Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek

Ongelezen bericht door moosje »

Zarah kreeg haar torsie midden in de nacht, terwijl ze 's morgens voor het laatst een maaltijd op had. Tussendoor wel veel gesnaaid, want we vierden Mark zijn verjaardag. Dat rust houden neem ik vanaf dat moment niet meer zo nauw.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Inge O schreef:
Browny schreef:Maar hoe zit dit dan als je 1x per dag altijd avonds voert? Daarna moeten ze altijd nog naar buiten en is bijna altijd na het eten.. maar daarna gaan ze dus de nacht in, is daar ook iets over te zeggen?
kan dat ietsje duidelijker :Q: ?
Nou als de honden 1x per dag eyen krijgen en dit krijgen tussen 20:00 en 23:00 (verschilt per dag) daarna spelen ze nog wat en gaan ze voor een kort pies rondje naar buiten.. maar dan zijn ze na het eten dus minder actief als wanneer je om 13:00 voert en ze de hele dag nog actief zijn.
Ik ken veel mensen die altijd alleen in de avond voeren, maar zou het dan 'beter' zijn om overdag te voeren?

Nou duidelijk? Of ben ik nog steeds warrig :engel:
Afbeelding
Sanrica
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanrica »

Ik heb ooit eens gehoord van iemand die jarenlang dierenartsassistente was geweest dat ze juist vaak 's nachts voorkomen. Oftewel als de hond in rust is. Hihi ze liep te mopperen dat ze juist altijd midden in de nacht haar bed weer uit moest voor een maagtorsie en dat het nooit overdag was.
Browny
Zeer actief

Inge O schreef:
Browny schreef:
Inge O schreef:
Browny schreef:Maar hoe zit dit dan als je 1x per dag altijd avonds voert? Daarna moeten ze altijd nog naar buiten en is bijna altijd na het eten.. maar daarna gaan ze dus de nacht in, is daar ook iets over te zeggen?
kan dat ietsje duidelijker :Q: ?
Nou als de honden 1x per dag eyen krijgen en dit krijgen tussen 20:00 en 23:00 (verschilt per dag) daarna spelen ze nog wat en gaan ze voor een kort pies rondje naar buiten.. maar dan zijn ze na het eten dus minder actief als wanneer je om 13:00 voert en ze de hele dag nog actief zijn.
Ik ken veel mensen die altijd alleen in de avond voeren, maar zou het dan 'beter' zijn om overdag te voeren?

Nou duidelijk? Of ben ik nog steeds warrig :engel:
hoelang de honden actief zijn is niet bevraagd dus daar weet ik niks over :wink: . ik denk ook dat dit onmogelijk te bevragen is omdat dit dagelijks te erg kan verschillen.

de meeste mensen voeren trouwens 's avonds dus dat is wel een redelijke constante denk ik.
Ah oke duidelijk :ok: ik hoor ook vaak dat het beter zou zijn om de helft in de ochtend te geven en de andere helft in de avond, maar dan krijgen twee honden 100 gram per keer dus dat is ook niet de moeite waard.. ze zijn het gewend en ik vind het makkelijker :engel:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier krijgen ze wel twee keer en Fien krijgt dus twee keer 55 gram.
Waarom is dat niet de moeite waard? Voor haar wel, hoor ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Browny
Zeer actief

Marjoleine schreef:Hier krijgen ze wel twee keer en Fien krijgt dus twee keer 55 gram.
Waarom is dat niet de moeite waard? Voor haar wel, hoor ;)
Voor Chiko wel dat is ook maar een ukkie, maar Browny en kyara krijgen net zoveel en zijn 3x zo groot. Ik heb ook heel even 2x per dag gegeven, maar het is zo weinig dat ik het prettiger vond om 1x alles te geven dat ze wat langer bezig zijn en naar mijn idee ook wat voldaner overkomen. Kyara geniet er dan echt van en is wat langer bezig :mrgreen: Maar dat is gewoon een gevoelskwestie en gemakszucht :wink:
Afbeelding
Marieta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer

Ongelezen bericht door Marieta »

Jammer dat ik deze nu pas zie!
Ohana kreeg in de tijd dat ze een maagtorsie kreeg (4 jaar), kvv, van KIVO. En inderdaad voor en na het eten rust! Werd geadviseerd door de fokker toen en de da.
Er werd wel een stukje plastic gevonden.
Met bijna 8 jaar een dilatatie, toen kreeg ze brokken. 3 weken later een torsie. (maag was met dr 4 jaar vastgezet en dus losgekomen met de laatste keer). Toen heeft ze wel een plastic zakje ingeslikt van het een of het ander. Maar nu heb ik niet alles in me opgenomen. Was het nu dat dat misschien geen of juist wel effect had of die kanteling?
Nu was het bij Hana ook zo, dat ze vermoedden achteraf dat ze een maagtumor had, gezien ze ook al aan het afvallen was.

Wat ik ook nog niet wist, is dat bakverhoging ook niet goed was. Die kan ik dus ook weg halen beter bij Zino. En dus lekker laten rennen als ze willen.

