http://www.pcmweb.nl/nieuws/praten-met- ... elijk.htmlVolgens de Amerikaanse bioloog Dr. Con Slobodchikoff zullen we over 10 jaar een apparaatje hebben dat technologie bevat waarmee we kunnen communiceren met (huis)dieren. Volgens de bioloog zal de technologie passen in een apparaatje ter grootte van een smartphone. Er wordt al aan software gewerkt.
Dr. Con Slobodchikoff onderzoekt hoe dieren met elkaar communiceren en ontwikkeld software voor dat doeleinde. Op het moment zijn hij en zijn team bezig met het ontcijferen van de taal die prairiehonden bezigen. Bij het onderzoek heeft zich een doorbraak voorgedaan.
Het blijkt namelijk dat de prairiehonden een vrij complexe taal spreken. Zo hebben ze verschillende waarschuwingskreten voor verschillende soorten dieren die in potentie een bedreiging vormen. Maar het gaat veel verder. In de waarschuwingsroep voor de mens kunnen ze bijvoorbeeld aangeven hoe groot en breed deze is en zelfs welke kleur de kleding heeft. De piepgeluiden werden via statistische analyses met behulp van sonogrammen geanalyseerd.
Dierencommunicatiegadget
Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de bioloog de stelling geponeerd dat we binnen 5 á 10 jaar met een apparaatje ter grootte van een smartphone kunnen communiceren met onze huisdieren. Hoewel hij nog geen uitgebreid onderzoek heeft gedaan met andere dierengeluiden, heeft hij al wel opgemerkt dat dieren als honden en katten ook een vrij complexe taal spreken. Wanneer er onderzoek gedaan zou worden naar de geluiden die dit soort dieren voortbrengen binnen een specifieke context, zouden we de taal van onze huisdieren in de gadget kunnen programmeren. Daardoor zouden we de dieren beter gaan begrijpen, denkt Slobodchikoff. De Amerikaanse professor hoopt dat dit leidt tot een betere behandeling van dieren, omdat mensen zullen inzien dat het levende en vooral denkende wezens zijn.
Hij noemt ook een voorbeeld van een toepassing van de technologie. Als een hond blaft, zal het nog uit te vinden apparaatje wellicht iets laten horen als “Ik wil vanavond kip eten!”. Bij een miauwende kat zal wellicht een vertaling volgen in de trend van “Maak mijn kattenbak schoon! Hij is smerig!”. We zijn benieuwd wat Grumpy Cat te zeggen heeft, als hij tegen die tijd nog leeft.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
'Praten met huisdieren binnen 10 jaar mogelijk'
Moderator: moderatorteam
-
George..
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
'Praten met huisdieren binnen 10 jaar mogelijk'
-
Ήυs
Re: 'Praten met huisdieren binnen 10 jaar mogelijk'
Nou daar zullen die dieren ook weer lekker blij mee zijn (ahum) 
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Vraag mij af je het zou willen.
Voor mij niet , je kunt wel allles gaan zitten ontrafelen en proberen te vertalen maar dat zal niet lukken.
Voor mij niet , je kunt wel allles gaan zitten ontrafelen en proberen te vertalen maar dat zal niet lukken.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Nou, zonder technologie begrijp ik ze ook heel goed hoor.
En zij mij nog beter
En zij mij nog beter

Groetjes,
Sandra
- dagmar88
- Zeer actief
Fafo schreef:Nou daar zullen die dieren ook weer lekker blij mee zijn (ahum)
Bal. Nu. Bal. De husbus! Aanlijnen, nu! Sneller! Honger! Bal!!!
- Angela
- Actief
- Mijn ras(sen): Flat Coated Retriever
Voor politie en dierenbescherming kan het misschien een uitkomst zijn als het inderdaad klopt dat dieren een beschrijving kunnen geven van personen (ook al is het maar de kleur van kleding etc). Misschien dat er dan eens wat meer van die gasten opgepakt worden die dieren aan bomen binden of op andere manieren mishandelen.
Voor mijn eigen dieren, wat jullie ook al zeggen, heb ik dat niet nodig om ze te begrijpen hoor
Voor mijn eigen dieren, wat jullie ook al zeggen, heb ik dat niet nodig om ze te begrijpen hoor

- P-tt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel
- Aantal honden: 2
Dat zou soms wel handig zijn ja. Als Goof weer even komt kletsen is het wel leuk om te weten wat hij nou zegt.
