Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontwormen.....

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Ontwormen.....

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Ik ontworm ze nooit :19:
Pas op het moment dat ik denk dat ze wat anders dan anders zouden zijn en dat dat door wormen komt ga ik es met een potje poep naar de DA.
Zo denk ik er dus ook over...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

malinois schreef:Ik heb 8 jaarn honden niet ontwormd en niet getest tot vorig jaar omdat er niks anders op zat voor hongarije... zie t nut niet als de hond gewoon niet ziek toont, geen wormen heeft kn ontladting etc. Pas als ik ga twijfelen ga ik testen.
Doe ik ook, ik heb, toen ik Akira net gehaald had, een volledige enting laten geven en een wormenkuur meegenomen omdat de vorige eigenaren het allemaal niet meer wisten wat ze wel of niet had gehad maar daarna nooit meer.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

semmyboy schreef:Waarom ontwormen als ze geen wormen hebben?
Ja pups kunnen het wel sneller hebben.
Ik zou gewoon eerst ontlastings onderzoek doen.
Ontlastingsonderzoek bij pups heeft niet zoveel zin, wormen hebben ze toch wel (krijgen ze via de baarmoeder en via de melk van de teef) en de uitslag kan desondanks valsnegatief zijn, want in ontlastingsonderzoek zie je geen wormen maar eitjes, en daarvoor moeten de wormen eerst volwassen zijn. Ontwormen van de teef voorkomt niet dat de pups wormen krijgen omdat de ingekapselde parasieten ongevoelig zijn voor ontwormingsmiddelen, en precies die worden doorgegeven aan de pups.
~Suzanne~ schreef:Oh, en als je jonge pups ontwormd (als ze wormen hebben, anders niet) dan liever niet tegelijk met de enting. Dat is dubbel-belastend ;-(
Dubbel belastend zal wel meevallen, maar het is het handigst om te ontwormen zeg een week vóór de enting, de inenting kan een tijdelijke dip in de weerstand geven, dan is het handig als er 100% zeker géén wormpjes zijn die daar misbruik van kunnen maken ;)
malinois schreef:Tja of je hebt een hond op de ic liggen meer dood dan levend vergiftigd door 1 drontalpilletje omdat je denkt dat t geen kwaad kan... :roll:
Dit is extreem, maar dan ook echt extreem zeldzaam. Maar ik weet dat jij daar nooit meer van overtuigd zal worden.
Honden zijn nog steeds niet zo belangrijk hoor bij de hoge heren. Gezondheid vd mens gaat altijd voor ook al moet je daarvoor ONNODIG gif in beesten gooien.
Ik heb geen kinderen en ben absoluut gek op mijn honden maar ook bij mij gaat de gezondheid van kinderen voor op het (extreem lage) risico van zo af en toe ontwormen van mijn honden. Kom nou zeg.
Want je zult kinderen maar moeten leren handen te wassen.
Dit:
Afbeelding
voorkom je niet met handen wassen, of moet je kinderen ook leren dat ze niet met blote voetjes op het strand mogen lopen? Dit zal in Nederland overigens (nog) niet voorkomen (nog iets te koel en dankzij het feit dat de meeste mensen regelmatig ontwormen is de infectiedruk laag) maar met klimaatverandering etc is dit absoluut geen onwaarschijnlijk scenario voor de toekomst.
en heb een hele sterke maag opgebouwd en weerstand... iets wat ver te zoeken is bij al die overdreven hygiene gedoetjes van deze tijd.
Ook dit is achterhaald, helaas. Van betere hygiëne krijg je wel degelijk gezondere kinderen, maar soit, dat is bijzaak en jij gaat mij toch niet geloven ;)
esenhazel schreef:misschien rare vraag, maar kan je gewoon bij de DA naar binnen lopen met een potje poep
en vragen voor onderzoek. En wat zijn daar de kosten van?
1 potje poep heeft geen zin, want de ene dag worden er wel eitjes afgescheiden en de andere dag niet. Dus voor een betrouwbaar resultaat minstens drie monsters van verschilende dagen. Opzich is de test niet moeilijk maar toch kunnen de meeste dierenartsen dit niet goed genoeg om tot een betrouwbaar resultaat te komen. Voor giardia is de standaard-test (Faust) ook niet betrouwbaar genoeg, een snaptest is dan zekerder. Het is natuurlijk een prima optie, eerst testen en dan pas ontwormen maar als je dit zo wilt doen dat de uitslagen ook betrouwbaar zijn moet je denken aan wat meer geld dan de 10-15-32 euros die hier genoemd worden.