Mooi onderzoek en jammer dat ik te laat ben om de enquete in te vullen.

Groetjes Marieta.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Inge O schreef:
marian* schreef:
Inge O schreef:
irmaLeo schreef: Nieuwsgierig: komt dit ook (zo vaak) voor bij kleine rassen? Of lees ik daaroverheen?
nee, het komt eigenlijk zo goed als nooit voor bij kleine rassen.
Heb je een idee hoe dat komt ? Compacter lichaam of zo ?
nee, haha, als we dat wisten (waarom niet) wisten we meteen ook veel meer over waarom wel :F: .
Als ik zo bekijk wat de symptomen van een dilatatie zijn, denk ik dat Tessa vorig jaar een dilatatie heeft gehad.
Toen we aan het fietsen waren (ik dan, de honden liepen) bleef ze ineens achter en begon hevig gras te vreten en probeerde te braken, wat niet lukte. Haar buik zwol op en werd hard, ze wist zich duidelijk geen raad.
Ik ben afgestapt, heb haar aangelijnd en heb haar rustig mee laten lopen. Ik heb haar ook nog even in mijn fietstas gezet, waar ze heel rustig bleef zitten, niks voor haar.
Toch zei een stemmetje me dat ze beter rustig kon lopen en heb haar dus weer op de grond gezet. Na een eindje lopen zag ik dat haar buik minder dik was en die voelde ook weer zachter aan.

Ik denk dat we heel veel geluk hebben gehad, want als het wel een kanteling was geworden, waren we vast niet op tijd bij een DA geweest :ugh: .

Tessa had ruim voor het fietsuitje gegeten en normaal bewogen. Ik heb nooit aan rust voor of na het eten gedaan. Ze weegt ongeveer 13 kilo en heeft een vrij diepe borstkas. Misschien dat dat laatste een verhoogd risico geeft!?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zie alleen maar nóg meer reden om te eten tijdens de uitjes :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Ik zie alleen maar nóg meer reden om te eten tijdens de uitjes :mrgreen:
ben jij ook maagtorsiegevoelig dan :mrgreen: ?
Vanaf nu wel :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hmm... mijn honden krijgen na een flinke wandeling hun eten (kvv/barf) maar na het eten zijn ze uit zich zelf rustig, soort van uitbuiken. Volgens mij ook door het kluiven, knippen, scheuren.
Moet ik dat dan voorkomen? Ze weer naar buiten schoppen? :o
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Rami schreef:Hmm... mijn honden krijgen na een flinke wandeling hun eten (kvv/barf) maar na het eten zijn ze uit zich zelf rustig, soort van uitbuiken. Volgens mij ook door het kluiven, knippen, scheuren.
Na het eten op een loopband :lol1:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Oei, ik ga hier toch maar wat omgooien in de routine. Diem krijgt vaak eten op een dag ivm zijn gevoelige maag/darmen. Zo ook vlak voor het naar bed gaan. Die laatste maaltijd ga ik nu maar voor de laatste wandeling geven. Die 15 minuten wandelen verlaagd dan toch mss het risico voor hem.

Bedankt voor de update :ok:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Jaap* schreef:
Rami schreef:Hmm... mijn honden krijgen na een flinke wandeling hun eten (kvv/barf) maar na het eten zijn ze uit zich zelf rustig, soort van uitbuiken. Volgens mij ook door het kluiven, knippen, scheuren.
Haha. Ja. Sambal met zijn (te) korte pootjes en prinses Silka die zich daar echt te goed voor voelt. :tongue:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
jij, ja :hmmm: :LOL: !
Rami schreef:Moet ik dat dan voorkomen? Ze weer naar buiten schoppen? :o
ik hou me verre van enig advies want je zal maar net zien dat het dan fout gaat :F: .

maar ik voel me hier wel wat ongeruster sinds mijn honden - wegens een doorgedreven antiwaakbeleid van mijn kant - na het eten als plumpuddinkjes liggen niksen ipv. zoals vroeger over het erf te racen :oeps: .
Haha, precies. Jaap op de loopband! :8):

Maar hier wordt dus genikst vanuit eigen idee. Ik houd ze niet bewust rustig. Ze hebben eerst flink gewandeld (en flink gespeeld want dat doen ze standaard op de wandeling voor het eten) en dan stevig kanen en dan pitten.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Ik heb, voor het eerst in mijn leven, net een nieuwe fiets. Bekijk het maar met die loopband :tongue:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Inge O schreef:
Liesbeth schreef:Ze weegt ongeveer 13 kilo en heeft een vrij diepe borstkas. Misschien dat dat laatste een verhoogd risico geeft!?
ja, een diepe borstkas geeft een verhoogd risico - denkt men, ik weet niet of dat ook bewezen is.
weegt tessa maar 13 kg?