Maar ik weet het niet hoor. Hoe kunnen prairiehonden nou kleuren van kleding benoemen. Ik dacht dat honden kleurenblind zijn? En hoe weet een hond dat een kip een kip is en een koe een koe? En dan vraag ik me ook af welke taal ze dan zullen spreken, Nederlands?
Ik ben nog niet overtuigd
Maar ik weet het niet hoor. Hoe kunnen prairiehonden nou kleuren van kleding benoemen. Ik dacht dat honden kleurenblind zijn? En hoe weet een hond dat een kip een kip is en een koe een koe? En dan vraag ik me ook af welke taal ze dan zullen spreken, Nederlands?
Ik ben nog niet overtuigd
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dagmar88 schreef:Fafo schreef:Nou daar zullen die dieren ook weer lekker blij mee zijn (ahum)
Anders ik wel.
Meer dan dat is het bij Niko niet.
inderdaad. nu miept lola alleen maar.. dan gaat ze doen zoals jij hierboven schrijft.. nein danke

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik geloof niet dat ik wil weten wat Tessa denkt. 9 van de 10 keer zal het net zoiets zijn als Dagmar zegt, maar die 10e keer krijg ik altijd het idee dat ze het liefst heeft dat ik weg ga, zodat zij alleen met vriend kan blijven. Die blikken! Daar wil ik geen tekst bij!
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
hahaha hier zou het alleen Honger! Honger! Honger Hoooooonggggeeeeeer! in het geval van Gol zijn, Mika zou Oeh we gaan uit! Oeh we gaan uit! Oeh we gaan uit! Jeeeeeeej honger honger uit uit honger honger uit uit!dagmar88 schreef:Fafo schreef:Nou daar zullen die dieren ook weer lekker blij mee zijn (ahum)
Anders ik wel.
Meer dan dat is het bij Niko niet.
En dan zouden ze in het asiel belanden omdat ik gek van dat gekakel word.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Leanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Nou dat wordt gezellig haha
Ti Jay kan ik nu al voorspellen...voer me! voer me! mag ik een stuk? is dat voor mij? tijdens wandelen iedere hond uitschelden en waarschijnlijk geregeld..een kattttttttttttttt! kijk dan een kat! omg nog een katttttttttt!..eenmaal thuis....voer me!
Punky....laat me toch met rust
Ti Jay kan ik nu al voorspellen...voer me! voer me! mag ik een stuk? is dat voor mij? tijdens wandelen iedere hond uitschelden en waarschijnlijk geregeld..een kattttttttttttttt! kijk dan een kat! omg nog een katttttttttt!..eenmaal thuis....voer me!
Punky....laat me toch met rust

-
Sita
- Zeer actief
Begrijp ze nu prima, hoef echt niet met ze te kunnen praten. Zou gek worden als ze alledrie aan mijn hoofd gaan lopen blerren. Dat gaat zoiets worden als dit: Uit, uit, uit, honger, honger, honger, wat gaan we doen, baas die bal is van mij, help nou even, ik wil aandacht.....
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Baas indringers, dooood moeten ze, doood!!!
Eten graag, eten NU!
Een kip....zie je dat, een kip... ik kan hem hebben....zal ik?
Shit een hek.
Al weer bezoek bij de buren, ik zeg er wat van, het hoort gewoon niet.
Die kinderen van hiernaast zijn nu hiervoor, dat klopt niet, ik zeg er wat van.
Koekje? Nee die niet, een andere, die daarboven, ja daar in dat zakje.
Eentje maar? kom op zeg geef nog eens wat!
Hier zit ik persoonlijk niet echt op te wachten
Het zou wel handig zijn als ik uit kon leggen dat ik de zaken wel regel en dat ik daar geen hulp bij nodig heb.
Eten graag, eten NU!
Shit een hek.
Hier zit ik persoonlijk niet echt op te wachten
Het zou wel handig zijn als ik uit kon leggen dat ik de zaken wel regel en dat ik daar geen hulp bij nodig heb.
Groetjes, Marjan
-
Safari
Rakker: Sjeessss mens moeten we nu alweer naar buiten, laat me slapen.
Bommel: NEE zeg ik toch, ik MOET die grasspriet een half uur besnuffelen.
eten, eten, eten, eten, eten, eten, eten.
