Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hechtingen verwijdert, litteken geheeld nu weer open gelikt.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Hechtingen verwijdert, litteken geheeld nu weer open gelikt.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Een half jaar geleden heeft Mowgli een hardnekkige melkklierontsteking gehad. Er is voor de zekerheid weefsel uit de klier gehaald dit is onderzocht in Utrecht, het ging met zekerheid om een ontsteking. We waren gerust gesteld, Mowgli kreeg meerdere ab kuren en de ontsteking nam langzaam aan af.

Nu viel het mij op dat ze de laatste tijd regelmatig aan haar tepel likt. Ik heb mijn dochter gevraagd om te kijken of die soms weer lekte, wat niet het geval was. Hierop heb ik haar gevraagd om het paardenscheerapparaat mee te nemen zodat we haar buik kunnen scheren om de tepels eens goed te kunnen bekijken, ze heeft een hele dikke vacht. Helaas is dit er bij ingeschoten, studie, samenwonen, kortom druk druk druk ze heeft er niet meer aangedacht.
Ik heb Mowgli zover gekregen dat ze voor mij op haar rug ging en bleef liggen, en ik haar buikhaar om de tepel kon wegknippen. Wat ik zag was een korst waarvan ik dacht dat die door het likken kwam. Ik heb hem met gekookt water en uierzalf proberen zacht te maken, maar dit wil niet. Het wattenschijfje waarmee ik dit probeer te doen blijft ook helemaal schoon, wat denk ik niet het geval zal zijn als het om een korst gaat.
Ze lijkt er buiten de irritatie geen last van te hebben ze is in ieder geval niet ziek, toch zit deze rare plek(tepel) mij helemaal niet lekker ik maak mij zorgen. Het is niet zo dat ik vandaag nog met haar naar de spoedarts ren, maar na de Pinksteren zeker.

De rare plek kwam door het lekken van de tepel, het bleek toch om een korst te gaan die nu voorzichtig verwijdert is.

Ik voel mij knap stom :oeps: , maar ben ook heel blij dat er niets bijzonders aan de hand blijkt te zijn.
Laatst gewijzigd door Antonetta op 07 jul 2013 13:31, 12 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Re: Wie weet wat dit kan zijn.

Ja, ik heb er ook geen goed gevoel over. Het bleek een half jaar geleden zeker niet om een tumor te gaan, toch is dit waar ik nu aan denk.
Afbeelding.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Sorry maar dat ziet er niet goed uit.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief

Mowgli moet vanavond naar de DA, de ontsteking van haar melkklier is open gegaan. Ze doet niets anders dan likken aan de wond en er loopt bloederig vocht uit de tepel. Ik ben benieuwd wat deze DA er over te zeggen heeft, maar van mij mag de klier verwijdert worden. Ze zit er al mee vanaf oktober, dan knapt het weer iets op door de zware AB kuren en dan word het weer erger, maar het is nog niet helemaal weg geweest er was altijd nog een kleine zwelling te voelen.

Het weekend is ze nog uit logeren geweest en was er niets aan de hand, gisteren was ze steeds aan het likken en liep er vocht uit de tepel. Ik heb mijn dochter gebeld en we zouden voor vandaag een afspraak maken bij de DA. Toen ik zag dat ze niet lekker was en het niet goed gaat, heb ik de DA thuis willen laten komen. Maar dit wil hij niet, hij wil haar op de praktijk zien waar hij alles bij de hand heeft. Dus vandaag om zes uur kunnen we er terecht.
Afbeelding.
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

succes. Ik duim dat het meevalt :ok:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Re: Wie weet wat dit kan zijn, de klier speelt weer op.

