Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eindelijk had ik een adresje wat bereikbaar voor mij was van Farmfood. Helaas waren er maar 15 kilo zakken Normaal geen probleem maar ik was op de fiets en die stond aan de andere kant van de stad.
Verkoopstertje wist niet hoe of wat van brokken waarom ze dan aan vraagt of ze me kan helpen vraag ik me af :piew
Maar de grote baas vond Cavom vergelijkbaar met Farmfood. Is dit waar? Ik heb de samenstelling van Farmfood niet kunnen vergelijken omdat die niet in de winkel lagen Ik heb wel een zakje Cavom meegenomen. Maar weten jullie het verschil?
Nog een andere vraag ook voor mijn katten ben ik op zoek naar goed voer (dus zo gezond mogelijk) geen vreselijke toevoegingen waar geen beest iets aan heeft
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Ik weet alleen dat het hetzelfde eruit ziet.
Mijn honden verdroegen Cavom niet. Gingen er van braken en werden moddervet. Volgens mij gaf ik niet teveel.
Met Farmfood gaat het wel goed.
het eiwitgehalte is 26%, het is dus iets rijker dan farmfood, vraag is of het eiwit van een goede kwaliteit is, is de bron 100% dierlijk en wat voor dierlijk eiwit is het?
het is een geperste brok.
Helaas is er menadion aan toegevoegd, net zoals bij farm food...
Ik vind Cavom te vet, naar mijn idee worden ze er sneller dik van dan Farm Food. Maar dat weet ik niet zeker, want ze kregen in die tijd veel meer te eten dan nu.
mechelaar_fan schreef:het eiwitgehalte is 26%, het is dus iets rijker dan farmfood, vraag is of het eiwit van een goede kwaliteit is, is de bron 100% dierlijk en wat voor dierlijk eiwit is het?
het is een geperste brok.
Helaas is er menadion aan toegevoegd, net zoals bij farm food...
wat is menadion???
qyan hefet ooit farmfood gegeten en ook ooit cavom.
cavom had hij wel goede ontlastig op, maar echt lekker vond ie het niet.
farmfood vond ie heerlijk, maar de ontlasting was niet goed.
of het hetzelfde is, gene flauw idee
Cloris kreeg Cavom toen hij hier kwam. Hij stonk verschrikkelijk uit zijn bek en vacht. Zijn vacht glom wel. Meteen op Farmfood en vers vlees gezet en het gestink was redelijk snel over.
mechelaar_fan schreef:menadion is synthetische vitamine K, ook wel vitamine K3 genoemd.
In menselijke voeding is het verboden, omwille van twijfelachtige neveneffecten.
mechelaar_fan schreef:menadion is synthetische vitamine K, ook wel vitamine K3 genoemd.
In menselijke voeding is het verboden, omwille van twijfelachtige neveneffecten.
aha, dank je
menadion zit ook in Proplan, staat zelfs onder die naam gewoon op de site bij de ingredienten, en in de hoeveelheden dat het in (zo goed als al het) hondenvoer zit zijn de twijfelachtige neven effecten niet van toepassing
Graag bronvermelding, want voor zover bekend is van een verbod in menselijke voeding geen sprake.
Chemische naam: Vitamine K3 of Menadione (engels: Menadione)
Vitamine K is een in vetoplosbaar vitamine.
Dit vitamine zit van naturen in plantaardig voedsel (groene bladeren) als vitamine K1 (Fyllochinon).
In de darmen wordt het ook gemaakt door onze darmbacteriën als vitamine K2 (menaquinone). Synthetische vitamine K wordt vitamine K3 (menadione) genoemd, ons lichaam zet dit vitamine om in actief vitamine K.
aha, dank je
Sorry, heb die vraag later nog een keer gesteld maar hier is het antwoord al
aha, dank je
Sorry, heb die vraag later nog een keer gesteld maar hier is het antwoord al
aha, dank je
menadion zit ook in Proplan, staat zelfs onder die naam gewoon op de site bij de ingredienten, en in de hoeveelheden dat het in (zo goed als al het) hondenvoer zit zijn de twijfelachtige neven effecten niet van toepassing
Neen, menadion zit alleen in de Amerikaanse versie van pro plan.
het valt wel op dat een merk dat zegt alleen natuurlijke producten te gebruiken, het blijkbaar niet doet.
aha, dank je
Neen, menadion zit alleen in de Amerikaanse versie van pro plan.
het valt wel op dat een merk dat zegt alleen natuurlijke producten te gebruiken, het blijkbaar niet doet.