Badu schreef:
Neeltje schreef: Als er geen wormen zijn heeft geen nut, dat weet ik al 30 jaar, maar een drama is het ook niet.
Geen drama, wel steeds een aanslag op het immuunsysteem :19:
In tegenstelling tot een inenting heeft een ontworming eigenlijk niets met het immuunsysteem te maken. Dus medisch gezien snijdt jouw opmerking geen hout.

Overigens ontworm ik mijn honden ook niet iedere drie maanden hoor, dat is fors overdreven. Maar pups krijgen wel een kuurtje op 4 weken, op 6 weken, op 8 weken (of vlak nadat ze bij de moeder weg zijn), vervolgens 1 maand erna nog eens en drie maanden later weer. Vanaf dan is het probleem wel klaar, krijgen ze hooguit 1 keer per jaar of wanneer ik een infectie vermoed nog eens een kuurtje. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ze voor het laatst ontwormd zijn. Voor testen (wat ik zelf gratis kan) ben ik te lui, dat doe ik pas als ik een zware infectie vermoed die na behandeling niet over gaat.

Groetjes, C.
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Annedee »

En wat kunnen de klachten dan zijn als je hond wormen heeft, behalve dan dat je het ziet in de ontlasting? Hajo poept meestal ergens in de bosjes dus heel vaak zie ik het niet. Worden ze lusteloos, of hebben ze diarree? En hij is pas behandelt voor een giardia infectie, zou de da dan meteen gekeken hebben of er ook andere wormen in zitten?
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

~Suzanne~ schreef: Overigens, een prijs van 32 euro voor mestonderzoek vind ik veel. Bij mijn da was het nog geen 15 euro per hond.
Suzanne
32 euro was voor keutels van 7 puppen in één potje :wink:

@ Casey, natuurlijk is al het gif - of wat dan ook waartegen je lichaam in verweer gaat - een aanslag op het immuunsysteem. Hoe wil je het anders noemen ?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
malinois schreef:Tja of je hebt een hond op de ic liggen meer dood dan levend vergiftigd door 1 drontalpilletje omdat je denkt dat t geen kwaad kan... :roll:
Dit is extreem, maar dan ook echt extreem zeldzaam. Maar ik weet dat jij daar nooit meer van overtuigd zal worden.
Nee dat denk ik idd. ook niet. Als je zoiets een keer meemaakt dan bedenk je je wel een paar keer voor je het nog een keer geeft, en ik ben niet de eerste in NL die het gebeurd het is al vaker gebeurd. Zelfs vorig jaar voor Hongarije mocht hij geen ontwormingspilletje, het risico was simpelweg te groot.
Maar dat zal vast aan mij liggen hoor, dat ligt mij nog te vers in het geheugen om het maar naast me neer te leggen. Ik wil het nooit meer meemaken.
Ik heb geen kinderen en ben absoluut gek op mijn honden maar ook bij mij gaat de gezondheid van kinderen voor op het (extreem lage) risico van zo af en toe ontwormen van mijn honden. Kom nou zeg.
Dit:
Afbeelding
voorkom je niet met handen wassen, of moet je kinderen ook leren dat ze niet met blote voetjes op het strand mogen lopen? Dit zal in Nederland overigens (nog) niet voorkomen (nog iets te koel en dankzij het feit dat de meeste mensen regelmatig ontwormen is de infectiedruk laag) maar met klimaatverandering etc is dit absoluut geen onwaarschijnlijk scenario voor de toekomst.
Ik niet, ik ga geen gif in mijn honden gooien omdat anderen zo graag hun kinderen op uitlaatplaatsen willen laten spelen...
En ach... die klimaatverandering dat geloof ik allemaal wel... het is al wel 3 hele dagen dit jaar 20 graden geweest :schrik:
Voor de rest zitten we weg te kleumen... :F:
Ook dit is achterhaald, helaas. Van betere hygiëne krijg je wel degelijk gezondere kinderen, maar soit, dat is bijzaak en jij gaat mij toch niet geloven ;)
Nee ik geloof idd. niet dat je van al dat hyperhygiene gedoe gezonder wordt... :wink:
Je bouwt nl. geen enkele weerstand op.
Overigens ontworm ik mijn honden ook niet iedere drie maanden hoor, dat is fors overdreven. Maar pups krijgen wel een kuurtje op 4 weken, op 6 weken, op 8 weken (of vlak nadat ze bij de moeder weg zijn), vervolgens 1 maand erna nog eens en drie maanden later weer. Vanaf dan is het probleem wel klaar, krijgen ze hooguit 1 keer per jaar of wanneer ik een infectie vermoed nog eens een kuurtje. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ze voor het laatst ontwormd zijn. Voor testen (wat ik zelf gratis kan) ben ik te lui, dat doe ik pas als ik een zware infectie vermoed die na behandeling niet over gaat.

Groetjes, C.
Ik ent als pup, ik ontworm als pup, daarna ontworm ik niet meer tot er een duidelijke reden voor is. Enten doe ik volgens het Vanguard/Nobivac entschema, dus eens per 3 jaar de coctail en de tussenliggende jaren alleen de Weil.
Het ging hier eerder in het topic om dat tegenwoordig geadviseerd wordt om je honden elke maand te ontwormen en dat is dus puur voor de omgeving en ten koste van de hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
~Suzanne~ schreef: Overigens, een prijs van 32 euro voor mestonderzoek vind ik veel. Bij mijn da was het nog geen 15 euro per hond.
Suzanne
32 euro was voor keutels van 7 puppen in één potje :wink:

@ Casey, natuurlijk is al het gif - of wat dan ook waartegen je lichaam in verweer gaat - een aanslag op het immuunsysteem. Hoe wil je het anders noemen ?
Ik heb net een mail terug van de DA hier:

Hiervoor is het mogelijk om ontlasting langs te brengen, het liefst van meerdere dagen.
De uitslag van dit onderzoek krijgt u dan meestal nog direct dezelfde dag.

De kosten van dit onderzoek zouden dan zijn:

3x faeces natief onderzoek. Daarbij komt u uit op een bedrag van ongeveer 51 euro.

Ik begrijp dus voor 3 honden als ik het goed heb, want daar had ik om gevraagd....
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:

Hiervoor is het mogelijk om ontlasting langs te brengen, het liefst van meerdere dagen.

3x faeces natief onderzoek. Daarbij komt u uit op een bedrag van ongeveer 51 euro.

Ik begrijp dus voor 3 honden als ik het goed heb, want daar had ik om gevraagd....
Als een spoor naar wormen gevonden wordt moeten ze sowieso allemaal aan de wormen-wegjaag-pil.
1x faeces natief onderzoek op een mix van keutels van 3 honden lijkt dan nodig & da's vast goedkoper :wink:

& het is ook nog zo dat een volwassen hond met een prima weerstand een aantal wormen best kan handelen. Maar goed, je laat niet voor niets een mestonderzoek doen, dan heb je een vermoeden naar ik aanneem.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
malinois schreef:

