Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gezondheid stamboomhond vs kruising

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

gezondheid stamboomhond vs kruising

Ongelezen bericht door crutz »

rashonden zijn volgens dit onderzoek uit de VS niet minder gezond dan de kruisingen
Helaas voor organisaties als "Dier&Recht" die denken alleen maar de stamboomhonden fokkers uit te kunnen melken.
maar goed, die zullen wel niet op dit soort publicaties reageren....

http://news.ucdavis.edu/search/news_det ... U.facebook
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: gezondheid stamboomhond vs kruising

Ongelezen bericht door Machie »

Het is ook afhankelijk wat voor kruising. Ik weet haast wel zeker dat Csiva vele malen gezonder is dan de gemiddelde franse bull met papieren :F:
Maar ik denk niet dat Luca veel gezonder is dan de gemiddelde golden retriever.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Nou inderdaad. Neem een kruising flatcoated x berner. Gegarandeerd dat die ook dood gaat aan kanker ofzo.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Het is toch ook bijna niet te doen, zo'n onderzoek? Je hebt legio kruisingen, dan heb je nog bastaardjes, je hebt ook genoeg rashonden...Waar moet je beginnen? Statistisch gezien zal het allemaal wel maar het is natuurlijk per hond verschillend.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Inderdaad, het is allemaal wat genuanceerder dan "rashonden zijn ongezond" of "kruisingen zijn altijd gezond." Een Berner x Leonberger kruising is nog steeds geen gezonde hond en met het kruisen van die rassen haal je de enorme kans op HD ook niet weg. Ik denk dat het gezondst nog steeds de compleet onherleidbare kruisinkjes zijn. Mja, die vind je vaak in tropische landen en die hebben dan weer tropische ziektes :mrgreen:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Ben waarschijnlijk radicaal met m'n oplossing, maar volgens mij kan je het beste een ras waar een erg hoog percentage genetisch gezondheidsrisico in voorkomt, het beste opheffen. Dat ras bestaat dan niet meer.
Mensen die wel voor een bepaald type hond gaan, vinden wel de mogelijkheid om dan de juiste honden bij elkaar te krijgen.
Dit vereist wel echte kennis van honden en het fokken van honden.
Je krijgt dan niet meer automatisch een rashond omdat je 2 honden met een stamboom bij elkaar zet.
Wiel
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Nee natuurlijk leiden kruisingen niet perse tot gezondere honden. Wel is het zo dat binnen gesloten populaties je eerder dezelfde genen tegen komt. Testen is ook maar relatief "goed" voor de gezondheid. Je kan steeds wel blijven testen maar als er al te veel shit zit in een ras, ben je alleen nog maar aan het dweilen met de kraan open. Heb je het ene onder "controle" dan doemt het volgende probleem op. Trouwens een leuk artikel over testen is dit: http://www.astraean.com/borderwars/2013 ... mited.html
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik denk dat een gemiddelde kruising wel procentueel minder kans heeft op ziektes e.d. door het mixen van genen is de kans in mijn ogen kleiner.
Maar daar staat tegenover dat de meeste ouders van deze kruisingen en bastaarden nergens op getest worden. En dus fokt men rustig met honden die allerlei problemen met zich mee dragen puur omdat men het niet weet of niet wil weten. En daarmee maak je in mijn ogen de kans op problemen zoals HD juist weer groter.

Bij ons in de buurt woont een man die fokt met boomers. Leuke hondjes hoor, maar ze hebben wel allemaal (nakomelingen van dezelfde moeder) een hele zeldzame hart afwijking die je volgens de dierenarts zelden ziet bij kleine honden. Dat alle nakomelingen die ziekte hebben, is natuurlijk verder geen reden om maar niet meer te fokken of zo.. Er wordt gewoon met deze hondjes verder gefokt.
En hij wou heel graag Teddy als dekreu gebruiken, terwijl wij toen al wisten dat hij hele slechte heupen heeft. Maar ach, wie zegt dat het erfelijk is..? Voor deze fokker was het geen enkel bezwaar.

Geen haar op mijn hoofd die een hond als Teddy voor de fok in zou zetten. Gewoon omdat je het risico mijn inziens niet moet willen nemen. Maar in bastaard fok kan het allemaal rustig.
Kun je nog zulke mooie open stamboeken hebben, maar zolang dit soort types kunnen fokken blijf je ellende houden, met of zonder stamboom.

