Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Na de hulphond: het hulpaapje
Moderator: moderatorteam
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Na de hulphond: het hulpaapje

Groetjes,
Sandra
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Re: Na de hulphond: het hulpaapje
Inderdaad erg bijzonder..
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Op zich een mooi filmpje maar ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Wij mensen spannen alles voor ons karretje lijkt wel.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ik heb zoiets al eerder gezien. Had er geen fijn gevoel bij, alle tanden worden getrokken, want het aapje mocht eens bijten en hij is de godganse dag bezig, om zijn beloning te verdienen. Vond het maar zielig.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Daar heb je ook een punt natuurlijk.Cleva schreef:Meestal paarden. Is ook niet natuurlijk maar niemand die een vuile uitbuiting in ziet.Mit schreef:Wij mensen spannen alles voor ons karretje lijkt wel.
Als het maar gebruikelijk is, dan is het ineens niet zielig meer.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Zoals?Inge O schreef:
en nogal wat hulphondentoepassingen zit ik ook niet toe te juichen, nee.

Groetjes,
Sandra
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik heb aardig wat contacten met Amerikanen met hulphonden, en van hen weet ik dat het tegenwoordig niet meer mag. Tenminste, in huis wel, maar ze mogen sinds 2010 niet mee in het openbaar. Alleen honden en minipony's (shets etc) mogen nog in het openbaar, waarvan de pony's alleen bij wijze van uitzondering. Ze gebruikten daar ook fretten, ratten en katten als hulpdieren, daar is dus allemaal een eind aan gemaakt met deze wet.

You'll be in my heart... Always...
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
En voor die meneer is het niet zielig.?
Of je nu een wawa koopt omdat je graag mama wilt zijn en leuke kleertjes en hebbedingetjes wilt koppen of een werkhond aanschaft waar je lekker stoer tegen kan schreeuwen op het veld.
En zoals Martijn al zegt een paard aanschaffen waar je een paar x per week voor je eigen genoegen een paar rondjes op hobbelt.
Of een paar muizen, cavia's ,ratten die je in een hokkie/visbak stopt om er naar te kijken.
In de bench voor een x aantal uur per etmaal is ook heel gewoon.
Een hond in de kennel of op je erf moet zich ook maar vermaken de hele dag als je op je werk bent.
Het is allemaal voor ons genoegen en allemaal op onze voorwaarden .
Geen beest die bij je op de stoep staat met zijn koffertje of hij bij je mag wonen.
Of je nu een wawa koopt omdat je graag mama wilt zijn en leuke kleertjes en hebbedingetjes wilt koppen of een werkhond aanschaft waar je lekker stoer tegen kan schreeuwen op het veld.
En zoals Martijn al zegt een paard aanschaffen waar je een paar x per week voor je eigen genoegen een paar rondjes op hobbelt.
Of een paar muizen, cavia's ,ratten die je in een hokkie/visbak stopt om er naar te kijken.
Een hond in de kennel of op je erf moet zich ook maar vermaken de hele dag als je op je werk bent.
Geen beest die bij je op de stoep staat met zijn koffertje of hij bij je mag wonen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik vind een hond en een aap nogal verschillend. Een hond is volledig gedomesticeerd en er is heel veel over bekend, terwijl je dat over apen niet kan zeggen. En als ze alle tanden moeten trekken bij zo'n aap, zegt imo al genoeg over het vertrouwen wat men in zo'n diertje heeft, hoe geschikt een aap is en over hoe betrouwbaar de training is.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Vroeg ik mij ook af ,want je hoord heel vaak dat apen agressief en onbetrouwbaar worden bij volwassen leeftijd.Hilde schreef:Ik vind een hond en een aap nogal verschillend. Een hond is volledig gedomesticeerd en er is heel veel over bekend, terwijl je dat over apen niet kan zeggen. En als ze alle tanden moeten trekken bij zo'n aap, zegt imo al genoeg over het vertrouwen wat men in zo'n diertje heeft, hoe geschikt een aap is en over hoe betrouwbaar de training is.
Maar of je nu zijn tanden uit zijn smoel trekt of een paar ballen of baarmoeder en eierstokken weghaald of je zet er een teletaac op , het blijft mensenwerk en niemand die het beest wat vraagd.

