Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hallo allemaal, ik vind hier op het forum heel wat personen die veel van voeding afweten. Ik zit al een poosje met een vraag van een vriendin. Ze geeft haar Mastif af en toe een rauw eitje. Ik kook altijd een ei voor ik het aan de honden geef, omdat ik hoorde dat rauwe eieren niet goed zijn. Mijn vraag is nu : waarom is een rauw eitje niet goed en een gekookt wel ? Kan iemand helpen ?
Groetjes.
Elsy
Ik heb die vraag ook al eens gesteld op Barfplaats, omdat ik mijn hond altijd een rauw ei gaf en ze dat op de puppycursus juist afraden. Helaas werkt de link daar niet meer die het antwoord gaf, maar ik zal in ieder geval het antwoord voor je kopieren dat Lizzy me gaf. Misschien heb je er wat aan:
Wat men bedoelt is dat er een stofje in eiwit zit (eiwit van ei) dat zich bindt aan biotine (een vitamine uit de B groep). Zo kan de biotine niet meer door de hond opgenomen kunnen worden. De hond zou dus een tekort aan biotine kunnen krijgen, zegt men.
Maar,
In het eigeel zit veel biotine en daarom is een ei in z'n totaal gewoon keurig in balans en ze kunnen daarom gewoon rauw/heel gegeven worden.
Trouwens, als het al een beetje waar zou zijn (hetgeen ik dus NIET geloof), dan moet je erg veel eieren voeren wil je een biotine tekort creeeren bij de hond. Een of twee of rauwe eieren per week is prima!
Vergeet overigens ook niet dat vossen en wolven en andere carnivoren zeeeeer regelmatig eieren stelen van vogels! En ook zij lijden niet aan een biotine tekort hoor! Ik citeer Juliette de Bairacli Levy even "egg stealers such as foxes, weasels, cats and rats keep very well, thank you!".
weet ook niet meer zeker hoe het zit, maar een gekookt ei zou geloof ik ook moeilijker te verteren zijn ofzo?.
verder kunnen honden best ene rauw ei eten hoor.
het maagsap van een gezonde hond is dermate strek dat de salmonella bacterie geen kans krijgt. ze kunnen dus niet als wij mensen salmonella krijgen.
het kan wel, maar dan is de hond niet in topvorm, om zo maar ff t noemen.
qyan krijgt 2x per week ene rauw ei door zijn vlees, nooit problemen mee
Hoi allemaal,
Alvast al bedankt voor het antwoorden. Maar als ik het dan goed begrijp, zou ik de boel fout maken, door het ei te koken !
Qyan schrijft : maar een gekookt ei zou geloof ik ook moeilijker te verteren zijn ofzo
Ik zou dat wel kunnen aannemen, ik weet het gewoonweg niet. Ik was de mening toegedaan dat je het rauwe ei moest koken.
Alvast bedankt toch, maar graag kreeg ik nu wat reacties : moet het nu rauw of gekookt ?
Sportieve groetjes
Elsy
Elsy schreef:Hoi allemaal,
Alvast al bedankt voor het antwoorden. Maar als ik het dan goed begrijp, zou ik de boel fout maken, door het ei te koken !
Qyan schrijft : maar een gekookt ei zou geloof ik ook moeilijker te verteren zijn ofzo
Ik zou dat wel kunnen aannemen, ik weet het gewoonweg niet. Ik was de mening toegedaan dat je het rauwe ei moest koken.
Alvast bedankt toch, maar graag kreeg ik nu wat reacties : moet het nu rauw of gekookt ?
Sportieve groetjes
Elsy
mag rauw en het mag gekookt!!!
qyan kreeg meestal een gekookt ei op dagen van diaree, een gekookt ei stopt.
maar verder gewoon alles rauw: vlees rauw, groente rauw, eieren rauw
verder weet ik er ook niet zo super veel van.
als je hond het lekker vindt ene gekookt ei en hij heeft er geen last van: waarom niet?
