Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flame (11) had een BMO

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Flame (11) had een BMO

Ongelezen bericht door flaneloba »

Zaterdag was Flame wat vies aan haar achterkant en aangezien ze lekker slecht luisterde was voor onze de conclusie "die zal wel loops zijn" snel gemaakt. Het was ook echt wat rood en rook niet, dus niets aan de hand zou je zeggen.

Maandagavond wilde Flame niet eten, en ik kan jullie zeggen, dat is zeeeeeer afwijkend. Haar brokken liet ze compleet staan, en toen we wat natvoer probeerden nam ze twee happen en daarna liep ze de keuken weer uit. Wij dacht dat ze wat misselijk zou zijn, dan kan gebeuren toch? We zijn naar bed gegaan en schijnbaar is Flame de hele nacht best ziek geweest. We hebben niets gehoord (meestal als er iets is laat ze dat echt wel weten) maar toen ik 's ochtends beneden kwam had ze haar urine in huis laten lopen en haar mand onder gespuugd. Opvallend was al wel dat ik haar toen meteen in de tuin heb gedaan en ze weer direct ging plassen.

Ik moest aan het werk dus heb mijn vriend uit bed geroepen. Die moest aan het eind van de ochtend ook voor 2 uurtjes weg en toen hij om kwart over 1 terug kwam gaf Flame alweer aan dat ze eruit wilde maar tijdens het lopen liep het er al drupsgewijs uit. Toen gingen natuurlijk alle alarmbellen rinkelen en een kwartier later zat hij bij de dierenarts. In eerste instantie werd gedacht aan blaasontsteking, maar bij de echo bleek dat de baarmoeder er zeer afwijkend uit zag.

De dierenarts moest eerst spreekuur draaien maar mijn vriend is tijdens het spreekuur in de tuin van de dierenarts aan het wachten geweest zodat Flame na het spreekuur direct onder het mes kon.
Hier is wel te zien dat Flame zich echt niet lekker voelt:
Afbeelding

Uiteindelijk is ze iets na half 4 geopereerd en om kwart voor 5 werden we gebeld dat ze net haar "wakker word" spuit had gehad en dat we wel naar de praktijk mochten komen. Helaas was hier te merken dat Flame toch al een oudere hond is (11) en een tweede spuit was nodig om haar wakker te krijgen.

Bij het ophalen heeft de dierenarts een foto laten zien van wat ze eruit gehaald hadden. En we zijn allemaal geschrokken. Haar baarmoeder had een gewicht van iets meer dan een kilo en zag eruit als een stel darmen. Helemaal vol met cystes en een verdikte rand met pus. Ik heb nog gevraagd of ik eerder iets had kunnen merken want ik heb me nog zo ingelezen over BMO's bij honden en heb dit echt niet aan zien komen. Ze stelde me gerust dat dit tot maandagavond aan toe bij Flame misschien af en toe voor een krampje heeft gezorgd maar that's it, maar dat maandagavond de daadwerkelijke ontsteking met pus waarschijnlijk pas is begonnen en dat ze daar zo ziek van is geworden.

Eenmaal thuis heeft ze eerst nog 3 kwartier eigenlijk alleen maar gespuugd en bleef ze plat liggen
Afbeelding

Nadat het spugen over leek hebben we dit kleed verschoond en een dikker kleed bij de bank neergelegd zodat ze bij ons zou liggen. Dit leek haar goed te doen maar oh oh wat hebben we een moeite moeten doen om haar daar te krijgen. Ze wilde absoluut niet overeind komen en de 4 stappen naar het schone kleed waren haar eigenlijk al te ver. Pas nadat wij haar op haar voorpoten hadden gezet wilde ze verder overeind komen.
Zo heeft ze de hele avond gelegen:
Afbeelding

Gelukkig kwam ze tegen middernacht zelf weer wat overeind en heeft ze in de tuin een plas willen doen.

Woensdagmiddag wilde ze voor het eerst weer een paar passen naar buiten doen, en toen zagen we pas wat een ruimte die baarmoeder ondertussen had ingenomen. We hebben Flame vorig jaar natuurlijk best laten afvallen (voor de operatie woog ze 30.8 kg, haar gezonde ondergrens is 30) maar een dag na de operatie (en nu nog steeds dus) zag ze er zo uit :(
Afbeelding
Gewoon mager dus, dus nu gaan we op een gezonde manier proberen er in ieder geval zo'n 1,5 kg weer aan te krijgen.

Het gaat elke dag een stukje beter met Flame, en vandaag kon ik het niet laten een groot vleesbot voor haar te kopen om te kijken of ze daar alweer zin in had en kijk eens :D
Afbeelding

Afbeelding

Zo, heel verhaal maar heb het ook voor mijzelf nog maar een keer opgeschreven om het nog eens terug te kunnen lezen. We zijn in ieder geval heel erg geschrokken en zijn blij dat we zo snel gehandeld hebben, een dag later en ze had het niet gered..