- Hilde
- Zeer actief
Nee, dat is niet helemaal waar
Het ligt er ook aan wat voor soort en ook van het karakter. Zo zal je bij de dwergapen eerder een agressieve bicolor (mantelaapje) zien dan een agressief goudkopleeuwaapje. Gewoon omdat de bicolors veel pittiger zijn qua karakter, maar je hebt er ook hele lieve tussen. En een aap zal sneller agressief worden als er niet wordt voldaan aan zijn natuurlijke behoeftes, waar een hond zich (helaas) veel sneller zal aanpassen aan de situatie. Dat is waarom apen ongeschikte huisdieren zijn en honden niet per definitie. Daarbij komt dat een aap altijd onbetrouwbaar is, simpelweg omdat het een wild dier is.
En nee, ik vind ook niet dat honden altijd leuk gehouden worden
En nee, ik vind ook niet dat honden altijd leuk gehouden worden

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het houden van hulp-aapjes domweg bezopen. Is er dan geen enkel mens die deze mensen kan en wil helpen? En geen enkele hond die graag werkt en graag de hele dag bij zijn baas is? Een hond is een huisdier in de letterlijke zin van het woord. Hij mag zijn tanden houden en bij mij had hij ook niet gecastreerd hoeven worden. Een aap nemen als hulp-dier is hetzelfde als een slaafje nemen. Wie gaat er in vredesnaam gelukkig zijn met een aap in een kooi in huis die allemaal klusjes doet als jij dat wil? Dat dier dat kijkt je aan met zijn tandeloze bek en lege zak terwijl hij jouw voorloper in de evolutie is.... Ik zou gillend gek worden van een slaaf-aap die me de hele dag vragend aan zou kijken. Want reken er maar op dat die aapjes geen vriendje mogen van hun eigen soort. Reken er ook maar op dat ze niet mogen spelen in huis want dan slopen ze alles. Reken er ook maar op dat ze niet naar buiten mogen zoals een hond want aapjes smeren hem meteen. Het komt dus neer op een triest slaafje (dat als hij niet werkt in een kamerkooi zit) dat op een oermens lijkt en die de hele dag naar je loopt te staren met zijn tandeloze bek en depressieve ogen. Weet haast zeker dat die dieren pillen krijgen tegen depressie en om ze mak en kalm te houden. Want van de aap zelf blijft niks over als hij zo gehouden wordt. Geen enkel aspect van de aap mag tot uiting komen. Dat betekent dat die aap hoe dan ook zwaar beschadigd moet zijn voor je dit met hem kan doen. Een hond kan je naast zijn werk ook hond laten zijn omdat een hond een gedomesticeerd dier is. Je kan er twee nemen, ze mogen wel gewoon rennen in het park met andere honden en lekker ballen in de zee. Een hulp-aap kan niks doen wat een aap wil doen.
- Hilde
- Zeer actief
Jambo is leukerNanna schreef:Ik vind het wel een klein kutaapje hoor.
Wat heb je daar nou aan als er een fles opengedraaid moet worden.
Ik wil een Bokito

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ik vind apen houden ook 3x niets .
Maar als ik zoals die man in een rolstoel hulpbehoevend zou zitten zijn dat zou ik misschien wel mijn grenzen verleggen en er heel blij mee zijn in al mijn egoisme en blij zijn met de hulp ,aandacht en afleiding.En ook blij zijn met een bezoekje van oma of opa die geen tand meer in hun bek hebben.
.
Maar als ik zoals die man in een rolstoel hulpbehoevend zou zitten zijn dat zou ik misschien wel mijn grenzen verleggen en er heel blij mee zijn in al mijn egoisme en blij zijn met de hulp ,aandacht en afleiding.En ook blij zijn met een bezoekje van oma of opa die geen tand meer in hun bek hebben.

-
Corneliana
- Zeer actief
okee het is goed.bouvierpoedel schreef:En voor die meneer is het niet zielig.?
vanmiddag zal ik ze allemaal vrij laten in de natuur.
dat vragen ze me ook niet maar ja...
wij zijn gewoon de heersende diersoort. we zijn slimmer dan alle andere dieren.
als zij het allemaal willen bepalen moeten ze evolueren
en dat betekent wel dat we door die macht met het bijbehorend gemak en plezier ook de zorgplicht hebben. om heel geriffemeerd te zeggen: rentmeesterschap.
en een aap zonder tanden vind ik niet leuk die wil ik met alle liefde afmaken
het is toch niet voor niks dat circusdieren niet meer favoriet zijn?
