Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie is er fout?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

linda-bakker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Suus is een berner sennen en Tjibbe is een Friese Stabij..
Aantal honden: 2

Re: Wie is er fout?

Ongelezen bericht door linda-bakker »

Onze oude stabij liep meestal los, luisterde perfect. Mijn man en een vriend gingen hem een keer savonds/ snachts uitlaten,w as vrij laat dus. Onze hond liep wat te snuffelen en mijn man niet op te letten. Er komen 2 mensen aan met een jack russel, mijn hond snuffelt aan de jack en de jack valt aan! Vliegt echt onze hond aan, mijn hond reageert en jack russel had klein wondje. Wij hebben alles 'moeten' vergoeden. Zelfs de handdoek waar ze het bloed mee had gestelpt!! Wij wisten niet beter en hebben idd alles vergoed...
Lieve groetjes Linda en een poot van Suus en Tjibbe..
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Puur gekeken naar de feiten vind ik baasje van de loslopende hond de 'schuldige'. Hond loopt los waar het niet mag en is niet terug te roepen. Als de eigenaar van de aangelijnde hond er alles aan doet om te voorkomen dat de hond bijt, maar de loslopende hond blijft maar toenadering zoeken dan vind ik de aangelijnde hond niet schuldig.

Maar... dat is puur theoretisch, in de praktijk vind ik het soms wel wat anders. Heb zelf namelijk zo'n voorbeeld. Bij mij in het dorp zijn geen losloopgebieden (in de hele gemeente geld een aanlijnplicht binnen de bebouwde kom). Buiten de bebouwde kom mogen honden los mits onder appél. Alleen zijn dat allemaal gebieden waar ook fietsers ed komen. Er is nergens een stuk waar je je hond veilig los kunt laten lopen en waar ze echt niemand tot last kunnen zijn. Aan de rand van het dorp (binnen de bebouwde kom, hond moet dus officieel aangelijnd!) is een parkje waar eigenlijk alleen mensen komen die de hond uitlaten, ligt wat afgelegen en gaat nergens naartoe dus mensen hebben er niks te zoeken. Er is een klein recreatiestrandje waar bijna nooit mensen zijn en waar je dus bijna het hele jaar met je hond naartoe kunt. Ideaal! Het parkje wordt door het water afgesloten, er is maar 1 weg naartoe en er komt niemand zomaar. Dus de ideale plek om je hond veilig los te laten. Hier lopen dus ontzettend veel mensen met de hond en die honden lopen allemaal los. Gemeente gedoogd dit ook.
Alleen loopt er dus in dit parkje vaak een man met een ontzettend agressieve hond. Hond loopt aangelijnd, ze komen ook niet op het strandje of zo, maar lopen puur rondje door het parkje en gaan dan weer weg. Hij vind dat ze het recht hebben daar te lopen. Waar hij natuurlijk ook gelijk in heeft. Maar toch snap ik echt niet waarom hij persé daar wil lopen! Het is daar allemaal dichtbegroeid, het zijn smalle paadjes die elkaar kruisen dus ook als je allemaal de hond aangelijnd hebt kun je ineens tegenover elkaar staan en dan valt de hond ook woest uit en moet je verrekte snel weg zien te komen anders zitten er gaten in je hond.
Het is niet zo dat er in de buurt geen andere plekken zijn om aangelijnd te wandelen. Man vind ook dat hij niet hoeft te proberen zijn hond bij zich te houden als er loslopende honden zijn want 'hij heeft gelijk en andere honden moeten aangelijnd zijn'!

Dus ja, gekeken naar de feiten en naar de wet heeft die meneer volkomen gelijk, maar toch vind ik in zo'n geval dat die man misschien ook een beetje rekening met anderen kan houden en ergens anders kan gaan lopen.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

hewi schreef:
Nanna schreef:Beiden. Ik vind de eigenaar van de loslopende hond fout omdat die de hond niet kan terugroepen. En jij bent fout omdat het inderdaad niet handig is om met een agressieve hond in losloopgebied rond te gaan wandelen.
Dan is het muilkorven óf in aanlijngebied gaan lopen. Vind ik inherent aan het hebben van zo'n hond.

