Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek

Ongelezen bericht door ranetje »

Heel interessant en erg geruststellend :D
Dank je wel voor je update Inge :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bedankt voor de update!
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:ja, ik vind zeker dat er iets moet mee gedaan worden, wat, hoe, waar en wanneer moet ik nog verder bekijken - eerst maar eens de verdediging van de studente haar bachelorproef afwachten en dan kijken we verder wat we er kunnen mee doen.
Goedzo! Ben heel benieuwd. Hoeveel honden hebben er nu meegedaan in dit onderzoek?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Ik zou ook willen weten wat ermee gebeurt naar het grote publiek. En ook of ik er in dat kader al artikelen over mag laten verschijnen :cheer:
nu nog even niet maar daarna moeten we het daar zéker eens over hebben :ok: .
Je weet me te vinden :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Inge O schreef:voor de geïnteresseerden : we komen in dit onderzoek weer net hetzelfde uit : beweging voor en na de maaltijd verkleint de kans op torsie en hoe intenser de beweging, hoe minder torsie :ok: .
Noah krijgt altijd rond 7 uur eten en rond kwart voor 8 loopt ze buiten te spelen. Eigenlijk dus goed? :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Maar zo zou het zijn dat een hond met een lege maag geen torsie krijgt en met een volle ook niet....ik heb er de ballen verstand van hoor, maar wanneer kan hij het dan wèl oplopen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nel schreef:Maar zo zou het zijn dat een hond met een lege maag geen torsie krijgt en met een volle ook niet....ik heb er de ballen verstand van hoor, maar wanneer kan hij het dan wèl oplopen?
Nee juist niet, wat altijd beweert is met een volle maag moet je absolute rust houden klopt dus niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Kortom, wij blijven lekker wandelen na het eten :cheer:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hee, super. Ben erg benieuwd hoe nu verde. Wij gaan in elk geval gewoon maar door zoals we al 13 jaar doen.
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

:ok: Anthira speelt vanaf pup af aan altijd na het eten, het verbaast me niet zo de uitslag :wink:
Ik blijf me wel afvragen hoe de verhalen in de wereld zijn gekomen dat een hond rust moet houden na het eten. Zal dat gewoon besloten zijn nadat een hond een torsie kreeg na het eten?
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Storm kreegt een giga torsie na het uitdagen van Rups. Zij stond onder de bank. Hij erop. Ze hadden niet net gegeten maar je zag de maag bijna kantelen....vreselijk. de vele maagtorsies die daarna kwamen doordat zijn maagbandjes gerekt waren waren echt om niets.... hij deed echt niets anders dan hond zijn
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jeffy schreef::ok: Anthira speelt vanaf pup af aan altijd na het eten, het verbaast me niet zo de uitslag :wink:
Ik blijf me wel afvragen hoe de verhalen in de wereld zijn gekomen dat een hond rust moet houden na het eten. Zal dat gewoon besloten zijn nadat een hond een torsie kreeg na het eten?
Ik denk zuiver door redeneren: mensen gaan niet zwemmen en sporten met een volle maag dus voor een hond zal het vast ook niet deugen.
Zoiets.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jeffy schreef: Ik blijf me wel afvragen hoe de verhalen in de wereld zijn gekomen dat een hond rust moet houden na het eten. Zal dat gewoon besloten zijn nadat een hond een torsie kreeg na het eten?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk... dat zou dan toch iets van onderzocht moeten zijn :denken:
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Marjoleine schreef:
Jeffy schreef::ok: Anthira speelt vanaf pup af aan altijd na het eten, het verbaast me niet zo de uitslag :wink:
Ik denk zuiver door redeneren: mensen gaan niet zwemmen en sporten met een volle maag dus voor een hond zal het vast ook niet deugen.
Zoiets.
Hier gaan ze na het eten altijd spelen, als ze de kans krijgen althans. Ik hou ze zelf altijd even een kwartiertje rustig, soms iets langer.