- Jackira
- Zeer actief
laeken schreef:Ik vind het houden van hulp-aapjes domweg bezopen. Is er dan geen enkel mens die deze mensen kan en wil helpen? En geen enkele hond die graag werkt en graag de hele dag bij zijn baas is? Een hond is een huisdier in de letterlijke zin van het woord. Hij mag zijn tanden houden en bij mij had hij ook niet gecastreerd hoeven worden. Een aap nemen als hulp-dier is hetzelfde als een slaafje nemen. Wie gaat er in vredesnaam gelukkig zijn met een aap in een kooi in huis die allemaal klusjes doet als jij dat wil? Dat dier dat kijkt je aan met zijn tandeloze bek en lege zak terwijl hij jouw voorloper in de evolutie is.... Ik zou gillend gek worden van een slaaf-aap die me de hele dag vragend aan zou kijken. Want reken er maar op dat die aapjes geen vriendje mogen van hun eigen soort. Reken er ook maar op dat ze niet mogen spelen in huis want dan slopen ze alles. Reken er ook maar op dat ze niet naar buiten mogen zoals een hond want aapjes smeren hem meteen. Het komt dus neer op een triest slaafje (dat als hij niet werkt in een kamerkooi zit) dat op een oermens lijkt en die de hele dag naar je loopt te staren met zijn tandeloze bek en depressieve ogen. Weet haast zeker dat die dieren pillen krijgen tegen depressie en om ze mak en kalm te houden. Want van de aap zelf blijft niks over als hij zo gehouden wordt. Geen enkel aspect van de aap mag tot uiting komen. Dat betekent dat die aap hoe dan ook zwaar beschadigd moet zijn voor je dit met hem kan doen. Een hond kan je naast zijn werk ook hond laten zijn omdat een hond een gedomesticeerd dier is. Je kan er twee nemen, ze mogen wel gewoon rennen in het park met andere honden en lekker ballen in de zee. Een hulp-aap kan niks doen wat een aap wil doen.
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
+ 1Ri@ schreef:laeken schreef:Ik vind het houden van hulp-aapjes domweg bezopen. Is er dan geen enkel mens die deze mensen kan en wil helpen? En geen enkele hond die graag werkt en graag de hele dag bij zijn baas is? Een hond is een huisdier in de letterlijke zin van het woord. Hij mag zijn tanden houden en bij mij had hij ook niet gecastreerd hoeven worden. Een aap nemen als hulp-dier is hetzelfde als een slaafje nemen. Wie gaat er in vredesnaam gelukkig zijn met een aap in een kooi in huis die allemaal klusjes doet als jij dat wil? Dat dier dat kijkt je aan met zijn tandeloze bek en lege zak terwijl hij jouw voorloper in de evolutie is.... Ik zou gillend gek worden van een slaaf-aap die me de hele dag vragend aan zou kijken. Want reken er maar op dat die aapjes geen vriendje mogen van hun eigen soort. Reken er ook maar op dat ze niet mogen spelen in huis want dan slopen ze alles. Reken er ook maar op dat ze niet naar buiten mogen zoals een hond want aapjes smeren hem meteen. Het komt dus neer op een triest slaafje (dat als hij niet werkt in een kamerkooi zit) dat op een oermens lijkt en die de hele dag naar je loopt te staren met zijn tandeloze bek en depressieve ogen. Weet haast zeker dat die dieren pillen krijgen tegen depressie en om ze mak en kalm te houden. Want van de aap zelf blijft niks over als hij zo gehouden wordt. Geen enkel aspect van de aap mag tot uiting komen. Dat betekent dat die aap hoe dan ook zwaar beschadigd moet zijn voor je dit met hem kan doen. Een hond kan je naast zijn werk ook hond laten zijn omdat een hond een gedomesticeerd dier is. Je kan er twee nemen, ze mogen wel gewoon rennen in het park met andere honden en lekker ballen in de zee. Een hulp-aap kan niks doen wat een aap wil doen.