Tja ik ben het ook met Nanna eens, de loslopende hond mag daar niet los lopen maar je zult altijd mensen hebben
die dat aan hun laars lappen.....en die hun brave hendrikje die ws niks doet maar ook niet luistert los hebben lopen.
Als je van tevoren al weet dat je hond kan gaan vechten zul je dat moeten voorkomen, ik denk dat dat makkelijker is
dan altijd maar verwachten dat iedereen de regels van los of vast hanteert.
mwah.... ik heb een Sharpei van 25 kilo dus dat is te handelen, maar het is alles behalve makkelijk kan ik je zeggen.
Het is niet zozeer het probleem dat ik MIJN hond niet houden kan, die loopt altijd aan de lijn namelijk.
Ik hengel hem in een split second binnen en sluit hem vast tussen mijn benen en ga van nood maar op hem zitten...*Ik heb inmiddels zeker 3 keer gevraagd/geroepen de hond bij zich te houden hoor *
Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je binnen no time achter de adem bent als er een grommende herder of borstelende en blaffende labrador als een springend hert om me heen rent en probeert tussen mijn benen door TOCH bij mijn hond te komen. :devil:

Het is helemaal niet gezegd dat mijn hond als een gek om zich heen gaat zitten bijten als ik hem de ruimte zou geven, maar ik test het ook liever niet uit
Mijn grootste punt is dat ik niet wil dat hij, ZEKER niet nu hij 11 en een half is en af en toe wat moeilijker doet met zijn gewrichten, op zijn lazer gaat krijgen.

Maar dat - lijkt - er - maar - heel - heel - heel moeilijk - in te gaan - bij sommige - mensen :19:

Dan noem mij maar gekke henkie,maar als er dan toch gaten in mijn hond ontstaan door zo'n ongeleid projectiel dan sta ik met mijn dierenarst factuurtje toch echt bij die baas aan de deur.
Of hij het uit eigen zak lapt of het via zijn aanspr. verz wil spelen zal mij worst zijn.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ook hier geldt weer: er zit een groot verschil in wat voor ons als hondenbezitters logisch voelt en wat de wetgever zegt.

De feiten zijn en blijven simpel: in de basis is altijd het baasje van de hond die feitelijk bijt aansprakelijk.
Of de andere hond losliep waar dat niet mag, doet echt niet terzake voor de aansprakelijkheid!

Suzanne
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Beiden. Als je een hond hebt waarvan je weet dat hij agressief kan reageren op bepaalde honden, moet je er voor zorgen dat hij hier toe geen kans krijgt. Hij is jou verantwoording.
De eigenaar van de loslopende hond liep niet in een losloopgebied, hij was gewaarschuwd en had zijn hond niet onder controle, die laat je niet los lopen.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

~Suzanne~ schreef:Ook hier geldt weer: er zit een groot verschil in wat voor ons als hondenbezitters logisch voelt en wat de wetgever zegt.

De feiten zijn en blijven simpel: in de basis is altijd het baasje van de hond die feitelijk bijt aansprakelijk.
Of de andere hond losliep waar dat niet mag, doet echt niet terzake voor de aansprakelijkheid!

Suzanne

onze verzekering betaalde de da kosten niet hoor omdat de hond buiten los loop gebied losliep en naar onze aangelijnde hond ging terwijl wij hadden gewaarschuwd dat deze zou bijten
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

bellabeest schreef:
~Suzanne~ schreef:Ook hier geldt weer: er zit een groot verschil in wat voor ons als hondenbezitters logisch voelt en wat de wetgever zegt.

Suzanne

onze verzekering betaalde de da kosten niet hoor omdat de hond buiten los loop gebied losliep en naar onze aangelijnde hond ging terwijl wij hadden gewaarschuwd dat deze zou bijten
Dat zit dat 'm nou precies in de uitzonderingen die ik gaf: je had gewaarschuwd! En dat telt zwaar mee (mits bewijsbaar).

