Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koelvest?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Joand
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford
Aantal honden: 1

Koelvest?

Ongelezen bericht door Joand »

Het mooie weer is eindelijk begonnen! hopelijk dat de rest van de zomer er ook zo uitziet! :8):

Nu met dit warme weer is het heerlijk om te wandelen maar daar denkt mijn hond anders over. na een kleine wandeling is het voor hem gewoon te warm, nu zag ik online een koelvest voor de hond. Je doet hem even in het water en vervolgens blijft zo'n vest voor een langere tijd koel.

Echter mijn vraag was: zijn er hier mensen die een koelvest gebruiken? Zitten er voordelen en/of nadelen aan? en misschien al iemand er bekend mee is, hoelang blijft zo'n vest koel?

Ik loop altijd lange afstanden met mijn hond maar vandaag heb ik het maar op kleine wandelingetjes gehouden want z'n tong hing al op de grond toen ik buiten stond en hij is niet vooruit te branden. ook wel te begrijpen maar zou lekker zijn als je toch nog lekkere wandelingen kan maken of voor warme trainings dagen.
Nou is het ook wel lekker om naar een honden strandje te gaan, maar aangezien die niet heel dichtbij is zocht ik eigenlijk naar nog iets voor tegen de warmte.
Ik wist niet goed wat ik moest neerzetten. dus hier mijn hond met een pannenkoek op z'n hoofd :D

Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Re: Koelvest?

Ongelezen bericht door Browny »

je moet de vest regelmatig koelen volgens mij omdat de vest al snel warm wordt en gaat broeien, ik heb ze wel eens op wedstrijden gezien. ik zou er eerder voor kiezen om de pootjes en bek te koelen
Afbeelding
Pukkeduk
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian sheperd x Border collie

Ongelezen bericht door Pukkeduk »

Jep ik heb er 1, ik gebruik hem op warme dagen of tijdens wandelingen. Hoelang ze echt koel blijven is rond een uur daarna moet je hem opnieuw nat maken, maar zolang heeft ie hem meestal niet aan. Niet te lang in het water leggen want dan wordt ie erg zwaar en onhandig.

Afbeelding
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door tervueren milo »

Ik heb deze http://www.dursydog.nl/product/443/772/ ... ler/244011
En als mijn newfoundlander die aan had bleef hij lekker koel de hele nacht,en broeien doet het niet want het vest is niet echt nat.
Je moet hem wel goed uitwringen,deze wordt ook niet zwaar want er zitten niet van die korrels in zoals in de koelhalsbanden maar een speciale tussen laag.
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Ik vind het vies tegenvallen hoelang die korrels koel blijven...
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik heb ook een Swamp Cooler en die bevalt prima. Op warme dagen lopen we eigenlijk nooit lange stukken en zoeken we het water op, maar het is een uitkomst bij trainingen met warm weer.

Afbeelding
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Nee. Gewoon kalm aan, beetje zwemmen en hond lezen. Auto even taboe.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hier hebben ze zo'n band om. Daarmee komen we redelijk koel tot het strand en daar mogen ze lekker plonzen.
Maar met deze temperaturen hebben ze nog nergens last van.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tallie schreef:Ik heb ook een Swamp Cooler en die bevalt prima. Op warme dagen lopen we eigenlijk nooit lange stukken en zoeken we het water op, maar het is een uitkomst bij trainingen met warm weer.

Afbeelding
Die heb ik ook en dat bevalt prima. Broeit niet en blijft uren koel. Het scheelt echt wel een aantal graden.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik heb de versie van hurtta en ben daar ook erg tevreden over. Zo'n koelband heb ik ook gehad, maar merkte ik niet van dat het werkte bij mijn honden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ZomerStorm
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita, Akita

Ongelezen bericht door ZomerStorm »

