Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Omdat de vacht van Duncan me toch niet zo lekker zat (het werd lang en bleef redelijk dun maar viel niet uit zoals het in deze tijd normaliter zou moeten doen) ben ik vanavond met hem naar de trimster geweest voor advies.
Wat blijkt... Duncan heeft dus een plukvacht.
(Tja da's weer eens wat anders dan een collie of labra/weiler vachtje )
Nou ik drink nog even een bakkie leut en dan ga ik maar aan de slag.
Ik had het ook door haar kunnen laten doen, maar dan had ik een nieuwe afspraak moeten maken en ze heeft een stukje voorgedaan en ik hoef het maar vast te houden... klein rukje en het is al los.
Opzich was het ... volgens haar... best een fijne vacht om te plukken.
Nou we zullen zien.... het plukken zal niet het ergste zijn... daarna douchen met groene zeep wel (denk ik)
Trouwens (of moet ik die vraag bij verzorging stellen) is dat altijd dat je na het plukken een hond moet wassen?... en waar is dat eigenlijk goed voor? (ja deze domme gans is dat vergeten te vragen)
hm, ik zou het dus niet na het plukken doen. heb toch het idee dat de huid een beetje geirriteerd is (en ik pluk heeeel voorzichtig louter het erg losse haar eruit), en dan lijkt me zo'n wasbeurt gewoon onprettig.
freule ursula wordt dus eens in de zoveel tijd gewassen, en dan wacht ik een week met plukken (plukt anders niet lekker). en ook andersom, als ik haar geplukt heb, gaat ze zeker een paar dagen niet in bad.
maar ik ben maar een leek op dat gebied, ik doe ook maar wat me goeddunkt. er zijn vast professionele honden-trimster op dit forum die je het keurig uit de doeken kunnen doen.
Hee bedankt, ik weet dus ook niet waarom de wasbeurt na de plukbeurt noodzakelijk is.
Ik moest Duncan trouwens wassen met een oplossing van water en groene zeep.
Ik ben nu op de helft en geef nu even de vingers een andere oefening (typen)
Ik zat er zelf ook al aan te denken om nu gewoon ff te plukken.... nou ja even, qua los haar komt er toch wel een flinke berg vanaf maar het wordt wel mooi en Duncan schijnt het wel prettig te vinden... en volgende week te wassen en dan over 2 weken even na-plukken.
Ik moest Duncan trouwens wassen met een oplossing van water en groene zeep.
Nou dat wordt dan de 2e keer dat ik hem echt was met een soortement van sop (1e keer was babyshampoo, toen had hij lopen ruggelen in een dooie vis)
Na het trimmen , direct wassen is niet goed omdat de porieen dan open staan en de huid toch wat geirriteerd kan zijn.
Beter is wat lin zegt.
Voor het trimmen ook niet omdat de vacht dan zacht word en je minder "grip"hebt.
Groetjes Els
billy schreef:Na het trimmen , direct wassen is niet goed omdat de porieen dan open staan en de huid toch wat geirriteerd kan zijn.
Beter is wat lin zegt.
Voor het trimmen ook niet omdat de vacht dan zacht word en je minder "grip"hebt.
Groetjes Els
Okiedokie, Thanks, dan was ik hem zaterdag, mocht het nodig zijn.
Rea schreef:Als je nu goed kunt plukken mag ik dan de dames ook ff brengen
Ja hoor breng ze maar.
Ik ben niet ontevreden over het resultaat... eigenlijk vind ik Duncan best knap zo.
Hoewel ik van de week wel eventjes door een "echte" trimster naar het resultaat wil laten kijken. Joke heeft het gisteren wel voorgedaan hoe en wat... maar voor het zekere laat ik Duncan nog liever even nakijken... zo leer ik altijd weer iets bij.
Ik kan hier wel een foto neerzetten... maar daarop kun je toch niet alles goed zien.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een hond heb geplukt en wil het wel goed doen, temeer omdat (naar ik hoop) het de komende 15 jaar nog zal doen.
Maar als ik het goed heb gedaan... dan mag jij de twee dames brengen hoor
Groene zeep bevat nogal wat loog. Lijkt me niet echt prettig voor de huid en al helemaal niet voor de ogen waar onverwijdelijk wat sop in zal terecht komen. Je kunt toch gewoon hondenshampoo gebruiken ?
Angelique25 schreef:En al helemaal niet met groene zeep 8O
Vertel vertel, waarom niet.