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik zou die klierende klier er ook uit willen laten snijden, weg ermee, voor het iets ergers wordt. Kan het misschien door het warme weer komen dat ze niet zo lekker is erbij? Misschien kun je haar tempen. En ik weet niet of ze meteen gaan opereren dan? Anders zou ik haar goed laten drinken vandaag. Ik vind zelf dat je je veel beter gaat voelen bij warm weer als je goed drinkt. Dat helpt beter dan bij de ventilator gaan zitten. Succes zo bij de da en beterschap.
Antonetta
Zeer actief

Re: Wie weet wat dit kan zijn, de klier speelt weer op.

Ik ga er niet van uit dat ze gelijk opereren als ze al willen opereren, het zal wel een AB kuur worden de ontsteking zal denk ik eerst weer rustig moeten zijn.

Ze drinkt gelukkig wel, eten minder maar als ik er een slobber van maak wil ze er nog wel iets van hebben. Het vervelende is dat ze er doorlopend aan zit te likken, het zal wel pijn doen. Haar afleiden werkt niet, verbieden ook niet, ik heb haar bach druppels gegeven om rustig te worden, hier heeft ze even op geslapen maar nu is ze weer wakker en aan het likken. Ik ben blij als het zes uur is.

Het was nog een heel geregel om vervoer vanuit het dorp te krijgen, mijn dochter haar auto is bij de garage voor reparatie. Hierbij zijn zij en haar vriend niet voor zes uur vrij. Iedereen die ik zou kunnen vragen is aan het werk of niet op tijd terug. Uiteindelijk iemand gevonden die alleen als het ernstig is honden in zijn auto wil vervoeren (dure auto en leren bekleding), dit lijkt mij ernstig genoeg. Dan is Balou toch makkelijker, die stop ik in een tas en pak de taxi. Dit zijn wel momenten waarop ik baal dat ik mijn rijbewijs nooit heb willen halen.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Re: De klier speelt weer op.

Net terug van de da, geen goed bericht. De melklijst gaat er uit, er zitten meerdere tumoren. Het is niet te zeggen of ze kwaadaardig zijn, een half jaar geleden in ieder geval nog niet. Maar ook al zal het goedaardig zijn, de huid ligt open en zal door het groeien van de tumoren niet meer kunnen sluiten, de lijst moet er uit. Er worden eerst nog foto’s van haar longen gemaakt, als die schoon zijn is de operatie vrijdag. Het zal een zware operatie zijn voor een hond op leeftijd, jullie begrijpen dat ze jullie duimen goed kan gebruiken. Ik heb hoop moet goede hoop hebben, maar ben zo bang voor de risico’s die de narcose met zich meebrengt.
Ze moet hier door heen, we kunnen onze grote trut nog lang niet missen.
Afbeelding.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Hoe oud is ze?

Tama is 9 1/2 en is een kleine twee weken geleden geopereerd. Wordt ze aan een kant geopereerd of aan beide kanten?
Tama is maar aan een kant geopereerd wel helemaal van voor naar achter.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Re: Vrijdag operatie.

Ongelezen bericht door Fizgig »

He bah, erger dan je had verwacht. Ik duim dat ze er goed door komt. Van Gonnie' s topic weet ik dat het geen pretje is, die operatie, erg pijnlijk. Maar goed, eerst de operatie goed doorkomen. Ik maak me altijd erg druk om narcose maar het is in feite heel veilig. Sterkte met de operatie en beterschap.
Antonetta
Zeer actief

gonnie schreef:Hoe oud is ze?

Tama is 9 1/2 en is een kleine twee weken geleden geopereerd. Wordt ze aan een kant geopereerd of aan beide kanten?
Tama is maar aan een kant geopereerd wel helemaal van voor naar achter.
Het was nog niet te zeggen of de beide lijsten er uit moeten, ze heeft veel pijn en was erg gestrest, de DA wilde haar niet onnodig plagen en kan het beter beoordelen als ze onder narcose is. Het hangt van de longfoto's af wat er verder gaat gebeuren. In het slechtste geval krijgt ze een Medical Pet Shirt aan met een maandaverbandje om het vocht op te vangen en haar te verhinderen om te likken. Maar hier wil ik helemaal niet aan denken.
Afbeelding.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat akelig, natuurlijk gaan mijn duimen draaien voor Mowgli.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik duim mee hoor, vrijdag :ok: :ok: :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ghost
Zeer actief
Mijn ras(sen): Noa