Wij geven het ook beide.
Als de eitjes vers zijn dan rauw en als ik toevallig eieren moet koken voor ons zelf, kook ik er eentje extra voor Jurek. Gemiddeld is dat ongeveer 1 eitje per week.
Het eitje wordt gewoon in de schil in de voerbak gedaan. Hij pakt hem er dan heel voorzichtig uit om hem naast zijn bak uit zijn bek te laten vallen. "Plets" betekend lekker slobberen en "boink" lekker happen.
Wilma schreef: "Plets" betekend lekker slobberen en "boink" lekker happen.
Die is goed!
Maar hier werkt dat dus ook zo. De ene keer gekookt, omdat ik toevallig eitjes aan het koken ben en de andere keer weer rauw, liefst gemengd met een scheutje yoghurt, dat is hier een heerlijk lunchje.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby
Ik heb nog eens voor je gezocht, maar de link werkt niet meer in Barfplaats. Wel had ik het een tijdje geleden al uitgeprint voor de trainster van de puppycursus, omdat zij dus ook dacht dat je geen rauwe eieren mag geven. Zal er de belangrijkste stukjes uithalen:
De eierdooier is de rijkste basis voor choline welke nodig is om cholesterol op te nemen en door het lichaam te transporteren. Honden en katten hebben geen cholesterolproblemen zoals mensen. Omdat het carnivoren zijn worden vetten en olieen efficienter door het lichaam opgenomen mits ze onbewerkt zijn. Eierdooiers moeten rauw gegeven worden. Het wit moet zolang gekookt worden dat het doorzichtige wit begint te worden. Eiwit kan op den duur een verlies aan biotine veroorzaken. Indien je af en toe een keer 1 of 2 rauwe eieren aan een grote hond geeft per week is het geen probleem. Geef je 1 keer per week een ei per 4,5 kg lichaamsgewicht dan moet je het ei zacht koken. (dat zijn dus heel wat eieren bij een grote hond) 1 of 2 minuten koken is voldoende. De dooier niet koken.
Hardgekookte eieren niet of zelden geven. Deze zijn zeer moeilijk verteerbaar. De schaal nooit geven. Als dieren in de natuur eieren eten zijn deze nog vers en zacht. Als een ei een paar uur oud is, wordt de schaal harder. De schaal bevat scherpe puntjes en kunnen interne bloedingen veroorzaken.
Hartelijk dank Lot, ik vind die verklaring reuze. Enfin, ik bedoel, ik heb er veel aan. Het geven van het rauwe eitje kan dus geen kwaad, indien men maar niet overdrijft en een eitje moet je zacht koken en ook niet hard.
hartstikke bedankt voor jullie zoekwerk en veel groetjes van mij en de goldens :
kenzo krijgt ook een keer per week een rauw eitje, lekker met een groenteprutje en een beetje vuile pens, een echt zondagsmaal hij staat dan ook heeeeeel lang nadat het op is zijn bakje nog uit te likken.
Ik geef mijn goldens eens in de week een eitje door de smuldier heen.
Wel kook ik ze een minuut.
Dus zeer zacht gekookt. heb ik ooit eens gehoord.
Nooit een hardgekookt ei geven. Schijnt niet goed te zijn.
Carel schreef:Nooit een hardgekookt ei geven. Schijnt niet goed te zijn.
Een hardgekookt ei werkt stoppend. Als je een hond hebt met gevoelige darmen, kán (hoeft niet) het heel vervelend zijn voor het dier. Als je hond snel diarree heeft, kan het wellicht geen kwaad.
Mijn meiden krijgen regelmatig een rauw eitje, vinden ze heerlijk.
Mijn vader is ineens ook een stuk populairder bij de honden geworden. Vroeger gooide hij het overschot aan duiveneitjes in de kliko, tegenwoordig krijgen de honden de eitjes. Zodra hij achter bij de kooi de honden roept luisteren ze ineens fantastisch naar hem