Ik ben niet zo thuis in dat hondenwasgebeuren, de keren dat ik Cyber in 8 jaar tijd heb gewassen zijn op 1 hand te tellen.
Ik gebruikte daarvoor altijd babyshampoo van Zwitsal.
Wil je me een beter alternatief geven voor groene zeep / babyshampoo.?
Om een hond veilig te wassen is er hondenshampoo ontwikkeld. Voor een incidentele wasbeurt voldoet een zwitsalletje ook nog wel. Groene zeep staat in de supermarkt niet bij de verzorgingsproducten maar bij de schoonmaakmiddelen. Daarbij was je je eigen en/of je kinderen ook niet met dat spul, dus waarom je hond wel. Schoon wordt die er wel van hoor, evenals van Dreft afwas, of witter als je 'm in de Reckettblauw zet, maar of het nou lekker gezond voor de huid is, is zeer twijfelachtig. De vachten worden er in ieder geval megadroog van. En wat Teckeltoos al zegt, het is nog steeds giftig.
Ik begrijp dus eerlijk gezegt echt niet dat er nog trimmers bestaan die op deze manier werken en dat ook nog aan hun klanten adviseren, terwijl iedereen weet dat het best een paar centen kost om je hondje te laten trimmen, kan er toch volgens mij best een fles fatsoenlijke shampoo vanaf dacht ik.
Okey, gesnopt gesnapt gesnopen.
Nou op droge vachten zit ik niet te wachten.
En Duncan witter dan wit maken... nejjjj ik vind hem dat zwart toch beter staan
En inderdaad het is een schoonmaak middel.
Mij maakt het niet uit wat ik ervoor moet kopen (qua prijs dan) als het maar goed spul is.
Dat ik Duncan zelf wil plukken heeft ook niks met geld te maken, ik wil het gewoon proberen ten eerste omdat ik het leuk vind om te doen en ten tweede je hebt toch contact met je hond en ondertussen hebben we ook weer het staan, het zit en het lig geoefend op een leuke manier
Maaarrrrr dan moet ik het wel kunnen vandaar ik het even laat na-controleren, en zo te lezen kan ik dat beter bij een andere trimster laten doen (die de honden dus wel netjes met een goede shampoo wast )
miranda schreef:Okey, gesnopt gesnapt gesnopen.
Nou op droge vachten zit ik niet te wachten.
En Duncan witter dan wit maken... nejjjj ik vind hem dat zwart toch beter staan
En inderdaad het is een schoonmaak middel.
Mij maakt het niet uit wat ik ervoor moet kopen (qua prijs dan) als het maar goed spul is.
Dat ik Duncan zelf wil plukken heeft ook niks met geld te maken, ik wil het gewoon proberen ten eerste omdat ik het leuk vind om te doen en ten tweede je hebt toch contact met je hond en ondertussen hebben we ook weer het staan, het zit en het lig geoefend op een leuke manier
Maaarrrrr dan moet ik het wel kunnen vandaar ik het even laat na-controleren, en zo te lezen kan ik dat beter bij een andere trimster laten doen (die de honden dus wel netjes met een goede shampoo wast )
Zelf je hond plukken kan ook prima. Met wat oefening en training in de handjes (eelt kweken en spierballen LOL) lukt dat heus wel. Groot voordeel is natuurlijk ook dat je niet de hele hond binnen pak weg 1 uur gedaan moet hebben, je kunt dus lekker rustig aan doen. Wanneer je 1 of 2 keer per jaar wast kan dat prima met een babyshampoo, alleen wanneer de frequentie oploopt wordt het beter een goede hondenshampoo te gebruiken.
Ach en na laten kijken door de trimster, wanneer je de makkelijk verwijderbare laag eruit hebt, dan ben je klaar. Dan over een week even wasen indien nodig en over een week of 6 pluk je nogmaal de uitstekende, loszittende plukken weg. Vaak is dat laatste niet eens nodig.
Rea schreef:Als je nu goed kunt plukken mag ik dan de dames ook ff brengen
Ja hoor breng ze maar.
Ik ben niet ontevreden over het resultaat... eigenlijk vind ik Duncan best knap zo.
Hoewel ik van de week wel eventjes door een "echte" trimster naar het resultaat wil laten kijken. Joke heeft het gisteren wel voorgedaan hoe en wat... maar voor het zekere laat ik Duncan nog liever even nakijken... zo leer ik altijd weer iets bij.