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bellabeest schreef: onze verzekering betaalde de da kosten niet hoor omdat de hond buiten los loop gebied losliep en naar onze aangelijnde hond ging terwijl wij hadden gewaarschuwd dat deze zou bijten

:blauwoog: Jammer voor de hond dat die dat niet begrijpt.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vind de baas van de loslopende hond fout. Als je heel duidelijk bent dat het niet gaat en vraagt of hij zijn hond bij zich wil houden en dat gebeurt niet dan vind ik dat jij je best hebt gedaan. Natuurlijk kun jij er dan nog wel alles aan doen om dingen te voorkomen. Al lukt dat soms gewoon niet altijd heel makkelijk.
nomo
Zeer actief

Suzanne
Oke... dus als ik het goed begrijp... als ik Morris los heb in park waar dat niet mag en hij hier wordt gebeten door de agressieve hond dan zou eigenaar van die hond aansprakelijk zijn? En ik niet? Hij waarschuwt niet dat zijn hond kan bijten.

Er zijn al meerdere honden gebeten door zijn hond (ook honden die netjes aan de lijn zaten trouwens), volgens mij heeft hij geen enkele rekening betaald (is ook niet echt het type waar je ruzie mee wilt dus snap dat baasjes er niet naartoe durven met rekening :oeps:)
~Suzanne~
Zeer actief

nomo schreef:

Suzanne
Oke... dus als ik het goed begrijp... als ik Morris los heb in park waar dat niet mag en hij hier wordt gebeten door de agressieve hond dan zou eigenaar van die hond aansprakelijk zijn? En ik niet? Hij waarschuwt niet dat zijn hond kan bijten.
Er zijn al meerdere honden gebeten door zijn hond (ook honden die netjes aan de lijn zaten trouwens), volgens mij heeft hij geen enkele rekening betaald (is ook niet echt het type waar je ruzie mee wilt dus snap dat baasjes er niet naartoe durven met rekening :oeps:)
In de basis klopt dat. Natuurlijk kan ik door het beeldscherm de feitelijke situatie niet zien maar ja; het uitgangspunt is (en blijft): de baas van de bijtende hond is aansprakelijk.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen mogelijk maar dit is het uitgangspunt.
Welke hond los was en welke vast zat doet (in principe) niet terzake.
Welke hond "aan het klieren was" ook (in principe) niet.

Er zit wel beweging in die wetgeving en alles is afhankelijk van de precieze situatie; dat soort dingen kun je nooit op voorhand precies bepalen.

Ik kan dus niet meer doen dan het basisprincipe herhalen ;-) en erop wijzen dat altijd uitzonderingen mogelijk zijn.

Suzanne
nomo
Zeer actief

Nou ja, ik probeer er natuurlijk gewoon voor te zorgen dat Morris nooit tussen de kaken van die $%&hond terechtkomt. Maar vind het wel interessant om te weten dat je voor de wet eigenlijk gewoon altijd schuldig bent als je hond bijt. Ook al is de andere hond aan het klieren en probeer je het op alle mogelijke manieren te voorkomen.
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

~Suzanne~ schreef:
bellabeest schreef:

Suzanne

Dat zit dat 'm nou precies in de uitzonderingen die ik gaf: je had gewaarschuwd! En dat telt zwaar mee (mits bewijsbaar).

Suzanne
ja maar in de situatie van ts was ook gewaarschuwd. dus dan is toch de eigenaar van de loslopende hond fout.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

bellabeest schreef: ja maar in de situatie van ts was ook gewaarschuwd. dus dan is toch de eigenaar van de loslopende hond fout.