Sliert: baasbaasbaas hierben ik, hierhierhierhier, ziejemeziejemeziejeme. Hiehierrrrrr jajajajaja, nee hiehierrrrrrrr ben ik.
ik zou er stapelgek van worden.
Bommel: NEE zeg ik toch, ik MOET die grasspriet een half uur besnuffelen.
Sliert: baasbaasbaas hierben ik, hierhierhierhier, ziejemeziejemeziejeme. Hiehierrrrrr jajajajaja, nee hiehierrrrrrrr ben ik.
- dagmar88
- Zeer actief
Nawosh schreef:Baas indringers, dooood moeten ze, doood!!!
Eten graag, eten NU!
Shit een hek.
Alleen nog wat flauwe moppen er bij, de vraag of ik haar dekentje (100x per dag) goed wil leggen en een weerwoord iedere keer dat er iets niet mag
-
lets have fun
Floor: aai me, aai me, ik ben liiiiiefff, aai me dan, joepie prutsloot! Zwemmen,zwem, zwem! gooi de dummy! gooooooiiii!
Aaah, eet je dat helemaal alleen op? Ik mag toch ook een stukje? Ik ben lieffffff!
Rufus: huh? Wat? Waar? *boinkstruikel* ooooooh
ik wil ook in de prutsloot! Mama, help
Ik ben knap, ik krijg een snoepie! oe teefjes, hallooooo 
Aaah, eet je dat helemaal alleen op? Ik mag toch ook een stukje? Ik ben lieffffff!
Rufus: huh? Wat? Waar? *boinkstruikel* ooooooh
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Nou, mijn Diem is wel wat diepgaander hoor. Hij zou vast allerlei filosofische overdenkingen delen met mij
It's in de trant van: To kill the Cat or to erm, kill the cat!
- dagmar88
- Zeer actief
pioenroos schreef:Nou, mijn Diem is wel wat diepgaander hoor. Hij zou vast allerlei filosofische overdenkingen delen met mij![]()
![]()
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
OW, doe dat maar niet dan hoordagmar88 schreef:pioenroos schreef:Nou, mijn Diem is wel wat diepgaander hoor. Hij zou vast allerlei filosofische overdenkingen delen met mij![]()
Konden we hem wel vragen waarom hij Pjotr zo'n lullo vindt.
En ik hou niet van rellen en blijf daar verre van. Diem heeft zich dus maar aan mij aan te passen en z'n mond te houden over anderen die hij niet 'aardig' vindt
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
dagmar88 schreef:Nawosh schreef:Baas indringers, dooood moeten ze, doood!!!
Eten graag, eten NU!
Shit een hek.
Eentje maar? kom op zeg geef nog eens wat!Dat komt aardig overeen met Charlie.
Alleen nog wat flauwe moppen er bij, de vraag of ik haar dekentje (100x per dag) goed wil leggen en een weerwoord iedere keer dat er iets niet magWaarooooom?
Pom zou waarschijnlijk de hele dag Tsjakkaaaaaa roepen.. dat, en 'Lekker pitten!' gevolgd door een diepe zucht hahaha..
- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wel handig, dan kunnen mishandelde dieren het signalement van de dader doorgeven! 

Iedere dag feest!
- Indy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Het doet me denken aan de pratende honden van Up: http://www.youtube.com/watch?v=OxYYPziLdR4.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat er zo'n apparaatje gemaakt kan worden en ik denk ook niet dat ik het zou willen. Hoewel het wel handig is voor bij de dierenarts...
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat er zo'n apparaatje gemaakt kan worden en ik denk ook niet dat ik het zou willen. Hoewel het wel handig is voor bij de dierenarts...

- lida82
- Actief
- Mijn ras(sen): GOLDEN RETRIEVER
- Aantal honden: 0
ooohhhh Lex mag echt niet praten, wie weet wat ie allemaal door kletst aan de kinderen en de buren.
Hij ziet en hoort veel te veel
Hij ziet en hoort veel te veel
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb MG hier iets over horen zeggen deze week, en voor het eerst sinds jaren kwam er een heel goede reactie uit imo.
Dat zal nooit lukken, een hond communiceert het grootste gedeelte via lichaamstaal en niet via spraak... Dus van dat apparaat zal nooit iets komen.