Ik kan hier wel een foto neerzetten... maar daarop kun je toch niet alles goed zien.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een hond heb geplukt en wil het wel goed doen, temeer omdat (naar ik hoop) het de komende 15 jaar nog zal doen.
Maar als ik het goed heb gedaan... dan mag jij de twee dames brengen hoor
Ik heb heel goedkope shampoo van beau of zoiets. 4 euro per fles en ik doe er 10 keer mee denk ik terwijl ik haar pas 3 of 4 keer in 13 een beetje gewassen heb Daar heeft ze daarna helemaal geen last van en verder ruikt het niet top, maar daar gaat het niet om.
Hutsje schreef:Waarom moet je hem uberhaupt wassen dan?
Ik heb het gevraagd aan een andere trimster, waar ik overigens voor de na-check volgende week donderdagavond terecht kan.
Het wassen na een plukbeurt had geen nut.
Ze doen het omdat mensen erom vragen, die willen dan een optimale verzorgingskuur van oren vacht nagels en wasbeurt.
Als ze de hond wassen, dan wassen zij hem met een hele milde en en verzorgende shampoo dit omdat de huid dus de eerste week zeker flink geirriteerd is (net wat Lin, Angelique, en Els al zeiden dus)
Nou ben benieuwd of ik het goed heb gedaan.
Ik zal vanavond ff kijken of ik hem goed op de foto kan zetten (digi is ;s-avonds niet zo optimaal) anders zet ik zaterdag even een foto neer
Ik heb het gevraagd aan een andere trimster, waar ik overigens voor de na-check volgende week donderdagavond terecht kan.
Ze doen het omdat mensen erom vragen, die willen dan een optimale verzorgingskuur van oren vacht nagels en wasbeurt.
Als ze de hond wassen, dan wassen zij hem met een hele milde en en verzorgende shampoo dit omdat de huid dus de eerste week zeker flink geirriteerd is (net wat Lin, Angelique, en Els al zeiden dus)
Ik zal vanavond ff kijken of ik hem goed op de foto kan zetten (digi is ;s-avonds niet zo optimaal) anders zet ik zaterdag even een foto neer
De huid hoeft niet geïrriteerd te zijn na het plukken, de meeste velletjes komen er prima onderuit. Met direkt na het plukken wassen neem je wel bewust het risico dat er dan wel een irritatie ontstaat (die overigens met een dagje weer weg is) de keuze van wel/niet wassen laat ik dan ook aan de ingelichte klant over.
De huid hoeft niet geïrriteerd te zijn na het plukken, de meeste velletjes komen er prima onderuit. Met direkt na het plukken wassen neem je wel bewust het risico dat er dan wel een irritatie ontstaat (die overigens met een dagje weer weg is) de keuze van wel/niet wassen laat ik dan ook aan de ingelichte klant over.
Ik zit nog te wachten tot Tommie 'rijp' is om te plukken. Maar ik ben wel heel voorzichtig met het uitzoeken van een trimmer. Heb wat rondgebeld, en er waren zelfs al trimmers die zeiden dat ik hem nu al kon laten plukken. Dat terwijl ik zei dat zijn vacht nog vast zit. 8O Rare lui....
Voorlopig is Tommie er blijkbaar nog niet aan toe, maar ik heb hem wel al een paar keer gewassen. (witte hondjes horen ook niet in sloten te springen )
Dit doe ik (op advies van een betere trimmer) met een puppyshampoo.
miekmiek schreef:Ik zit nog te wachten tot Tommie 'rijp' is om te plukken. Maar ik ben wel heel voorzichtig met het uitzoeken van een trimmer. Heb wat rondgebeld, en er waren zelfs al trimmers die zeiden dat ik hem nu al kon laten plukken. Dat terwijl ik zei dat zijn vacht nog vast zit. 8O Rare lui....
Voorlopig is Tommie er blijkbaar nog niet aan toe, maar ik heb hem wel al een paar keer gewassen. (witte hondjes horen ook niet in sloten te springen )
De meeste plukvachtjes kunnen vanaf een maand of 3 á 4 al uitgeplukt worden. Dat vastzitten valt in de praktijk altijd reuze mee, tis ook niet de bedoeling dat die dan kaalgezet wordt, maar meer dat er wat zacht puppyvacht weggeplukt wordt zodat zich een goede plukvacht kan ontwikkelen en natuurlijk is het stukje opvoeding in de trant van, jong geleerd.... ook erg belangrijk.
miranda schreef:Ik moest Duncan trouwens wassen met een oplossing van water en groene zeep.