Als een spoor naar wormen gevonden wordt moeten ze sowieso allemaal aan de wormen-wegjaag-pil.
1x faeces natief onderzoek op een mix van keutels van 3 honden lijkt dan nodig & da's vast goedkoper :wink:

& het is ook nog zo dat een volwassen hond met een prima weerstand een aantal wormen best kan handelen. Maar goed, je laat niet voor niets een mestonderzoek doen, dan heb je een vermoeden naar ik aanneem.
Oh maar ik ga t niet doen hoor ... heb er geen reden toe idd.. maar ik zag hier zoveel verschillende bedragen dus was benieuwd. ;-)
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Tiny schreef:
malinois schreef:Ik heb 8 jaarn honden niet ontwormd en niet getest tot vorig jaar omdat er niks anders op zat voor hongarije... zie t nut niet als de hond gewoon niet ziek toont, geen wormen heeft kn ontladting etc. Pas als ik ga twijfelen ga ik testen.
Doe ik ook, ik heb, toen ik Akira net gehaald had, een volledige enting laten geven en een wormenkuur meegenomen omdat de vorige eigenaren het allemaal niet meer wisten wat ze wel of niet had gehad maar daarna nooit meer.
zo gaat het nu hier met Sookie ook,die is nu ontwormt met milbemax en heeft de enting gehad,die krijgt ze nog een keer over een jaar en dan is het klaar.
Ik kan zeggen dat mijn honden eigenlijk maar zelden ziek zijn,af en toe eens een keer kotsen maar dan hebben ze meestal iets gevreten op strand ofzo.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik ontworm niet. Alleen Csiva heb ik toen ze kwam en een beetje meer op gewicht was een 3daagse kuur gegeven,gewoon voor de zekerheid. Maar er is geen worm vanaf gekomen :F:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Ik ontworm mijn honden nooit, ooit gedaan en toen een doodzieke hond.. nooit meer. Bij de paarden trouwens ook niet. Mocht ik twijfel hebben dan laat ik een test doen.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Machie schreef:Ik ontworm niet. Alleen Csiva heb ik toen ze kwam en een beetje meer op gewicht was een 3daagse kuur gegeven,gewoon voor de zekerheid. Maar er is geen worm vanaf gekomen :F:

De honden hier hadden een tijdje terug wormen, maar die heb ik ook niet gezien hoor.
Beetje doffe vacht en Niko regelmatig wat zachte ontlasting/slijm, dat was alles.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

dagmar88 schreef:
Machie schreef:Ik ontworm niet. Alleen Csiva heb ik toen ze kwam en een beetje meer op gewicht was een 3daagse kuur gegeven,gewoon voor de zekerheid. Maar er is geen worm vanaf gekomen :F:

De honden hier hadden een tijdje terug wormen, maar die heb ik ook niet gezien hoor.
Beetje doffe vacht en Niko regelmatig wat zachte ontlasting/slijm, dat was alles.
Vaak zie je het na het ontwormen wel als ze wormen hebben. Ik ontworm gewoon niet preventief. Ik doe niks preventief eigenlijk op dat gebied. Enige enting die ze krijgen zijn de entingen tot 1 jaar en rabies :F:
CKS
Zeer actief