Geachte MF.
Geef eerst eens, voordat je nog meer onzin uitkraamt, antwoord op de vraag waarom vitamine K3 (menadion) zo slecht zou zijn, met daarbij de bronvermelding.
NB. Ook in de Europese Proplan zit, net als in ieder voer, menadion (vitamine K3), evenals in verschillende vitaminesuplementen voor humaan gebruik.
Uh... Gerrit, wat gebeurt er met overtollige vitamine K (natuurlijk of synthetisch)? Wordt dat afgestoten door het lichaam of blijft dat ergens in de organen opgeslagen zitten? En wat zijn dan de neveneffecten van een te grote hoeveelheid vitamine K in het lichaam?
Janet schreef:Uh... Gerrit, wat gebeurt er met overtollige vitamine K (natuurlijk of synthetisch)? Wordt dat afgestoten door het lichaam of blijft dat ergens in de organen opgeslagen zitten? En wat zijn dan de neveneffecten van een te grote hoeveelheid vitamine K in het lichaam?
Hallo Janet,
Overtollig vitamine K wordt via normale weg uitgescheiden. Er vindt geen stapeling plaats zoals bij overtollig Vitamine A.
Er zijn in de literatuur geen nevenefecten bekend van te grote hoeveelheden Vitamine K (in welke vorm dan ook).
De maximaal veilige dosis wordt als 50 maal de ADH, dus 4 mg (= 4000 microgram) beschouwd.
vitamine K1 kan je niet overdoseren, je mag er zoveel van eten als je wil.
vitamine K3 (menadion) is wateroplosbaar, en niet vetoplosbaar zoals K1 en heeft daardoor reeds een gans andere biochemische impakt.
Bij zuigelingen wordt menadion niet meer gebruikt omdat het dikwijls leverproblemen (Kernikterus) geeft, daardoor krijgen zuigelingen steeds vitamine K1. Ook beschadigt menadion de rode bloedlichaampjes.
De darmflora maakt normaal voldoende vitamine K2 aan om de bloedstolling te verzekeren, maar bij zuigelingen is de darmflora nog niet ontwikkeld, waardoor zuigelingen nogal eens bloedingen hadden en onder de blauwe plekken stonden. Vandaar het toedienen van vitamine K1.
Menadion of Vitamine K3, de synthetische en wateroplosbare vorm is veel goedkoper dan K1. vitamine K3 wordt toegevoegd aan kippenvoer, omdat door de hoge dosis antibiotica, de darmflora niet in staat is voldoende vitamine K te maken.
Sommigen stellen dat vitamine K een onderschatte vitamine is, mede door haar relatief recent ontdekte werking in het calciummetabolisme. Studies die groepen vrouwen die veel vitamine K langs hun voeding opnamen, vergelijken met vrouwen die weinig vitamine K opnemen, toonden aan dat vrouwen die veel vitamine K innemen minder osteoporose hadden en dat de mineraaldensiteit in hun botten hoger was.
Studies mbt rattengif (cumarine) toonden aan dat de ratten weliswaar een vorm van resistentie ontwikkelde mbt de bloedstolling, maar dat hun bloedvaten verkalkten en broos werden. Cumarine breekt de vitamine K af.
Een Zweedse studie toonde aan dat mensen die hasj gebruiken (hasj heeft een cumarine-effect) meer beduidend caries hebben.
Al deze factoren wijzen op een rol van vitamine K in de regeling van het Calciummetabolisme.
Verder blijkt vitamine K anti-oxydatief te zijn.
Vitamine K1 zit veel groene groentes, maar vooral in kool (in het bijzonder broccoli), in groene thee, verder in gevogeltelever, van waaruit het zeer goed opneembaar blijkt. Door de binding van vitamine K aan het bladgroen blijkt de opname uit groentes geremd.