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Volkomen mee eens,...laeken schreef:Ik vind het houden van hulp-aapjes domweg bezopen. Is er dan geen enkel mens die deze mensen kan en wil helpen? En geen enkele hond die graag werkt en graag de hele dag bij zijn baas is? Een hond is een huisdier in de letterlijke zin van het woord. Hij mag zijn tanden houden en bij mij had hij ook niet gecastreerd hoeven worden. Een aap nemen als hulp-dier is hetzelfde als een slaafje nemen. Wie gaat er in vredesnaam gelukkig zijn met een aap in een kooi in huis die allemaal klusjes doet als jij dat wil? Dat dier dat kijkt je aan met zijn tandeloze bek en lege zak terwijl hij jouw voorloper in de evolutie is.... Ik zou gillend gek worden van een slaaf-aap die me de hele dag vragend aan zou kijken. Want reken er maar op dat die aapjes geen vriendje mogen van hun eigen soort. Reken er ook maar op dat ze niet mogen spelen in huis want dan slopen ze alles. Reken er ook maar op dat ze niet naar buiten mogen zoals een hond want aapjes smeren hem meteen. Het komt dus neer op een triest slaafje (dat als hij niet werkt in een kamerkooi zit) dat op een oermens lijkt en die de hele dag naar je loopt te staren met zijn tandeloze bek en depressieve ogen. Weet haast zeker dat die dieren pillen krijgen tegen depressie en om ze mak en kalm te houden. Want van de aap zelf blijft niks over als hij zo gehouden wordt. Geen enkel aspect van de aap mag tot uiting komen. Dat betekent dat die aap hoe dan ook zwaar beschadigd moet zijn voor je dit met hem kan doen. Een hond kan je naast zijn werk ook hond laten zijn omdat een hond een gedomesticeerd dier is. Je kan er twee nemen, ze mogen wel gewoon rennen in het park met andere honden en lekker ballen in de zee. Een hulp-aap kan niks doen wat een aap wil doen.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

-
Ilupa
Helemaal mee eens.laeken schreef:Ik vind het houden van hulp-aapjes domweg bezopen. Is er dan geen enkel mens die deze mensen kan en wil helpen? En geen enkele hond die graag werkt en graag de hele dag bij zijn baas is? Een hond is een huisdier in de letterlijke zin van het woord. Hij mag zijn tanden houden en bij mij had hij ook niet gecastreerd hoeven worden. Een aap nemen als hulp-dier is hetzelfde als een slaafje nemen. Wie gaat er in vredesnaam gelukkig zijn met een aap in een kooi in huis die allemaal klusjes doet als jij dat wil? Dat dier dat kijkt je aan met zijn tandeloze bek en lege zak terwijl hij jouw voorloper in de evolutie is.... Ik zou gillend gek worden van een slaaf-aap die me de hele dag vragend aan zou kijken. Want reken er maar op dat die aapjes geen vriendje mogen van hun eigen soort. Reken er ook maar op dat ze niet mogen spelen in huis want dan slopen ze alles. Reken er ook maar op dat ze niet naar buiten mogen zoals een hond want aapjes smeren hem meteen. Het komt dus neer op een triest slaafje (dat als hij niet werkt in een kamerkooi zit) dat op een oermens lijkt en die de hele dag naar je loopt te staren met zijn tandeloze bek en depressieve ogen. Weet haast zeker dat die dieren pillen krijgen tegen depressie en om ze mak en kalm te houden. Want van de aap zelf blijft niks over als hij zo gehouden wordt. Geen enkel aspect van de aap mag tot uiting komen. Dat betekent dat die aap hoe dan ook zwaar beschadigd moet zijn voor je dit met hem kan doen. Een hond kan je naast zijn werk ook hond laten zijn omdat een hond een gedomesticeerd dier is. Je kan er twee nemen, ze mogen wel gewoon rennen in het park met andere honden en lekker ballen in de zee. Een hulp-aap kan niks doen wat een aap wil doen.
Honden willen werken, aapjes niet. Dat die beestjes hun tanden worden getrokken vind ik echt gruwelijk.
-
Ilupa
Bovendien komt daar in de praktijk natuurlijk ook niks van in huis, dat die mensen hun hele zolder zouden ombouwen tot apenparadijsje. En als je een aapje echt aapje laat zijn kan ik me ook voorstellen dat dat niet bevorderlijk is voor zijn bereidwilligheid om daarnaast een halve dag saaie klusjes te doen, zoals Inge ook al zei.Inge O schreef:omdat je thuis meer van ze nodig hebt dan die dagelijkse 5 minuutjes clickertraining die ze in dierentuinen met ze doen en als ze jou betrouwbaar tot nut zouden moeten zijn moeten ze de hele dag weg van hun maatje - dat dat bij de doorsnee getrainde aap zou lukken geloof ik niks van.Cleva schreef:Weet ik niet. Met apen in dierentuinen wordt vaak ook zat gedaan terwijl ze in groepen zitten.
Ook apen die voor onderzoeken gehouden worden zitten soms in groepen.
Waarom zou het thuis ineens heel anders werken?