Ongelezen bericht door ghost »

Ik duim ook mee.....
Afbeelding
Sjloap zach leeve Noa (20-09-2001- 30-03-2012)
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Sterkte Vrijdag :ok:
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte vrijdag. Tama heeft toen ook Tramadol gekregen voor de pijn omdat Metacam volgens de dierenarts niet genoeg is. Die had ze er trouwens ook bij gekregen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Antonetta
Zeer actief

gonnie schreef:Sterkte vrijdag. Tama heeft toen ook Tramadol gekregen voor de pijn omdat Metacam volgens de dierenarts niet genoeg is. Die had ze er trouwens ook bij gekregen.
Ik zal het met de da zeker over goede pijnmedicatie hebben.
Ik zal ook jou topic nalezen, kijken hoe alles gegaan is. Ondanks dat ik mij al langer zorgen maak over Mowgli, maar dit werd weggewuifd als overbezorgdheid, valt dit wel rouw op mijn dak. Er is een half jaar geleden nog weefsel uit de klier gehaald en dit was goed, alleen wat ontstekingsvocht. Maar toch lijkt het omgeslagen, ze heeft er in een paar dagen wat knobbels bij gekregen, dit is geen goed teken. Ik kan alleen maar hopen dat haar longen schoon zijn, en de operatie door kan gaan.
Het gaat allemaal zo snel dat ik niet goed kan overwegen of ik een hond van haar leeftijd met artrose en maag/darm problemen deze operatie nog wel aan wil doen. Maar aan de andere kant is ze in haar doen en laten zeker niet oud, het is eigenlijk een jonge hond in een ouder wordend lichaam. Hierbij is de keuze van wel of niet opereren ook niet alleen aan mij, Mowgli is van mijn dochter en de DA staat ook achter opereren als de longen schoon zijn.
Afbeelding.
Antonetta
Zeer actief

Intussen heb ik contact met de DA gehad die haar gaat behandelen. Morgen moet ze er om negen uur zijn, er word dan onder narcose verder naar haar melklijsten gekeken en foto's van de lijsten en longen gemaakt. Hier hangt van af of opereren nog wel zinvol is, rekening houdend met de kans dat het kwaadaardig is en de kans dat de andere lijst er over zes weken ook uit moet. Ook haar leeftijd mogen we niet vergeten, ze is acht jaar en een kruising berner/herder. Een moeilijke beslissing, als het kwaadaardig blijkt denk ik niet dat ik haar deze operaties op haar leeftijd nog wil aandoen. Ik moet hier samen met mijn dochter over nadenken en een beslissing over nemen, ik kan alleen maar hopen dat het goedaardig is en de operatie dus door kan gaan.
Afbeelding.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Als de longfoto's goed zijn, vrijdag operatie.

Ongelezen bericht door jores »

sterkte morgen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Heel veel sterkte morgen, ik duim voor je dat het goedaardig is!
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Antonetta schreef:Intussen heb ik contact met de DA gehad die haar gaat behandelen. Morgen moet ze er om negen uur zijn, er word dan onder narcose verder naar haar melklijsten gekeken en foto's van de lijsten en longen gemaakt. Hier hangt van af of opereren nog wel zinvol is, rekening houdend met de kans dat het kwaadaardig is en de kans dat de andere lijst er over zes weken ook uit moet. Ook haar leeftijd mogen we niet vergeten, ze is acht jaar en een kruising berner/herder. Een moeilijke beslissing, als het kwaadaardig blijkt denk ik niet dat ik haar deze operaties op haar leeftijd nog wil aandoen. Ik moet hier samen met mijn dochter over nadenken en een beslissing over nemen, ik kan alleen maar hopen dat het goedaardig is en de operatie dus door kan gaan.
Waarom wordt er niet meteen besloten wel of niet te opereren (ik bedoel beide lijsten wegnemen als dat een risico vormt)? Dat scheelt weer een narcose voor deze hond op leeftijd. :wink: Sterkte morgen.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Oei :ugh:
Ik duim dat het goedaardig is en dat alles goed gaat :ok:
Sterkte!
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Antonetta
Zeer actief