Inge, hebben de frequentie van voeren en hoeveelheid (en evt. soort) van de voeding ook nog invloed voor zover je daar nu iets over kunt zeggen?
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

He, leuk... dit onderzoek. mijn honden ( leonbergers) speelden ook altijd hevig na het eten, Het dolle uurtje, waren dan juist erg actief. heb dat ook nooit verboden.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Interessant, bedankt voor het plaatsen Inge :ok:

Ik heb in mijn werk best al wat maagtorsies meegemaakt en die honden hadden allemaal rust gehouden voor en na het eten.
Helaas wordt dit, ook waar ik werk (behalve door mij :F: ) nog steeds geadviseerd :ugh:
Zelf hou ik er dus geen rekening mee, al jaren niet, wij gaan gewoon wandelen na het eten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Dank je wel voor de update ! Ik ga dus ook verder zoals ik het al jaren doe.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef: Helaas wordt dit, ook waar ik werk (behalve door mij :F: ) nog steeds geadviseerd :ugh:
ik snap niet dat al die da's zich dan zelf ook eens niet - zelfs zonder onderzoek - achter de oren gaan krabben over de juistheid van hun advies :ugh: .
Ik dus ook niet :U:
Ik ga morgen weer even vervelend doen en er weer eens over beginnen :engel:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

samantha! schreef:
Zelf hou ik er dus geen rekening mee, al jaren niet, wij gaan gewoon wandelen na het eten.
Doe ik ook nooit maar bij een brokkenhond vind ik dat wel altijd wat enger, juist omdat Nanni (mijn vorige hond) het wel heeft gehad en die kreeg brokken :O: Noah krijgt vlees en die gaat ook spelen na het eten en rennen, daar heb ik gevoelsmatig minder moeite mee dan een brokkenhond
Perry en Noah

Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef:
Inge O schreef:
samantha! schreef: Helaas wordt dit, ook waar ik werk (behalve door mij :F: ) nog steeds geadviseerd :ugh:
ik snap niet dat al die da's zich dan zelf ook eens niet - zelfs zonder onderzoek - achter de oren gaan krabben over de juistheid van hun advies :ugh: .
Ik dus ook niet :U:
Ik ga morgen weer even vervelend doen en er weer eens over beginnen :engel:
en zeg hen maar dat het al de tweede keer is dat we dit resultaat bekomen :lees: . en of hij soms een onderzoek weet waar bewezen is dat ze moeten rusten?
:engel:
Ik ga het zeggen en vragen morgen en eens zien wat de respons gaat zien :lol1:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

duitse herder schreef:
samantha! schreef:
Doe ik ook nooit maar bij een brokkenhond vind ik dat wel altijd wat enger, juist omdat Nanni (mijn vorige hond) het wel heeft gehad en die kreeg brokken :O: Noah krijgt vlees en die gaat ook spelen na het eten en rennen, daar heb ik gevoelsmatig minder moeite mee dan een brokkenhond
Ik geef al jaren geen brokken meer dus geen idee of ik er dan anders over zou denken.

Wat ik me ook afvraag is hoe die mensen die zich er wel strikt aan houden dat doen.
Wat ik vaak hoor bij dierenartsen is het advies om een half uur voor en 2 uur na :schrik: de maaltijd rust te houden.
Hoe moet een gemiddelde mens dit doen dan? je staat op en als je honden geslapen hebben kun je gelijk voeren.
Maar daarna dus 2 uur wachten voor je kan gaan wandelen..
Als je werkt heb je dan dus een probleem.
Ook als je terugkomt van je werk en je wil bijvoorbeeld nog 2 keer wandelen ofzo, je hebt er haast een schema voor nodig dan :80:
Afbeelding
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