Vitamine K2 wordt door de darmflora gemaakt, yoghourt in het dieet zal ook de vitamine K2 productie verhogen.
Over de synthetische versie Menadion.
Zoals reeds vermeld kan menadion kan leverbeschadiging veroorzaken, het is nog niet afdoend bewezen, maar het lijkt erop dat het een mutagene werking heeft, het wordt zelfs gebruikt in laboculturen om de cellen onder oxydatieve stress te zetten, en het zou ook kunnen dienen als chemotherapie.
mechelaar_fan schreef:vitamine K1 kan je niet overdoseren, je mag er zoveel van eten als je wil.
vitamine K3 (menadion) is wateroplosbaar, en niet vetoplosbaar zoals K1 en heeft daardoor reeds een gans andere biochemische impakt.
Bij zuigelingen wordt menadion niet meer gebruikt omdat het dikwijls leverproblemen (Kernikterus) geeft, daardoor krijgen zuigelingen steeds vitamine K1. Ook beschadigt menadion de rode bloedlichaampjes.
De darmflora maakt normaal voldoende vitamine K2 aan om de bloedstolling te verzekeren, maar bij zuigelingen is de darmflora nog niet ontwikkeld, waardoor zuigelingen nogal eens bloedingen hadden en onder de blauwe plekken stonden. Vandaar het toedienen van vitamine K1.
Menadion of Vitamine K3, de synthetische en wateroplosbare vorm is veel goedkoper dan K1. vitamine K3 wordt toegevoegd aan kippenvoer, omdat door de hoge dosis antibiotica, de darmflora niet in staat is voldoende vitamine K te maken.
Sommigen stellen dat vitamine K een onderschatte vitamine is, mede door haar relatief recent ontdekte werking in het calciummetabolisme. Studies die groepen vrouwen die veel vitamine K langs hun voeding opnamen, vergelijken met vrouwen die weinig vitamine K opnemen, toonden aan dat vrouwen die veel vitamine K innemen minder osteoporose hadden en dat de mineraaldensiteit in hun botten hoger was.
Studies mbt rattengif (cumarine) toonden aan dat de ratten weliswaar een vorm van resistentie ontwikkelde mbt de bloedstolling, maar dat hun bloedvaten verkalkten en broos werden. Cumarine breekt de vitamine K af.
Een Zweedse studie toonde aan dat mensen die hasj gebruiken (hasj heeft een cumarine-effect) meer beduidend caries hebben.
Al deze factoren wijzen op een rol van vitamine K in de regeling van het Calciummetabolisme.
Verder blijkt vitamine K anti-oxydatief te zijn.
Vitamine K1 zit veel groene groentes, maar vooral in kool (in het bijzonder broccoli), in groene thee, verder in gevogeltelever, van waaruit het zeer goed opneembaar blijkt. Door de binding van vitamine K aan het bladgroen blijkt de opname uit groentes geremd.
Vitamine K2 wordt door de darmflora gemaakt, yoghourt in het dieet zal ook de vitamine K2 productie verhogen.
Over de synthetische versie Menadion.
Zoals reeds vermeld kan menadion kan leverbeschadiging veroorzaken, het is nog niet afdoend bewezen, maar het lijkt erop dat het een mutagene werking heeft, het wordt zelfs gebruikt in laboculturen om de cellen onder oxydatieve stress te zetten, en het zou ook kunnen dienen als chemotherapie.
Hallo MF
We zitten niet te wachten op jouw verhaal, maar op onafhankelijke bronnen. Dus graag bronvermelding(en) van jouw verhaal.
Overtollig vitamine K wordt via normale weg uitgescheiden. Er vindt geen stapeling plaats zoals bij overtollig Vitamine A.
Er zijn in de literatuur geen nevenefecten bekend van te grote hoeveelheden Vitamine K (in welke vorm dan ook).
De maximaal veilige dosis wordt als 50 maal de ADH, dus 4 mg (= 4000 microgram) beschouwd.