Goldendelicious schreef:
Antonetta schreef:Intussen heb ik contact met de DA gehad die haar gaat behandelen. Morgen moet ze er om negen uur zijn, er word dan onder narcose verder naar haar melklijsten gekeken en foto's van de lijsten en longen gemaakt. Hier hangt van af of opereren nog wel zinvol is, rekening houdend met de kans dat het kwaadaardig is en de kans dat de andere lijst er over zes weken ook uit moet. Ook haar leeftijd mogen we niet vergeten, ze is acht jaar en een kruising berner/herder. Een moeilijke beslissing, als het kwaadaardig blijkt denk ik niet dat ik haar deze operaties op haar leeftijd nog wil aandoen. Ik moet hier samen met mijn dochter over nadenken en een beslissing over nemen, ik kan alleen maar hopen dat het goedaardig is en de operatie dus door kan gaan.
Waarom wordt er niet meteen besloten wel of niet te opereren (ik bedoel beide lijsten wegnemen als dat een risico vormt)? Dat scheelt weer een narcose voor deze hond op leeftijd. :wink: Sterkte morgen.
Dit is niet mogelijk omdat er dan te veel spanning op de wonden komt te staan.
Afbeelding.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Goldendelicious schreef:
Beide melklijsten tegelijk wegnemen is een risico dat de huid tussen de beide melklijsten niet goed doorbloed blijft en afsterft. Alles is uiteindelijk afhankelijk van hoeveel er moet worden weggenomen natuurlijk.

Sterkte in elk geval !
Sandra
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

OK, dat wist ik niet. :ok:
Lees net hoe de operaties gedaan worden. Gek, ik 'ken' iemand in Australië waarvan de teef ook op latere leeftijd is geopereerd, die het had over beide melklijsten. Zou dat een deel van beide melklijsten kunnen zijn?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Beide kanten tegelijk kan wel, maar is zwaarder en de genezing duurt langer omdat de wond 'uit zichzelf' dicht moet groeien. Vandaar dat dit niet geadviseerd wordt. Indien mogelijk liever in twee keer, met 6 weken tijdsverschil tussen de eerste en tweede operatie.

C.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Casey schreef:Beide kanten tegelijk kan wel, maar is zwaarder en de genezing duurt langer omdat de wond 'uit zichzelf' dicht moet groeien. Vandaar dat dit niet geadviseerd wordt. Indien mogelijk liever in twee keer, met 6 weken tijdsverschil tussen de eerste en tweede operatie.

C.
Maar brengt dan een dubbele narcose binnen redelijk korte tijd voor een hond op leeftijd niet ook extra risico's met zich mee?
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ariane schreef:
Casey schreef:Beide kanten tegelijk kan wel, maar is zwaarder en de genezing duurt langer omdat de wond 'uit zichzelf' dicht moet groeien. Vandaar dat dit niet geadviseerd wordt. Indien mogelijk liever in twee keer, met 6 weken tijdsverschil tussen de eerste en tweede operatie.

C.
Maar brengt dan een dubbele narcose binnen redelijk korte tijd voor een hond op leeftijd niet ook extra risico's met zich mee?
Als de lever- en nierfuncties en het hart in orde zijn is dat normaalgesproken geen reden tot ongerustheid.

C.
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Nou veel sterkte gewenst, is zal voor jullie duimen hoor!
Antonetta
Zeer actief

Ik denk dat ook nog meespeelt dat ze al een wond heeft, die zit niet heel dicht bij de tepel er moet wel huid zijn om alles te sluiten.
Afbeelding.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”