Ik zou daarom willen pleiten voor open stambomen MET verplicht testen van ouderdieren.
Een hond hoeft van mij niet perse papieren te hebben maar de ouder honden moeten wel getest zijn.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik denk dat veel fokkers best stambomen open willen maar die honden dan toch niet gebruiken. Want dat is moeilijker 'verkopen'.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Es schreef:Ik denk dat veel fokkers best stambomen open willen maar die honden dan toch niet gebruiken. Want dat is moeilijker 'verkopen'.
Zou het? De "kleurfoutjes" zijn bij ons ras vaak erg geliefd juist, niet iedereen heeft showambities en dan is zo'n Tollertje met witte laarsjes of zwart aalstreepje enig :wink: Laatst waren er toch ook Ierse Setters gekruist met rood-witte Setters? Dat waren ook prachtige pups! Als ik een Setter zocht als huishond of om mee te werken wist ik het wel.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maeve schreef:Zou het? De "kleurfoutjes" zijn bij ons ras vaak erg geliefd juist, niet iedereen heeft showambities en dan is zo'n Tollertje met witte laarsjes of zwart aalstreepje enig :wink:
Miskleuren verkopen als een tierelier. Mensen hebben graag iets aparts, zeker als ze dan toch kunnen zeggen dat het een 'echte' is.
Laatst waren er toch ook Ierse Setters gekruist met rood-witte Setters? Dat waren ook prachtige pups! Als ik een Setter zocht als huishond of om mee te werken wist ik het wel.
Wacht even hoor.
De roodwitte is ontstaan door de miskleuren van de Ierse in een apart stamboek te fokken.
Nu gooien ze dan zulke honden terug bij elkaar en dat heet outcross?
Ehm...... dat is wel érg romantisch bedacht.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:]Wacht even hoor.
De roodwitte is ontstaan door de miskleuren van de Ierse in een apart stamboek te fokken.
Nu gooien ze dan zulke honden terug bij elkaar en dat heet outcross?
Ehm...... dat is wel érg romantisch bedacht.
Ja, daar zat ik ook over te twijfelen terwijl ik dat schreef. Daarom hield ik het maar gewoon op kruisen en niet perse outcross :engel: Geen idee hoe dat nou zit, maar de uitkomsten van die kruising vind ik erg leuk.
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Ik snap niet dat mensen elkaar nog altijd om de oren slaan met dit soort onderzoekjes en publicaties. Het is toch logisch dat een berner x boxer bijvoorbeeld over het algemeen niet veel gezonder zal zijn dan een hond van een van deze rassen? Net als dat het logisch is dat echte bastaard-honden uiteindelijk gezonder zullen zijn dan rashonden, simpelweg omdat de diversiteit in genetisch materiaal groter is. Dat is toch te zien bij alle diersoorten?
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Nou, ik heb expres gekozen voor honden waarvan ik met een redelijke zekerheid kan zeggen dat ze uit meer dan twee soorten honden bestaan. Om die reden dat een grotere diversiteit, genetisch overdraagbare ziektes kan helpen voorkomen. Maar ik weet heus wel dat ik geen garanties daarmee heb, ook kruisingen en bastaards kunnen gewoon Hd of Ed hebben in ernstige vorm. Maar ik kies mijn dieren meer met mijn hart dan met mijn hoofd en ik vind het risico op aandoeningen niet meteen het eerste criterium om een dier op af te wijzen.

De meeste mensen denken dat je de grootste kans hebt op een hond zonder erfelijke aandoeningen als je voor een stamboomhond gaat, volgens mij. Dus gaan die voor een stamboompup. Ik hoef die zekerheid niet zo nodig, aangezien Hd en Ed zich in veruit de meeste gevallen zich uit op latere leeftijd. Ik weet 100% zeker dat ik een hond niet wegdoe als ze ziek mochten blijken te zijn, dat is de enige echte zekerheid die je hebt, volgens mij. Maar goed, omdat ik ook niet helemaal hersenloos wil kiezen, heb ik dus voor honden gekozen waaraan je kunt zien dat er meer dan twee soorten honden in zitten. Ze kunnen je van alles vertellen over de afkomst, dat kan gelogen zijn.