Ik heb een koelvest van Hyperkewl voor onze akita. De kwaliteit is me wat tegen gevallen (door de grove klittenband heb je al snel stukken stof die gaan rafelen). Het blijft ongeveer één tot anderhalf uur koel, maar is niet helemaal handig uit te knijpen of droog te maken. Als je hem grondig wilt uitknijpen krijg je dus het probleem met de klittenband die aan het stof blijft plakken (is vrijwel onvermijdelijk) en daardoor de stof beschadigd. Het is dat ik hem nu al gekocht heb en ik gebruik hem voor trainingen als het echt warm is, maar ik zou de volgende keer eerder bijvoorbeeld het Swampcooler vest halen wat hier in een paar topics al te zien is geweest.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Mijn oudjes (12,5) hebben beide zo'n swamp cooler van ruff wear. Ik heb wel het idee dat het scheelt. Omdat we toch meestal langs water gaan "ververs" ik ze halfweg even en kunnen ze onder een frisse jas weer verder.
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

ik heb er vorig jaar 1 aangeschaft voor tijdens het werken met warme dagen, het werd toch iets te warm voor hem.
super tevreden! hij heeft er met werken ook helemaal geen hinder van.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Veenmug schreef:Nee. Gewoon kalm aan, beetje zwemmen en hond lezen. Auto even taboe.
Zelfde hier. Onze oudste van 13 ligt graag in de volle zon, en die stuur ik er dan na een half uurtje ofzo uit. Verplicht. En zijn we aan de wandel, dan ga ik ook rustig een kwartier met ze in de schaduw ergens op de grond zitten. Soms moet je zelf grenzen aangeven bij je honden.
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Ik heb deze http://www.paardendrogist.nl/product/30 ... oat/244042
Vorig jaar heeft mijn moeder 2 voor haar honden gekocht. Eerst alleen voor Kelly onze oude stabij, Kelly knapte met het warme weer flink op door deze jas te dragen. Ook al bleef ze vooral binnen in een koel huis. Daarna heeft Ayke er ook één gekregen, één van de auto die mee ging had geen airco.

Voor Kira heb ik ook één gekocht, ze zat vol in haar wintervacht toen het een paar dagen warm werd. Ook kan je wel zeggen doe het rustig aan, daar heeft Kira geen boodschap aan. Op deze manier kan ze ook met heet weer wat meer meewandelen.
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Ik heb voor Sam ook de Hurtta cooling coat besteld. Ik ben erg tevreden over Hurtta, Sam heeft er ook een regenjas
van, zowel de kwaliteit als de pasvorm is goed. De reviews over de cooling coat zijn erg positief.

Hurtta is niet goedkoop maar als je zoekt kun je met een beetje geluk wel een aanbieding vinden.:

http://www.meintierdiscount.de/Kuehljac ... dukt=26507

Groetjes,

Leonie
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Veenmug schreef:Nee. Gewoon kalm aan, beetje zwemmen en hond lezen. Auto even taboe.
:ok:
Afbeelding
Joand
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford

Ongelezen bericht door Joand »

Bedankt voor de reacties :D
Waarschijnlijk ga ik er morgen toch 1 halen. mijn hond heeft het vrij snel warm en dan met warme dagen is het voor bij het trainen gewoon ideaal, het vest hoeft dan ook maar 1/1,5 uur koel te blijven.

het is niet echt een water held maar hij is zaterdag voor het eerst zonder mij het water in geweest (haha ja ik ging altijd met hem mee het water in anders ging hij helemaal niet :P)
eenmaal in het water wilde hij er niet meer uit :D
Ik wist niet goed wat ik moest neerzetten. dus hier mijn hond met een pannenkoek op z'n hoofd :D