ik betwijfel toch of het toen een uitgesproken dilatatie is geweest (misschien wel het begin ervan) want daarvoor duurde het probleem toch wel heel kort. in principe zit ze met dat gewicht ook absoluut niet bij de gevoelige rassen maar ja, of haar maag dat ook weet :oeps: ?
Al met al duurde het ongeveer een kwartier - 20 minuten. Ik weet niet of dat lang of kort is, maar ik vond het lang zat :pale: .
Tessa is een heel slanke MS en meet net onderaan de stokmaat. Haar borstomvang is 63 cm en de taille is 43 cm.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Interessant om te lezen! Ik voer meestal pas na de wandeling maar beide gaan na hun maaltijd altijd behoorlijk rennen en spelen, dat is echt een dagelijks ritueel. Ik heb het wel eens geprobeerd tegen te houden maar de drang om dit te doen is bij beide heel sterk. Nu laat ik het maar gewoon gaan en misschien heeft het dus ook een functie?
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik doe elke dag wat anders, we hebben geen vaste structuur hier. Maar ze zijn nooit druk na het eten, ze hebben wel allebei de neiging om dan een dutje te gaan doen. Dus ik ga wel erover denken om de maaltijd voor de wandeling te gaan geven. Bedankt voor de info.

Ik las een keer dat iemand zijn berner sennen had verloren aan een maagtorsie, en ze waren natuurlijk heel verdrietig en probeerden erachter te komen waar het door gekomen was. En toen herinnerden ze zich dat hij voor zijn torsie een hoge sprong had gemaakt naar een vogel, wat ie nog nooit had gedaan. Ze dachten dat het daardoor was gekomen. Ik denk dat omdat een torsie een draaiing is van de maag, mensen denken dat dat gekomen moet zijn door het maken van een beweging van de hond. Dat klopt dus waarschijnlijk niet, maar de gedachte vind ik ook wel logisch ergens.

En ze zeggen dat brokken meer risico geven omdat er zich gassen vormen als de brokken uit elkaar vallen. Ik dacht zelf eigenlijk dat het kwam omdat een buik vol brokken een soort hard object in het lichaam is, waardoor het kan gaan kantelen. Maar als het meer te maken heeft met gassen, vraag ik me af wat voor gassen er worden geproduceerd bij het verteren van kvv, het lijkt mij dat dat proces ook gepaard gaat met gasvorming, of niet? Het lijkt me heel moeilijk om te bepalen hoeveel invloed voeding heeft, want honden eten echt alles. Het lijkt me vrij onmogelijk om dat te onderzoeken, of je moet de hond muilkorven zodat ie alleen eet wat jij geeft, is ook weer zo sneu. En als gasvorming een rol speelt, zou gras eten dan ook voor gasvorming kunnen zorgen, vraag ik me af? Wat doet gras met een hondenmaag? Vind ik ook nog steeds een interessante vraag, waarom eten honden gras? Als ze het gebruiken als een soort medicijn, werkt het dan ook op die manier? Nou ja, interessant onderzoek, blijf vooral updaten.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Maeve schreef:Interessant om te lezen! Ik voer meestal pas na de wandeling maar beide gaan na hun maaltijd altijd behoorlijk rennen en spelen, dat is echt een dagelijks ritueel. Ik heb het wel eens geprobeerd tegen te houden maar de drang om dit te doen is bij beide heel sterk. Nu laat ik het maar gewoon gaan en misschien heeft het dus ook een functie?
Hier ook zo.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Even een héél oud topic omhoog schoppen. Maar is het onderzoek ergens online te lezen? Ooit dacht ik, dat wordt vanzelf wel een keer genoemd, maar ik heb het nooit langs zien komen en ik ben wel nieuwsgierig. Nu ben ik er even specifiek naar op zoek gegaan ivm er naar willen verwijzen (maar het stukje kan ook goed zonder gelukkig) en ik kan het niet vinden. Nu kan dat aan mijn zoekkunsten liggen, dus ik dacht, laat ik het vragen.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Groetjes, Marjan
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jenn90 »

Ik ook :-)
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Lees het nu weer terug. Ik geef Ayleen altijd na de wandeling eten, maar kan beter dus vóór het wandelen eten geven. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ben ook wel benieuwd!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:ik zal eens nakijken of het via de site van onze school terug te vinden is :ok: .
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jenn90
Zeer actief
Jack russel

Inge O schreef:ik zal eens nakijken of het via de site van onze school terug te vinden is :ok: .
En en en :mrgreen: ? Ik ben heel benieuwd
Afbeelding
jenn90
Zeer actief
Jack russel

Inge O schreef:
jenn90 schreef:
En en en :mrgreen: ? Ik ben heel benieuwd
weer vergeten - ik noteer het, dan gaat het misschien beter :tongue: .
Hahaha, ik zal geduldig wachten :mrgreen:
Afbeelding
Domor
Zeer actief

En ik gooi hem weer eens omhoog. Is het al gelukt?
Domor
Zeer actief

Top. Ik dacht er weer aan omdat iemand voor tips vroeg vanwege een maagdilatie gisteren. Haar hond kan niet meer geopereerd worden (i.v.m. narcoseproblemen), dus als het nogmaals gebeurd is het waarschijnlijk afgelopen.

Met de tips: van de grond voeren en flink bewegen voor en na de maaltijd, zal ik nogal wat discussie oproepen. Dus dan is een echt linkje handig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”