Ik zou me kapot schamen.
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

dagmar88 schreef:
bellabeest schreef: onze verzekering betaalde de da kosten niet hoor omdat de hond buiten los loop gebied losliep en naar onze aangelijnde hond ging terwijl wij hadden gewaarschuwd dat deze zou bijten

:blauwoog: Jammer voor de hond dat die dat niet begrijpt.
van een hond zou je verwachten dat deze toch wel hondentaal kent en als een hond al agressief grommend aan het uitvallen is omdat de loslopende hond te dichtbij komt heeft deze toch echt een bord voor zijn kop als hij toch daar naar toe gaat.

en ja ik weet dit gedrag van onze hond is ook niet goed te praten hier hebben we aan gewerkt en ze is nu zover dat ze alle honden normaal kan passeren en met een enkele hond zelfs los kan spelen.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

dagmar88 schreef:
bellabeest schreef: ja maar in de situatie van ts was ook gewaarschuwd. dus dan is toch de eigenaar van de loslopende hond fout.

Ik zou me kapot schamen.
ik zou niet weten waarom, je hebt gewaarschuwd je hebt je hond kort aan de lijn, dus je hebt aan je plicht voldaan om het te voorkomen dat een andere eigenaar niet adequaat genoeg reageert op moment dat je waarschuwt dat jou hond bijt. sorry maar dan vind ik het een gevalletje van eigen schuld.
en ja ik heb er ervaring mee, en hoe vaak je niet te horen krijgt als je zegt dat jou hond bijt, ja maar mijn hond doet niks. ja sorry maar daar gaat het gedrag van mijn hond niet mee over.
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

Hier is alles gedoogd losloopgebied of verboden voor honden.
Dus alles wat een beetje bebost is lopen honden los :roll:
Als ik langer dan 2min. Met mijn honden wil lopen kan ik niet anders dan tussen de loslopende honden te gaan lopen.
Gelukkig kan ik de drukke plekken wel ontlopen en ook loop ik nooit op de drukke uitlaattijden wat zomers betekend dat ik alleen sochtens vroeg en savonds laat de honden uitlaat en verder smiddags ze naas de deur laat plassen :roll:

Nou lopen mijn honden ook alleen los waar ik voldoende overzicht heb en ontwijk ik andere honden zo veel mogelijk.
Toch heb ik al een paar keer meegemaakt ondanks waarschuwen dat er een hond los op ons afkomt.
Eigenaren vinden dat hun hond niets doet of hond luisterde gewoon niet.
Ik hang dan mijn teef van 30 kilo omhoog met de voorpoten in de lucht.
En dan nog duikt die vreemde hond op mijn hond en beginnen ze te vechten.

Ook meegemaakt dat mijn reu aangelijnd aan de fiets loopt, kom iemand tegemoet met een loslopende hond xterrier. Vrouw passerde eerst en 10 meter er achteraan komt die hond en duikt zo op mijn reu.
Nou heb ik die hond een rot trap gegeven maar mijn hond had wel een gaatje in zijn oor.

Ik heb honden die super luisteren geen van 3e zullen ze ooit naar een andere hond toe lopen.
Sterker nog als een hond op hun fixeert negeren ze dat en lopen ze door.
En toch ondanks waarschuwen duiken er eens in de zoveel tijd weer eens een hond op.
Helaas kan je niet altijd dat soort dingen ontlopen hoe erg je ook je best doet.
En ja tot nu toe is de tegenpartij altijd de lul geweest en is mijn hond de valse kut herder die volgens sommige mensen alleen in de achtertuin zou mogen komen.
~Suzanne~
Zeer actief

nomo schreef:Nou ja, ik probeer er natuurlijk gewoon voor te zorgen dat Morris nooit tussen de kaken van die $%&hond terechtkomt. Maar vind het wel interessant om te weten dat je voor de wet eigenlijk gewoon altijd schuldig bent als je hond bijt. Ook al is de andere hond aan het klieren en probeer je het op alle mogelijke manieren te voorkomen.
En toch zit DAAR nou net het probleem.....

Ik doe een poging tot uitleggen ;-)

Standaardregel: baasje bijtende hond zijn aansprakelijk.