Misschien vreemd geredeneerd maar de stamboomfokkers hebben mijn vertrouwen niet kunnen winnen, dat blijkt. Geef mij maar een lelijke hond met een superkarakter, ik heb ook het idee dat niet iedereen daar zo makkelijk voor kiest. Shelly stond ook zes weken op marktplaats zonder een andere reactie dan die van mij. Dus dan heb ik zoiets van, laat iedereen maar met elkaar discussiëren over wat het meeste risico geeft, dan adopteer ik deze hond wel, hahaha. Grapje. Maar ergens vind ik, je kunt ook teveel nadenken en willen voorkomen, het leven geeft wel vaker niet veel zekerheid op succes en geluk, maar je maakt er samen toch wat van.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nanna schreef: Het intelen moet losgelaten worden. En dat doe je niet door testjes, dat doe je door het openen van stamboeken.
Als je maar blijft intelen kun je testen tot je er bij neerdondert, het ras zal steeds zieker worden.
En met gesloten stamboeken ontkom je niet aan intelen. :19:
Als men eens begint met het verbieden van lijnteelt tot minimaal 5 generaties. Echt, ik hoor hier nog teveel mensen praten over hoe goed lijnteelt is. Maar lijnteelt is altijd inteelt.
Aviva
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aviva »

Het voordeel van stamboomhonden is in mijn ogen het feit dat je de gezondheid van de grootouders en daar de grootouders weer van ook kunt nazoeken. Zeker als het gaat om ziektes die je nog niet kunt traceren, zoals epilepsie. Bij de border collie zijn er nu verschillende databases waar veel epilepsie lijders staan geregistreerd met stamboom en al. Ik controleer elke combinatie die ik maak aan deze databases. Zo probeer ik epilepsie zo ver mogelijk uit mijn lijn te houden. Probeer dat maar eens met een straatboefie waar je in veel gevallen niet eens weet wie de vader is.

Over lijnteelt en inteelt zijn de meningen heel erg verdeeld. Maar dat is niet alleen een probleem van de stamboomhonden. Ook rasloze honden zijn vaak het product van inteelt. De fokker houd een paar puppen over, daar zet hij weer een reu op, daar houd hij weer puppen van, moeilijk in de gaten te houden wie van wie is en oeps daar zit de reu op een van zijn eigen dochters. Dat is niet te controleren. Met een stamboom weet je tenminste precies hoe groot het inteelcoefficient is en kun je je eigen beslissing maken daarin.
Ik weet het, bij stamboomhonden is het ook met enige regelmaat gebeurt dat de ouders op de stamboom de ouders niet zijn. Maar gelukkig zijn ze nu bezig met het DNA registreren van honden waardoor dit probleem geheel uit te sluiten is.

Daarnaast ben ik het wel eens met het hele outcross verhaal. Je zou op een gereguleerde wijze outcross mogelijk moeten maken of het stamboek openstellen voor mixjes welke aan de rasstandaard voldoen.
Groetjes van Kim, Fan, Abby en Juf
Bordercollie kennel By Blues and Browns: http://www.bybluesandbrowns.nl
Afbeelding
Aviva
Actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Aviva schreef: Bij de border collie zijn er nu verschillende databases waar veel epilepsie lijders staan geregistreerd met stamboom en al. Ik controleer elke combinatie die ik maak aan deze databases. Zo probeer ik epilepsie zo ver mogelijk uit mijn lijn te houden. Probeer dat maar eens met een straatboefie waar je in veel gevallen niet eens weet wie de vader is.
En het feit dat het ras Border Collie inmiddels vergeven is van de epilepsie, in tegenstelling tot het straatboefie doet geen bellen rinkelen?
Wie zegt dat niet ook 1 op de 10 straatboefies epilepsie heeft? Dat weten we niet omdat het niet geregistreerd wordt.

Maar je hebt een punt. Het is een groot probleem in de border collie. En er zijn genoeg mensen die hun uiterste best doen om dit zoveel mogelijk uit te bannen. Ik hoop van harte dat de testen die ze in Duitsland aan het ontwikkelen zijn er zo snel mogelijk komt.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Aviva schreef:. Bij de border collie zijn er nu verschillende databases waar veel epilepsie lijders staan geregistreerd met stamboom en al. Ik controleer elke combinatie die ik maak aan deze databases. Zo probeer ik epilepsie zo ver mogelijk uit mijn lijn te houden.
.
het probleem is, dat wanneer je selectief fokt op GEEN epilepsie, je er geen rekening mee houdt, wat de andere genen doen.
dus wanneer je probeert honden te fokken zonder epilepsie, je geheid wel weer een ander probleem krijgt, na een heel aantal generaties.

het is onmogelijk om alle problemen voor te zijn, omdat je niet weet welke problemen je creeert op lange termijn, als je selectief ( dus HD vrij, of epilepsie vrij, of PRA vrij) fokt.