Badu schreef: @ Casey, natuurlijk is al het gif - of wat dan ook waartegen je lichaam in verweer gaat - een aanslag op het immuunsysteem. Hoe wil je het anders noemen ?
Het immuunsysteem heeft niets, maar dan ook werkelijk niets te maken met de manier waarop medicijnen door het lichaam afgebroken worden. Het immuunsysteem bestaat uit lymfocyten, uit antilichaampjes, uit plasmacellen, het complement, lymfeknopen, en weet ik wat meer. Medicijnen worden (kort door de bocht gezegd) door de lever afgebroken en door de nieren afgevoerd. Bepaalde ontwormingsmiddelen zelfs dat niet, die doen hun werk uitsluitend in het maagdarmkanaal en worden in dezelfde vorm uitgepoept als waarin ze daarvoor ingeslikt zijn.
Natuurlijk kun je alles waarvan jij aanneemt het het 'slecht' is voor een lichaam meteen maar gewichtig een 'aanslag op het immuunsysteem' gaan noemen, maar dat slaat dus nergens op.
malinois schreef: Ik niet, ik ga geen gif in mijn honden gooien omdat anderen zo graag hun kinderen op uitlaatplaatsen willen laten spelen...
Of op de weg, in het park, in de duinen, op de hei, op het strand..... Als jij op geen enkele manier rekening wilt houden met anderen en alles voor jouw honden moet wijken, tja dan moet je dus niet verbaast zijn dat jouw honden straks nergens meer mogen komen... Of kwam jij met jouw honden alleen en uitsluitend op speciale voor de rest van het publiek gesloten kakplaatsjes?
En ach... die klimaatverandering dat geloof ik allemaal wel... het is al wel 3 hele dagen dit jaar 20 graden geweest
dat is een direct en tevoren voorspeld gevolg van de opwarming van de aarde... Heeft te maken met grote hoeveelheden smeltwater uit Groenland en een verandering van de loop van de straalstroom.
Nee ik geloof idd. niet dat je van al dat hyperhygiene gedoe gezonder wordt... :wink:
Je bouwt nl. geen enkele weerstand op.
Dat dacht ik vroeger ook, een een stel ik meen Zweedse wetenschappers ook. Die dachten dat extreem hygiënisch werken astma in de hand zou werken. Dus die namen de proef op de som in een aantal kinderdagverblijven. Niet door een aantal smerig te maken (zou uiteraard niet mogen van de ethische commissie) maar door op een aantal verblijven juist veel schoner te werken. Paar jaar later: niet meer astma, wel veel minder andere ziektes... precies het tegenovergestelde van wat ze verwacht hadden. Dus schoner werken loont wel degelijk en heeft geen negatieve gevolgen voor de weerstand oid.
ik ontworm als pup, daarna ontworm ik niet meer tot er een duidelijke reden voor is.
Dat doe ik dus ook ongeveer, alleen blijf ik volwassen honden wel zo af en toe (zeg eens per jaar) ontwormen. Maar in dit topic werd oa gesuggereerd dat pups ontwormen alleen na poeponderzoek moest gebeuren, daar reageer ik even op.
3x faeces natief onderzoek. Daarbij komt u uit op een bedrag van ongeveer 51 euro
natief betekent op de kliniek zelf? Dus een dierenarts gaat tussen de consulten door even in de poep staan roeren? Of met een beetje geluk, de assistente? Met alle respect voor de Nederlandse dierenartsen, maar als je dit niet zéér regelmatig doet (zoals de mensen op een laboratorium) dan is de kans op valsnegatief gewoon véél te groot.

C.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Badu schreef: @ Casey, natuurlijk is al het gif - of wat dan ook waartegen je lichaam in verweer gaat - een aanslag op het immuunsysteem. Hoe wil je het anders noemen ?
Het immuunsysteem heeft niets, maar dan ook werkelijk niets te maken met de manier waarop medicijnen door het lichaam afgebroken worden. Het immuunsysteem bestaat uit lymfocyten, uit antilichaampjes, uit plasmacellen, het complement, lymfeknopen, en weet ik wat meer. Medicijnen worden (kort door de bocht gezegd) door de lever afgebroken en door de nieren afgevoerd. Bepaalde ontwormingsmiddelen zelfs dat niet, die doen hun werk uitsluitend in het maagdarmkanaal en worden in dezelfde vorm uitgepoept als waarin ze daarvoor ingeslikt zijn.
Natuurlijk kun je alles waarvan jij aanneemt het het 'slecht' is voor een lichaam meteen maar gewichtig een 'aanslag op het immuunsysteem' gaan noemen, maar dat slaat dus nergens op.
Als na een ontwormpil een heftige vergiftigingsreactie optreedt (braken, diarree) is het hele lichaam toch wel heel hard bezig met afbreken van gif.. Ik noem zoiets een aanslag op het immuunsysteem :19:
Afbeelding