Maar daar denken we maar niet meer over na, vooralsnog heeft onze grote boef er nog wat tijd bij gekregen :D
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Re: Flame (11) had een BMO

Ongelezen bericht door fes/lou »

Beterschap....ze kunnen er idd heel snel goed ziek van zijn..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

dat was schrikken, fijn dat ze weer aan het opknappen is!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Mojo2008
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Dat is inderdaad schrikken zeg! Gelukkig waren jullie er op tijd bij!
Heel veel beterschap voor Flame! :ok:
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Beterschap voor het oude dametje.... altijd triest.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Wat fijn, dat het toch nog goed is afgelopen, wat lijkt me dat schrikken, je hond zo plotseling zo heel erg ziek. Moet er niet aan denken. Veel beterschap nog voor Flame.
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

Daisy@ schreef:Beterschap voor het oude dametje.... altijd triest.
Ja, ik had haar dit ook absoluut willen besparen. Helaas is ze als 3 jarige herplaatser bij mn vriend gekomen en die heeft er nooit zo over nagedacht dat castratie misschien handig was. Toen ze 6 was heb ik ze leren kennen en mijn dierenarts gaf toen aan dat castratie toen ook al heel zwaar zou zijn geweest en dat we haar gewoon goed in de gaten moesten houden voor het geval dat.. Nu ja, helaas was het nu dus alsnog nodig...
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Beterschap voor de dame, jullie zijn er wel snel bij geweest ;) anders had ze niet meer rond gelopen.
Blij dat het goed afgelopen is en ik hoop dat jullie nog heel lang van elkaar mogen genieten!
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben al paar keer eerder geschrokken van BMO verhalen hier. Nu ook weer.
Goed dat jullie zo hebben gehandeld. Gelukkig maar. Beterschap voor de dame.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Beterschap voor Flame, en ik hoop dat jullie nog lang van haar mogen genieten.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Oh Gelukkig is het goed afgelopen.. Heftig bij zo'n oudere hond denk ik..
Afbeelding
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Pool »

Fijn dat Flame aan de beterende hand is, hier hetzelfde meegemaakt ruim twee weken geleden en je schrikt je rot, bij Fiene was de bm waarschijnlijk al gescheurd want de buik zat vol met pus, een halve dag later en ze had het niet gehaald. Het heeft dus echt wel een poosje geduurd voordat ze op ging knappen en is ook nog een keer opgenomen geweest, gelukkig is ze er nu prima aan toe. Dikke knuffel voor jouw Flame!
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Arme prutske, gelukkig dat jullie er op tijd bij geweest zijn en hopelijk kan ze nog een fiks aantal jaartjes mee.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dat zoiets zo snel kan gaan he.. bah!

gelukkig lijkt ze weer de goede kant op te gaan!
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief

@pool jeetje dat is helemaal heftig! ik was vooral bang dat de narcose misschien te zou zijn.. grote oudere honden die flink zien zijn, ik blijf het eng vinden.

fijn dat het met fiene ook weer goed gaat, flame wandelt nog niet zo hard en ver mee, maar dat zal volgende week vast ook weer beter zijn:)
Afbeelding
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Pool »

flaneloba schreef:@pool jeetje dat is helemaal heftig! ik was vooral bang dat de narcose misschien te zou zijn.. grote oudere honden die flink zien zijn, ik blijf het eng vinden.

fijn dat het met fiene ook weer goed gaat, flame wandelt nog niet zo hard en ver mee, maar dat zal volgende week vast ook weer beter zijn:)
Dat duurt best even, hier tenminste wel, Fiene is weliswaar klein en 'pas' 9 jaar maar de operatie heeft veel impact op haar gehad, wellicht omdat de da alles uit wilde sluiten en vanaf de maag tot aan de dikke darm alles 3x is nagekeken(was zelf bij de operatie). Tot die tijd gewoon maar lekker verwennen. Fiene wilde alleen nog maar van die vierkante bakjes blikvoer(geen kvv meer) en slapen in bed......en ik heb natuurlijk overal aan toegegeven. :oeps:
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Jee,wat erg!
Hopelijk voelt ze zich snel weer beter.

Onze Duitse Staander vroeger kreeg het ook op 12 jarige leeftijd.Die was snel weer de oude.
Ze is nog 14 jaar geworden (maar dat had daar niks mee te maken)

Kells schreef:Fijn dat het goed gaat met de oude dame. :ok: Preventief castreren zou ik trouwens nooit doen. Dat heeft meer nadelen dan voordelen. :wink:
Toch zei mijn dierenarts ook over Vlinder dat het beter is om haar te laten helpen om juist dit soort dingen later te voor komen.Hij zei er wel bij dat de kans bestaat dat het haar van Vlinder minder mooi kan worden.Ook is het risico op melkklier tumoren bij haar niet meer anders dan bij een niet geholpen hond omdat ze al bijna 2 is.Daar was hij wel heel eerlijk in.Hij gaf aan dat het vaak voorkomt op latere leeftijd.Dus ik overweeg omdat wel te laten doen.
Waarom zou je me dat afraden?
Vlinder heeft een nestje gehad,weet niet of dat wat uit maakt.

Ik schrik toch altijd van die verhalen die ik hier lees over bmo.
Dat kan wel levensbedreigend zijn.
En vaak zijn de hondjes al wat ouder als ze het krijgen.Vind ik toch een beetje eng.

Of zeg je dat je het beter zo kan laten en pas in moet grijpen als je het vermoeden hebt dat er wat aan de hand is?

Ben benieuwd naar de meningen hier over.
Laatst gewijzigd door nathalie71 op 09 jun 2013 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

wat fijn dat het goed gaat met Flame nu. wat een week hebben jullie gehad!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”