kunnen helpen als ze merkt dat ze blijft drijven als ze niet peddelt eventjes. Ze is nogal een paniekvogel met water, ik ben al heel blij dat ze nu poedelt. Ik ben er nu achter dat ze denkt dat er 'iets' in het water zit, ze blijft staren naar de diepte namelijk, zucht. Misschien denkt ze dat vissen bijten, haha. Maar ik ben nog nooit zelf meegegaan het water in dus eerst maar eens kijken wat er dan gebeurt. Het water is nog een beetje koud nu alleen! Het is alleen lastig uit te kienen hier, in het Jagersveld heb je zo weer blauwalg met warm weer.
Dragan2013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cane Corso en franse bulldog

Ongelezen bericht door Dragan2013 »

Mijn cane corso houdt van zwemmen maar afgelopen keer leek het toch even mis te gaan.

Hij kwam een stok terug brengen, leek water in z'n oor te krijgen en zakt in 1x koppie onder. We hebben niet afgewacht en mijn vriend is direct het water in gesprongen.

Iemand dit meegemaakt en zo ja, wat deed jij toen?
Groetjes Claudia en een poot van Dragan & Raisa

Afbeelding
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

patpetje schreef:Tosca(Mechelse herder) kan niet zwemmen,ik heb het geprobeerd met een balletje ze wil wel het water in maar als ze niet meer kan staan doet ze niets meer en zinkt als een baksteen.
Mee het water ingaan, hand onder haar buik houden zodat ze leert balans te krijgen :wink:
Ze moet gewoon even leren dat je horizontaal zwemt en niet verticaal :mrgreen:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

De retriever van mijn ouders was zo'n standje van verticaal zwemmen, veel geluid, veel spattend water maar vooruit kwam die niet. Uiteindelijk met wat warmer water er zelf in gegaan en hem een handje geholpen.
Laicka heeft op een heel speelse manier leren zwemmen, ik het water in, roepen en dan steeds een stukje verder. Uiteindelijk gezellig samen gezwommen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Mijn niet apporterende banghaas bleef ook altijd aan de rand, daar waar ze nog grond onder haar pootjes had. Tot ik een keer een wel erg interessante en vooral grote stok had. Ze wilde wel, maar durfde niet. Toen heb ik gewoon heel lang gewacht en uiteindelijk heeft ze m opgehaald. Nu wordt ze gek als ze water ziet :-D maar zwemmen zonder stok doet ze nog steeds niet. Das zeker te nutteloos, haha.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

~Suzanne~ schreef:Het is een absoluut misverstand dat elke hond kan zwemmen!
Er verdrinken voldoende honden om het tegendeel te bewijzen.
Klopt helemaal.

Bij het waterwerken wordt er bij alle honden die voor het eerst eerst gekeken of ze kunnen zwemmen. Kunnen ze niet zwemmen, dan krijgen ze daarin "les" totdat ze het wel kunnen. Duurt nooit heel lang, binnen een minuut of 5 hebben de meeste honden het wel door. Zelfs Newfoundlanderpups krijgen zwemles, want het is echt een fabeltje dat elke hond kan zwemmen. Met wat hulp wel, maar uit zichzelf niet altijd dus. Vaak spartelen ze teveel met de voorpoten en gebruiken ze de achterpoten niet bij het zwemmen, dat moet een hond dan echt leren.
WhiskyBeagle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beagle, Amerikaans Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door WhiskyBeagle »

Mijn Amerikaanse Cocker Spaniel zwemt ook niet. Of toch niet helemaal.
Hij is gek op water, maar hij vergeet dan dat hij niet kan zwemmen.
A. Cocker S. is van oorsprong een jachthond voor op waterwild.
Telkens hij water ziet moet en zal hij er inspringen.
Met wat geluk is het water niet te diep, en huppelt hij vrolijk wat rond.
Maar ik heb hem al dikwijls uit het water mogen vissen!
Hij heeft een erg dikke lange vacht. Een paar seconden blijft hij drijven door al de lucht in zijn vacht, maar daarna wordt hij erg zwaar en zinkt zo naar beneden.
Bachus (American Cocker Spaniël, reu, 8j) & Whisky (Beagle, reu, 1j)
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli is gek op water, maar zwemt ook niet echt. Ze is nooit los of alleen in het water of het moet om een ondiepe sloot gaan.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Loek schreef:
patpetje schreef:Tosca(Mechelse herder) kan niet zwemmen,ik heb het geprobeerd met een balletje ze wil wel het water in maar als ze niet meer kan staan doet ze niets meer en zinkt als een baksteen.
Mee het water ingaan, hand onder haar buik houden zodat ze leert balans te krijgen :wink:

:ok:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Loek schreef:

:mrgreen: Kom je dat Niko even vertellen?
Hij zwemt graag en veel, maar je zeikt je haast in je broek, zo stom ziet het er uit.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik hoor hier veel: "Als hij niet wil, dan maar niet" maar ik zou daar voor mijn eigen hond echt geen genoegen mee nemen.
Een hond hoeft van mij niet met een zonnige dag persé het water in, maar ik vind het wel heel belangrijk dat een hond zich een paar minuten kan redden, wanneer hij het water in valt. Ik heb het al uitgetest toen ze heel jong was, of ze zwemmen kon. Als dat niet zo was geweest, zou ik er ook mee aan het werk zijn gegaan.

Ik ben een botenmeisje en Mayke parttime scheepshond. Tijdens de vaart draagt ze een zwemvest of is binnen opgesloten. Maar vorige week bijvoorbeeld - ze probeerde in al haar onhandigheid in de haven van het ene charterschip naar het andere te springen, gleed uit, viel bijna twee meter naar beneden en ik had pas door dat mijn hondje over boord was, toen ik de gasten van het naastgelegen schip hoorden roepen.

Het kostte me een nat pak want ik wist even niets anders te doen dan zelf ook over boord springen :hmmm: Maar het kostte niet het leven van mijn pup.
Afbeelding
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Bo wil het niet, maar kan het wel.
Paar keer erin gevallen vanaf steigertje en zwemt dan gewoon naar de kant. Vind ze niet leuk ;) maar ze kan het dus wel. Zij het niet uit vrije wil.
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Fizgig
Zeer actief

Nou, ik wil het Shelly wel leren, ik vind dat ze een keer moet ervaren dat ze zichzelf drijvende kan houden. Dat weten honden niet uit zichzelf, ook al zien ze andere honden zwemmen. Wie weet is ze wel een waterratje namelijk en dan mist ze een boel plezier door een beetje zenuwen. Dus ik ga het haar leren en als ze dan uit zichzelf nog niet wil zwemmen, ik ga haar niet dwingen natuurlijk. Maar je moet het een keer beleefd hebben natuurlijk om te weten dat het leuk kan zijn.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Dee schreef:Als een hond wel het water in wilt, maar zich niet weet te redden zou ik denk ik ook meegaan en ondersteunen, even op weg helpen.
Als hij/zij niet wilt, dan niet.
Dit dus. Maar makkelijk praten met een Golden.

Tagor had destijds een setje nodig en zwom daarna graag zolang Jari hem niet lastig viel (die sprong of klom af en toe op hem). Jari keek de kunst af van Tagor en zwom ook lekker. En ook Finn ging vrij vlot te water. Die rende Tagor achterna het water en kon met 11 weken oud al redelijk zwemmen. Doet ie nu nog en graag. Als je hem zijn gang laat gaan sta je aan de kant wortel te schieten omdat meneer een kwartier of langer baantjes trekt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fizgig schreef:Nou, ik wil het Shelly wel leren, ik vind dat ze een keer moet ervaren dat ze zichzelf drijvende kan houden. Dat weten honden niet uit zichzelf, ook al zien ze andere honden zwemmen. Wie weet is ze wel een waterratje namelijk en dan mist ze een boel plezier door een beetje zenuwen. Dus ik ga het haar leren en als ze dan uit zichzelf nog niet wil zwemmen, ik ga haar niet dwingen natuurlijk. Maar je moet het een keer beleefd hebben natuurlijk om te weten dat het leuk kan zijn.

:ok:
Niko durfde niet eens in een flinke plas te stappen.
En nadat hij over kroos dacht te kunnen lopen, had hij het even helemaal gehad met water :LOL:
Maar door samen te zwemmen heeft hij er toch veel lol in gekregen.
Vind het ook fijn dat ze ook met erg warm weer gewoon mee naar het strand kunnen en daar lekker rond plonzen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”