Maar.... er zijn uitzonderingen mogelijk.
Als je werkelijk alles en alles doet om te voorkomen dat jouw eigen hond bijt en door "medeschuld" bij de andere baas kan het zijn dat jouw aansprakelijkheid wordt verminderd; dan ligt een deel van de juridische schuld ook bij de andere baas.
Als je je eigen hond aan de lijn hebt en de andere baas haalt na 10 verzoeken en verklaringen dat jouw Fikkie bijt, zijn eigen hond nog steeds niet weg, KAN het ook zijn dat een deel van de juridische schuld bij de ander komt te liggen.
Als de andere hond alleen maar komt buurten blijf je aansprakelijk. Zit die andere hond bewijsbaar te klieren en reageert de andere baas niet op verzoeken de hond weg te nemen, KAN ook weer een deel.....

Het blijft een complexe zaak, altijd, omdat ik voorhand nooit precies die situatie kan voorspellen die zich ook daadwerkelijk voordoet.
Elk geval staat op zichzelf en zal apart worden beoordeeld door verzekeringsmaatschappijen en rechters als het zover moet komen.

Natuurlijk, als hondenbazen onderling, doe je er alles aan om schermutselingen en vechtpartijen te verhinderen. Maar, soms gebeurt er iets wat je niet voorzag of fout inschatte.

Probeer er dan onderling uit te komen, probeer vriendelijk te blijven (allebei tegen elkaar), en meldt het voorval bij de verzekering.
Als die maar een deel of niet uitkeert kun je zelf alsnog besluiten om alles te betalen al je denkt dat je een soort morele schuld hebt aan het voorval. Maar, doe dat pas als de maatschappij uitspraken heeft gedaan.

Elke situatie staat dus op zichzelf en het blijft hoe dan ook zwaar #$*%^#, ongeacht aan welke kant van het verhaal je staat of komt te staan.
Natuurlijk doe je er in de praktijk alles aan om ellende voor te zijn, maar dat lukt gewoon niet altijd.
Daarmee wil ik vechtpartijen niet goedpraten!

Vergelijk het met verkeerssituaties.... (vrijwel) niemand rijdt expres tegen een andere auto of fietser of wat dan ook... maar soms gebeurt het wel... da's dus een "ongeval". Het zou niet moeten mogen, maar het gebeurt wel. Zo ook met al dan niet ernstiger bijtincidenten.

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

bellabeest schreef:
dagmar88 schreef:

Ik zou me kapot schamen.
ik zou niet weten waarom, je hebt gewaarschuwd je hebt je hond kort aan de lijn, dus je hebt aan je plicht voldaan om het te voorkomen dat een andere eigenaar niet adequaat genoeg reageert op moment dat je waarschuwt dat jou hond bijt. sorry maar dan vind ik het een gevalletje van eigen schuld.
en ja ik heb er ervaring mee, en hoe vaak je niet te horen krijgt als je zegt dat jou hond bijt, ja maar mijn hond doet niks. ja sorry maar daar gaat het gedrag van mijn hond niet mee over.

Nee, wat mij betreft heb je dan niet wanneer jouw hond bij een andere hond zulke verwondingen oplevert dat er een dierenarts aan te pas moet komen.
Verre van :ugh:
En wat een dooddoener.
bellabeest
Zeer actief
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

dagmar88 schreef:
bellabeest schreef:
dagmar88 schreef:

Ik zou me kapot schamen.

Nee, wat mij betreft heb je dan niet wanneer jouw hond bij een andere hond zulke verwondingen oplevert dat er een dierenarts aan te pas moet komen.
Verre van :ugh:
En wat een dooddoener.
zoals je eerder kon lezen hebben we het gedrag wel aangepakt en laat ze dit nu niet meer zien.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

bellabeest schreef: zoals je eerder kon lezen hebben we het gedrag wel aangepakt en laat ze dit nu niet meer zien.
Dat heb ik gelezen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Helaas gaat het niet om schuld, maar om aansprakelijkheid.
Als mijn hond schade veroorzaakt ben ik aansprakelijk.