Dat zal nooit lukken, een hond communiceert het grootste gedeelte via lichaamstaal en niet via spraak... Dus van dat apparaat zal nooit iets komen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Gollum
- Zeer actief
Squirrell!alinelaila schreef:Hihi, die topictitel deed me direct denken aan die honden uit de animatiefilm Up!
Die hebben ook zo'n apparaatje om hun nek hangen.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ben ik nou zo ongeveer de enige die dit wel een hele interessante ontwikkeling vind?
Tuurlijk weet ik ook vaak wat mijn honden ongeveer bedoelen als ze geluid maken (en andersom ook), maar het is toch eigenlijk bizar dat we dieren vaak een aanzienlijke menselijke woordenschat aanleren en zelf toch nooit exact het verschil kunnen horen tussen 'er zit een vreemde kat in de tuin' en 'die enge hond van de overkant loopt langs ons huis'. Je zou toch denken dat we met al ons intellect makkelijker de taal van zeg een chimpansee of een dolfijn kunnen leren dan een chimpansee of dolfijn die van ons, maar vrijwel alle communicatieprogramma's/onderzoeken met dieren zijn gericht op hun begrip van onze taal.
Het is dus een beetje triest dat we er een computerprogramma voor nodig hebben, maar het zou om te beginnen toch al geweldig zijn als een zieke hond duidelijk kan maken waar hij pijn heeft.
Tuurlijk weet ik ook vaak wat mijn honden ongeveer bedoelen als ze geluid maken (en andersom ook), maar het is toch eigenlijk bizar dat we dieren vaak een aanzienlijke menselijke woordenschat aanleren en zelf toch nooit exact het verschil kunnen horen tussen 'er zit een vreemde kat in de tuin' en 'die enge hond van de overkant loopt langs ons huis'. Je zou toch denken dat we met al ons intellect makkelijker de taal van zeg een chimpansee of een dolfijn kunnen leren dan een chimpansee of dolfijn die van ons, maar vrijwel alle communicatieprogramma's/onderzoeken met dieren zijn gericht op hun begrip van onze taal.
Het is dus een beetje triest dat we er een computerprogramma voor nodig hebben, maar het zou om te beginnen toch al geweldig zijn als een zieke hond duidelijk kan maken waar hij pijn heeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Misschien? Ik niet, ik heb liever gewoon een dier een dier en een mens een mens. En ja het zou vast wat makkelijker zijn, maar zelfs wij die kunnen praten kunnen ze vaak nog niet eens helpen met pijn of een probleem. Zelfs dat is nog een raadsel zo af en toe.Hanneke2 schreef:Ben ik nou zo ongeveer de enige die dit wel een hele interessante ontwikkeling vind?
En daarnaast geloof ik er dus ook totaal niet in, en ga ik dit keer met MG mee... zolang een dier voor 99% communiceert met lichaamstaal kun je dat niet met een apparaatje vertalen. Dat zie je of dat zie je niet. Aangezien wij mensen daar veel slechter in zijn zal dat eerst maar eens moeten verbeteren... dan snap je ze al veel meer.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Gollum
- Zeer actief
Dat lijkt me haast niet te doen, dan zouden honden de benamingen van de mens voor het lichaam moeten weten. Hoe weet een hond nou dat hij een heup heeft?Hanneke2 schreef:
Ik denk dat je alleen de basale dingen kan vertalen zoals pijn, angst en opwinding (blij/boos). Maar ja, dat hoor ik zonder apparaat ook wel.
Daarbij klinkt geen hond hetzelfde en heeft niet elke hond een groot 'vocabulaire'. Gollum bijvoorbeeld maakt haast nooit geluid, en ze heeft ook niet veel verschillende geluiden. Ze heeft een schrik-blaf en een speel-blaf. En ze kan kreunen
Als je dan alleen op geluid zou afgaan word je bij Gol dan nog niks wijzer. Lichaamstaal is belangrijker dan puur geluid vind ik.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik heb hele gesprekken met mijn kat. Heerlijk vind ik dat, omdat we elkaar niet verstaan. Maar als hij thuiskomt zeg ik hey ( en passend koosnaampje. Aansteller, schreeuwerd, ventje, lullo ) en hij miauwt terug. Soms komt hij me halen, al miauwend. Zeg ik wat terug, miauwt hij wat terug. Ik hou daar wel van. We snappen elkaar, zonder dat we elkaar verstaan. Dat is toch mooi?