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Met warm weer is de wandeling overdag gewoon wat minder ver en ruig. Zelfs met koelvest zou ik dan niet zo ver gaan. Met warm weer moet ik mijn training toch ook echt wel aanpassen. Kay doet het niet zelf rustiger aan. Ik vind rustiger aan en rekening met omstandigheden houden wel zo belangrijk. Dat kun je nog ondersteunen met een koelvest, maar juist dan vind ik het nog wel meer oppassen geblazen. We koelen de hond, wat doet dat met de spieren en doorbloeding? Koude spieren zijn strammer en snel afkoelende spieren kunnen bijvoorbeeld spierpijn opleveren. Ik vind het nog wel moeilijk. Kay draagt wel een koelband bij warme trainingsdagen, maar ik kan hem net zo goed thuis houden als ik het niet zie zitten.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Voor tijdens de behendigheidswedstrijden heb ik de hurtta, die is dan alleen uit tijdens het lopen, en de rest van de dag aan. Normaal gesproken doen we gewoon rustig aan.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

kloppen die maten in de tabellen een beetje? Of vallen ze juist een beetje groter of kleiner?
Sam!
Zeer actief

De ruglengte van Sam is 57 cm, gezien Sam's staartdracht heb ik voor de 55 cm versie gekozen. Aangaande borstomvang, Sam is maar een krielkip, een windhondje in een dikke vacht, de bevestigingen van het buikstuk staan bij Sam op het kleinste standje (had op zich nog wat kleiner gemogen), mocht hij ooit heel veel meer in borstomvang toenemen heb ik nog heel veel stelruimte :wink: . De Hurtta jas blijft goed zitten, tijdens het wandelen en plassen (poot omhoog) schuift de achterkant wel iets naar voren, zijn dijen zijn dan niet meer volledig tot z'n kont(je) bedekt. Voor mij en Sam geen probleem, de koeljas doet z'n werk.

Op basis van bovenstaande zou ik zeggen dat ze m.b.t ruglengte ietwat kleiner uit vallen tijdens beweging, maar met de opmerking dat het wel fijn is voor honden die hun staart hoog dragen. Ik denk overigens dat een hond een te lange jas eerder als "vervelend" ervaart dan een te korte koeljas. De buikbevesting is zeer ruim verstelbaar.

Hieronder wat foto's die je misschien een beter beeld geven (de jas is hier al nat):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij staat er niet zo blij bij op de foto's, want hij dacht dat we gingen wandelen en vervolgens moest ie voor de foto's in de tuin poseren.
Na de "fotosessie" meteen gaan wandelen en tijdens de wandeling een stuk of 8 keer aan mede wandelaars uitgelegd (en soms laten voelen) dat Sam een koeljas aan had en dat het echt heel fijn voor een hond is tijdens deze warmte.
Sam!
Zeer actief

Als ik de foto van de Swamp Cooler bekijk loopt deze ook niet door tot over de dijen van de Kelpie.
Ik denk dat ik dan ook mijn opmerking aangaande de maattabel in de vorige post moet bijstellen: de Hurtta maattabellen kloppen.

Groetjes,
Leonie
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

De Swampcooler is inderdaad wat korter geloof ik, maar mijn hond is flink lang in de rug dus dat vertekent ook wat!
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Met het weer van de afgelopen dagen verplaats ik de activiteiten naar de avond.
Overdag heeft hij toch nergens zin in. Omdat het -jawel- te warm is voor hem om actief te zijn. Dat heeft hij zelf heel goed in de gaten.
Hooguit een blokje om langs een sloot ofzo. Dan gaat hij daar een kwartier in staan, gelukzalig te koekeloeren en een beetje snorkelen.
Als de zon weg is staat hij er weer klaar voor.
Geen centje pijn, zodoende.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

Sam! schreef:Als ik de foto van de Swamp Cooler bekijk loopt deze ook niet door tot over de dijen van de Kelpie.
Ik denk dat ik dan ook mijn opmerking aangaande de maattabel in de vorige post moet bijstellen: de Hurtta maattabellen kloppen.