oja... eerste 2 leonbergers op brok en KVV, daarna drie honden op Barf / KVV, Helaas speelt ze niet meer na het eten, is alleen nu met een dwergmormel en is nu wat ouder en gesapiger.. ;-)
Nieuwsgierig: komt dit ook (zo vaak) voor bij kleine rassen? Of lees ik daaroverheen?
Laatst gewijzigd door irmaLeo op 29 mei 2013 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Ik ben blij dat het bijna niet voorkomt bij kleine rassen maar wij gaan sowieso altijd na het eten een rondje lopen, dat is er bij ons ingeslopen en nu doen we dat gewoon.
Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Wat ik me ook afvraag is hoe die mensen die zich er wel strikt aan houden dat doen.
Wat ik vaak hoor bij dierenartsen is het advies om een half uur voor en 2 uur na :schrik: de maaltijd rust te houden.
Hoe moet een gemiddelde mens dit doen dan? je staat op en als je honden geslapen hebben kun je gelijk voeren.
Ook als je terugkomt van je werk en je wil bijvoorbeeld nog 2 keer wandelen ofzo, je hebt er haast een schema voor nodig dan :80:
Welnee.
Je staat op en gaat wandelen en daarná ga je voeren.
En je komt thuis en gaat wandelen en daarná ga je voeren.

Dat is wel ongeveer wat ik doe hier trouwens, alleen gaan ze hier meestal niet slapen na het voeren.

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef:
irmaLeo schreef: Nieuwsgierig: komt dit ook (zo vaak) voor bij kleine rassen? Of lees ik daaroverheen?
nee, het komt eigenlijk zo goed als nooit voor bij kleine rassen.
Heb je een idee hoe dat komt ? Compacter lichaam of zo ?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
samantha!
Zeer actief

Marjoleine schreef:
samantha! schreef:Wat ik me ook afvraag is hoe die mensen die zich er wel strikt aan houden dat doen.
Welnee.

Dat is wel ongeveer wat ik doe hier trouwens, alleen gaan ze hier meestal niet slapen na het voeren.
Ja maar dan is er ook nog vaak het advies je hond rustig te houden na het eten, Jack gaat bijvoorbeeld niet slapen als ik weg ben maar het 1e uur speelt hij.
Dan zou ik m op moeten sluiten.
Daarbij geven veel dierenartsen zelfs ook het advies toezicht op je hond te houden de eerste 2 uur na het voeren, voor het geval er een maagtorsie komt, en ook dat zou dan niet kunnen :mrgreen:
Allemaal heel overdreven natuurlijk, maar dit soort adviezen komen echt nog vaak voor.

Ik voer en wandel wanneer het mij uitkomt zo ongeveer, en dat verschilt per dag.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

's Morgens wandelen we eerst en krijgen ze daarna eten, 's avonds is het andersom :mrgreen:
samantha!
Zeer actief

Bij mij is het net omgekeerd op werkdagen :mrgreen:
Op niet werkdagen is het net hoe het mij uitkomt en hoe laat ik het spul uit de vriezer heb gehaald, dat wil ik nog weleens vergeten namelijk.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Welnee.

zo doe ik het ook, ik sta op, ga wandelen daarna krijgen ze eten (wel direct na het wandelen) en dan lopen ze wat te keutelen... de een speelt de ander ploft neer en weer een ander loopt wat te drentelen...
's avonds exact hetzelfde... het enige waar ik even wacht tussen beweging en eten is na het fietsen, want dan zijn ze vaak zo buiten adem dat alles er direct weer uitkomt als ze meteen eten... dus ik wacht ff een half uurtje en dan krijgen ze hun eten.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Bedankt voor de update :ok:

Een van de pups van de moederhond die ik in de opvang haf kreeg met 3 maanden een maagtorsie, waardoor is niet bekend. Maar was voor mij voor het eerst dat ik dit bij een pup heb meegemaakt. .

Maar hoe zit dit dan als je 1x per dag altijd avonds voert? Daarna moeten ze altijd nog naar buiten en is bijna altijd na het eten.. maar daarna gaan ze dus de nacht in, is daar ook iets over te zeggen?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”