blijf je selectief fokken ( dus testen laten doen, en de vrije ouderdieren op elkaar zet), dan zal je altijd na een aantal generaties weer een andere aandoening krijgen.

mensen (en fokkers) willen vaak controle houden, d.m.v gezondheidstesten. maar juist dan ben je aan het selectief fokken, wat op de langere termijn echt geen gezondere dieren geeft.
Aviva
Actief
Contacteer:

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik graag een hond met stamboom heb omdat ik dan iig enige zekerheid heb wat er in de voorgaande generaties zit. Als ik interesse heb in een pup waarvan ik weet dat de vader een pup heeft gegeven met epilepsie en de oma van de andere kant ook, dan ga ik me serieus achter de oren krabben of ik wel een pup uit die combi wil. Die keuze heb je niet bij stamboomloze honden, omdat het gewoon niet bekend is. Je kunt dus op latere leeftijd met een zieke hond geconfronteerd worden terwijl je er van tevoren rekening mee had kunnen houden als er een database van voorouders bekend was.

Epilepsie is trouwens maar 1 van de vele ziektes, ik gebruikte deze even als voorbeeld omdat daar een database van bestaat.
Afbeelding
Aviva
Actief
Contacteer:

Emma schreef:het probleem is, dat wanneer je selectief fokt op GEEN epilepsie, je er geen rekening mee houdt, wat de andere genen doen.
dus wanneer je probeert honden te fokken zonder epilepsie, je geheid wel weer een ander probleem krijgt, na een heel aantal generaties.

het is onmogelijk om alle problemen voor te zijn, omdat je niet weet welke problemen je creeert op lange termijn, als je selectief ( dus HD vrij, of epilepsie vrij, of PRA vrij) fokt.

blijf je selectief fokken ( dus testen laten doen, en de vrije ouderdieren op elkaar zet), dan zal je altijd na een aantal generaties weer een andere aandoening krijgen.

mensen (en fokkers) willen vaak controle houden, d.m.v gezondheidstesten. maar juist dan ben je aan het selectief fokken, wat op de langere termijn echt geen gezondere dieren geeft.
Ik probeer idd zo min mogelijk honden uit te sluiten. Ik ben er, in tegenstelling tot velen, ook niet op tegen om met dragers van bepaalde ziektes te fokken (dragers van CEA of TNS bijvoorbeeld). Hier kun je namelijk op testen (iig bij de bc) zodat je nooit drager x drager tegenover elkaar zet. Dan hoef je dragers, en dus ook goede andere genen, niet uit te sluiten.

Van epilepsie is nog maar heel erg weinig bekend, en nog zeker geen gentest van voorhanden. Omdat het zo'n ongelofelijke kware k*tziekte is ben ik daar heel erg streng op. Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden.

Het voordeel met de bc is dat het ras nog vrij groot is en je dus nog veel outcrosses kunt maken. Maar je hebt gelijk, hoe langer je doorfokt hoe kleiner je genenpoel wordt. Daarom ben ik er ook niet op tegen om het stamboek open te zetten.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Zodra je een database op kunt zetten met gegevens van zieke of geteste honden en ergens tégen kunt selecteren, dan komt datgene al meer dan gebruikelijk voor in je populatie........

Dus ja, ik durf rustig te zeggen dat 'straatboefie's pertinent niet 1 op 10 kans op epilepsie hebben (is het echt zo erg gesteld met de Border Collie???)
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Nanna schreef:Inteelt werkt op alle genenparen, en daar heeft de hond zo.n 25.000 van.
De mens let bij zijn selectie (zijn voorkeuren en keuzes) hooguit op zo.n 1000 genenparen (vacht, ogen, staartvorm, formaat, erfelijke ziekten).

Het intelen moet losgelaten worden. En dat doe je niet door testjes, dat doe je door het openen van stamboeken.
Als je maar blijft intelen kun je testen tot je er bij neerdondert, het ras zal steeds zieker worden.
En met gesloten stamboeken ontkom je niet aan intelen. :19:

Lol :mrgreen: 25.000 stuks :mrgreen: maak er maar 100.000 van, een fruitvlieg heeft 25.000 genenparen :mrgreen:
En wij selecteren niet op 1000 genenparen, voor de vacht, ogen en de rest, daar zijn maar een tiental genenparen voor verantwoordelijk.

Tevens, even dit gehele plaatje op de mens projecteren, juist ja, dan zouden 90% van de wereldbevolking dus geen kinderen meer mogen krijgen...... :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”