Groetjes,
Leonie
De hurtta is besteld. :) Bedankt voor je uitleg en je advies.
Sam!
Zeer actief

Jaap* schreef:Met het weer van de afgelopen dagen verplaats ik de activiteiten naar de avond.
Overdag heeft hij toch nergens zin in. Omdat het -jawel- te warm is voor hem om actief te zijn. Dat heeft hij zelf heel goed in de gaten.
Hooguit een blokje om langs een sloot ofzo. Dan gaat hij daar een kwartier in staan, gelukzalig te koekeloeren en een beetje snorkelen.
Tja, gisteravond was de zon weg en was het toch nog dermate warm, dat Sam meer last van de warmte had tijdens de korte avondwandeling zonder jas, dan tijdens de lange middagwandeling met koeljas. Het zou mij een slecht gevoel geven als ik wekenlang 's middags maar een blokje om zou lopen. Wachten tot het echt een beetje afgekoeld is, zou volgens mij eerder een nachtelijke wandeling dan een avondwandeling betekenen. Dat is in het weekend misschien wel te doen maar niet doordeweeks als we de volgende dag vroeg op moeten.

Daarnaast vind ik dat als er hulpmiddelen beschikbaar zijn om je hond aangenamer door de warme dagen te loodsen, why not? Ik kan zelf ook slecht tegen de warmte en zou ook graag zo'n jas willen hebben. Ik heb overigens wel eens met zo'n cooling collar om m'n nek gelopen. :wink:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Hoe werken die vestjes dan als ik vragen mag? Het gaat toch juist om de buik die koud word en niet op de rug zelf?
Afgelopen zondag had ik met Noah een flyballwedstrijd en normaal is ze met warm(er) weer niet vooruit te branden. Dit keer zaten we in de schaduw met wind en ze had voor het eerst een koelhalsband op. Volgens mij deed die prima zijn werk, Noah heeft de hele dag kunnen lopen zonder last te hebben gehad van de hitte :E: Ik heb ook een koelmat maar mevrouw verdomt het om erop te gaan liggen :roll:
Perry en Noah

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Sam! schreef:
Jaap* schreef:Met het weer van de afgelopen dagen verplaats ik de activiteiten naar de avond.
Tja, gisteravond was de zon weg en was het toch nog dermate warm, dat Sam meer last van de warmte had tijdens de korte avondwandeling zonder jas, dan tijdens de lange middagwandeling met koeljas. Het zou mij een slecht gevoel geven als ik wekenlang 's middags maar een blokje om zou lopen. Wachten tot het echt een beetje afgekoeld is, zou volgens mij eerder een nachtelijke wandeling dan een avondwandeling betekenen. Dat is in het weekend misschien wel te doen maar niet doordeweeks als we de volgende dag vroeg op moeten.

Daarnaast vind ik dat als er hulpmiddelen beschikbaar zijn om je hond aangenamer door de warme dagen te loodsen, why not? Ik kan zelf ook slecht tegen de warmte en zou ook graag zo'n jas willen hebben. Ik heb overigens wel eens met zo'n cooling collar om m'n nek gelopen. :wink:
Het gaat niet alleen om de temperatuur. De meeste dieren willen bij warm weer helemaal niet in de zon zijn, maar zoeken juist de rust en de schaduw op. Omdat hun instinct dat zegt.
Ik laat het hem daarom graag zelf uitzoeken, en wil niet met kunstgrepen aan de slag omdat ik zonodig iets voor hém in moet vullen. Hij weet het zelf het beste. Als hij iets wil meld hij zich heus wel :wink:
's Ochtends en 's avonds heb ik tijd genoeg om er met hem op uit te trekken, maar ik ga hem niet meeslepen als hij zelf liever de hele dag lekker onder de hulstboom wil liggen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Jaap* schreef:
Sam! schreef:

Het gaat niet alleen om de temperatuur. De meeste dieren willen bij warm weer helemaal niet in de zon zijn, maar zoeken juist de rust en de schaduw op. Omdat hun instinct dat zegt.
Ik laat het hem daarom graag zelf uitzoeken, en wil niet met kunstgrepen aan de slag omdat ik zonodig iets voor hém in moet vullen. Hij weet het zelf het beste. Als hij iets wil meld hij zich heus wel :wink:
's Ochtends en 's avonds heb ik tijd genoeg om er met hem op uit te trekken, maar ik ga hem niet meeslepen als hij zelf liever de hele dag lekker onder de hulstboom wil liggen :wink:
Eens :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”