Ik beeld me dan een persoon in met een beperking die "Hier komen!" staat te brullen aan de deur van de omgebouwde zolder en 2 aapjes die als antwoord lekker met poep gaan gooien naar het baasje.
Apen stinken trouwens als bunzingen.
- Hilde
- Zeer actief
- Fabiola17
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix - Aantal honden: 2
Ik kende het verschijnsel al.
Maar wat ik er van vind? Lastig.
Voor mensen zoals deze man lijkt het me een uitkomst. Je kunt je wel altijd door andere mensen laten helpen, maar ik kan me zo voorstellen dat je ook weleens iets zelfstandig wilt doen, ook al is het dan met behulp van een aapje.
Maar wat ik er van vind? Lastig.
Voor mensen zoals deze man lijkt het me een uitkomst. Je kunt je wel altijd door andere mensen laten helpen, maar ik kan me zo voorstellen dat je ook weleens iets zelfstandig wilt doen, ook al is het dan met behulp van een aapje.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
-
Corneliana
- Zeer actief
Nanna schreef:Ik zie de mogelijkheden wel hoor.
-
Ilupa
Omdat mensen die zo'n volière voor hun parkieten aanleggen of een mega goudvissenvijver dat doen omdat ze dat zelf willen en het leuk vinden om hun dieren zo te huisvesten. Mensen die zo'n aapje halen hebben een andere motivatie, namelijk dat ze hulp nodig hebben bij hun beperking, niet dat zij het een leuk idee vinden om aapjes in een soort dierentuinverblijf in huis te hebben. Het is lang niet gezegd of zij automatisch ook voor zo'n utopische huisvesting tekenen. Bovendien heeft lang niet iedereen die toevallig een handicap heeft daar plaats voor.Cleva schreef: Flauwekul. Zat mensen met hele volières voor hun parkietjes en vijvers met professionele filters voor de goudvissen. Waarom zou het bij aapjes ineens allemaal niet kunnen?
Dat een dier een gedrag uitvoert wilt niet zeggen dat het er gelukkig bij is...Cleva schreef:Ook flauwekul. Als dat zo was dan waren ze er gewoon niet geschikt voor en dat zijn ze wel. Er is natuurlijk wel een reden dat ze voor aapjes kiezen in plaats van pinguïns.
Verder is het met alle training zo dat je het beest motivatie geeft om mee ten doen. Meestal wat lekkers ofzo.
Wat het daar zijn van een ander aapje daarmee van doen heeft ontgaat met volledig.
Dat het bij parkietjes tam maken van invloed is betekent niet dat het dan ook maar meteen een wet van meden en perzen is.
Dolfijnen (ook wilde dieren) voeren ook kunstjes uit in gevangenschap en misschien vinden ze sommige opdrachten wel prettig, maar dat staat los van al de rest die bij hun leven in gevangenschap komt kijken. (Die zitten tsjokvol antidepressiva en gaan alsnog continu dood aan maagzweren door stress.)
De vergelijking met honden gaat trouwens écht niet op hoor, zelfs geen klein beetje. Aan onze huidige honden gaat minimum 15000 jaar domesticatie vooraf.
Ja. Ik heb er zelf 2. Het stinkt hier totaal niet in huis. Heb jij wel eens dichtbij het apenverblijf in een dierentuin gestaan? Je gaat toch niet serieus beweren dat dat hetzelfde is als iemand die thuis katten heeft?Cleva schreef: Weleens bij iemand met katten thuis geweest?
-
Ilupa
Ja, wat verwacht je dan?! Dat hij een beestje dat hem helpt een eng kutbeest vindt?Cleva schreef: De meneer in het filmpje leek anders prima in zijn sas te zijn met het aapje.
Of hij het fijn vindt een hulpaapje te hebben zegt niets over zijn inzicht in welzijnsbehoeften van aapjes en de investering van het gezin om die te verbeteren. Ik kan me prima voorstellen dat zo'n gezin bv denkt dat het voor zo'n aapje leuk is om tv te kijken of wat dan ook.
Ik vond het ook een beetje dubbel wat hij zelf over apengedrag te zeggen had: "I'm the alfa." Verder dan dat gaat het waarschijnlijk niet.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Nou ia ,je zal maar in een rolstoel zitten met weinig functie van je lichaam en je kreeg zo'n aap aangeboden als hulpje.
Weinige die zouden weigeren denk ik maar zo.
Dan zet je wel je principe's die je had aan de kant.
Weinige die zouden weigeren denk ik maar zo.
Dan zet je wel je principe's die je had aan de kant.