CKS
Zeer actief

Badu schreef: Als na een ontwormpil een heftige vergiftigingsreactie optreedt (braken, diarree) is het hele lichaam toch wel heel hard bezig met afbreken van gif.. Ik noem zoiets een aanslag op het immuunsysteem :19:
Dat mag, alleen is het dat niet. Gewoon niet. Ook niet een beetje. Dat braken en de diarree staan namelijk helemaal los van het immuunsysteem. Dat een aanslag op het immuunsysteem noemen is net zo logisch als een barst in een voorruit van een auto uitleggen als een aanslag op het remsysteem. Van mij mag je, alleen slaat het nergens op ;)

C.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Badu schreef: Als na een ontwormpil een heftige vergiftigingsreactie optreedt (braken, diarree) is het hele lichaam toch wel heel hard bezig met afbreken van gif.. Ik noem zoiets een aanslag op het immuunsysteem :19:
Dat mag, alleen is het dat niet. Gewoon niet. Ook niet een beetje. Dat braken en de diarree staan namelijk helemaal los van het immuunsysteem. Dat een aanslag op het immuunsysteem noemen is net zo logisch als een barst in een voorruit van een auto uitleggen als een aanslag op het remsysteem. Van mij mag je, alleen slaat het nergens op ;)

C.
:zwaai
Afbeelding

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Badu schreef:
Casey schreef:

C.
:zwaai
Je zwaait nu wel met je handje, maar waar baseer je jouw uitspraak dan op?
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gemini6 »

Ik heb mijn twee honden een paar weken geleden ontwormd met Milbemax. Ik dacht dat dit middel het veiligste was.
Een hond heeft nergens last van gehad, maar mijn andere hond (herplaatser) is twee dagen ontzettend sloom geweest. Van de dierenarts mag ik hem niet meer met Milbemax ontwormen maar met bijvoorbeeld Drontal, toch twijfel ik of ik het nog moet doen bij hem.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gemini6 schreef:Ik heb mijn twee honden een paar weken geleden ontwormd met Milbemax. Ik dacht dat dit middel het veiligste was.
Een hond heeft nergens last van gehad, maar mijn andere hond (herplaatser) is twee dagen ontzettend sloom geweest. Van de dierenarts mag ik hem niet meer met Milbemax ontwormen maar met bijvoorbeeld Drontal, toch twijfel ik of ik het nog moet doen bij hem.
ja en daar is mijn hond bijna aan dood gegaan :Q: Gewoon niet doen als het niet nodig is :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

malinois schreef:
gemini6 schreef:Ik heb mijn twee honden een paar weken geleden ontwormd met Milbemax. Ik dacht dat dit middel het veiligste was.
ja en daar is mijn hond bijna aan dood gegaan :Q: Gewoon niet doen als het niet nodig is :wink:
Kijk, ik snap dat wormen niet goed zijn, dat gaat kwalijk worden als daar niets tegen gedaan wordt.
Maar, wel gif erin als er niets aan de hand is, gaat 'm ook niet worden in mijn beleving.

Dus, ik blijf erbij: laat het periodiek onderzoeken, om de 3-4 maanden ofzo. Natuurlijk ook ingrijpen / laten controleren als je twijfelt aan de ontlasting.
Mocht er dan wat gevonden worden kun je actie ondernemen, want je laat je honden natuurlijk niet met wormen lopen. Kies je ontworming dan met beleid; let op of je honden tegen dat middel kunnen (dat kan ras-gebonden zijn, zoals met collies / shelties)

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”