Nou dat wordt dan de 2e keer dat ik hem echt was met een soortement van sop (1e keer was babyshampoo, toen had hij lopen ruggelen in een dooie vis)
groene zeep is desinfecterend,ook goed tegen vlooien en evt beschadigingen van huid tijdens plukken!!
het is goedkoop en een goed middel tegen van alles en nog wat!!
[wij sopten vroeger hele ziekenhuizen ermee [idem de ok] werkt echt goed!!]
miranda schreef:Ik moest Duncan trouwens wassen met een oplossing van water en groene zeep.
groene zeep is desinfecterend,ook goed tegen vlooien en evt beschadigingen van huid tijdens plukken!!
het is goedkoop en een goed middel tegen van alles en nog wat!!
[wij sopten vroeger hele ziekenhuizen ermee [idem de ok] werkt echt goed!!]
Nou ik had dus wel gevraagd of babyshampoo niet goed was maar ze zei groene zeep... want babyshampoo vinden de honden niet lekker ruiken en dan gaan ze alsnog liggen ruggelen in wat de honden een lekker geurtje vinden hihihi
miekmiek schreef:Ik zit nog te wachten tot Tommie 'rijp' is om te plukken. Maar ik ben wel heel voorzichtig met het uitzoeken van een trimmer. Heb wat rondgebeld, en er waren zelfs al trimmers die zeiden dat ik hem nu al kon laten plukken. Dat terwijl ik zei dat zijn vacht nog vast zit. 8O Rare lui....
De meeste plukvachtjes kunnen vanaf een maand of 3 á 4 al uitgeplukt worden. Dat vastzitten valt in de praktijk altijd reuze mee, tis ook niet de bedoeling dat die dan kaalgezet wordt, maar meer dat er wat zacht puppyvacht weggeplukt wordt zodat zich een goede plukvacht kan ontwikkelen en natuurlijk is het stukje opvoeding in de trant van, jong geleerd.... ook erg belangrijk.
Nou tommies vacht zit toch echt nog hartstikke vast. Ik probeer er wel eens wat af te plukken, maar dan moet ik knetterhard trekken! Dat doet toch veel te veel pijn! Bovendien zei de trimster (wel een goeie) dat we beter nog konden wachten. Zij wou het trouwens nu gewoon nog niet doen omdat het volgens hara nu nog te pijnlijk is en de kans op irritatie te groot is.
Nou tommies vacht zit toch echt nog hartstikke vast. Ik probeer er wel eens wat af te plukken, maar dan moet ik knetterhard trekken! Dat doet toch veel te veel pijn! Bovendien zei de trimster (wel een goeie) dat we beter nog konden wachten. Zij wou het trouwens nu gewoon nog niet doen omdat het volgens
Angelique is hondentrimster....
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
Laat maar Wendy,
Blijkbaar worden de trimmers door Miekmiek beoordeelt op het feit dat ze haar vertellen wat ze wil horen, dat zijn de goeie, de overigen zijn "rare lui".
Nou tommies vacht zit toch echt nog hartstikke vast. Ik probeer er wel eens wat af te plukken, maar dan moet ik knetterhard trekken! Dat doet toch veel te veel pijn! Bovendien zei de trimster (wel een goeie) dat we beter nog konden wachten. Zij wou het trouwens nu gewoon nog niet doen omdat het volgens hara nu nog te pijnlijk is en de kans op irritatie te groot is.
Heb je Tommie als eens laten zien aan een trimster?
Misschien vind jij het vast zitten, maar ook wat Angelique zegt, je hoeft niet meteen alles te plukken.
Groetjes Els
Heb je Tommie als eens laten zien aan een trimster?
Misschien vind jij het vast zitten, maar ook wat Angelique zegt, je hoeft niet meteen alles te plukken.
Groetjes Els
Tja, mijn idee ook.
De eerste keer dat ik Gaucho naar de trimster moest brengen dacht ik ook dat dat mens gek was. 8O Dat haar zat toch helemaal niet los? Ik moest ook "hard" trekken, al vond ik het zelf.
Na afloop zei de trimster dat het haar keurig rijp was en zich prachtig liet verwijderen.
Misschien heb je wel gelijk hoor, maar ik zou zelf toch een keertje met Tommie langs gaan. Ook voor de exposure.
Gewoon naar binnen, even op tafel, koekje erin en weer weg. Dan is het straks kinder spel in plaats van iets nieuws.