Voelt verschrikkelijk oneerlijk, zeker als je zelf je hond aan de korte lijn hebt en niet in losloopgebied loopt.
Maar helaas blijf je aansprakelijk voor de door jouw hond veroorzaakte schade.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Spaiky schreef:Vind het lastig uit te leggen wat ik precies bedoel dus neem een voorbeeldje :mrgreen:
Ik loop met een hond die agressief kan doen naar bepaalde honden, ik heb mijn hond netjes vast en kom een hond tegen die los loopt buiten een hondenlosloop gebied.
Ik roep naar eigenaar of die zijn hond bij zich wilt houden omdat ik niet weet hoe mijn hond zal reageren, eigenaar wil zijn/haar hond terug halen maar hond luisterd niet, ik hou mijn hond strak naast me maar de loslopende hond komt toch naar mijn hond en het vechten begint.

Wie is er dan fout? Ik omdat mijn hond niet "lief" is of de eigenaar van de loslopende hond omdat zij buiten een losloop gebied een hond los heeft lopen die niet luisterd.

Wat vinden jullie van mensen die hun hond los hebben buiten een losloop gebied terwijl de hond niet luisterd
Beiden maar aangezien jouw hond de gaten kan maken zou ik hem lekker gemuilkorft uitlaten :ok:
Spaiky
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse stafford x Amerikaanse Bulldog

Ongelezen bericht door Spaiky »

ranetje schreef:Helaas gaat het niet om schuld, maar om aansprakelijkheid.

Voelt verschrikkelijk oneerlijk, zeker als je zelf je hond aan de korte lijn hebt en niet in losloopgebied loopt.

Lijkt me heel lastig om te bepalen wie de veroorzaker is.
Aan de ene kan de agressievere hond, want als het een "lieve" hond was geweest dan was het niet gebeurd.
Aan de andere kant het baasje van de loslopende hond want als hij of zij zijn hond aangelijnd had gehouden of dat de hond gewoon luisterde was het ook niet gebeurd en zijn hond loopt naar de andere hond.
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

mercedes2803 schreef:
hewi schreef:
Nanna schreef:Beiden. Ik vind de eigenaar van de loslopende hond fout omdat die de hond niet kan terugroepen. En jij bent fout omdat het inderdaad niet handig is om met een agressieve hond in losloopgebied rond te gaan wandelen.
Dan is het muilkorven óf in aanlijngebied gaan lopen. Vind ik inherent aan het hebben van zo'n hond.

Tja ik ben het ook met Nanna eens, de loslopende hond mag daar niet los lopen maar je zult altijd mensen hebben
die dat aan hun laars lappen.....en die hun brave hendrikje die ws niks doet maar ook niet luistert los hebben lopen.
Als je van tevoren al weet dat je hond kan gaan vechten zul je dat moeten voorkomen, ik denk dat dat makkelijker is
dan altijd maar verwachten dat iedereen de regels van los of vast hanteert.
mwah.... ik heb een Sharpei van 25 kilo dus dat is te handelen, maar het is alles behalve makkelijk kan ik je zeggen.
Het is niet zozeer het probleem dat ik MIJN hond niet houden kan, die loopt altijd aan de lijn namelijk.
Ik hengel hem in een split second binnen en sluit hem vast tussen mijn benen en ga van nood maar op hem zitten...*Ik heb inmiddels zeker 3 keer gevraagd/geroepen de hond bij zich te houden hoor *
Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat je binnen no time achter de adem bent als er een grommende herder of borstelende en blaffende labrador als een springend hert om me heen rent en probeert tussen mijn benen door TOCH bij mijn hond te komen. :devil:

Het is helemaal niet gezegd dat mijn hond als een gek om zich heen gaat zitten bijten als ik hem de ruimte zou geven, maar ik test het ook liever niet uit
Mijn grootste punt is dat ik niet wil dat hij, ZEKER niet nu hij 11 en een half is en af en toe wat moeilijker doet met zijn gewrichten, op zijn lazer gaat krijgen.

Maar dat - lijkt - er - maar - heel - heel - heel moeilijk - in te gaan - bij sommige - mensen :19:

Dan noem mij maar gekke henkie,maar als er dan toch gaten in mijn hond ontstaan door zo'n ongeleid projectiel dan sta ik met mijn dierenarst factuurtje toch echt bij die baas aan de deur.
Of hij het uit eigen zak lapt of het via zijn aanspr. verz wil spelen zal mij worst zijn.

Ik bedoelde makkelijker voorkomen dat dat je ooit gaat hopen dat iedereen zijn hond bij zich houd.

Ik ben zelf zon domme koe trouwens of gekke henkie, ik liep paar week geleden in losloopgebied met idioote Leo, ding doet geen
vlieg kwaad staat redelijk goed onder appel, 99% we zijn hard aan het werk ermee, en net om de bocht stom stom stom ik had hem moeten
aanlijnen gewoon stom, komt meneer aan die ik ken met zijn mechelaar, gemuilkorf, kort aan de lijn en daar ging Leo...brullen schreeuwen tieren
niks niet terug komen, of draf erheen en die meneer had Leo al een schop gegeven dus die stond verderop maar ik heb Leo even vastgezet
gevraagd of herder niks had en mijn diepste excuus aangeboden, ook al is het een losloopgebied, ook al loopt hij daar met zijn hondagressieve hond
In mijn ogen ben ik fout.

Maar ik ben ook erg blij en terecht vindt ik het dan dat die herder een muillkorf draagt.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Beiden zijn fout, maar ik vind wel dat je je agressieve hond altijd in toom moet kunnen houden.
Lukt dit altijd in de praktijk? waarschijnlijk niet, maar dat is 'jouw' tekortkoming, overigens net zoals het de tekortkoming is van de eigenaar van de niet luisterende en loslopende hond (maar jouw hond luistert net zo min als hij door mag gaan in zijn agressie).

Ik had het toevallig gister nog aan de hand: ik liep in aanlijngebied met mijn twee honden, toen er om de hoek een zeer onstuimige puberende (jaar oud) Lab aan kwam stuiven, recht op mijn honden af.
Mijn ene hond is oud en moet gewoon niets van honden weten en wenst met rust gelaten te worden, mijn andere hond houdt niet van reuen en natuurlijk was het net een reu :roll:

De Lab komt aangerend en mijn honden mogen op dat moment kenbaar maken dat ze er niets mee te maken willen hebben en 9 van de 10 keer snapt een andere hond prima dat hij niet gewenst is. Echter niet een jonge onstuimige Lab dus :oeps:
De Lab rende maar rondjes om mijn honden en na enige minuten kwam de eigenaresse en riep de hond poeslief, ze was echter volkomen lucht voor de Lab en na zeker 10 á 20 keer roepen, ging ze hem maar achterna zitten in de hoop hem te kunnen pakken.. yeah right.

Ik maande mijn honden tot rust en mijn teef luistert uitstekend en de Lab naderde om aan haar kont te snuffelen... iets wat ze werkelijk verafschuwd, maar ik dacht dat de eigenaresse op die manier haar hond kon pakken. Helaas, Lab was niet gek en rende net op tijd weer weg.

Afijn, toen besloot ik maar door te lopen, maar eenmaal bij een weg aangekomen werd dit te link voor de nog steeds rond circelende lab en stopte ik maar weer.
De eigenaresse riep maar weer een riep maar weer, dit ging 'm niet worden.

Dus ik duw haar mijn hond in handen 'hou vast, ik pak jouw hond wel' (vrouw *help* doet ze niets *help* ... nee jou doet ze niets, je hond wel, haha).

Afgelopen met poeslief Labje roepen, nu was ik aan de beurt: BINKIE HIERRRR!! en daar kwam Binkie, alsof hij voor het eerst geroepen werd, braaf aangelopen. 'Binkie ZIT' en hoppa, Bink ging zitten. Riempje om, koekje erin en honden weer uitwisselen :F:

Maarrrr had ik mijn honden niet genoeg onder controle en wás er gebeten, dan zou ik dat vreselijk vinden. Is het puur mijn schuld? Nee, want die andere hond mag daar helemaal niet loslopen. Alleen is de schuldvraag voor mij op dat moment niet zo gek belangrijk; ik wil gewoon niet dat andere honden gewond raken door mijn honden, klaar. Boeit me niet wiens schuld het is, maar ik wil het niet hebben.
Natuurlijk kan er weleens iets gebeuren, maar heb je een echt agressieve hond en je weet dat, dan dien je stomweg je verantwoordelijkheid te nemen.
Andere honden ontsnappen, puppies lopen rond, je kan het niet maken door simpel te zeggen 'die hond liep los en mijne was aangelijnd'. Je verantwoording gaat verder dan dat en daarnaast mag je je dan kapot ergeren aan de ander :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

aansprakelijk zijn voor eventuele kosten is de civiele kant van de zaak bij bijtende honden. er is ook nog een strafrechtelijke kant aan en als het even kan ook nog een bestuursrechtelijke en ik ga eens lekker niet voorkauwen hoe of wat. dit is louter om suzanne erop te wijzen dat er meer is dan verzekeringswerk, even afgezien van het feit dat je op zich een verzekering helemaal niet nodig hebt om aansprakelijk gesteld te worden.

een complicerende, praktische factor wil nog wel eens zijn dat de brave diender die met bijtende honden te maken krijgt zelf in het geheel niet correct op de hoogte is van de huidige jurisprudentie. een stapje hoger, de officier van justitie, is het ook geregeld huilen met de pet op voor wat betreft actuele kennis, maar dat dan weer terzijde. die worden dan ongelooflijk boos als je ze keurig corrigeert, hetgeen op zich een aardig tijdverdrijf is, maar dat werkelijk hélemáál terzijde.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Caro. schreef: Maarrrr had ik mijn honden niet genoeg onder controle en wás er gebeten, dan zou ik dat vreselijk vinden. Is het puur mijn schuld? Nee, want die andere hond mag daar helemaal niet loslopen. Alleen is de schuldvraag voor mij op dat moment niet zo gek belangrijk; ik wil gewoon niet dat andere honden gewond raken door mijn honden, klaar. Boeit me niet wiens schuld het is, maar ik wil het niet hebben.
Natuurlijk kan er weleens iets gebeuren, maar heb je een echt agressieve hond en je weet dat, dan dien je stomweg je verantwoordelijkheid te nemen.
Andere honden ontsnappen, puppies lopen rond, je kan het niet maken door simpel te zeggen 'die hond liep los en mijne was aangelijnd'. Je verantwoording gaat verder dan dat en daarnaast mag je je dan kapot ergeren aan de ander :wink:
het hele verhaal :ok: maar dit laatste stukje helemaal!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Spaiky schreef:
ranetje schreef:Helaas gaat het niet om schuld, maar om aansprakelijkheid.

Lijkt me heel lastig om te bepalen wie de veroorzaker is.
Aan de ene kan de agressievere hond, want als het een "lieve" hond was geweest dan was het niet gebeurd.
Aan de andere kant het baasje van de loslopende hond want als hij of zij zijn hond aangelijnd had gehouden of dat de hond gewoon luisterde was het ook niet gebeurd en zijn hond loopt naar de andere hond.
Je blijft verantwoordelijk (en aansprakelijk) voor de door jouw hond aangerichte schade. :wink:
Zoals caro. schrijft dus :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

bellabeest schreef: ik zou niet weten waarom, je hebt gewaarschuwd je hebt je hond kort aan de lijn, dus je hebt aan je plicht voldaan om het te voorkomen dat een andere eigenaar niet adequaat genoeg reageert op moment dat je waarschuwt dat jou hond bijt. sorry maar dan vind ik het een gevalletje van eigen schuld.
Ik ben het daar ergens wel mee eens. Al zou ik het wel wat nuanceren. Als er een hond komt buurten en mijn hond zou zomaar beginnen te bijten waar hij kan, dat zou voor mij wat anders zijn. Maar als er tijdens het wandelen een hond komt klieren en na duidelijke waarschuwingen van mijn reu (en van mij aan de baas) toch eeuwig door blijft gaan en er zou een gevecht uit breken, ja jammer dan.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”